Hep,
Muillakin tuntuu olevan onkelmia käyntiongelmien kanssa, mutta en oo niiden vinkkien perusteella vielä oman moponi ongelmaa ratkaissut..
Eli -95 ZX-6R on kyseessä, konetta laitettu talven aikana (isommat männät jne "peruskunnostus"). Käynnistymisen kanssa on ollut pientä häikkää, mutta viimein starttas! Ja hyvin kävi, päästelin varoivaista ajoa noin 50 km. Seuraavana päivänä yritin lähtee taas tien päälle, niin kilsan jälkeen sammu ku seinään. Ryypyllä yrittää lähtee mutta sammuu. Tallissa valohoitoo hetken aikaa, ja taas käy hyvin. MUTTA taas kilsan jälkeen menohalut loppuu ja sammuu ku seinään..![]()
Mikä helkkari tuota vaivaa? Kone on käytetty auki, ammattimies kasas, kaasarit ok, tulpat (näyttää olevan) ok.. Onko muilla ollu vastaavia murheita?? Eniten mietityttää se, että pystyin kyllä heittämään 50 kilsan lenkin ilman mitään murheita, pyörä toimi loistavasti..
Auttakee kärsivää!
Tuli vain mieleen, että saako tankki korvaus ilmaa?
Jos kone on ollut auki niin ettei olisi joku johto jäänyt "tukematta" ja sulanut ja ottaa maihin? Kuumetessa se vähänkin eriste katoaa ja tekee tenät. (tosin jos melkein lähtee ryyppy päällä tuskin tämä)
Tulpat sököt,toimii kylmänä mutta kuumana ei kestä painetta?
Tankattu ilmeisesti jälkeen joten vettä systeemissä tai ajettu kylmässä vajaalla tankilla eka lenkki ja jätetty pyörä kylmään jolloin koneen lämpö on tallissa tehnyt kondenssivettä tankkiin.
Toisaalta jos ryypyllä edes hiukan lupaa hakisin syytä bensapuolelta.
Fun,right?
Bensa filtteri/sihti tukossa?
"yrittäminen on ensiaskel kohti epäonnistumista"
-R1-
Vähän saman oloista oli viime syksynä kun pyörä seisoskeli pari kolme viikkoa sateissa (tosin peitteen alla). Meni pidempien ajeluiden jälkeen ohi, joten päättelin että saattoi olla vettä kondensoitunut tankkiin isoissa lämpötilavaihteluissa kuten tuossa Osteki myös tuumi.
Tuon jälkeen olen koettanut ottaa tavaksi aina lopettaa reissut tankkauksen kautta ja vastaavaa ei ole enää esiintynyt ainakaan tähän asti.
Ducati 750 SS -04
(Kawasaki ZZR-1100 -93, Suzuki PV50 -90)
Hep,
Itekkin ajattelin tuota, että oon tankkia, katteita, tms asentaessa laittanut jonkun letkun ruttuun, mutta vika uusi tankin pois käyttämisestä huolimatta. Ja toi että joku letku ois sulanu tai ottaa maihin on ehkä epätodellista, koska tankin irroituksen ja valohoidon jälkeen pelas ihan hyvin sen hetken.
Bensapumpun laitoin tohon uuden. Ei ole orkkispumppu, vaan tarvike. Merkkiä en muista, mutta tälläkin foorumilla mainostetusta herttoniemeläisestä racing liikkeestä hankittu. Sanoi myyjä, että paljon käyttävät juuri tätä merkkiä ja mallia prätkissä.. Ja pumppu kyllä "naputtaa", eli pitäis pelata..
Täytyy varmaan vaihtaa tulpat ja tarkistella tulpanjohdot, ettei missään vaiheessa olis niiden kanssa tullu vibaa.. Alkaa kohta hymy hyytymään, tää projekti alko vuonna *2008 idealla, että vaihdetaan venttiilin varren kumit **Siitä se ajatus sitten karkas. Nyt on kaikki maalattu uusiks, kone fiksattu jne. Vieläku toimis..
Kiitti vinkeistä!
Kyllä toi vahvasti siltä kuulostaa, että kone ei saa bensaa tarpeeks. Lähe tarkastamaan bensatankista lähtien, että bensaa tulee vapaasti ja reilusti. Eli alotat silai, että irrotat tankin ja lorotat suoraan bensahanasta bensaa ämpäriin. Kokeile hanan kaikki asennot. Seuraavaksi laitat bensaletkun kiinni ja kokeilet saman, bensaletkun sisäosa voi olla "sulanut" ja kurtussa vaikka ulkopuoli näyttäiskin hyvältä. Sitten kun letku on todettu hyväksi, lisäät linjaan suodattimen ja kokeilet taas miten lorisee.
Jos pumpulle asti tulee kamaa hyvin, laitat tankin takasin kiinni ja katot kuinka paljon bensaa tulee startatessa pumpun ulostulosta ja kaasariin menevästä letkusta.
Jos sieltäkin tulee ihan reilusti ja kunnolla soppaa, on seuraavana kaasareiden tarkastus. Siellä ensin tsekkaat neulaventtiilin, jota koho liikuttaa. Lisäksi tietysti pitää tsekata, että kohon lirpake, joka painaa neulaventtiiliä on suht. suora. Jos neulaventtiili vaikuttaa olevan kunnossa, voit testata kuinka korkeelle bensan pinta nousee laittamalla kohokammion pohjassa olevaan nippoihin läpinäkyvät letkut ja avaamalla tyhjennysruuvin. Jos pinta on ok, pistä mopo käyntiin ja kaasuttele vähän, niin näät lähteekö pinta tippumaan.
Tulpat tai tulpanjohdot tuskin on vialliset, niissä harvoin on lämpöriippuvaisia ongelmia. Sen sijaan puola vois olla semmonen, että lämmetessään katkoo. Mut tossakin taitaa olla kaks puolaa, jolloin sen pitäis jäädä käymään kahdella...
Mut tsekkaa toi bensapuoli ensin. Ja tankin korvausilman saanti tosiaan on hyvä tsekata kans. Sen voi testata ajelemalla tankin korkki auki.
Tuota lämpöä itekkin rupesin miettimään, että voiko se tehä jollekin tepposet. Nimittäin talli, missä sitä pidin, on kohtuu viileä. Ja eka lenkki ajottu hyvin iltaan, lämpöö oli reilusti alle 10 astetta. Tokalla lenkillä olikin jo vajaat pari kymppiä lämpöasteita.
Täytyy käydä tuo bensalinja vielä kerran läpi. Ja voihan se olla että oon heittäny filtterin väärinperin tms. Ei meinaa aina olla ajatus mukana ja tarkkaavaisuus 10, kun neljättätoista kertaa nostaa tankkia pois paikaltaan..
Se miks toi ei ensin lähtenyt pelaamaan, johtui siitä, että joku ääliö (minä) oli käyttänyt ilmaputsarin kotelon kiinnittämiseen liian pitkiä pultteja, ja kiertänyt ne pultit kaasareille tulevista ilmaputkista läpi.. Otti ilmaa muualtakin kuin putsarin kautta.
Nonniin, laitetaan vähän uppia tällekin ketjulle. Olipa pieni mutta veemäinen vika.. Jostain syystä olin jättänyt yhen bensaletkun vaihtamatta, mikä menee tankilta hanalle. Muut letkut oli uudet ja ei-niin-muotoutuneet kuin vanhat. Ensimmäisen lenkin jälkeen vanha letku oli painunut lommolle just tankin alla. En sitä hokannu ekan irroituksen jälkeen. Mutta nyt pelaa *![]()
Ei muuta ku heti huomenissa *![]()