Tulokset 1:stä 4:een 4:sta
  1. #1
    Ymmärtääkseni on täysin normaalia, että BMW K100:n laturi ei toimi tyhjäkäynnillä ollenkaan. Tämä on siis varmaan täysin suunniteltu asia mutta minua ihmetyttää siihen liittyen pari ilmiötä:

    1. Kun moottorin kierrokset tippuvat tyhjäkäynnille, lataus siis loppuu mutta välillä kierrosten noston jälkeen kännykkälaturi (12-24V -> 5V) ei enää herää lataamaan uudestaan. Sama asia tapahtuu gps:n laturille (12-24V -> 5V)! Miksi? Olen kokeillut muutamaa eri kännykkälaturiakin. Kuitenkin asentamani stereot tyytyvät tippuneeseen jännitteeseen ja toimivat jatkuvasti oikein. Johdotukset ovat suoraan akulta, omalla virtakatkaisimellaan tiskissä ja muutenkin täsmälleen samat kaikille näille laitteille. Pikkukonkan (2000uF, 16V) laittaminen hieman ennen kännylaturia ei vaikuttanut toimintaan.

    2. Minulla on 150euron ~23Ah Exide AGM-akku ostettu ihan akkuliikeestä jonka lepojännitteen (ilman latausta) pitäisi olla enemmän kuin tavallisen käynnistysakun. (Ilmeisen hyvä asia varsinkin K100 pyörän startin jännitevaatimuksia ajatellen..). Mutta mistä johtuu, että vaikka mp:n valot ja stereot sammuttaisi ennen kierrosten pudottamista tyhjäkäynnille, kännykkälaturi (otto 12-24V) ei saa riittävästi virtaa akulta latauksen pysähdyttyä eli akun purkutilassa?

    3. Toisaalta onko kännykkälatureita, jotka tyytyisivät mahd. alle 12V jännitteeseen stereoiden tapaan?
  2. #2
    Oot varmaan mitannut akun napajännitteen tyhjäkäynnilla/latauksessa? Ihan uskottavaahan sinänsä on, että ei se laturi tyhjäkäynnillä oikeen mitään puske (ainakaan valot päällä). Lähinnä ajattelin tuota laturin toimintaa, että yleensä aina lataa kierrosten noustessa.

    Tulikin mieleen, että pitää mitata omasta LoTjasta tyhjäkäyntijännite ja latausjännite...
    <p>2002-2014</p>
  3. #3
    Paljonko akulla on jännitettä:
    1) tyhjäkäynnillä ennen kierrosten nostoa
    2) kierroksilla
    3) kierrosten laskun jälkeen

    Kyllä normilaturin pitäisi tyytyä reippaati alle 12V, jos siltä otetaan reguloitu 4-5V jännitteitä (esim puhelin ja GPS laturit).

    Minkäs luuri ja gps?

    Edit: Kotimaisen puhelinvalimistaja DC-laturit (USB & 2mm) toimivat OK 9V jännitteestä lähtien.



    Kawasaki ZZR-1200 -04
    BMW K100 -83
  4.  
  5. #4
    Yleismittaristani on loppunut 9V-neppariparisto enkä ole kerinnyt toistaiseksi mittaamaan jännitteitä. Varsinainen ratkaisu näyttää alustavasti olevan seuraava:

    Perustin käsitykseni ongelmanratkonnassa olettamukseen, että mopon vasemman pikkusivukatteen alapuolelta löytyvä pikkutupakansytytin-liitäntä on kytketty suoraan sulakerasian kautta akulle. Nyt näyttää siltä, että kyseinen lisälaitteen apuvirtaliitäntä on yhteydessä vain laturiin akun liian purkautumisen estämiseksi.

    Tod.näk. ongelma johtui siitä, että kytkemäni apulaitteet (kännykkälaturi ja gps-laturi) eivät pitäneet latauksen jatkuvasta katkeamisesta / jännitevaihtelusta taajamaliikenteessä (pysähtyminen liikennevaloihin, vaihteen vaihtaminen jne).

    Vedin siis ylimääräisen liitännän suoraan akulta, omalla kaikkien apulaitteiden päävirtakatkaisimella varustettuna. (Ja nyt kun vielä muistan, kytkennälle on vielä lisäliitettävä kaikkien apulaitteiden yhteiden pääsulake, ettei koko mopo syty palamaan lämpökahvojen, stereoiden ja kahden pikkulaturin kuormasta ja kolvausvirheistäni.) Nyt toistaiseksi pienten testausten jälkeen lataus ei ole katkennut kännykälle eikä gps:lle. Aikaisemmissa testauksissa ongelmat alkoivat melko pian joten ongelma näyttää tällä hetkellä olevan ratkaistu sekä ongelman syyksi jännitevaihteluita / liikoja virtakatkoksia.

    Tiedoksi, että K100:n laturi ryhtyy syöttämään latausjännitettä vasta 950rpm (+/-50rpm) kierrosnopeudella eli toisin sanoen mopon laturi ei siis lataa akkua / syötä latausjännitettä moottorin tyhjäkäynnillä.