Tulokset 1:stä 8:een 8:sta
  1. #1
    Moi.
    Käännyn jälleen pitkästä aikaa puoleenne.
    Nyt askarruttaa ketjut ja rattaat.
    Tämä on sitten ihan amatööriluokan kysymys,mutta luottamuksella uskallan kysyä
    Mistä tietää ketjujen ja rattaiden kunnon.
    Silmämääräisesti rattaat ok,eli piikkit suht leveät,mutta kun ei ole verrokkia vieressä,niin paha sanoa.
    Voi hyvinkin olla niin,että ketjut jo "väljät" rattaan ympärille.
    Kiristää saa aika taajaan,mutta varaa kiristykseen on vielä.
    Olen myös koittanut rasvailla niitä ahkeraan.
    Mikä muuten nyt on se paras konsti laatikkolöjyä tippakannusta?
    Täytyykö noita ketjuja jotenkin puhdistaa,kuulostaa melko hankalalta operaatiolta?
    Huoli noiden kuntoon on herännyt,kun niistä lähtee selvästi kahnaava ääni.
    Elien ajelin tietyymaan kohdalla,jossa oli vasemmalal puolella pitkän matkaa betoniporsaita,niin sillon huomasi kunnolla kun ääni kaikui niistä.
    Myös kun hellittää kaasun niin laahausta kuuluu jonkunverran.
    Miten käy uusien ketjujen niittäminen pajavasaraa vaan molemmin puolin? Eihän siihen lukkopalaan mitään sivuvääntöjä aiheudu,kunhan vaan pysyisi sivusuunnassa paikallaan.
    onko uusissa ketjuissa ja rattaissa laatueroja?
    Eli mikä lienee laadukas merkki?
    Kiitos ja kumaarus
  2. #2
    Hampaiden pitäisi olla symmetriset eli ei vinoon kuluneet (eteen taakse suunnassa). Ketjuja voit tarkastella niinkin, että kokeilet kireyden ja pyöräytät vähän eteenpäin ja kokeilet uudestaan onko sama kireys. Tällä tavoin jatkat koko ketjukierroksen. Jos on paljon eri mittaisia pätkiä, niin joutaa vaihtoon. Tää tekee sellasen nykyttämisen ajossa. DIDin ketjut on hyviä mutta nää on makuasioita.

    Ite käytän Motulin Road-sprayta ketjuihin. Se on ollut ainakin minulle sopiva tuote. Pysyy hyvin ketjuissa eikä sotke paikkoja pahasti. Pidän ketjut koko ajan puhtaina. Aina rasvauksen jälkeen pyyhin ne kankaalla.
    ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
    ex-GSX-F 600 K6
    ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
    ex-GSX-R 1000 K8
    Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
    Triumph Speed Triple 955i 2002
  3. #3
    Onpa sulla paljon kysymyksiä.Pari vastausta.
    Ketjut pitävät aina ääntä,vanhenmiten enemmän.
    Puhdistus vanhasta hiekka-rasvamönjästä kannattaa tehdä,kunhan ei käytä
    kumia liuottavia aineita.
    Levitystavalla ei väliä.Ajaessa öljy hakee paikkansa.Liika rasva vain sottaa
    pyörää,eli mielummin vähän ja usein.
    Tarkastus silmämääräisesti ja pyörittäen käsin (moottori off) tarkkaillen
    jumittuneita lenkkejä.Nostamalla sormin välys samaa luokkaa.(30-40mm).
    Kiristyksen tarve viittaa kuluneisiin ketjuihin tai vinolinjaan.
    Vaihdelaatikko öljy minusta parempi kuin ketjuvaha.Niittaus lenkin tiukkuus
    sama kuin toistenkin lenkkien.
    Merkeissä on eroja.Vanha totuus hyvää ei saa halvalla.


    Oma mielipiteeni (voin olla väärässä) kestäviä ollut DiD-ketjut ja tsubaki-ketjut.
    X-ketjut mielummin kuin 0-ketjut.

    Henry olikin nopeampi.



  4. #4
    Ok. Pittäpi tutkailla noilla ohjeilla.
    Mitä eroa muuten X ja O ketjuilla.
    Ai niin prätkä on XX.
    Tarkastaminen,että pyörä on suora on suht hankalaa.
    Silmämääräisesti tietty,mutta mittäminen vanteen reunasta takasvingiin on aika ahdasta puuhaa.
    Sit pitäs ottaa takarengas irti ja merkata samaan kohtaan merkki molemmin puolin ja siitä ottaa sitten mittakohta,että etäisyys vanteeseen pysyy samana.
    Voishan sitä tehdä jostain pultista tulkin jonka vois sinne väliin laittaa ja siten tehdä säädön.
    Toisin takarengashan riirtyy aian kiristettäessä ja tulkki on vaan tietystä kohtaa svingiä sopiva...
    Apua
  5. #5
    Mitä käytännön eroa on O- ja X- renkaalla?
    O tai X-renkaat ovat kumista valmistettuja renkaita jotka sijoittuvat ketjun sisempien ja ulompien sivulevyjen väliin tiivistäen ketjun
    laakeripinnat. Kun ketjua rasitetaan nämä tiivistepinnat hankaavat toisiinsa kuumentaen ketjua. Kuumuus aiheuttaa ajan myötä alkuperäisen tehtaalla asennetun ketjurasvan kuivumisen ja voitelukalvon pettämisen. DID X-renkaassa on pienempi pintapaine, neljä
    tiivistävää pintaa ja erikoiset voiteluainetaskut. Nämä seikat pienentävät kitkaa ja kuumuutta lisäten ketjun käyttöikää olennaisesti.
    Näitä ohjeita on netti täynnä-löytyy lisää googlaamalla.
    Lisäksi on myös z-ketju.



  6. #6
    Täältäkin ääani D.I.D:lle. Ja siitä se vx tai wm2.
    Irikset, Reginat ja RK:t kannattaa jättää omien kokemusten perusteella ostamatta.

    Eturatas on syytä vaihtaa tiuhaan, näin säästät ketjua. Itellä menee vaihtoon n. kympin tai allekkin välein, tuolloin huomaa jo selvän eron vaihteistonkin toiminnassa.

    Pääsääntöisesti tarvikkeet ihan OK rattaana, edessä suosin itse alkuperäistä.

    Öljyäminen kotona pensselillä ja vaikka yli jäänneellä moottoriöljyllä.
    Reissussa joku purkki mukaan, itsellä tosin rasvari (pro).

    Niin ja jos tossa D.I.D:ssä pysyt niin niittaukseen ei työkalu montaa kymppiä Saksan nettikaupoissa maksa. Onnistuuhan se toki vasarallakin.



    CRF1100L, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster
  7. #7
    Tutullani oli pari vuotta sitten ekapyöränä juuri XX, ja soitteli kerran hädissään että tuuppas kattomaan nyt on "takapyörässä jotain klappia"... ei ollut takapyörässä klappia, mutta toisiovedossa kyllä, koska ketjut oli venyneet niin että hyvä kun eivät tiehen laahanneet. Olleet pyörässä uusina silloin kun hän sen osti, ja nyt 7-8tkm ajetut. Ketjujen merkkiä en muistanut tsekata, mutta uusiksi ne meni.

    Eli ilmeisesti ainakin XX:ään on tarjolla myös jonkinlaisesta juustosta valmistettuja kettinkejä; rauhallisella ajotavalla ja hyvin huoltamalla moisen kamppeen kettingit pitäisi kestää 30-50tkm, automaattirasvarin avulla ehkä vieläkin pidempään. En siis itse etsisi tähän halvimpia, vaan kestävimpiä ketjuja, tulevat pitkässä juoksussa edullisemmaksi.

    Ai niin joo: laadukasta ketjurasvaa (EI ketjuVAHAA, niistä ei ole mihinkään!) ja säännöllisesti ketjun sisäpuolelle suihkutellen, mieluiten ajon jälkeen kun ketjut lämpimät. Keskituella ollessa ÄLÄ KOSKAAN pyöritä ketjuja moottorin avulla, vaan pyöritä takapyörää käsin, jotta vältyt mahdollisesti isoilta murheilta. Joskus voi olla hyvä putsatakin ketjut, mutta ei se katupyörässä ole niin justiinsa. Ja jos rasvausoperaatio tympii, esim. Stormilta OSCO-rasvari pyörään ja homma kunnossa (plus ketjutkin kestää sitten pidempään).



    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  8.  
  9. #8
    Ei mitään rasvareita.
    Toi ketjuhomma on suurinpiirtein ainoita projekteja joihin pystyn omatoimisesti .
    Näyttää näpit ainkin siltä,että joku voi luulla kovaksikin "roplaajaksi) .
    Voiskohan olla vielä orkkis ketttingit ja rattaan kun rullattu 29tkm.
    Varmaan kandeis vaihtaa.
    Kiitti vastauksista.