Vielä kertaakaan en ole tällä kaudella splitannut. Olenkohan tulossa Wanhaksi?![]()
Väärä käsitys tosiasioista saattaa johtaa ajatukseen siitä, että moottoripyöräilijät ovat kaahaajia. -Tuulilasi
Suzuki GSX-R 750 -93
Splittailen aika usein, vaikka ei oiskaan hirveä kiire mihinkään. Turhaan sinne jonoon jää seisomaan, kun liikennekkin sujuu usein paljon paremmin jos mopot tulee sieltä välistä pois. Ei oo myöskään kukaan vielä koittanu estellä, mitä nyt välillä jotkut koittaa lähtee ripeämmin valoista.
Tänään tosin ei menny ihan putkeen toi splittailu kun vetäsin jonkun 300m pitkän autoletkan ohi teollisuuskadun (Pasilan puoleisessa) päädyssä. Ajoin letkan ekana olleen auton eteen, sitten kun vihreet vaihtu ja ois pitäny lähteä liikkeelle niin sammutin pyöränVarmaan 4sec siinä tuhraantu, että pääs sitten vihdoin liikkeelle.
![]()
ZRX1100R
Joo ei todellakaan näin. Jos splittaa ni pitäis sitte huolen että raossa riittää leveys. Noita hulluja näkee pk-seudulla pilaamassa mainettamme lähes päivittäin, varsinki vihdintiellä 70 alueella jossa valoja riittää ja tie on suora. Jätkät splittaa ruuhkassa niin kaukaa jonoa ettei valoja edes näy eikä näe sinne jonon päähän että mahtuuko välistä vai ei.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Elisiis, kyseessähän on tapaus missä kotilokuskia rupesi vituttamaan mp:n splittaaminen ja päätti näyttää mistä närhi kusee.
Valojen vaihduttua autossa lappu lattiaan "provoksi" splittaavaa mp:tä vastaan, mp ei kerennyt lähtemään rivakasti valoista tai edes samaa vauhtia ja tässä lopputulos... Provosta onnettomuuteen.
Eli mp:ltä täysin oikein tehty rike, mutta autoilija vaaransi jälleen suuruudeniloaan kahden ihmisen terveyden.
Joo, todellakin näin.. Onko se oikein.. EI ?!
Jos rupeaa vituttamaan, purkaa sen huutamalla tai jollain muulla tapaa kuin tällä..
Moar: Kyllä, minä splittailen aina tarpeen vaatiessa ja sopivan tilaisuuden tullen..
Kaupungin keskustassa en ikinä, mutta vähänkin sivummalla +0 auton jonot tulee aina splitattua, jos vain laskennallisesti arvioiden valojen pituus riittää, että pääsen ennen valojen vaihtumista kärkeen turvallisesti ja ketään enempää häiritsemättä.
Rivakka poistuminen splittauksen jälkeen on enemmänkin kirjoittamaton sääntö kuin toivomus..
Jos splittaatte, tehkää se herranjestas ny oikein... ettei koko porukalta maine mene.
Viimeksi muokannut: TeGGe; 20.05.2012 klo 18:57.
Kawasaki z750 Candy limegreen.
Ex:Suzuki GSX600F Red.
Tämä lausunto ei mulle oikein avaudu. Harvassa paikassa hyötyy splittaamisesta niin paljon kuin juuri Vihdintiellä, kun molemmat kaistat seisoo koko ajan valojen takia. Mitä väliä sillä on, jos ei koko matkaa näe eteenpäin? Menee niin pitkälle kuin pääsee ja sitten, kun jonot taas liikahtaa, pääsee ohi taas varmasti.
CBR 600 F -93 -> Busa vm. 2000 -> GSX-R 1000 K4 -> Daytona 675 -07 -> Fireblade -08 -> Busa -08 -> GSX-R 1000 K6
Joo ei ihan mullekkaan auennu. Eli jos ei näe seisovan autojonon päätä tai liikennevaloja, niin ei kannata lähteä splittaamaan. Errr, voiskohan tätä logiikkaa vähän avata?
Evoluutio: Honda Monkey Z50J -86 -> Kawasaki KMX 125 -86 -> Honda NSR 125 -89 -> Yamaha YZF-R6 -04 -> KTM Superduke 990 -09 -> Triumph Street Triple 765 RS -17 -> ??
^Miksi ei kannata? Esim Kehä1 päivittäin seisova/mateleva jono, ei takuulla näy jonon kärkeä. Yleensä kun jono alkaa liikkua, löytyy sopiva rako jommalta kummalta kaistalta jonne vilkun kanssa palaan ajamaan "nätisti" jonon nopeuden noustessa.
Tänään tuli sitten kohdalle ensimmäinen agressiivinen blokkaaja. Oikein rivakalla ohjausliikkeellä rako tukkoon aina viereisen kaistan puolelle asti, heti kun ehdin eturengasta hieman saada rinnalle. Vaikka harmaalla alueellahan tässä ajellaan, silti hetken kyllä kävi mielessä jättää puumerkkiä kusipään Passatin puskuriin...
Tuossa menneenä keskiviikkona tuli splittailtua oikein urakalla Kehä I:tä Vihdintien liittymästä aina Malmin hautausmaan liittymään saakka puoli viiden aikoihin. Autojonot miltei seisoivat koko matkan molemmin kaistoin, mahtuipa väliin yksi miekkataksikin.Autoilijat jopa antoivat tilaa, eikä yksikään yrittänyt blokata tuolla 10km matkalla.
Edessäni splittaili joku toinenkin motoristi, pyörää en tosin takaa tunnistanut.![]()
Viimeksi muokannut: esanssia; 21.05.2012 klo 11:50. Syy: Korjaus
Kawasaki VN1500 mean streak -02.
Ei kannata, vaan sitten kun siitä lopulta pääsee ohi, niin sellainen rento peukalon näyttäminen, niin voi kuulla kypärän sisälle, kuinka kotilossa verenpaine nousee sihisten vaaralliselle tasolle.
Jotain 'tötöilyä' todistaessaan kannattaa muutenkin näyttää peukaloa; keskarilla saa usein keskaria tai muuta aggressiota takaisin, mutta peukaloa ylöspäin näyttäessä menee porukka selkeästi hämilleen/noloksi![]()
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
No niin,
sainpa tämänkin ajokauden alkuun, ja heti kävi näin:
Splittasin vihdintien yli menevissä valoissa ja vierellä oleva tourani ei sitä kestänyt - heti alkoi kytkimellä hivutus. Valot vaihtuivat ja kiihdytin alta pois, mutta niin koville otti touranikuskia, että kaasutteli täysillä perään ja alkoi roikkua kilvessä kiinni siten, että auto näkyi melkein kokonaan oikean puolen peilissä. Väistin vähän vasemmalle ja näytin jarruvaloa ja johan tuli kiire touranissa vetää oikealle. Okei, olisi kai pitänyt näyttää peukkua eikä jarrua, mutta alkoi oikeasti tuntua siltä, että kohta se keksii jotain todella fiksua, ja kun en vaan ymmärrä keneltä se on pois jos menen keulille ja häviän edestä pois ilman nopeusrajoituksen ylittämistä. Tämä siis 50 alueella.
-R-
Juttekin eilen sukulaismiehen kanssa, vanhempia konstaapeleita, ja tuli puheeksi moottoripyörän hyödyntäminen jonojen ohituksissa. Siis slangillamme: Splittaaminen.
Sanoi lomareisuilla panneensa merkille, että ulkomailla, siis Keski-, ja Etelä-Euroopassa motoristit suuresti hyödyntävät
ajokkiensa ominaisuuksisa ja menevät välissä pitikiäkin matkoja. Sanoi, että Suomessa tätä nyt ei kovin paljon näe, ehkä Helsingin seudulla jonkin verran, vaikka olisihan se kätevää liikkua ruuhkaliikenteessä.
Siinä kun tarinoimme, ymmärsin, että ruuhkissa asiallinen jonojen välissä ajaminen ei ole ongelma, siis splittaaminen. Matkusteleehan se virkavaltakin ja näkee ulkomaista toimintaa.
Minä splittaan, melko paljonkin, pyrin pitämään ns. turvavälit. Mutta jos johonkin on kiirus, niin keulille vaan jne...
<p>.</p>
Minä lasken tällaisissa tilanteissa sen autoilijan reilusti ohi, jos siihen on vaan mahdollisuus. Jää sillekin hyvä mieli, kun voi kotona pikkuvaimolle kertoa, että "Hähähä.. katsos nyt, kyllä meidän vaan kannatti se kaksilitrainen moottori tuohon meidän autoon valita, kun tänäänkin annoin sille vähän happea ja jätätin yhden minulle kukkoilleen moottoripyöräilijän."
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
Männä viikolla tuli itsellekkin ekaa kertaa vastaan kuski, jolle tuo paalu oli elämää suurempi asia. Ajoin rauhassa siihen eturiviin hulppean Mersu-maasturin rinnalle vain huomatakseni ettei tämä harmaahapsinen herrasmies moisesta perusta. Itsetuntoa kohentaakseen tämä sankari ajoi eteeni pysähtyen suojatien päälle odottelemaan valoja.
No annoin toki kohteliaasti vanhemmalleni tietä ja matka jatkui turvallisesti, mutta kyllä hieman huvitti kun se piti sitten ohittaa 50m päästä kun ei matka taittunut ihan toivomallani tahdilla.![]()
Omat kokemukset splittaamisesta Suomessa jäi vähä huonoks viime viikolla. Helsingissä Tukholman lautasta ajelin pois ja siinä ajattelin ohittaa jonon kaistojen välistä ku tilaa oli ihan kunnolla. Ekat valot ihan ok, mutta heti toisissa johan välähti siniset valot takaa muutaman auton päästä ja pilli ujelsi. Ei muuta ku parkkiin siihen kauppatorille ja poliisit perässä. Pysähtynyttä jonoa siis olin ohittamassa ja ihan kohtuullisesti oli omasta mielestä tilaa.
Hetken aikaa poliisien kanssa tarinoitiin ja ei kuulemma ole missään nimessä hyväksyttävää tällanen käytös. Olin tulossa Saksan maalta ja siellä tuli muiden perässä tätä splittausta harrastettua, niin sanoin poliiseillekki että jäi käytös euroopasta päälle. No kun ei mulla oo sakkoja ennestäänkään niin sen vuoksi selvisin kuulemma suullisella huomautuksella. Eli siis Helsingin poliisin kanta oli ainaki tässä tiukka ja kaistojen välisen viivan päällä ei kuulemma saa ajaa ja ajoneuvojen väliin pitää jäädä vähintään metri tilaa jne. oli kuulemma viralliset perusteet sille että on kiellettyä. Sitte vielä kommentoivat että autoilijat valittaa niille splittaajista. Eli kateelliset autoilijat valittaa ku joutuvat ite jonottaan.
Toinen poliiseista oli kuulemma vielä motoristi vapaa-ajalla eli jotain ymmärrystä motoristeja kohtaan lienee olevan.
Eli lopputuloksena siis asiallinen keskustelu polliisien kanssa ja tekivät mulle ainaki selväks ettei ole sallittua oikeestaan missään oloissa ja onneks ei sakkojakaa kirjottaneet.
Varmaan lopetan ite splittailun Suomessa tähän, mutta jos jonkun nään sitä tekevän ja itte ajan autolla niin kyllä minä tilaa tarjoan jos siihen mahollisuutta on.
Kyllä sen Saksan baanallaki huomas että joitain autoilijoita otti päähän splittailu ja pientä blokkaamisen yritystä oli havaittavissa, mutta pääosin asenne tuntu olevan ihan hyväksyvää. Siellä ne ruuhkatki oli tosin vähä toista luokkaa.
08 ku kävin ajelemassa ympäri Eurooppaa ja huomasin miten siellä homma toimii, ni sen jälkeen olen splittaillu sen mitä Shadowlla on ollu järkevää. Perjantaina vaihtu alle VTR ni heti pyöräliikkeestä liikkeelle lähtiessä Turun klo 17 "ruuhkassa" heti kaistojen väliin ku autojonojen meneminen hiipu lähelle kävelyvauhtia.
Varmasti on ketjussa aiemmin sanottu jo vaikka kuinka moneen kertaan, mutta koska ei vielä ole mennyt perille, ni toistetaan vielä: Muistakaa autoilijat! Se ei ole teiltä pois, jos se moottoripyörä menee pois sieltä ruuhkasta. Päin vastoin. Pyörä kun matelee letkan mukana, se ei juurikaan vie vähempää tilaa kuin auto ja hidastaa takana tulevia sen saman verran. Kaikki voittaa, kun kaksipyöräiset menee pois sieltä ruuhkasta mahdollisimman nopeasti parhaaksi katsomaansa reittiä.
Eihän se nyt noin mene, vaan että jos minä jonotan, niin myös sinä saat jonottaa. Ei kenelläkään tule olla mukavaa.
Jokainen splittailua kritisoiva autoilija voisi tulla testaamaan, kuinka mukavaa on siellä nahkapuvun sisällä, kun aurinko paistaa täysillä, asfaltti hohkaa, motti kuumottaa jalkojen välissä ja flektit työntävät munille vielä lisälämpöä. Uh huh. Siinä kun hikipisaroilla on selässä omat kiihdytysajonsa, niin ei kyllä ensimmäisenä pyöri mielessä, että pahoittaako joku autossa istuva Keijo-Annikki splittailevan motoristin vuoksi mielensä.
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
Ei muuta kun lakialoitetta ajamaan, eikös se niin mee että jos 50tuhatta ääntä saada asialle niin se menee eduskuntaan..??
Tämmöisen asian olisin joskus kuullut mutta voi olla väärinki, ja eihän se väärin olisi jos siiitä tehtäisiin jopa suomessa laillista..![]()
Yamaha fz1-s
ex Yamaha xt660x
ex Honda CB 600 hornet
ex Kawasaki er-6n
Ihmisillä, jotka väittävät, etteivät anna pikkuasioiden häiritä
itseään, ei ole koskaan ollut hyttysiä makuuhuoneessaan.
Tätä jos lähtee ajamaan, niin samalla voitaisiin laillistaa moottoripyörällä ajaminen bussikaistoilla. Helpottaisi kummasti keskusta-alueilla. Tästä asiastahan Osmo Soininvaara kirjoitti jo jokunen vuosi sitten, mutta eipä sitä ole uskallettu viedä eteenpäin.
Niin ja itse aiheeseen. Splittaan jos näen sen tarpeelliseksi. Yleensä sitä tapahtuu joko kehä 1 tai 3:lla. Harvemmin tulee muualla ajettua niin että tarvitsisi harrastaa.
Päätellä voi, että Olympia-terminaalista olit tulossa, kun jo parien valojen jälkeen Kauppatorille...
Kävipä huono tsägä, ilmeisesti siviilivuokot asialla, jos oli näkyvä, niin huonostipa huomasit.
Joo, on niitä kiilaajia havaittu Keski-Euroopassa esim bahn-ruuhkassa, ne on kuiteskin aika helppo ohittaa, vähemmän niitä on sitten kaupungeissa jne.
Onkohan autoilijat, joilta mp:n splittaaminen ei todellakaan ota mitään edes aikaa, miettineet, että splittaajalla voi olla vaikka kiirus hoitamaan yhteiskunnallista asiaa, ehtiäkseen takaisin duuniin veroeuroja keräämään. Tässä v****landiassa, missä verotus meinaa musertaa tavallisen tallaajan.
Ziisus mitä motoristitkin maksavat harrastuksensa polttoaineen verotuksen muodossa sosiaalitanttojen ja -pappojen pohjattomaan taskuun saamalla takaisin surkeasti hoidettuja teitä.
Mä splittaan aina kun on tarvetta ja silleen sopivasti keulille kotilon etukulmaan ja vähän eteen, että varmasti joutuu odottamaan kunnes häivyn ja allaolevalla mopolla se häipyminen onnistuukin liukkaasti.
Pahoittelen, jos splittaamisen kohteeksi joutuu myös toiset motoristit, esim custonistit, mutta nou hätä, perään vaan, kyllä niilläkin jotensakin kerkiää...![]()
<p>.</p>
Splittaajat vois muistaa pysyä hereillä jos sinne jonon kärkeen on kiire... Eilen kehällä herätti epäilyksen kiireen laadusta kun faitteripoika splittasi viereen ja valon vaihtuessa jäi ihmettelemään risteykseen. Lavettimallin diiselmatikka oli jo hyvän matkaa yli risteyksen kun takaa kuului kireä naukaisu. Eikä se tilanne paikkaannu sillä että yritetään repiä keulaa ylös onnistumatta...
Kieltämättä hyvää viihdettä työmatkalle, mutta uskoisin että tukkeeksi tuleminen ei lisää splittausmyönteisyyttä muussa liikenteessä.
Eihän tätä kohdeyleisö näe, mutta pakko hehkuttaa... Eilen Kehä1 oli paluuliikenteessä totaalisen tukossa (ennen tunneleita yksi zipannut kotilo tukki kaistaa). Suorastaan hämmästyin kun neljään otteeseen liian lähelle keskiviivaa ajautunut autoilija ANTOI TILAA jotta pääsin splittaamaan välistä?!?!
Mitähä?![]()
Mainitun rallin tapauksessa virkavalta katsoo näitä läpi sormien, mikä ei tarkoita että homma olisi jotenkin sallittua. Käytännössä liikenne menisi aivan sekaisin jos lähtisivät kaikkia lievempiä tapauksia poimimaan. Edes kohtalaiset ylinopeudet yksinään eivät aiheuta ongelmia, havaitsin. Tuolla pääteillähän tilaa kyllä on, joskin välillä kunnon ruuhkassa jonossa olijat tekevät äkkipäätöksen u-käännöksestä...
Täh, siis, juu, ei ku mitä. Oispa ne monet motoristit olleet yhtä johdonmukaisia ja joko splitanneet ruuhkaisessa yleisötapahtumassa reippahasti tietäen, että viranomaisilla on muutakin tekemistä kuin poimia siistit splittajat, tai sitten pysyneet koko ajan jonossa kotiloiden kanssa, mutta ei välillä tullen splittaamaan ja sitten kiiruusti survoen takaisin kotiloiden väliin kun polliisi tullee vastaan tai katsoo sivusta. Nimittäin se väliin survominen aiheuttaa hankaluutta koko ruuhkaan - ihan oikeesti - ja siitä se osumakin sitten helposti tulee - paljon helpommin kuin, että ajelee koko ajan sivussa ohi.![]()
<p>.</p>
Oot sä hurja jäbä. Minä joudun vetämään sivuun vallesmannin ajellessa vastaan, kuin myös himmailen jos on vauhtia sakon arvoisesti.![]()