Noniin, eli vaihdoin pyörään öljyt ja suodattimen. Kaadoin 2,7l öljyä koneeseen. Katsoin vielä "tarkistusikkunasta", että öljyä sen verran kuin pitääkin (ei varmaan vielä ehtinyt laskeutua kunnolla). Ajoin n. 15 km rauhallista ajoa tallilta kotiin. Sitten tuli kotipihassa mieleen, että eikös se ollut 3,7 litraa mitä kone haluaa öljyä uuden suodattimen kanssa. Huoltokirjasta tarkistus ja 3,7l se haluaa. Voi V*TTU, että sitä osaa olla tyhmä. Nyt kun katsoo "tarkistusikkunasta", niin eihän siellä mitään näy. Koneessa siis öljyvajausta litran verran.
Ehkä kannattaa jättää nämä öljynvaihtohommat ammattilaisille, eikä alkaa itse säheltämään
Vi*uttaa niin kuin pientä suippohuulisarvikuonoa
Pyörä kävi kokoajan hienosti, enkä huomannut mitään normaalista poikkeavaa. Mutta mielessä käy, että mitä tapahtui moottorille tässä, kun öljyä ei ollut tarpeeksi koneessa?
Pyörä on ZX-10R 2006.
Tuskin mitään, jos öljynpaineen merkkivalo ei oo palanut.
GSR 600 -06
XV 535 -92 Projekti
---------------------
SV 650 S -03
CB 500 -99
Ei sille mitään käy kunhan ö paine nousee, eli valo sammuu mittarista.
Eli jos ajossa se valo ei palanut, niin ei sille mitään käynyt, kaatele vaan nyt lisää öljyä normaaliin ja hanaa.
Etkö tosiaan öljynvaihdon jälkeen tarkasta ikkunasta että öljyä on siellä?![]()
GSXR 750 -06, ex-CBR954RR
Ei sille mitään tapahtunut. Huoleti vaan...
"Soratie on parasta huumetta!" 1200 GSA
Nou hätä. Tuo 3,7l tarkottaa varmaan kuivatäyttöä ja jos öljynpainevalo ei syttyny nii turhaan panikoit. Lisää sitä öljyä maltilla, ettei huohota ylimääräset pihalle.
Ens vuonna menee jo paljon paremmin tuoki homma![]()
Sen verran täytyy ottaa, ettei pelota aijaa.
Enmä mitenkään ketään arvostele. Mutta öljynvaihto ammattilaisille. 20v sitten liki kukaan ei huolloissa autojensa öljyjä vaihtanu.
Nyt on itelläkin jo monta tuttua jonka mielestä renkaanvaihto on ihan tekemätön paikka.
Toki moni asia on muuttunu teknisemmäksi ja nykyihmisillä on vähemmän tilaa työkaluille + renkaille sekä itse työlle paikka puuttuu. Mutta alkaa uusavuttomuus olla huipussaan jos taidosta jää noi hommat kiinni.
Vielä kerran, mielipiteeni jota en kohdista alkuperäiseen kirjoittajaan. Se on eri asia haluaako maksaa palvelusta. Maksan toki itsekin palveluista joista osan osaisin tehdä itsekin.
Asiaakin. Kuten moni jo totesi, ei siellä varmaan mitään ole käynyt. Kilpureissa täytänkin aina minimiin sekä tuossa isossa twinissä, turhaa siellä on kantaa kiloa kamaa vaahtoamassa ja moottorin huohotusta rassaamassa. Nissä toki tarkistusväli on paljon tiheempi kuin katuvessoissa.
ei mitään hätiä,vaikka vähemmälläkin olis menny.öljyn lisäystä vaan ja menoksi![]()
Toivotaan ettei ole tullut vahinkoa. Öljynpaineenvalosta olen sitä mieltä että aika usein on myöhäistä silloin kun valo syttyy. Vahinkoa on jo tapahtunut. Ehkä täystuhon se voi estää.
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Ei siinä mitään ole rikki mennyt. Uskomatonta kuinka vähän öljyä on joissain moottoreissa öljyä pois laskettaessa eikä mitään oireita ole esiintynyt.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
joissain pyörissä ei muuten oo öljynpaineen merkkivaloa lainkaan. Ainoastaan öljymäärän merkkivalo.(TeroT @ Touko. 04 2011,13:53) kirjoitti
Edit: auton kanssa kävi kerran niin et tikku ei ees kastunu kun satuin tarkistamaan. Eipä tuo valoja sytytelly saati äännelly millään lailla
"My final offer is this: nothing"
-Il Bastardo-
Tuskin ehtinyt kauheesti mitään hajoamaan jos pyörä ei missään vaiheessa alkanut pitämään mitään outoa ääntä
matka tappaa vauhdin
Ducati SF 1098S -09
Honda VTR 1000 SP1 -01
ex kawasaki ZX-6R -06
Honda CBR 600f -00
15 km rauhallista ajoa voi ajaa,vaikka laskisi kaikki öljyt propusta ulos.
Tekniikan maailma testasi aikoinaan kuivalla auton moottorilla ajoa.
Helsinki -hämeenlinna ja melkein takaisin helsinkiin ennenkuin meno
stoppasi.
Sinun mopo on ihan tikissä.
ei pidä paikkaansa. aja itse 15 km ilman öljyjä jos uskot, ettei tee mitään.(polip @ Touko. 04 2011,20:43) kirjoitti
mutta tuo kawasaki kyllä pärjää pikkuajossa vaikka litran öljymäärällä, koska öljypohja on niin syvä. se ottaa öljyä vaikka sitä olis vähän. kovassa ajossa tulisi ongelmia, kun öljyn lämpö rupeaisi nousemaan. ja tietysti pienellä määrällä vaihtoväli ei voisi olla niin pitkä.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Kiitos kaikille vastanneille. Rauhoitti mukavasti, kun kommentteja lukaisi
Uskoisin nyt, että pyörä on ihan kunnossa. Nyt on oikea määrä öljyäkin
Missään vaiheessa pyörä ei pitänyt mitään outoa ääntä, kävi normaalisti eikä öljyvalokaan palanut.
No tulipa tästäkin opittua jotain
Btw. En kyllä uskaltaisi ajaa ilman öljyä 15 km![]()
Jätä huolto ammattilaiselle..??
Kaveri vei aikoinaan wolkkarinsa turussa merkkiliikkeeseen huoltoon, huoltomies siinä oli tietysti laskenut vanhat ölpät pihalle ja livauttanut uudet koneeseen.
Lounastunnilta palatessaan oli unohtanut että on jo laittanut uudet ölpät koneeseen, ja laitto sinne sitten saman verran vielä lisää..
Kaveri pääsi huollon pihalta vajaan kilsan päähä kun meno toppas, että siinä niitä "ammattilaisia" sitten on..
Yamaha fz1-s
ex Yamaha xt660x
ex Honda CB 600 hornet
ex Kawasaki er-6n
Ihmisillä, jotka väittävät, etteivät anna pikkuasioiden häiritä
itseään, ei ole koskaan ollut hyttysiä makuuhuoneessaan.
Samoja kokemuksia. Autoa piti takuun vuoksi käyttää huollossa ja vois sanoa, että 3/4 kerroista jotain oli unohtunut kiinnittää/laittaa takaisin, jotain piti lisätä tai oli kokonaan unohtunut tehdä. Ihme, kun lasku ei ikinä unohtunut tai siitä ei mitään puuttunut...(Pavel Pude @ Touko. 04 2011,22:13) kirjoitti
Honda XL700V Transalp 2009
ex Suzuki Hayabusa 2008
ex Kawasaki ZX-6R 636 2006
ex Suzuki GSX-600R 1997
ex Honda CBR 600F 1996
Vain nopeet elää..
http://www.youtube.com/watch?v=yCY2X_TwEDs
Vanhoissa saabeissa oli vaihteiston ja moottorin proput vierekkäin ja aina joskus joku laski vaihteistosta öljyt pois ja lisäsi koneeseen 4l öljyä
Öljypohjaan oli kyllä valettu teksti ENGINE DRAIN ja vastaavasti GEARBOX DRAIN ja avainkin oli erilainen mutta kuka niitä lukee![]()
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Pari vuotta sitten vaihdoin syksyllä öljyt+suodattimen pärrään. Tuntui kumman liukkaalta syksyinen kostea asvaltti talvisäilöön viedessä. Takarengas ihan lipsui ja meni lukkoon kevyelläkin jarrutuksella liikennevaloissa.
Pikainen vilkaisu takarenkaaseen paljasti sen olevan ihan öljyssä. Samalla oranssi valo syttyi mittaristossa.
Ajoin liikennevaloista n. 50m bensikselle kone jo hieman kolkuttaen.
Oli jäänyt sitten vanha öljynsuodattimen tiiviste paikalleen. Kaksi suodattimen tiivistettä päällekkäin ei enää pitänyt lämmenneellä koneella, vaan lirutti öljyt pihalle, suoraan takarenkaan alle.
Uusi öljynvaihto (yhdellä tiivisteellä) ja pyörä säilöön.
ER-5 -98 -> SV650N -00 -> GSF 1250S -07 (ja R6 -00)
jos tosissaan ajoit rauhassa ja ei kolinoita kuulunu, niin no prob.
Eikä tuosta toinna lannistua, nyt muistat ensi kerralla kahtoo sen öljy määrän.
Tekemällä oppii, tosin kantapää voi olla myös kallis opettaja, mutta sitä varten on korjaus oppaat, netti ja terve järki.
Kysele, mieti ja opettele. pikku hiljaa eteen päin ja aina ois hyvä jos ois joku kokeneenpi opettamaan. Kyllä se siitä, jo pelkissä pikku huolloissa säästää ihan mukavasti kunhan vain on huolellinen.
Ja sitten vain![]()
suzuki gsx 1216 -01
Tästä muistuikin mieleen: ajelin kerran motaria Italiasta Saksaan parin sakemannimotoristin kanssa. Toinen ajoi CX500:lla, ja osti yhdellä huoltsikalla purkillisen öljyä, jota siinä lisäillessään turisi samalla, että kun oli tuo punavalo palanut jo 150km matkan, niin hän ajatteli, että saattaisi ehkäpä olla hyvä välillä lisätä hiukan!
Kampe kyllä kävi ja kukkui ihan normaalisti, mutta jos olisin ollut ostajaehdokas, niin olisin saattanut siirtyä katsastamaan seuraavaa vaihtoehtoa!
Threadin aloittajalle: Tietoisesti ja pidempään ei vajailla öljyillä tietystikään parane ajella.. mutta jos ei punavalo nyt vilkahdellut ajon aikana, niin kone on tuskin moksiskaan.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
(meeka @ Touko. 04 2011,12:42) kirjoitti
Öljy ei mene suodattimeen ennen kuin moottori on käynyt jonkin aikaa (muutama sekunti).
Eli öljyä ylärajaan asti. Tyhjänäkäyntiä niin kauan kuin öljyn merkkivalo sammuu. Lisätään öljyä tarpeen mukaan.
Jos öljyvalo ei palanut kun ajoit vajaalla öljymäärällä, niin ei moottoriin mitään vauriota tullut. Varsinkaan kun alitäyttö oli vain litra.
Ensi kerralla kun lurautat uudet öljyt pyörään anna täytön jälkeen hieman moottorin pyöriä ja katso sen jälkeen mikä tilanne on öljysilmässä, on toki fiksumpaa lisätä öljyä kuin ottaa liikoja pois moottorista.
En tiedä mittaako ko. pyörä öljyn tasoa ja painetta, joten jos öljyvalo ei palanut ajossa, ei mitään ongelmaa pitäisi ollakkaan, vaikka pienessä mpyörän öljytilavuudessa prosentuaalisesti litrakin on iso puutos :D
<p>I/ö- got the Feeling</p>
Tuttu juttu....toiinen bravuuri oli kun tuli synteettiset oljyt. Huollon jälkeen katsoin tikkuun joka oli ihan kirkas ja kaadoin pari litraa lisää. Tämän jälkeen funtsin että taitaahan sitä ollakin jo riittävästi ;-) ja päästin loput pois(sefo @ Touko. 04 2011,22:32) kirjoitti
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
onhan hyvä tehdä ja osata edes öljyt itse vaihtaa kulkineeseensa. jotenkin en pidä tosimotoristina sellaista joka pelkästään liikkeessä vaihdattaa öljyt. jonkun muun huollon yhteydessä sellainenkin toki tulee luontevasti samalla. monien ns. ammattilaisten jäljiltä prätkä on huonommassa kunnossa kuin itse tehdyn huollon jälkeen, kunhan ossaa tai opettelee itse.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Näin se valitettavasti on. Koskee myös autohuoltoja.(kawabata @ Touko. 06 2011,17:10) kirjoitti
Kyllä se oikeasti todella on niin, että "parasta" mahdollista huoltoa mopo saa sillä kun omistaja ajatuksella ja ajalla tekee perushuollot itse. Ei ole kiirus, ei ole paineita. Toki vaatii opettelua ja harjoittelua, mutta yleensä kun itselleen tekee, on aikaa harjoitella ja opiskella.(moris @ Touko. 06 2011,17:28) kirjoitti
Homman kääntöpuoli on se, että ostajakandidaatti ei voi tietää "itsehuoltajan" taitoja, joten kovin monessa tapauksessa itse huollettu mopo saa (ainakin) vaihdossa siipeensä siitä, että sitä on hoidettu paremmin kuin hyvin.
<p>2002-2014</p>
Samoja kokemuksia täälläkin.(eddie71 @ Touko. 04 2011,22:27) kirjoitti
Kaveri ajoi suoraan huollosta meille (matkaan n 30 km) ja ihmeteltiin kohtuu tuoreen pyörän alle syntynyttä öljyläikkää.
Syy löytyi kun koitin öljynpoisto ruuvia... oli niin löysässä että ensimmäiset kierrokset sai sormin kierrettyä kiinni, vielä kun kiristi niin loppui öljyvuotokin.
Olis siinä ollu ylläriä kerrakseen kun moottoritiellä olis öljynpoisto ruuvi tippunut ja koneen öljyt valahtaneet takarenkaan etupuolelle.
Kuka niitä kaikkia pyöriä enää luettelemaan ...
Viimeisin hankinta Royal Enfield D 350
TÄH!! Kerro joku esimerkki sellaisesta pyörästä?(fiuri @ Touko. 04 2011,20:28) kirjoitti
En tiedä yhtään pyörää jossa olisi öljynmäärä merkkivalo. voin olla väärässä.
Näin kävi kerran myös K-100 Bemarilla. Ellen vallan väärin muista, juuri huolto oli edellisellä kerralla vääntänyt sen, kai jollain työkalulla, liian tiukalle. Huolto-oppaassahan on maininta, että kiristetään työkalutta. Oma moka on tietysti se, ettei tarkista mitä käteen jää. Seitsemän vuotta siihen kumminkin muuten vaihdoin ongelmitta litkut moottoriin, vaihteistoon ja takse. Minusta pyörä tulee entistä rakkaammaksi, kun sen kanssa edes vähän puuhastelee. Samalla kuluu aika, joten ei yhtä myttyyn mennyttä vaihtoa pidä surra. Kyllä myös proppu- ja tulppakireydet ajan myötä ranteeseen tarttuvat, säästää rahaa eikä tarvitse fundeerata mitä sen oikean huollon jälljiltä kiristetään ja mitä höllätään. Hyviäkin ammattihuoltoja on vastaan tullut. Jos amatööri haluaa tehdä kaiken itse, voisi ryhtyä yhtä hyvin esim. omaksi hammaslääkärikseen.(castle @ Touko. 04 2011,22:47) kirjoitti
Ajomies
Yamaha R1 ja R6.(mime @ Touko. 07 2011,00:36) kirjoitti