Tulokset 1:stä 8:een 8:sta
    Mulla on Honda CB 500 vuosimallia 2000. Ostin sen viime vuoden kesällä. Kaikki on sujunut moitteettomasti kunnes eilen ohjaus alkoi vatkata. Aluksi kovemmissa nopeksissa ja nyt myös pienillä.

Olen aloitteleva motoristi ja sain syksyllä toheloitua mopon kumoonkin pari kertaa. Talvisäilöstä noutaessa kaikki oli kuitenkin ok. Muutama sata ajokilometri ehtinyt tälle keväälle kertyä.

Huoltoonhan tuo on vietävä, mutta olisin kiitollinen, jos joku osaisi vinkata mikä voisi olla vialla..
    Tuo vois kuulostaa vähän myös etupyörän laakerilta. Mulla ainakin omassa kawassa etupää muuttui ihan holtittomaksi pyöränlaakerin antauduttua.

Voihan siinä olla myös etuputkissa jotain mätää, stefat vuotanu tai jotain muuta. Ite varmaan ekana tsekkaisin etuputket ettei niissä näy mitään epäilyttävää, ja seuraavaksi pyöränlaakerin. En ole mikään pyörien ammattilainen mutta omakohtaisella kokemuksella niin nykyään lähtisin noista liikkeelle.
    Kawasaki ZZ-R 600D -91 (Ex)
    Älä huoli vituiksi se menee kumminki.
    Tommonen "lötkörunkonen" mopo alkaa vatkaamaan aika helposti kun se löytää sopivalla taajuudella olevan alkulähteen jostain. Tyypillisiä aiheuttajia on eturenkan kuluminen aalloille tai epätasapaino. Myös ohjauslaakeri kannattaa tsekata, samoin jo mainitut pyöränlaakerit.

Vika voi tosin olla lähes missä tahansa muussakin, mutta noista kannattaa lähteä tarkistuksia tekemään.
    Mulla oli tommonen aikoinaan ja se oli herkkä vatkaamaan, jos rengas oli kulunut aalloille, kuten tuossa jo mainittiinkin. Epäilisin sitä näin ensimmäisenä.
    GSR 600 -06
    XV 535 -92 Projekti
    ---------------------
    SV 650 S -03
    CB 500 -99
    Oma alkoi vatkaamaan, kun laittoi kovaan takalaukkuun tarpeeksi painoa. Toiset eturenkaat myös ovat herkempiä tälle ja renkaan vaihtaminen auttoi. Myös tuo jo mainittu renkaan kuluneisuus pahensi tilannetta.
    Road racing aiheinen blogi

Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri

ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
    Mene ensin huoltoasemalle ja täytä renkaat

2.4 eteen 2.7 taakse.

Eturengas varmaan on valmis. Ei siinä mitään mekaanista vikaa ole. Tarkista huoltoasemalla samalla ettei missään renkaassa näy missään mitään kudosvauriota. Vähän sellaiselta renkaan runkovialta kuulostaa.

Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
    PowerBike Finland
    Paremman puoliskon cb500 alkoi tehdä tuota samaa viime kesänä. Mitä parempi ja sileämpi oli asfaltin pinta, sitä pahempi oli vatkaus, ja takalaukku myös pahensi tilannetta. Eturenkaan vaihdolla asia korjaantui kokonaan, vaikka asiaa ihmetellessä paljastui ohjauslaakerista pieni kuluma ja keskikohdalla pykälä. Vaihtelin laakerit vasta talvella, sillä uuden eturenkaan kanssa vanhakaan laakeri ei aiheuttanut ajoon ongelmia. Eli, veikkaisin myös eturenkaan olevan syyllinen.

P.s. Oli muuten hävyttömän piukassa liki kymmenen vuotta vanteella ollut rengas.

hooondaaa
  8.  
    Kiitos neuvoista, kulunut eturengashan se syylliseksi osoittautuikin.