Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 75:sta
    Yhteenkuluvaisuuteen kuuluu myös se, että risteyksessä ei ohiteta, vaikka se edellä menijä ei juuri sillä hetkeellä muistaisi "pitää ajolinjaa". Risteyksen tunnistaa yleensä sulkuviivasta.

Viime viikolla pidin ajolinjan, juu. Auto tuli oikealle puolelle rinnalle. Itse jatkoin yhteenkuuluvaisuuden tunteen vallassa suoraan, vaikka hetki aiemmin olinkin vielä kääntymässä.

Kaistalla kaiketi saa valita paikkansa vapaasti. Paras paikka taitaa olla keskellä. En kyllä ajatellut alkaa näyttää vilkkua joka kerta, kun siiryn tilapäisesti ajokaistan toisesta reunasta toiseen?
    Aloituksesta lähti mielestäni heti väärille urille koko ketju. Siis kysehän ei ollut ajolinjan pitämisestä, vaan siitä että joku urpo kääntyi vasemmasta laidasta ilman vilkkua oikealle. Jos toinen kaveri on oikeassa laidassa menossa suoraan, niin se on yksi ja sama leikataanko sisäkurvista vai ei, koska ajolinjat risteävät taatusti.

Oikealle käännyttäessa pitää ryhmittyä niin oikeaan laitaan, ettei sinne tule kenelläkään edes mieleen tunkea sisäkurviin rinnalle. Siis jo hyvissä ajoin ennen kääntymistä. Ja se vilkku tulee toki muistaa, se nyt on itsestään selvää.

Ja koskaan ei pitäisi alkaa ajamaan "ryhmäajoa" satunnaisesti saavuttamansa motoristin kanssa. Ei se välttämättä edes huomaa sinua jos esim. peilit on sellaiset että niistä näkyy vaan omat käsivarret. Limittäin ajellaan ainoastaan ennalta sovitun porukan kanssa.
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
    Takaa tulevalla on väistämisvelvollisuus ja kuten edellisessä viestissä on sanottu, autot tykkäävät tunkea väliin vain siksi että siinä on tilaa. Moottoripyörä kun ei ole se 2-3m leveä kulkine. Vaikka olisi kaksi moottoripyörää niin ei takanatulevalla ole sen kummemmin oikeutta tulla vierelle koska siinä on toinen moottoripyörä. Kaikki eivät ole Valentino Rosseja ja jotkut voivat olla hyvinkin iäkkäitä juuri moottoripyöräilyn aloittaneita kuskeja, eikä se ajo/ryhmittyminen/vilkun käyttö ole heti alkuun täydellistä.
    Itse ainakin ajattelen, että ei siihen viereen tarvitse tulla odottamaan vaikka siihen mahtuisikin. Jos siinä on kuorma-auto niin harvoin siihen kukaan esim. autolla menee kyttäämään, koska ei siihen mahdu.
    Miksi siis käyttäydytään heti erilailla kun siihen mahtuu, aikaa ei varmasti säästetä sen enempää. Edellä ajaja tekee omaa juttuaan ja itse takana omat asiat, liikennesääntöjen mukaan toki, mutta kuten sanottu kaikki eivät täydellisiä ole. Jää aikaa reagoida. Ei esim. tarvitse ajaa vierekkäin vaikka onkin kaksi moottoripyörää ja ne mahtuisi vierekkäin.

Itse pidän siitä että on koko kaista käytössä, jos tulee niitä aikaisemmin mainitsemia töyssyjä ja reikiä tiessä niin on tilaa väistää. Huomaa kyllä liikenteessä, että jos ajaa välillä tien oikeassa reunassa niin äkkiäkös auto tulee siihen melkein rinnalle. Tämä on henk. koht. mielipide, toisilla saa olla eri.

Ketjun aloittajalla tuntuu muutenkin olevan tarvetta kovin toisia neuvoa, kun katsoo etusivun viestiketjujen aloituksia/aloittajoita.

EDIT: edelliseen viitaten, toki pitää käyttää vilkkua ja pyrkiä näyttämään toisille, mitä aikoo tehdä. Moottoripyöräilyssä varsinkin on hyvä pitää mielessä, että ei ikinä tiedä mitä toinen aikoo. Parempi olla liian varovainen kuin olettaa asioita.

Lainaa (3JJ @ Touko. 09 2011,09:59) kirjoitti
    Aloituksesta lähti mielestäni heti väärille urille koko ketju. Siis kysehän ei ollut ajolinjan pitämisestä, vaan siitä että joku urpo kääntyi vasemmasta laidasta ilman vilkkua oikealle. Jos toinen kaveri on oikeassa laidassa menossa suoraan, niin se on yksi ja sama leikataanko sisäkurvista vai ei, koska ajolinjat risteävät taatusti.
    Joo, mutta kyllä minusta takana tulevan täytyy pystyä ennakoimaan tollanenkin tilanne, samahan se vaikka siinä olisi auto...ei muuta tilannetta, ethän niin lähellä autoa aja sekä niin oikeassa reunassa että voisit ajaa auton kylkeen sen kääntyessä oikealle. Turvaväli on avain asemassa.
    WildStar rumble in skräddarskog

ex. busa
    K12RS
    XJR1300
    VTR
    HORNET900
    SPEEDMASTER
    AMM.BONNE
    FMX650
    CR250
    XR250
    BETA250
    Lainaa (-RUMBLE- @ Touko. 09 2011,10:16) kirjoitti
    Lainaa (3JJ @ Touko. 09 2011,09:59) kirjoitti
    Joo, mutta kyllä minusta takana tulevan täytyy pystyä ennakoimaan tollanenkin tilanne, samahan se vaikka siinä olisi auto...ei muuta tilannetta, ethän niin lähellä autoa aja sekä niin oikeassa reunassa että voisit ajaa auton kylkeen sen kääntyessä oikealle. Turvaväli on avain asemassa.
    Edellisiin liittyen vielä se, että ensin pysähtynyt lähtee ensimmäisenä liikkeelle. Tähänkin kun jättää sekunnin tai kaksi pelivaraa, niin pystyy ehkä ennakoimaan mahdollista poukkoilua.
    "En mää *täss syyllist kaipaa yhtikäs, Lahtist ja konekiväärii mää kaipasin"

Clutch - The Regulator
    Lainaa (-RUMBLE- @ Touko. 09 2011,10:16) kirjoitti
    Turvaväli on avain asemassa.
    Vielä kun turvavälit pysyisi.. Aina joku änkee väliin..
    gsx-r 1000
    kawasaki zx6rr kilvetön

Tässä tuntuu olevan montakin asiaa, mihin ottaa kantaa. Olen samaa mieltä siitä, että takanaoleva on aina väistämisvelvollinen, eikä ryhmäajoon tuntemattoman kanssa pidä ryhtyä. Kuitenkin ryhmittyminen ja vilkunkäyttö pitäisi olla järkevää varsinkin risteysajossa, jotta liikenne olisi sujuvampaa.

Jos risteyksessä on esim. kaista, josta saa kääntyä oikealla tai ajaa suoraan ja edellä oleva motoristi on ryhmittynyt kaistan vasempaan laitaan ilman vilkkua, en näe syytä, miksen voisi mennä rinnalle/takaviistoon, jos olen itse kääntymässä oikealle. Jos kyseinen motoristi yhtäkkiä kääntyykin oikealle, tulee ongelmia, koska tuollaisessa tilanteessa turvaväliä pitää normaalia lyhyempänä (olettaa, että ajoneuvo menee suoraan, eikä ole tiellä). Kolaritilanteessa lienee syytä molemissa (ainakin moraalisesti), koska toinen tunki viereen/kiinni ja toinen ei käyttänyt vilkkua.

Täysin samalla tavalla toimin, jos minulla ja edellä olevalla on henkilöauto. Yleensä siihen rinnalle mahtuu vaikkapa. vähän piennarta käyttäen. Molemmat pääsevät liikkeelle heti ja takanatulevat nopeammin.
    <p>Honda VFR 800 -99</p>
    Ihan "normisetistähän" tässä on kyse .

Eli siitä, kun kaksi seppää ajelee molemmat enemmän
    tai vähemmän.... ei niin pilkulleen kirjan mukaan....
    mutta aina toisen mielestä toinen on aivoton pösilö .

Pirssimieshän on oikein arkkityyppi tuossa lajissa.
    Annat sille hieman "omaa lääkettä", niin johan alkaa
    lämmöt nousta .

Eikös homma ole vähän niin, että jos ei mennä kirjan mukaan,
    sitten on kysessä ns. ratatilanne jossa...... kyyyyyllä,
    edellä ajava valitsee ajolinjansa . Melko selkeää .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
    Nyt on taas niin käsittämätöntä keskustelua, että ei helv... Onko Tupperi jossain aineissa tämän postannut? Kyllä mä tuon sun ongelmasi ymmärrän, jos ilman vilkkua käännytään, mutta jos omalla kaistalla pysyt ja vilkkua käyttäen käännyt, niin kyllä sitä koko kaistaa voi käyttää hyväkseen, eikä tarvitse pelätä, että joku molopää tunkisi viereen tai yrittäisi ohittaa kääntyvää ajoneuvoa.

Itse otan käännökset yleensä sen verran reippaasti, että kyllä se käännös lähtee sieltä kaistan vasemmasta reunasta (käännös oikealle) ja leikkaa sieltä "sisäkurvin" kautta. Jos joku sinne väliin tunkee, niin päässä on jo vikaa.
    CBR600F 2004
    Z750 2009
    MT-09 2014
    1290 Super Adventure S 2017
    Lainaa (designet @ Touko. 09 2011,11:05) kirjoitti
    Nyt on taas niin käsittämätöntä keskustelua, että ei helv... Onko Tupperi jossain aineissa tämän postannut? Kyllä mä tuon sun ongelmasi ymmärrän, jos ilman vilkkua käännytään, mutta jos omalla kaistalla pysyt ja vilkkua käyttäen käännyt, niin kyllä sitä koko kaistaa voi käyttää hyväkseen, eikä tarvitse pelätä, että joku molopää tunkisi viereen tai yrittäisi ohittaa kääntyvää ajoneuvoa.

Itse otan käännökset yleensä sen verran reippaasti, että kyllä se käännös lähtee sieltä kaistan vasemmasta reunasta (käännös oikealle) ja leikkaa sieltä "sisäkurvin" kautta. Jos joku sinne väliin tunkee, niin päässä on jo vikaa.
    aineissa hyvinkin..

tuu viikox kyytiin niin huomaat ihan käytännössä mihin tässä tähdätään..siihen että motoristin ei niin kannata miettiä niitä oikeuksiaan vaan miettiä ettei tulis kopsua.

vilkun käyttö ja johdonmukaisuus on vain järkevää...

piirtäkääs paperille tuo juttu ni voi auttaa asiaa..
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
    Lainaa (Tuppervaari @ Touko. 09 2011,01:05) kirjoitti
    Lainaa (Woody72 @ Touko. 08 2011,19:03) kirjoitti
    Aloitusviestissä käsittääkseni jopa kehotettiin ajamaan vasenta reunaa ja kääntyessä oikealle myös pitämään vasen ajolinjan. *
    voi viddu sanon mä!
    aloitusviestissä kehoitettiin pitämään ne ajolinjat.
    eli ei seilata kääntyessä pitkin kaistaa hortoillen kuin ryssä anttilas..
    aloitusviestissä kehoitettiin liikkumaan loogisesti.

kyllä nyt on kyse ihan ryhmittymisestä ja yleisistä ajolinjoista etenkin taajamissa.
    ja vaikka oiskin hienoa saada ajaa pää jäässä ottamatta huomioon myös takanatulijoita.
    Ajaa sitten vaan keskellä kaistaa.
    Lainaa (frozzu @ Touko. 09 2011,10:16) kirjoitti
    Ketjun aloittajalla tuntuu muutenkin olevan tarvetta kovin toisia neuvoa, kun katsoo etusivun viestiketjujen aloituksia/aloittajoita.
    miten tämä liittyy aiheeseen?
    samaten kuin ei tämäkään...
    onko se sulle ongelma? vapaankasvatuksen vesa, ei saa neuvoa, kaikkeen pitää kapinoida vastaan ennnenkuin ajatella asiaa:

Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
    Jos ajaa oman ajokaistan sisalla eika hortoile kaistalta toiselle, niin mita se muille kuuluu, onko puoli metria enemman vasemmalla tai oikealla?

Takanaolija tulee huomioida ainoastaan jos se aalio ajaa (milla tahansa) liian lahella. Tai jos silla on siniset vilkut ja pahaa aanta pitava torvi.
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
    Lainaa (Mikuni @ Touko. 09 2011,08:44) kirjoitti
    Enemmän kun prätkiltä niin polkupyöräilijöiltä pitää tällaisia mooveja enempi odottaa. Sattuipa kerran niin että edettiin kaksikaistaista tietä Turussa josta molemmilta kaistoilta sai jatkaa oikealle mutta vasemmalta kaistalta sai mennä suoraan. Pyöräilijä oli tiiviisti liimautunut sinne tien oikeaan laitaan mutta elettäkään tekemättä ajoi suoraan, katselin tapahtumia vähän kauempaa mutta edessä olevalla kotilolla oli kumman hyvät hermot kun ei edes tööttiä soittanut, pyöräilijä jatkoi onnellisen tietämättömänä selvinneensä juuri muutamalta katkenneelta raajalta.
    Turun keskustan pahin paikka on mun mielestä Maariankadun ja Aninkaistenkadun risteys. Tultaessa Maariankadulta (T-risteys) vasen kaista kääntyy vasemmalle, oikea kaista muuten oikealle, mutta bussit ja taksit (+ mopot ja fillarit) saavat kääntyä myös vasemmalle.

Muutaman kerran on meinannut sattua, kun olen ollut autolla kääntymässä oikealta kaistalta oikealle, ja saman kaistan oikeasta reunasta eteen on pölähtänyt vasemmalle kääntyvä pyöräilijä.
    Lainaa (GoSpel @ Touko. 09 2011,14:30) kirjoitti
    Takanaolija tulee huomioida ainoastaan jos se aalio ajaa (milla tahansa) liian lahella.
    liikennekulttuuria savannilta

Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
    Itse pidän pyörällä samat turvavälit kuin autolla enkä koskaan aja tuntemattomien kanssa limittäin. Oletan myös, että muut motoristit toimivat samoin eivätkä lähde keksimään mitään omia kaverisääntöjään. Jos kommunikaatio on tekstimuodossa tällä tasolla, niin mitä se on sitten liikenteessä?

Luulin että tuo "yksi ajoneuvo kaistalla leveyssuunnassa" on sanomattakin selvää.
    Lainaa (Tuppervaari @ Touko. 09 2011,17:05) kirjoitti
    Takanaolija tulee huomioida ainoastaan jos se aalio ajaa (milla tahansa) liian lahella.
    liikennekulttuuria savannilta *
    No sina voit kutsua niita takanasi vaarin ajavia puhutteluun ja pitaa edella ajaville saarnoja, jos ei ajolinjat miellyta. * *

Toistan kysymyksen: * Jos ajaa oman ajokaistan sisalla eika hortoile kaistalta toiselle, niin mita se muille kuuluu, onko puoli metria enemman vasemmalla tai oikealla? * * *
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
    Lainaa (GoSpel @ Touko. 09 2011,19:37) kirjoitti
    Lainaa (Tuppervaari @ Touko. 09 2011,17:05) kirjoitti
    liikennekulttuuria savannilta *
    No sina voit kutsua niita takanasi vaarin ajavia puhutteluun ja pitaa edella ajaville saarnoja, jos ei ajolinjat miellyta. * *

Toistan kysymyksen: * Jos ajaa oman ajokaistan sisalla eika hortoile kaistalta toiselle, niin mita se muille kuuluu, onko puoli metria enemman vasemmalla tai oikealla? * * *
    niin..kaistanleveys on yleensä minimissään 3,5 metriä.se saattaa olla myös enemmänkin...ns. leveäkaistatiet joissa on siis vain yksi kaista vaikka tilaa ois kahdellekkin¨. eli siellä voi heilua mielin määrin?

Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
    Lainaa (lp_ @ Touko. 09 2011,19:03) kirjoitti
    Itse pidän pyörällä samat turvavälit kuin autolla enkä koskaan aja tuntemattomien kanssa limittäin. Oletan myös, että muut motoristit toimivat samoin eivätkä lähde keksimään mitään omia kaverisääntöjään. Jos kommunikaatio on tekstimuodossa tällä tasolla, niin mitä se on sitten liikenteessä?

Luulin että tuo "yksi ajoneuvo kaistalla leveyssuunnassa" on sanomattakin selvää.
    voikos sellaisia omia sääntöjä käyttää et ryhmitytään oman kaistan vasempaan reunaan käänyttäessä oikealle ja sieltä leikataan risteävän kaistan oikeaan reunaan?

limittäinajaminen ei ole mikään kaverisääntö..se on selviö moottoripyörällä liikuttaessa.

se on kyllä huomattu mimmoinen jonokulttuuri suomeen on syntynyt.

ja ei ole selviö tuo luulosi.

Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
    Lainaa (Tuppervaari @ Touko. 09 2011,19:55) kirjoitti
    limittäinajaminen ei ole mikään kaverisääntö..se on selviö moottoripyörällä liikuttaessa.
    Itse en ole ainakaan tällaisesta kuullut. Toivottavasti kukaan ei oleta näin ja tule vierelle vain sen takia. Nyt varsinkin viime päivinä on tuullut aika paljon ja ainakin itselläni pyörä saattaa heilahtaa hetkellisesti puolelta toiselle (karkeesti sanottuna), enkä todellakaan halua, että siihen viereen tulee joku aiheuttaen näin vaaratilanteen sekä minulle että itselleen.
    Toivon ettei kukaan pidä tätä itsestäänselvyytenä.

En myöskään ymmärrä miksi siihen viereen pitäisi tulla, miksi on niin vaikeaa ajaa perässä? Jos auto ajaa oikeeta reunaa niin en minä siihen viereen mene vain siksi, että siinä on kiva ajella tai että siinä on tilaa. Mukavampi minusta on ajaa takana turvavälin päässä tai mennä ohi.

Ei se limittäin ajaminen vieraan kanssa ole kyllä mitenkään järkevää, eikä selviö.

Jonot ovatkin Suomessa aivan helvetinmoisia ja kyllä nekin minimaaliset jonot pelastetaan sillä, että moottoripyöräilijät ajavat limittäin. Uskomatonta soopaa tämän asian tiimoilta suollat ulos.

Turvaväli pitäisi olla sinullekin selviö ja voisit vastedes niitä käyttää, jotta ei tarvitse tänne tulla itkemään kääntyvien moottoripyöräilijöiden ajolinjoista.

Kerrotko vielä minkänäköisenä tuolla ajelet, niin tiedän sitten varoa holtitonta perässänotkujaa, joka voi ohitella risteyksessä miltä puolelta tahansa *
    CBR600F 2004
    Z750 2009
    MT-09 2014
    1290 Super Adventure S 2017
    voikos sellaisia omia sääntöjä käyttää et ryhmitytään oman kaistan vasempaan reunaan käänyttäessä oikealle ja sieltä leikataan risteävän kaistan oikeaan reunaan?

Jos edessä olevalla on vilkku päällä niin mitä siinä on epäselvää? Mun mielestä ihan sama missä mopo seilaa kunhan käyttää vilkkua osoittaakseen mitä on aikomassa.

Limittäin ajo... just joo... Eiköhän pysytä ihan siinä perinteisessä turvavälin pitämisessä, sama koskee splittaamista. Mitäpä, jos autot alkaisivat splittaamaan? 2 kaistaa joilla on mopo, kyllähän siihen väliin mahtuu yksi auto ihan heittämällä mutta hei jonot lyhenee...

Ihan lopuksi, alä oleta mitään liikenteessä ja (ehkä) säilyy terveempänä liikenteessä.
    Elämä on vaarallista, siihen kuolee
    (poistettu tili)
    No kukin tyylillään.

Aika usein splittaan autojonojen välistä ja ihan saatanan varmasti splittaan jos edessä on prätkä! Kuten Tupperikin.

Ja oletan ettei autoilija aja mun päälle kun näkee mut, ja sitä samaa oletan siltä prätkäkuskiltakin.
    Lainaa (R2-D2 @ Touko. 09 2011,21:34) kirjoitti
    Aika usein splittaan autojonojen välistä ja ihan saatanan varmasti splittaan jos edessä on prätkä! Kuten Tupperikin.
    Splittaamien ei useimmiten varovaisesti tehtynä ole mikään ongelma, mutta jos tulet risteyksessä rinnalle ennen kuin saan vilkun päälle ja olenkin kääntymässä sinne suuntaan, jolle puolella tulet, meillä on kaksi vaihtoehtoa. Minä edellä ajaneena koukkaan edestäsi ensin ja sinä splittailevana odotat tai sinä takaa tulleena splittailijana menet ensin ja minä odotan. Miten toimitaan?
    Jos kolari tulee niin takaatulija on syyllinen, kukin vastuussa omasta ajamisestaan. Siis siitä haluaako splittailla vai ei, kunhan tiedostaa "syyllisyytensä" jos jotain tapahtuu.

(poistettu tili)
    Lainaa (tuquoque @ Touko. 09 2011,22:03) kirjoitti
    Lainaa (R2-D2 @ Touko. 09 2011,21:34) kirjoitti
    Splittaamien ei useimmiten varovaisesti tehtynä ole mikään ongelma, mutta jos tulet risteyksessä rinnalle ennen kuin saan vilkun päälle ja olenkin kääntymässä sinne suuntaan, jolle puolella tulet, meillä on kaksi vaihtoehtoa. Minä edellä ajaneena koukkaan edestäsi ensin ja sinä splittailevana odotat tai sinä takaa tulleena splittailijana menet ensin ja minä odotan. Miten toimitaan?
    Sillä aikaa kun mietit sitä, minä olen jo mennyt.

Mutta on kyllä aika outoa ajolinjaa jos ryhmittyy kaistan vasenpaan reunaan kääntyäkseen oikealle. Tai jos huomaa rinnalla toisen prätkän ja ajaa sen päälle vain koska oli ekana paikalla. vielä oudompaa toki on jos ei huomaa, silloin kannattaa pysyä kotona.

Monet prätkäkuskit huutelee joustavuutaa liikenteessä muilta. Kai sitä itsekkin voi noudattaa. Vaikka näitä kommentteja kun lukee, tulee mieleen että kannattaa tosiaan pysyä kaukana.
    Tänään juuri itse inssiä ajamassa kun vastaan tuleva autoileva rouva päätti ryhmittyä vastaan tulevien kaistalle...

Muutenkin jo valmiiksi inssiä jännitellen niin jänniä tilanteita lisää. (läpi meni)
    ---------------------------
    Kawasaki ZX-6R -00
    ---------------------------
    Itellä on ollut sellainen tapa, että jatkaessani matkaa risteyksestä suoraan, pysäytän eturenkaan edelläolevan moottoripyörän takarenkaan kanssa samalle tasalle. En ole ainakaan vielä nähnyt moottoripyörän takarenkaan liikkuvan pelkästään sivusuunnassa, minkä takia tämä tapa on mielestäni turvallista. Käytän tätä lähes ainoastaan ruuhka-aikoina, kun haluan omalta osaltani edistää liikenteen sujuvuutta antamalla enemmän tilaa takana tuleville autoille ryhmittyä oikein.

Vielä toistaiseksi minulle ei lyhyellä motoristitaipaleellani ole tullut vastaan toisenlaista tilannetta, jossa entuudestaan tuntemattomat motoristit pysähtyisivät liikennevaloihin rinnakkain. Kaikista turvallisinta ja mutkattominta on mielestäni sijoittautua risteyksiin samoin kuin autollakin sijoittuisi edellä tai takana ajavasta moottoripyöräilijästä huolimatta.

Joidenkin tuttujen kanssa yhteispeli sujuu kuitenkin liikenteessä ja voin hyvillä mielin körötellä rinnalle valojen vaihtumista odottamaan. On se itsellekin mukava yllätys, kun hyvä kaveri splittaa jonon vierelleni morjenstamaan ennen kuin siitä taas jatketaan kukin omaan suuntaansa.
    Honda CB 500
    Lainaa (Hondacb @ Touko. 09 2011,23:31) kirjoitti
    Vielä toistaiseksi minulle ei lyhyellä motoristitaipaleellani ole tullut vastaan toisenlaista tilannetta, jossa entuudestaan tuntemattomat motoristit pysähtyisivät liikennevaloihin rinnakkain.
    Mitä ihmeellistä tässä on? En näe syytä miksei näin voisi toimia.
    Jos motoristi on ryhmittynyt oikeaan reunaan kääntyäkseen oikealle, vilkku päällä, ite ajaisin viereen vasempaan reunaan mennäkseni suoraan.
    Toisinpäin, motoristi vasemmalla ilman vilkkua, jatkaa suoraan, menisin oikealle ja kääntyisin.
    Yksinkertaista ja sujuvaa.

Miksei, jos oltaisiin keskikaistalla mistä mennään vain suoraan, voisi ajaa toisen rinnalle ja siitä molemmat matkaan valojen vaihtuessa.
    GSF 1250SA -09
  30.  
    Lainaa (designet @ Touko. 09 2011,20:39) kirjoitti

Ei se limittäin ajaminen vieraan kanssa ole kyllä mitenkään järkevää, eikä selviö.

Jonot ovatkin Suomessa aivan helvetinmoisia ja kyllä nekin minimaaliset jonot pelastetaan sillä, että moottoripyöräilijät ajavat limittäin. Uskomatonta soopaa tämän asian tiimoilta suollat ulos.

Turvaväli pitäisi olla sinullekin selviö ja voisit vastedes niitä käyttää, jotta ei tarvitse tänne tulla itkemään kääntyvien moottoripyöräilijöiden ajolinjoista.

Kerrotko vielä minkänäköisenä tuolla ajelet, niin tiedän sitten varoa holtitonta perässänotkujaa, joka voi ohitella risteyksessä miltä puolelta tahansa *
    ei nyt sotketa käsitteitä keskenään.limittäinajo ja rinnakkainajo on kax eriasiaa.

tienpäällä tuossa limittäinajossa on se etu että sä saat tuplattua tuon turvavälin ilman, että kahden pyörän väliin jää aukko joka kiihottaa kotiloa tunkemaan väliin..
    toisekseen...ajamalla limittäin näet muutakin kuin edellämenevän takapään.
    mitä taasen tulee valoissa rinnakkain seisoskeluun..on vain idioottimaista seistä keskellä kaistaa mopon kans viidenkymmenmetrin välein ja odottaa parisekunttia kun edellämenijä on lähtenyt.
    jos löysitte itsenne noista esimerkeistä niin turha vetää herneitä nenään ja suhtautua samalla tavoin kuin erät aikoja sitten kun joku uskalti väittää maapalloa pyöreäksi.

ja nou hätä...saatat ehtiä vilauksen näkemään..mä en viiti nysväillä mopon kans...ettin ittelleni tilaa, ei tykkää jonoista mopolla pääsee ja ei tarvi varoa..ajat vain normaalisti ja menet suunilleen sinne minne aiotkin.
    voi käydä, että menee munille mun tavat, mut ei tarvi *sytyttää kynttilää.

pst..suomeen on syntynyt sellainen jonokulttuuri et viiskytä autoa ajaa klimpis kolmenmetrin välein ja sitte on taas kuuskytä kilsaa tyhjää uraa.

kaikki lukemani mitä en ymmärrä ei välttämättä ole soopaa.kandee pohtia

Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen