Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
  1. #1
    Eli 92 600 sädövi tuli haettua viime viikonloppuna, ja reissun jälkeen se seisoi pari päivää käyttämättömänä, kunnes vaihdoin ilmanputsarin.

    Tämän jälkeen pyöritti tosi heikosti, ja lopuksi kuului vain starttireleen naksuminen, täten akku oli finaalissa.

    Nyt uudella akulla rele naksuu, mutta mitään ei tapahdu. Vika ei ole startissa, tappokatkaisijassa, sivujalan katkaisijassa, eikä vapaan merkkivalossa. Pyörän saa käyntiin, kun lyö ison meisselin startin releen napojen väliin, mutta rehellisillä keinoilla ei anna sähköä releen läpi.

    Niin ja onks kalliskin rele
    ex. Hondaa VT600 "Lissu"
  2. #2
    <a href="http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Starter-Solenoid-Relay-Honda-VT600-SHADOW-VT-600-NEW-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem3f07c5bf2
    aQQitemZ270713339690QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAcc essories" target="_blank">Ebaystä</a> löytyy noin 20€, mutta suomen hinnoista en osaa sanoa
    Ducati st4s -05
  3. #3
    Eli suomessa 40-50€. Jos ymmärtäistäydellisesti ton nelinapaliittimen kytkennät, vois viritellä itekki tommosen releen muutaman euron vaihtoreleistä ja tarpeeks paksusta johdosta.
    ex. Hondaa VT600 "Lissu"
  4. #4
    Lainaa (Luoppis @ Touko. 07 2011,18:36) kirjoitti
    Eli suomessa 40-50€. Jos ymmärtäistäydellisesti ton nelinapaliittimen kytkennät, vois viritellä itekki tommosen releen muutaman euron vaihtoreleistä ja tarpeeks paksusta johdosta.
    Mutu:
    No ei kai siin oo muuta ku kaks napaa joist menee se starttivirta läpi (paksut kaapelit), ja kaks napaa joist menee ohjausvirta (ohuet kaapelit)?
    Ts siihen menee mikä tahansa nelinapanen starttirele, joka kestää tarpeeks virtaa.

    Edit: Ja ois tietty voinu kattoo ton kuvan. Veikkaus: Toi nelinapaliitin; kaks niist, ne sulakkeen vieressä, on toi pääsulake(?), ja ne kaks muuta on sen releen ohjaus.



    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  5. #5
    Starttireleestä menee herkästi melkoisia virtoja. Siksi ne kärjetkin saattavat palaa klimppiin. Ei ehkä ihan helppoa löytää tuollaista 70 - 80A relettä halvalla. Monestihan paremmissa voi olla vielä joku suojapiiri, joka estää releen vetämisen jännitteen laskiessa liian alas. Tarkoituksena tietty suojata virran nousemista kärjet hitsaavalle tasolle.
    <p>2002-2014</p>
  6. #6
    Lainaa (scuuba @ Touko. 07 2011,19:29) kirjoitti
    No ei kai siin oo muuta ku kaks napaa joist menee se starttivirta läpi (paksut kaapelit), ja kaks napaa joist menee ohjausvirta (ohuet kaapelit)?
    On se vähän tota monimutkasempi. Yhestä navasta lähtee suora virta virtalukolle, ja sieltä vähän joka suuntaan, joku napa maadottaa releen, yhestä navasta lähtee jatkuva virta paikkaan x, mikä on vissiin sitten laturin jännitteensäädin, ja yhteen napaan tulee virta starttinapilta.

    Mutta vaaatiiko se muka 80A releen jos pääsulakekin on vaan 30A, jaksaako tommonen pikku startti niin paljoa imasta sähköä, ja jaksaako 8Ah akkukaan ihan semmosta virtaa tuottaa?

    Ei sit vissiin ollut järin kestävä rele vaikken yli 5 sekunttia sahannut kerrallaan.
    ex. Hondaa VT600 "Lissu"
  7. #7
    Starttipiuhoissa ei monesti ole sulaketta, joten startti saa sen virran mitä akku antaa. Kai tuohon olisi mahdollista sovittaa vaikkajoku hehkurele ja sille kaveriksi tavallinen rele noille muille johdoille. Onko sille siinä sitten tilaa ja tuleeko siitä varma pöyränpolttaja?
    Tuo on niitä kohtia mitkä on ehkä helpoin korjata oikealla varaosalla.
    - life is tough, but it's unfair -
  8. #8
    Lainaa (Luoppis @ Touko. 08 2011,10:16) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Touko. 07 2011,19:29) kirjoitti
    No ei kai siin oo muuta ku kaks napaa joist menee se starttivirta läpi (paksut kaapelit), ja kaks napaa joist menee ohjausvirta (ohuet kaapelit)?
    On se vähän tota monimutkasempi. Yhestä navasta lähtee suora virta virtalukolle, ja sieltä vähän joka suuntaan, joku napa maadottaa releen, yhestä navasta lähtee jatkuva virta paikkaan x, mikä on vissiin sitten laturin jännitteensäädin, ja yhteen napaan tulee virta starttinapilta.

    Mutta vaaatiiko se muka 80A releen jos pääsulakekin on vaan 30A, jaksaako tommonen pikku startti niin paljoa imasta sähköä, ja jaksaako 8Ah akkukaan ihan semmosta virtaa tuottaa?

    Ei sit vissiin ollut järin kestävä rele vaikken yli 5 sekunttia sahannut kerrallaan.
    Vanhempien Bemarien tyyppivika on poltella 70A releen kärjet kun akun jännite laskee liian alas. Valmistajan korjaus tuohon on vaihtaa vielä rankempi rele, joka on vielä suojattu alijännitteeltä. Eli kyllä starttimoottorille voi hetkellisesti mennä aika koviakin amppeerimääriä ja ne menevät kyllä normaalisti ohi sulakkeiden.
    <p>2002-2014</p>
  9. #9
    Lainaa (Luoppis @ Touko. 08 2011,10:16) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Touko. 07 2011,19:29) kirjoitti
    No ei kai siin oo muuta ku kaks napaa joist menee se starttivirta läpi (paksut kaapelit), ja kaks napaa joist menee ohjausvirta (ohuet kaapelit)?

    Edit: Ja ois tietty voinu kattoo ton kuvan. Veikkaus: Toi nelinapaliitin; kaks niist, ne sulakkeen vieressä, on toi pääsulake(?), ja ne kaks muuta on sen releen ohjaus.
    On se vähän tota monimutkasempi. Yhestä navasta lähtee suora virta virtalukolle, ja sieltä vähän joka suuntaan, joku napa maadottaa releen, yhestä navasta lähtee jatkuva virta paikkaan x, mikä on vissiin sitten laturin jännitteensäädin, ja yhteen napaan tulee virta starttinapilta.
    Suurin piirtein samaa tossa sanoin.

    Lainaa kirjoitti
    Mutta vaaatiiko se muka 80A releen jos pääsulakekin on vaan 30A, jaksaako tommonen pikku startti niin paljoa imasta sähköä, ja jaksaako 8Ah akkukaan ihan semmosta virtaa tuottaa?
    8Ah Yuasa lupaa 135A starttivirtaa.
    Ja startti vois nimellisarvoltaan olla jotain 0.5-0.6kW(?) eli 40-50A tjsp. Jopa 70A jos akku notkahtaa esim 9 volttiin ja startti haluis edelleen imee 0.6kW.

    Lainaa kirjoitti
    Ei sit vissiin ollut järin kestävä rele vaikken yli 5 sekunttia sahannut kerrallaan.
    ~20 vuotta vanha rele? Ikuinenko sen pitäisi olla? Varsinkin jos vanhuuttaan hyytyneellä alijännitteisellä akulla yrittää sahaa?



    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  10.  
  11. #10
    Lainaa (scuuba @ Touko. 08 2011,12:57) kirjoitti
    ~20 vuotta vanha rele? Ikuinenko sen pitäisi olla? Varsinkin jos vanhuuttaan hyytyneellä alijännitteisellä akulla yrittää sahaa?
    Vanhaan diesel tojotaan tottuneelle kaiken pitäisi olla ikuista

    En tietty ajatellu tota, että se käynnistysvirta menee siitä ilman sulaketta läpi. Pakko heti maanantai-aamuna mennä kylille kyselemään relettä. Olis ollut tässä vaan yks pien ajoreissu mikä ois hoitunu vähän mukavemmin pärrällä...
    ex. Hondaa VT600 "Lissu"