Tulokset 1:stä 29:een 29:sta
  1. #1
    tankkasin tänään 95e10:ä ja pyörä käy täydellisesti.

    speed triple 1050

    kyselin vähän tuolta maailman palstoilta, ja eihän niillä ole monissa maissa ollut vuosikausiin mitään muuta edes saatavilla kuin e10 tai e15:sta ja hyvin on triumphit toimineet.

    turhaa kai sitä on täälläkään sitten tota kalliimpaa tankata. vaikkakin näillä kilometreillä hinta ero on kyllä aivan sama, mutta maailma pelastuu

    JT
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  2. #2
    Mä kokeilin myös piruuttani. Ikäväkseni sinkki kiristyi tankillisella sen verran kovasti, että kulutuksesta ei voi sanoa juuta saati jaata, mutta ei perkele meinannut lähteä aamusella mopo käymään ei sitten millään. Muuten ei mitään havaittavaa eroa.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  3. #3
    näytti joku yammu palstalla valittelevan kanssa käynnistymistä r6:sen yhteydessä.

    ei tossa speed triplen käynnistymisessä kyllä hirveesti viitsis antaa löysää.

    voihan olla, että seos vähän muuttuu ja sen pitäs boxin pitäs vähän säätää sitä tyhjäkäyntiseosta, että rupeaisi toimimaan täysin.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  4. #4
    Tuossa huhtikuussa tuli tehtaalta uudet 205xx sarjan tunet, joissa ainakin kuvauksissa "Fuel up to E25":
    http://www.tomhamburg.net/Tune_List.html

    Tosin ainakin toi 2009 pyörään käyvä nonSAI tune oli TuneECUn paljastamien taulujen osalta täysin identtinen vanhemman kanssa. Että tiedä nyt sitten muuttuiko muu kuin tunen numero vai joku piilotaulu mihin ei ole näkyvyyttä.
  5. #5
    Lainaa (jaket @ Touko. 09 2011,22:45) kirjoitti
    voihan olla, että seos vähän muuttuu ja sen pitäs boxin pitäs vähän säätää sitä tyhjäkäyntiseosta, että rupeaisi toimimaan täysin.
    On kyllä sellaiset säädöt tuossa mun mopossa ettei varmasti ole kakun puutteesta homma kiinni
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  6. #6
    Lainaa (Talttapää @ Touko. 09 2011,22:57) kirjoitti
    Tuossa huhtikuussa tuli tehtaalta uudet 205xx sarjan tunet, joissa ainakin kuvauksissa "Fuel up to E25":
    http://www.tomhamburg.net/Tune_List.html

    Tosin ainakin toi 2009 pyörään käyvä nonSAI tune oli TuneECUn paljastamien taulujen osalta täysin identtinen vanhemman kanssa. Että tiedä nyt sitten muuttuiko muu kuin tunen numero vai joku piilotaulu mihin ei ole näkyvyyttä.
    Liekö vaan jotain softabugeja korjattu? tai tehty massa release - kaikki julkaistaan uudella ID´llä vaikka mitään ei olis muutettu kun on helpompaa jaella koko paketti dealereille kuin yksittäisiä tuneja, joista joku kuitenkin unohtais ladata jonkun.

    Oliko näissa muuten erillinen käynnistys sykli? Hatara mielikuva et softa olis eriasennosa kun nappia painaa?

    Mitens muuten, onko Triumpheista kuulunu tankin turpoamisia?

    Jenkkilässä ainakin Dukatinistit on kertoillu et tankin muovi turpoaa etanolin vaikutuksesta ja saattaa mitat muuttua niin ettei saa enää paikalleen tai liittimet joutuu tiukalle ja uhkaa murtua.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  7. #7
    Lainaa (jaket @ Touko. 09 2011,22:39) kirjoitti
    näillä kilometreillä hinta ero on kyllä aivan sama, mutta maailma pelastuu
    Pelastuu ja pelastuu... Suomen jäte-etanolit menevät kaikki e85:een, e10 etanolit tulevat Brasiliasta ja Jenkeistä.

    Esimerkiksi Ruotsissa etanolin käytön lasketaan aiheuttaneen kymmenen vuoden aikana 20 miljoonan tonnin ylimääräiset päästöt. Laskelmien mukaan etanolin käytön vaikutukset tulevat näkymään seuraavan 50–60 vuoden aikana.
  8. #8
    nyt ekan kylmästartin kokeilun perusteella käynnistyy jopa paremmin kuin 98:silla , oikeen hämmästyin kun pomppas käyntiin niin pirteästi.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  9. #9
    Eka tankki E10iä testissä omassa mopossa.. pyörä toimii kuin unelma, eikä se ole toistaiseksi syöpynytkään merkittävästi. Tosin tämähän oli tiedossa kun ohjekirjan mukaan 95E10 on siihen käypäisää polttoainetta.
    Kulutusmittaukset seuraa myöhemmin..
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  10. #10
    Eikös E10 pitäisi parantaa bensan puristuskestävyyttä, eikä vähentää sitä?

    Melkein voisin vannoa että männäviikolla kun jouduin helteisenä päivänä seisomaan ruuhkaliikenteessä ~20 minuuttia niin tuossa kun kiuas oli kuumana niin olisi koneesta kuulunut detonoinnin räpinää? Nimenomaan räpinä iski lähes tyhjäkäynnillä, kytkimen kanssa vedättäessä/madellessa.

    Voipi johtua tietty jostain täysin muusta kuin bensasta, mutta eipä ole vastaavaa tullut aiempina kesinä vastaan.



  11. #11
    Lainaa (Talttapää @ Touko. 16 2011,11:49) kirjoitti
    Eikös E10 pitäisi parantaa bensan puristuskestävyyttä, eikä vähentää sitä?
    E10:een on lisätty vähemmän (kuin 98E5:een) oktaanilukua nostavia LISÄAINELITKUJA koska etanoli on luonnostaan korkeampioktaanista
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  12. #12
    Uudessa Tuulilasi lehdessä testattu e10 vs 98. Ainoastaan turbo koneessa teholisää tulee, mikä sekin johtuu oktaani erosta. Jos kiinnostaa tutkittu tieto kannattaa lukaista Tuulilasista faktoja.
    L-twin rules

    Ducati Multistrada 1200 dvt 2015

    Mp historia
    Ducati Multistrada 1200 abs
    Kawasaki gtr 1400 abs
    Kawasaki zzr 1400 ABS
    Ducati Multistrada ds 1000
    Aprilia Futura rst 1000
    Yamaha Bulldog 1100
    Suzuki rg 125 e
  13. #13
    Lainaa (Motohtori @ Touko. 16 2011,14:10) kirjoitti
    Uudessa Tuulilasi lehdessä testattu e10 vs 98. Ainoastaan turbo koneessa teholisää tulee, mikä sekin johtuu oktaani erosta. Jos kiinnostaa tutkittu tieto kannattaa lukaista Tuulilasista faktoja.
    mut perstuntumalla 98/99 tykittää paremmin..
  14. #14
    Lainaa (Talttapää @ Touko. 16 2011,11:49) kirjoitti
    Eikös E10 pitäisi parantaa bensan puristuskestävyyttä, eikä vähentää sitä?

    Melkein voisin vannoa että männäviikolla kun jouduin helteisenä päivänä seisomaan ruuhkaliikenteessä ~20 minuuttia niin tuossa kun kiuas oli kuumana niin olisi koneesta kuulunut detonoinnin räpinää? Nimenomaan räpinä iski lähes tyhjäkäynnillä, kytkimen kanssa vedättäessä/madellessa.

    Voipi johtua tietty jostain täysin muusta kuin bensasta, mutta eipä ole vastaavaa tullut aiempina kesinä vastaan.
    jos seos on laiha, niin 95e10:llä pitäs olla laihempi. ihan mahdollista.

    joo se 95 määrittelee sen puristuskestävyyden, joten perus 95 oli yhtä puristuskestävää kuin 95e10. jotain siitä on jätetty pois, kun etanolia on tullut lisää.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  15. #15
    Mua ei ainakaan kiinnosta tuon E10 tehonmuutos ajoneuvossa, saatikka olemattoman pieni muutos polttoaineen kulutukseen.

    Tuota en tankkaa sen takia koska ei ole missään testejä paljon näkynyt, miten se vaikuttaa moottoriin mekaaniseen kulumiseen ym. Tiivisteet ym ei tykkää varmastikkaan hyvää alkoholista.

    Kovasti uutisissa jne puhutaan aina että kansalaisia huolestuttaa kulutuksen kasvu.
    Eikä koskaan oteta kantaa mitä tuo litku tekee moottorille.
    Sehän se tärkein tieto olisi.
    Hapertaa varmasti monet kumiletkut. Tai kovettaa, jolloin se on morjens niille.
    Tai tiivisteet, ne hapertuu varmasti ennemmin tai myöhemmin etanolin vaikutuksesta.

    Ja etanoli joka pesee tehokkaasti öljyt pinnoilta, ei voi olla hyvä yhdistelmä öljyn kanssa moottorissa, öljyn tehtävä nimenomaan on jäädä sinne pinnoille voitelemaan, jonne on kosketuksissa.



    -Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

    * * * * * *****KTM 640 LC4 Prestige Supermoto -06***
  16. #16
    Lainaa (ihis81 @ Touko. 16 2011,20:40) kirjoitti
    Tuota en tankkaa sen takia koska ei ole missään testejä paljon näkynyt, miten se vaikuttaa moottoriin mekaaniseen kulumiseen ym. Tiivisteet ym ei tykkää varmastikkaan hyvää alkoholista.
    Ausseissa ovat tehneet tutkimuksen asiasta, 20% etanolilla tosin. Kulumisen ero oli mitattavissa, muttei todennäköisesti moottorin elinikää lyhentävä.

    Tankkasin muuten toisen kerran E10:ä kun ei muuta bensiiniä asemalta saanut. Edelleen - lämpimänä ei havaittavaa eroa, mutta kylmäkäynnistys ja ylipäänsä moottorin toiminta kylmänä on ihan /Cstä.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  17. #17
    Nyt on Daytonassa 95E10:ä tankissa ja ajettu 50km. Tyhjäkäynti on pompsahtanut 1700RPM:ään. Minusta tyhjäkäynti oli normaali, kun ulkona oli 10 astetta viileämpää. Nyt kaupungissapyörintä tuntui aika hankalalta ja kone kävi tosi kuumana. Karttana Massive_midrange.

    Kauden ensimmäinen tankkillinen oli vanhaa 95:sta ja uutta 98:sia, enkä havainnut tyhjäkäyntiongelmia.
    Speed Triple -12, Daytona i955 -02, Bonneville V140T -78, Aprilia Pegaso -01.
  18. #18
    Jos tyhjäkäynti on noussut niin sehän tarkoittaa että bensa on tehokkaampaa!
    Sillähän powerupin (vai mikä se venäläinen überkeksintö olikaan) toimintaakin kehuttiin kun tyhjäkänti nousi ;P
    Olisin mielenkiintoinen kuulemaan mikä e10:ssä nostaisi tyhjäkäyntiä ja lämpöjä
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  19. #19
    ei triumpheissa voi tyhjäkäynti nousta, kun se ruisku säätää sitä moottorilla.

    siirryin nyt takaisin 98:siin, koska on muovitankki. en halua muodonmuutoksia siihen.



    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  20. #20
    Lainaa (jaket @ Kesä. 01 2011,21:43) kirjoitti
    ei triumpheissa voi tyhjäkäynti nousta, kun se ruisku säätää sitä moottorilla.
    Näinhän se Keihin ECU-pyörissä pelaa. Lämpimänpi kone -> matalampi tyhjäkäynti. Eli juuri toisinpäin pitäisi pelata kuin wamalla.

    Oliskohan ihan perinteinen ilmavuoto vaan kehissä imukaulojen tai jonkin alipaineletkun tienoolla?

    Tai eksoottisena jokerivikana: rikkinäinen lämpöanturi eli ECU luulee koko ajan että kone on kylmä ja pitää lämmityskäyttökiekkoja yllä.
  21. #21
    Mullahan on Sagem. Syksyllä nollasin vikakoodin, joka kertoi muistaakseni, että lamdan lämmityspiirissä olevan vikaa.

    Tänään ei sitten heti lähdetty ajamaan. Ei jaksa starttata, vaikka akkuun elpyi jännitettä 12.4v. Varmaan tuo vuoden vanha akku on sökö. Kun latauksen jälkeen kävin ajelemassa, niin tyhjäkäynti oli normaali * Vanha bilteman akku tilalle ja kaikki ongelmat poistui.



    Speed Triple -12, Daytona i955 -02, Bonneville V140T -78, Aprilia Pegaso -01.
  22. #22
    Lainaa (PoS @ Touko. 20 2011,10:59) kirjoitti
    Ausseissa ovat tehneet tutkimuksen asiasta, 20% etanolilla tosin. Kulumisen ero oli mitattavissa, muttei todennäköisesti moottorin elinikää lyhentävä.
    ko. tutkimuksen relevanttiutta meille voi jokainen yrittää pikku päässään suhteuttaa näihin lukuihin:
    98E5: max. 5% etanolia
    95e10: max. 10% etanolia.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  23. #23
    Pari tankillista ajettu nyt 95:lla, niin en ole 98:iin huomannut mitään eroa. Pyörä Daytona 955i 04. Paitsi, että regulaattori hajosi, mutta ei taida johtua bensasta.
  24. #24
    kyllä se johtuu... kaikki johtuu siitä mikä muuttu.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  25. #25
    Lainaa (pecha @ Kesä. 21 2011,15:52) kirjoitti
    Lainaa (PoS @ Touko. 20 2011,10:59) kirjoitti
    Ausseissa ovat tehneet tutkimuksen asiasta, 20% etanolilla tosin. Kulumisen ero oli mitattavissa, muttei todennäköisesti moottorin elinikää lyhentävä.
    ko. tutkimuksen relevanttiutta meille voi jokainen yrittää pikku päässään suhteuttaa näihin lukuihin:
    98E5: max. 5% etanolia
    95e10: max. 10% etanolia.
    Thanks for the newsflash Tom Brokaw.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  26. #26
    Lainaa (PoS @ Kesä. 22 2011,00:07) kirjoitti
    Lainaa (pecha @ Kesä. 21 2011,15:52) kirjoitti
    Lainaa (PoS @ Touko. 20 2011,10:59) kirjoitti
    Ausseissa ovat tehneet tutkimuksen asiasta, 20% etanolilla tosin. Kulumisen ero oli mitattavissa, muttei todennäköisesti moottorin elinikää lyhentävä.
    ko. tutkimuksen relevanttiutta meille voi jokainen yrittää pikku päässään suhteuttaa näihin lukuihin:
    98E5: max. 5% etanolia
    95e10: max. 10% etanolia.
    Thanks for the newsflash Tom Brokaw.
    ole hyvä. ´Viinabensasta´ höpöttäjien kannattaisi ainakin opetella nuo prossat.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  27. #27
    Kyselin tuosta e10 bensasta Suomen Suzukilta ja sieltä laatupäällikkö kertoi, että kyllähän ne käy ja kukkuu kyseisellä bensalla yleensä ongelmitta.
    Mutta jos mopoon ei käy e10 bensa ei sitä suositella tankattavaksi. Syynä on hänen mukaansa se, että ne tiivisteet jotka on tekemisissä bensankanssa hapertuvat ja kuluvat pois nopeasti (vaikutusta ei kuulemma vättämättä näe vuosiin, mutta huonolla säkällä voi käydä huonosti jo hyvinkin nopeasti). Muuta haitallista vaikutusta rankenteille hänen mukaansa ei pitäisi olla, kuin juuri muovi ja kumiosat..
  28. #28
    onkohan jossakin sitten väitetty, että E10:ä tulisi käyttää sellaisissa ajoneuvoissa, joihin se on ilmoitettu epäsopivaksi?
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  29.  
  30. #29
    Lainaa (pecha @ Kesä. 22 2011,13:30) kirjoitti
    onkohan jossakin sitten väitetty, että E10:ä tulisi käyttää sellaisissa ajoneuvoissa, joihin se on ilmoitettu epäsopivaksi?
    Eipä ole väitetty. Mutta tuo olikin vain yleisenä kommenttina tuonne väliin..