Tere vaan kaikille
Toivottavasti tämä on sellainen foorumi josta saa asiallisia vastauksia kun se muuten on niin vaikeata.
Eli eli asiaan. Vajaa vuosi sitten mp-näyttelyssä oli kuussatanen cepari jota oli laskettu 40 mm. Mitäs tälläinen toimenpide maksaa ja minkälaisia osia täytyy hommata/ostaa ? Saako noita laskusarjoja muihin kuussatasiin? On meinaa toi pituuskasvu jäänyt vähän puolitiehen. *Mites toi laskeminen vaikuttaa pyörän käyttäytymiseen ? Joustovaroihin jne jne. Olisko kellään kokemusta ko. toimenpiteestä ja sen vaikutuksista.
Ei kyl oo kokemusta kuin nostamisesta ja sitäkin pituussäädettävällä iskarilla takapäästä.
Periaatteessa lyhempi takaiskari ja lyhemmät keulaputket,ni siinähän se putoo.Vaihtoehtona tietysti hommata 400zxr joka on matala jo vakiona.Ei tietenkään mikään raketti mut kulkee sekin ku antaa vain kammen kiertää.Hyvä ajaa jo sellasenaan...lyhyen kuskin.
Terveppä!
Ainakin Suzukeihin saapi sellasia 'koiranluiksi' sanottuja osia joilla takapään linkkuasennot iskarille muutetaan.Sillätavalla perä laskee.Etupäähän laskee putkia laskemalla.![]()
Samaten moniin vehkeisiin saa joko merkkiliikkeestä tai Corbinilta tai Mustang seatsilta valmiiks madallettuja satuloita. Noita kannattaa kysellä, ja unohtaa ei kannata myöskään alkuperäisen satulan modaamista. Siitä ammattimies helposti tekee entistä paremman ja madaltaa sen.
Itseasiassa,jos paikkakunnalla on ammattitaitoinen verhoomo/verhoilija niin sielläkin saapi satulasta haluamansa.....sikäli mikäli ei halua maksaa kaaliista corbetista....vinkkinä vaan....![]()
Satulasta saa ilmeisen helposti jopa 3 senttiä pois eikä maksa paljon edes ammattilaisen tekemänä. Jousituksen muutoshommia tuossa ylempänä esiteltiinkin jo kattavasti. Meillä pähkäiltiin pariinkin otteeseen naisväen pyöränvalinnan kanssa istuinkorkeuden takia; hankinnat osuivat juuri CBR600:seen ( vm.87 istuinkorkeus 78 cm ) ja GS500E ( vm.89 78 cm ). Pieni madallus ei kuulemma olisi silti pahitteeksi... *![]()
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
Toiset haluaa madaltaa ja toiset taas korottaa...
Kuten jo mainittiin, uusilla koiranluilla voi vaikuttaa mopon korkeuteen tiettyjen rajojen puitteissa. Eikä tarvitse olla kovin erikoinen seppä jotta sopivan paksuun lattarautaan poraa kaksi reikää sopivalle välille. Ja jos tuntee koneistajia, niin osista saa jopa tyylikkäät... Joka tapauksessa hinta jää reilusti kaupan madallus/korotussarjojen alapuolelle.
BTW, Corbin tekee hyviä satuloita!
Jay
Sota on rauhaa. Vapaus on orjuutta. Tietämättömyys on voimaa.
Jeps... kiitos vastauksista. Minkä takia muuten korotatte pyöriänne? Eikö niissä ole jo ihan tarpeeksi korkealla penkki? Vai oletteko te jotain krossareita?
Mietin tossa tota samaa asiaa ettei noitten sporttipyörien penkeistä hirveästi enää saa pois kun ovat sellaisia littanoita jo valmiiksi. Kummahomma muuten on se, että kokoajan moottoripyörien istuinkorkeudet vain nousee. Lähes poikkeuksetta. Eihän kaikki pyöräilijät ole kaksmetrisiä Onko täällä sellaisia henkilöitä joilla on sporttipyörä vaikkei itsellä ole paljoa pituutta(<170cm). Miten pyörän käsittely onnistuu vaikkei jalat yletykkään kunnolla maahan?
Mitä ne tytöt itkee että ei yllä jalat maahan. Ite oon 165cm ja prätkän istuin korkeus n.92cm. Ei sitä jalat maassa ajeta, paitsi radalla.
Oon aika tarkkaan 156cm lyhyt ja kävin koeistumassa Kawan 6 ja 7 ärrät ja molemmista ylsi toinen jalka maahan tai molemmat varpaat, pienellä muokkauksella varmasti ok pyörä munkin kokoselle. Myös blackbird:iä koklasin ja siinä oli myös madallettu satula, tuntu ihmeen kivalle. Ja en ole ostamassa kyykkyä, kunhan kävin testaamassa.
Kun pituutta on 191.5cm, ei ihan pienimmät pyörät tule edes kysymykseen jyrkän polvikulman vuoksi. Koiranluukorotuksellahan ei tähän ole mitään vaikutusta, mutta se lisää katu-uskottavuutta niin pirun kivasti...kirjoitti
Ja vaikken crossari olekkaan, lisätty maavara ja vähän etukeno ajoasonto ovat (ainakin minulle) toivottavia piirteitä.
Jay
Sota on rauhaa. Vapaus on orjuutta. Tietämättömyys on voimaa.
On sitä jo 185 senttiselläkin monissa pyörissä liian jyrkkä polvikulma. Paska homma että vain harvoja uusia pyöriä saa eri korkuisilla penkeillä.
Ajattelin ostaa ensi kesäksi 650 V-Strommin mutta ovat perkuleet laittaneet siihen 2cm matalemman penkin kuin 1000:een V-Strommiin.
Jos joku 1000:n V-Strommin omistaja haluaisi vaihtaa matalamman penkin niin saa ottaa yhteyttä!
Hesitation kills and the speed is cure.
Suzuki -> Kawasaki -> KTM -> Husaberg -> what's next....
Oulun EMC:llä on uusi madallettu Honda cbr600F koeajettavana. Tuohon on asennettu jotkin madalluspalikat, hinta tais olla 200 € ja madallus 4 cm.
Kävin viime viikkoisilla koeajopäivillä tyypittämässä tuota pyörää (omistan itse samanlaisen 4 vuotta vanhemman). Heti alussa horjahdin pahasti pyörällä eli ainakin alkutuntuma oli minusta huono...jotenkin kankea / HUONOSTI kääntyvä. Kaipa siihen tottuisi, mutta omaani en kyllä menisi laskemaan.
Olen 176cm pitkä, eli en mikään korsteeni minäkään...
--- Honda CBR 600F ---
Louisilta löytyy myös madallussarjoja joihinkin pyöriin, lähinnä uusimpiin kyykkyihin ja matkaenskoihin..
madaltaa 35- 40mm ja hintaa 129,95
kawoihin ei löydy näköjään paljon mihinkään, mutta hondaan löytyy aika hyvin; 600cbr, 800vfr, 900cbr jne..
Terveys on hitain tapa tehdä kuolemaa
Kuinkas paljon niitä koiranluita voi/pystyy pidentämään *niin että ne on mahdollista vielä asentaa
eli kun olette korottaneet/madaltaneet pyöriänne, kuinka paljon muutitte mittoja ja kuin suurivaikutus on oli.
![]()
minä
Mulla pidennettiin koiranluita 10 mm, istuinkorkeus laski n. 7 cm.(miknik @ Touko. 19 2004,12:59) kirjoitti
Meillä on -04 Honda CBR 600F ja sitä on madallettu koiranluilla 2 cm. Sitä MP-näyttelyssä ollutta oli madallettu myös 2 cm koiranluilla ja sen lisäksi 2 cm satulasta. Meillä ei ollut tarvetta tuohon satulan muokkaukseen.
Alkuperäiset koiranluut saa tietysti itselleen jolloin pyörä on palautettavissa täysin alkuperäiseen kuntoon.
Ajettavuuden kanssa tuolla madalluksella ei ole mitään tekemistä sillä se ei muutu mitenkään. Helpottaa kuiitenkin huomattavasti pyörän paikallaan siirtelyä (pituutta 168 cm). Pystyisin kyllä käsittelemään normaalikorkuistakin Seepraa mutta on se aina varmempaa, kun saa jalan kunnolla maahan.
Niin en ole vielä huomannut ongelmia ajossa, kun ei ylety kuin varpaat maahan, mutta luoja sitä pyörän siirtelyä(Josse @ Touko. 21 2004,00:53) kirjoitti
Varsinkin jos jossain on jotain pientä mäkeä tai muuta...
Risteyksiin pysähtyessä ei haittaa, mutta aina pelkään että joskus tulee joku kuoppa johon meinaan jalkani laittaa, sitten voi käydä huonosti![]()
Linja-auton kuljettaja
/pilkunviilausta/: Jos ihan tarkkoja ollaan niin kyllä on jousituksen madaltamisella / korottamisella vaikutusta ajettavuuteen. Takapäätä kun madaltaa niin pyörä kulkee paremmin suoraan, etupäätä kun tiputtaa niin kääntyy herkemmin kurviin. Ja päinvastoin. Homma perustuu pyörännapojen, linkkujen ja rungon laakerointipisteiden sekä pyörän painopisteen keskinäisiin sijainteihin, aina kun jotain näistä muutetaan muuttuu myös ajogeometria. Verratkaapa vaikka kiihdytyspyörien korkeuksia RR-pyörien vastaaviin, molemmat ovat asfalttiradoille tarkoitettuja...(Josse @ Touko. 20 2004,22:53) kirjoitti
Siinä Josse on oikeassa että katupyörän muutaman sentin madaltaminen ei tunnu normaalikäytössä ja -käyttäjästä miltään, noilla geometrioilla on merkitystä vasta kun sekunneilla tai sen kymmenyksilläkin alkaa olla merkitystä. Eli huoletta vain sopivat luut mopoon ja nautiskelemaan tien päälle! *![]()
-Artsi-
100 m/s Club Member
Kyllä sen ihan katuajossakin huomaa jos toista päätä madaltaa/nostaa. Ohjaus hidastuu/nopeutuu sen verran ihan muutaman millin muutoksestakin että varmasti huomaa. Ainakin ite huomasin kun 6mm nostin perää, tiedä sitten paljon istuinkorkeus muuttui, jotain senttejä varmaan.
Eihän se (aina) ole "sekunneista kiinni", vaan ihan fiiliksestä myös *
![]()
Freedom is won with blood, and lost with the stroke of a pen
-Uknown
Tosiian jos halutaan sitä matalampaa istuinkorkeutta kanattaa minusta mieluummin hommata uus satula tai modata vanhaa... helpompi ja halvempi ku muut... keino siis!
Rock till you drop...
Kävin kysymässä Oulun EMC:ltä eilen tuota 2cm madaltavaa palikkaa. Kaksi eri myyjää vastasi että ei ole kuullutkaan moisestakirjoitti
Pitäisi saada meidän 600 cebari hieman alemmas jotta vaimolla olisi helpompi ajaa.
Tietäiskö joku että saako koiranluita suomesta vai pitääkö tilata esim. Louisilta? Tai jos jollakin olisi kuvaa tai mittoja itsetehdystä/teetetystä.
Kysyppä Moto-10;stä Tampereelta siellä olisi tietoa koiranluista 600 cebariin.
Driving Saab turbo may cause serious addiction!
Huh huh , koiranluista 200e(Turppi @ Maalis. 23 2005,08:04) kirjoitti
Mä maksoin muistaakseni 10e, kaverilla oli rosterista tehdyt jotka ostin pois. Niiden teettäminen vaikka metallipajassa ei voi maksaa juuri mitään. Vaikka lattarautaa johon porataan päihin reiät ja vähän muotoillaan.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Tämä ei liity tähän mitenkään mutta teetin rekisterikilven telineen ja siitä halusivat 30€, lähinnä työkustannuksia.
Joo kannattaapi olla varovainen ton jättöasian kanssa ettei mene liian pieneksi. Se on mukavaa vatkausta kun ohituksen jälkeen moottorijarrutuksessa alkaa voblata... tosin ei pelkkä madallus, ja varsinkaan molemmissa päissä siihen vaikuttele suuria.
Yrittäminen on ensimmäinen askel kohti epäonnistumista.
Juu, ei tosiaan kannata noita luita mistään tilailla. Ite teetin "työt" muilla ja silti selvisin 11e laskulla... Mitä olen netistä katellu niin yli 60e pyytävät moisista metallilätkistä.![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Jos pituutta ei ole liiaksi mutta jalat ylettyy jalkatapeille no problem. Ohje: Kun pysähdyt, aseta mateluvauhdissa seisontajalka alas, pieni kallistus (oikeaan suuntaan) ja jarrutus. Näin mopo on turvallisesti seisontajalan varassa pystyssä ja voit laskeutua alas
Toimii kuuleman mukaan hätätapauksissa myös ruuhkassa mutta ei ole kovin kivaa![]()
kiitos vastauksista!
Moto-10:ssä oli tietoa mutta ei ratkaisua asiaan. Jos nuo valmiit läpyskät maksaa todellakin noin paljon niin eipä kannata ostaa vaan teettää jossain pajalla. Penkin modaus olis sitten toinen vaihtoehto.
Täytyy kokeilla tarjota tätä ohjetta vaimolle *kirjoitti
![]()