Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 57:een 57:sta
    Lainaa (MattiRK @ Touko. 05 2011,14:25) kirjoitti
    Broidi kävi samassa minun jälkeen ja kuntoon tuli, samoin duunista 2 käynyt myös Mehiläisessä minun jälkeen, toinen eilen ja ei se tänään montaa kertaa ole seinää päin kävellyt.
    Mä olen kanssa useamman duunikaverin silmähöylään kannustanut ja kovasti ovat olleet tyytyväisiä kun menivät. Itse laitoin aikonaan systerin ensin operaatioon ja kun onnistui niin rohkenin mennä itsekin

Toi kaihiasia ylempänä on mielenkiintoinen. Monelta tutulta on kaihi leikattu, viimeksi äidiltä alkuviikosta, eikä niistä kukaan ole laserleikkauksessa aiemmin käynyt.

Mutta kukapa tietää. Tuskin tässä mitään ihan suoraa syy-yhteyttä laseroinnin ja kaihin syntymisen välillä kuitenkaan on, eiköhän asia olisi muutoin ollut enemmänkin esillä kun näistä on jo kertynyt melkoisesti kokemuksia useammaltakin vuosikymmeneltä.
    R1 + FJR
    + lelut monttuun ja mönkimiseen sekä tonkimiseen
    2009 kävin medilaser espoossa tuon Wavefront-optimized LASIK operaation tekemässä, todella positiivinen kokemus. -1,5 oli molemmissa silmissä ja korjaantui täysin, muutaman kuukauden tippoja joutui käyttämään säännöllisesti. Emäntä taas kävi tossa parikuukautta sitten samaisessa operaatiossa. Hänellä oli miinusta samanverran kuin mulla, mutta sitten oli myös plussaa ja hajataittoa. Hyvin korjaantui näkö, kuukauden kontrollissa hänellä oli vielä hajataittoa, mutta sanoivat että paranemisprosessi oli vielä käynnissä. 5kk päästä jos vielä hajataittoa niin ilmainen uusintaleikkaus.
    Ite en tartte laseja mutta aika moni tuttu on itsensä leikkauttanut laseista vapaaksi. On tuossa jouokossa myös hieman muunlaisiakin tarinoita. Jos itse tuota joutuisin miettimään, niin hetken pohtisin miksi aika monilla silmäleikkauksia tekevillä (ja mainostavillakin) lääkäreillä on itsellään silmälasit.

Mutta onnekseni en itse joudu näitä asioita pohtimaan...
    <p>2002-2014</p>
    Lääkärin pitää nähdä lähelle hyvin, leikkauksilla parannellaan kaukonäkö. Ja ulkonäkö ...
    Meinaa olla vähän sekaisia tuntemuksia leikkauksen suhteen, mutta pakkohan sinne on mennä, kerta on varattu aikakin *
    keskiviikkona ois aika *

Enemmän tuntuu kuitenkin olevan positiivisia kokemuksia, kuin negatiivisia. Tuskin muutenkaan olisi niin kovasti yleistynyt, jos olisi hirveästi huonoja kokemuksia.
    KTM 1090 Adventure R '17

Exät:
    - Aprilia Tuono 1000R '07
    - Honda VTR Firestorm'02 "Red Devil"
    - Yamaha FZ1-S '07
    - Yamaha YZF600R Thundercat
    - KTM 640 LC4 (palveluksessa)
    - Yamaha DT 125
    - Tunturi Start

Lainaa (KariFi @ Touko. 04 2011,09:33) kirjoitti
    Kävin operaatiossa -97 ja -98, siihen aikaan tehtiin silmä kerrallaan. Likinäköisyyttä oli jotain -6 paikkeilla ja hajataittoa päälle.

Tuloksena näontarkkuus todella hyvä, eikä muita oheishaittoja kuin pienet heijastumat kirkkaiden valolähteiden ympärillä pimeässä.

Nyt alkaa sitten mieluummin jo käyttämään lukulaseja kun nettiä kännykästä tihrustaa, ja pikkaisen on miinusta tullut toiseen silmään (-1.5) joten tuli hommattua kakkulat porojen väistelyyn pimeällä. Päiväsaikaan laseille ei ole minkäänlaista tarvetta ainakaan vielä. Saa sitten nähdä kun viisikymppiä ylittyy muutaman vuoden päästä.

Mun mielestä rahojansa tuskin voin fiksummin käyttää kun laittamalla ne leikkaukseen, varsinkin jos likinäköisyyttä on niin paljon ettei ilman laseja pärjää ollenkaan.
    Mun silmät leikättiin -98 ja -99 jostain -5 ja rapiat paikkeilta ja tuloksena hyvä näkö eikä rillien tarvetta kymmeneen vuoteen mutta 2008 mennessä oli sen verran huonontunu, että jouduin rillit taas hommaamaan.

Nyt lukemat on jtn -2,5. Ihmeellistä sinänsä, että nuinkin voi huonontua taas... En oo kuullu muilta moista.

Mutta 10 vuotta sain olla ilman rillejä eli parhaimmat nuoruusvuodet ns. aktiivivuodet =) Eikä kaduta yhtään, että tuli leikkautettua silmät.

Pimeänäön heikentyminen ja esim. katuvalojen kahtena näkyminen oli pahin haitta mitä leikkauksesta aiheutu. Sekin tosin korjautu ajan kanssa mutta yllättävän pitkään se kesti.
    <span style='font-family:Comic Sans MS'><span style='colorurple'>Amsterdamin yöt
    rock, rauha ja rakkaus...
    </span></span>

<span style='colorurple'>(¯`•.¸¸.•´¯`•.Yamaha TZR 125.•´¯`•.¸¸.•´¯)</span>
    <span style='colorurple'>(¯`•.¸¸.•´¯`•.Honda CB900F Hornet.•´¯`•.¸¸.•´¯)</span>
    <span style='colorurple'>(¯`•.¸¸.•´¯`•.Yamaha MT-01.•´¯`•.¸¸.•´¯)</span>
    Mulla taisi olla kolme vuotta sitten Femto Lasik. Leikkaus ei satu mutta ne silmän levittäjät on tosi ikävän tuntuiset. Kandee ottaa aurinkolasit mukaan koska ilman niitä ei pärjää normivalossa ollenkaan.

Haittavaikutuksia on tuo silmien kuivuminen. Vieläkin kärsin ajottain siitä ja tippoja pitää käyttää silloin tällöin. Varsinkin pakkasilla. Pimeänäkö mulla parani leikkauksen ansiosta ja samoin muutenkin havainnointi kyky kun tarkan näön alue on kasvanut. Niin, johtunee siitä että mulla oli yli -8.0 näkö joten se tarkka alue oli just siinä keskellä linssiä, ei missään muualla. Mulla yhdellä leikkauksella kumpikin silmä kuntoon joten tosi suuri elämän muutos. Jotkut jotka katsoo aiheelliseksi leikata -1.5 tai vastaavan, ei kyllä osaa sanoa yhtään miltä se tuntuu kun näkö paranee.

Mutta mutta. Leikkauksesta kandee pitää päänsä kiinni jos aikoo joskus hakeutua ilmailun pariin tai vastaaviin. Mun lentäjän ura tyssäsi lääkärintarkastukseen mun sanoin että on leikkaus tehty. Periaatteessa täydellinen näkö mutta kun on lasit ollut yli tietyn vahvuuden joskus, niin ei mitään asiaa koskaan lentämään. Mikä on hauskaa, niin lasikista ei jää jälkiä joista voisi päätellä että on käynyt leikkauksessa joten jos ei itse kerro, mukaan ei tiedä.
    Kappas, täältähän löytyi kohtalotovereita.

Itse olin tiistaina Medilaser Espoossa ja lähtökohtana -6 ja -7. Perus-Lasik tehtiin koska Femtosta ei kuulemma olisi ollut mitään hyötyä. Pari ekaa päivää oli aika nihkeetä, silmät kuivat, kutitti helvetisti, valonarat jne. Mutta nyt ei ole oikeastaan muuta kuin pientä kuivumista joka taitaa johtua noista antibioottitipoista. Pärtsäillytkin olen jo parina päivänä. Tuota glare/starburst ongelmaa on ainakin nyt ihan roppakaupalla mutta pitäis kuulemma helpottaa parissa viikossa.
    Honda VF750C Magna -93

Exät:
    Kawasaki ER-5 -97
    Honda VFR800FI -01
    Yamaha FJR1300A -03
    Honda CB750 Nighthawk -93
    Kinroad Black Cyclone XT125 -06
    Honda CB125 -75
    Lainaa (Willys66 @ Touko. 04 2011,17:29) kirjoitti
    6.5.2011 leikkaukseen
    Leikkauksesta toinen päivä alkaa.
    Eilen aamulla oli simissä tunne että joku on Kaatunut sepeliä silmiin,Nyt Kaikki paremmin,vähän sumuista mutta kyllä tämä tästä.
    Molemmat silmät leikkattiin 0:aan.
    Lasien tehot olivat:
    oikea *Sf-1,75,Cyl -1,00 ja
    vasen *Sf-2,00 Cyl -1,00
    Molemmat leikkattiin 0;aan koska ajan työkseeni kuorma-autoa
    maanantaina jälkitarkastukseen

Joo-o.. huomenna on aamusta leikkausaika, pitää sitten tänne kirjoitella tuntemuksia kun pystyy
    Meinaa vähän jännittää mutta eiköhän se siitä! *

Willys66, miten meni jälkitarkastus ja millaiset on tunnelmat muuten?
    KTM 1090 Adventure R '17

Exät:
    - Yamaha FZ1-S '07
    - Yamaha DT 125
    - Tunturi Start

Mitäs olette noista leikkauksista maksanut?
    Bandit 600 -03 -> Gsx-r 1000 -07
    2800eur koko roska sisältäen tarkistuskäynnit.
    Honda VF750C Magna -93

Exät:
    Kawasaki ER-5 -97
    Honda VFR800FI -01
    Yamaha FJR1300A -03
    Honda CB125 -75
    medilaser seinäjoellla leikkas mun silmät helmikuun alussa lasik oli toimenpide. En kadu, hintaa tulee lääkkeineen ja tarkastuksineen n.2900e.
    Löysin tällaisen vertailun:

http://www.silmaleikkaus.net/silma-l...a-vertailu.php

Melko isoja eroja, Lasik -leikkaus on välillä 2000-2800e, joka jo tuntuu kukkarossa. Ero syntyy ilmeisesti tarkennusleikkauksesta jälkikäteen, jota ei muut laskuta, mutta Lauttasaaren Silmäsairaala laskuttaa. Tätähän ei läheskään kaikille kai tehdä? Joten turha ostaa pakettia, jota et ehkä tule tarvitsemaan.

Itselläni on suht hyvä näkö eli -1 luokkaa ja pientä hajataittoa, mutta silmälasien käyttäminen tekee elämästä yhtä helvettiä erinäisistä sekä fyysisistä että olosuhteellisista syistä. Kyse ei ole pelkästään näön, vaan jopa enemmän elämänlaadun parantamisesta. Välillä tuntuu, että kannattaako edes sängystä poistua koska sitten tarvitsee lasit. Kaikki on niin kauan hyvin, kun elää mikroplaneetallaan jossa kaikki tarpeellinen voileivistä telkkariin ja suihkukopista postilaatikkoon on sijoitettu max. 150cm päähän.
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Tuo Tallinnan leikkaus on tiemmä (?) ihan relevantti vaihtoehto. Suomalainen lääkäri ja suomalainen osaaminen laitteissa yms.

Lähinnä että miten tuo suhteutuu suomalaiseen terveydenhoitoon JOS jotain kummallista leikkauksessa sattuisi... ei kai sillä ole väliä?
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
    Ite olen tässä jännittänyt että milloin tuo halo/starbust -ongelma korjaantuu. Kaikki valonlähteet siis hehkuu pallona. Se on siis päällä kokoajan eikä vain pimeällä. Tosiaan viikko vasta leikkauksesta joten ei varmaan vielä kannata huolestua.
    Honda VF750C Magna -93

Exät:
    Kawasaki ER-5 -97
    Honda VFR800FI -01
    Yamaha FJR1300A -03
    Honda CB125 -75
    Kirjoittelenpa nyt kun kokemustakin on..

Lähtötilanne: Lasit olleet niin kauan, kuin muistan. Molemmissa silmissä oli miinusta yli 4 ja hajataittoa yli 4 ja lisäksi kallistusta reilusti. Toisin sanoen pelkkänä likinäköisyytenä tuo vastaisi kai jotain -10 luokkaa tai pahempaakin. Paras yhdistetty näöntarkkuus laseilla oli jossain 0.8 nurkilla, mutta käytännössä se meni jo lähes E-kirjaimia arvailemalla. Piilareilla sain nippanappa ajokorttiin riittävän näön, jos oli hyvä päivä, mutta lääkärin mukaan rattiin/tankoon ei olisi kannattanut mennä. Radalla koitin kerran ajaa ja se ei toiminut. Kierrosajat oli samoja, mutta pitkässä juoksussa jompikumpi piilari meni aina vinoon ja sitten hävisi puolet näkökentästä.

Femto-Lasik 1.5 v sitten ja nyt olen ollut ilman laseja koko sen jälkeisen ajan. Lukulasit on repussa mukana satunnaisesti jos tarvii pientä pränttiä lukea, mutta muuten menee ilman. Näöntarkkuus on nyt samaa luokkaa ilman laseja, kuin ennen oli parhaimmillaan laseilla ja käytännössä koen näkeväni paremmin, kuin koskaan ennen. Laseilla en näköä silti paremmaksi saa, mutta eipä tuolle ole tullut tarvettakaan. Rata-ajoa ja katumopoilua olen harrastanut viime kesän ilman laseja ja kummassakaan ei ole ollut mitään ongelmia. Tai siis rata-ajossa on paljonkin ongelmia, mutta ne eivät liity näkökykyyn.

Omalla kohdallani havaitsin noin yleisesti hieman lisääntynyttä tähtikuviota kirkkaiden valojen ympärillä (pimeällä vastaantulevan auton valot), heikentynyttä kontrastia (punainen teksti mustalla pohjalla ei tahtonut erottua puoleen vuoteen). Lisäksi hämäränäkö muuttui, mutta toisin kuin kauhuskenaariot antoivat odottaa, niin parempaan suuntaan. Johtunee alkutilanteessa olleesta hajataitosta.

Voin suositella lämpimästi, mutta heittäkää nyt ne hintavertailut mäkeen ja menkää parhaalle lekurille, minkä löydätte ja nimenomaan Suomesta. Jos ei ole rahaa, niin säästäkää lisää. Silmiä ei toisia saa. Lisäksi semmoinen pikkuhuomio, että suurin osa leikkaukseen menijöistä näkee jo ennen leikkausta ilman laseja paremmin, kuin esim minä näin laseilla, joten kannattaa miettiä, että onko se oikeasti sen arvoista?
    Kai tuo hintavertailu sinänsä on fiksua, kun mistäs sen tietää kuka niistä lekureista on paras ja sattuuko hälleki just huono päivä sun kohalle.

Multa "leikattii" (ts imuroitii tms) kaihi pois ja samalla laitettii tekomykiöön linssit, toinen onnistu ok, toinen ei sit onnistunukaa. Huomenna otetaa uusiksi auki ja muutetaa vähä mykiön asentoa, saas nähä, miten käy.

Mutta tähä asti on aina tarvinnu rillit, nyt ei enää tartte normielämässä, mutta ajokorttia varten ei iha riittävästi viel korjaantunu, mutta toivotaan, toivotaan, että toi asentomuutos korjaa sen verran, ettei tarttis rillei (kun siitä maksoin vähä ekstraa, ettei rillei tarttis.. ärf).

Ja joo, tällähä ei ny ollu tuon laaseroinnin kans mitää tekemistä. Mutta.
    En lähtisi hirmuisesti mainostamaan jotain "suomessa maailman parhaat lääkärit ja jälki on parasta" meininkiä koska lääkärit nyt kuitenkin on yleensä koulutettua sakkia ympäri maailmaa ja sitä rataa.

Hintoja kannattaa vertailla koska siinä säästää sen pari hunttia helposti ja enemmänkin jos menee ulkomaille jos on muutenkin menoa. Puolituttu kävi virossa pari vuotta sitten eikä sillä mitään sanomista sen suhteen ollut.
    Niin no.. meni aivan sivuraiteille (yllättäen..), eli olisi pitänyt tuo kommentti hintavertailuista jättää tekemättä. Alkuperäinen kysymys kun koski käsittääkseni laseria ja mopoilua yleisesti.

Lisään siis tarkennukseksi, että omasta mielestäni kannattaa unohtaa hintojen vertailu, koska se on tuossa touhussa se kaikkein vähiten vaikuttava tekijä. Muutaman satasen säästö valuu aika nopeasti, kun joutuu lähtemään siihen korjausleikkaukseen vaikkapa Viroon ottaen huomioon matkakulut, menetetyn (työ/vapaa)ajan ja esim hotellin. Esim omalla kohdallani korjausleikkaus oli hyvin todennäköinen, joskaan sitä ei silti tarvittu.

Noniin! Nyt on operaatio tehty, ite toimenpide oli hyvin nopea, epämielyttävintä olivat levittimet sekä paineen nosto
    Nyt tuntuu kuin joku olisi nakannut hiekkaa silmiin, eikä saa pidettyä silmiä kokonaan auki kun vuotaa ja kirvelee (leikkaus tehtiin n.2 tuntia sitten). Näkö on terävä mutta utuinen, mielenkiinnolla odottelen lähipäiviä
    KTM 1090 Adventure R '17

Exät:
    - Yamaha FZ1-S '07
    - Yamaha DT 125
    - Tunturi Start

Hyvältä kuulostaa jos näkö on jo terävä.

Aijai, kyllä vähä jännittelee omasta puolesta, että miten miehen käy taas huomenna. Olis kyl niin kiva kun ei tarttis kypärän ja prillien kanssa enää säätää. Tosin jos ny tarttee prillit nin on se kyl hienoa, ettei prillei tartte enää niiku muuten, mutta kyllä se helpottais elämää kummasti jos ei tarttis olla taskut täynnä erilaisia rillei/aurinkolasei. Itellä kun on näkö ollu joka suuntaan kierossa niin parannettii vaan kaukonäkö. Lähelle joutuu lukulaseja käytteleen, muta sen voi ny hyväksyä jos muuten ei tarttis lasei. Ja sitä ihanuutta kun ei tartte miettiä, että taasko ne rillit on sameena rasvasta tai huurteesta. Itellä on tuollainen silmäsairaus nin toi laseri ei oikein tuu kyseeseen, kun siin tehää silmän ympärille vakuumi (ja silmäpaineet nousee taivaisiin hetkellisesti), ettei silmä heilu mihikää leikkauksen aikana niin se saattais sit räjäyttää silmänpohjaa siinä määrin, että ite silmäsairaus alkais siitä ottamaan itteensä ja sit ei tarttis uneksia ajamisesta enää olleskaa. Vois muuttua harrasteet oleellissti kuten myös koko elämä, mutta jos ny viel jonku vuoden sais sitä passattua.

Mutta mitä tulee erilaisiin teknologioihin niin kun tosta kaihileikkauksesta aloin soitella erinäisiin paikkoihin kyseleen, että mihi pääsee nopeinten leikkaukseen niin olin kyl aika haltioissani kun sanottii, että on mahollista laittaa tekomykiöt joissa on tuo linssi jo itessään, ettei tarttis rillei. Oli kyl sen melkein 40v kun käyttäny rillei niin melkoinen lottovoitto kuulla.

Ja jos ny on sinänsä terveet silmät niin noita mykiöitä saa korjaavina sekä kauko- että lähinäköö, itelle vaan ei vaan soveltunu tollainen monitehomykiö.

Lainaa (Indigestible @ Touko. 07 2011,09:20) kirjoitti
    Lääkärin pitää nähdä lähelle hyvin, leikkauksilla parannellaan kaukonäkö. Ja ulkonäkö ... *
    Aikasen asiantunteva lausunto...
    Tr R3 --Member of robber family--
    Vajaa pari viikkoa leikkauksesta ja silmät alkavat tuntumaan normaaleilta, ei siis kuivumista tai valonarkuutta ollenkaan. Ongelma on nyt se että oikea silmä tekee haamua "kuvaan", vasen näkee täysin skarpisti. Hieman risoo...
    Honda VF750C Magna -93

Exät:
    Kawasaki ER-5 -97
    Honda VFR800FI -01
    Yamaha FJR1300A -03
    Honda CB125 -75
    Lainaa (dj_pirtu @ Touko. 14 2011,22:33) kirjoitti
    Vajaa pari viikkoa leikkauksesta ja silmät alkavat tuntumaan normaaleilta, ei siis kuivumista tai valonarkuutta ollenkaan. Ongelma on nyt se että oikea silmä tekee haamua "kuvaan", vasen näkee täysin skarpisti. Hieman risoo...
    Mulla tilanne eli enemmän tai vähemmän varmaan ensimmäisen vuoden ajan. Ei kannata stressata, kun leikkauksesta noin vähän aikaa. Kostuta, kostuta, kostuta ja kostuta. Minusta paras silmätippa on Optive.
    xxx
    Itsellä oli Femto-Lasik Espoon yksityisessä silmäsairaalassa leikkaus 8pvä sitten, viime viikolla oli eka tarkastus.

Hajataitto oli ylikorjautunut. Hajataiton osalta arvot oli aiemmin -2,25 ja -2.50, nyt arvot oli 5pvä leikkauksesta +0,75 ja +0,5. Silmillä siis näkee ihan "ok" eli visusarvossa 1.0-1.2 mennään mutta kun lekuri laittoi nolliin niillä testilaseilla joihin vaihdetaan linssejä, näkö oli 1.6-2.0 eli lähes huippulaatua. Nyt kauempaa tekstit ovat hieman epätarkkoja, toisella tavalla kuin ennen toki.

Toivoa toki on että silmä vielä muuttuu. Välillä kun terävöitystä "pumppaa" niin näkö saattaa lukittua parempaa tarkkuuteen välillä ei. Kokemuksia kun olen lukenut niin monet sanoi että noin 10pvä menee että näkee kunnolla ja että kun antibiootti ja kortisonitipat lopetetaan niin sekin aavistuksen parantaa, en tiedä vaikuttaako tuohon hajataittoon vai diopteriarvoon.

Kenelläkään muulla kokemusta tuosta hajataiton ylikorjautumisesta? tai sen korjautumisesta leikkauksen jälkeen?

Petri Rahikkala
  27.  
    Itse kävin nyt keskiviikkona kuukausikontrollissa, toinen silmä oli aikalailla nollassa ja toisessa +0.25, lääkärini sanoi että näkö vaihtelee n.3kk leikkauksesta, sen jälkeen pitäisi olla jo vakiintunut näin taululta vielä 1.5 rivin kirjaimia ;) vasurilla tosin mutta näkö on hyvä, ja olen todella tyytyväinen operaatioon
    KTM 1090 Adventure R '17

Exät:
    - Yamaha FZ1-S '07
    - Yamaha DT 125
    - Tunturi Start

Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12