Tulokset 1:stä 11:een 11:sta
  1. #1
    Tuli tuossa "syssyllä" 20 asteen pakkasella kolautettua jäähdyttimen paisuntasäliöö maglitellä, nähdäkseni onko neste jo alkamassa jäätyyn... No se oli jotain kiinalaista muovia ja nyt lämpimien aikaa kun tarkistelin asiaa, niin sälöillehän muovi oli mennyt. Ei se vielä kuse läpi vaikka, lämmöt nousee yli 100 asteen, mutta eipä huvittaisi saada nesteitä ajossa varpaille, tosin siitähän sen tajuua pysäyttää mopon, ennenkuin jäähdytysnestettä on liian vähän ja se keittää


    Korjaus ei ole ongelma, tilaan uuden cornwall kawasakilta briteistä n. 40€ hintaa.

    Mutta itse ongelma on tietysti se että Wappuajetlut ja ajokauden avaijaiset meni syteen! Eli minkähän virityksen tuohon keksis?

    Auttaisko esim. jos hio halkeillutta kohtaa ja laittaa päälle kohtuu kerroksen kakskomponenttiliimaa? Jos sillä uskaltaisi sitten varovasti ajella reilun viikon, ennenkuin saa briteistä uuden? Kestääköhän toi kakskomponenttiliima kuumuutta tarvittavan määrän ja entä mahtaako toi alkaa lioottaan sitä jos joku halkeema alkaa vuotaan.

    Onks kellään ideaa???
    “Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa

    Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
    Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
    Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
    Kawasaki Er-5 (2007-2008)
  2. #2
    Vedät riittävän monta kierrosta jesseteippiä tai vielä jotain spesifisempää teippiä säiliön ympärille. Pitänee muodossaan ja jos rupeaa vuotamaan niin hidastaa vuotoa niin paljon ettei kerralla luulisi kusevan kintuille.
    Massey Ferguson 148 hupiin.
    MB Atego romunkuljetin velvollisuuksiin.
  3. #3
    Vedä paisarin letku oikeeseen sivukatteeseen, ja sinne joku sopiva pullo ja letku korkista läpi.



    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  4. #4
    Mietin lähinnä onko kawasaki 9r:ssä paineistetu jäähdytysjärjestelmä? Jos on niin, onks toi limsapulloidea silloin välttämättä niin hyvä idea?
    “Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa

    Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
    Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
    Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
    Kawasaki Er-5 (2007-2008)
  5. #5
    Ainahan ne on paineistettuja koska neste kiehuu korkeammissa lämpötiloissa kun painetta nostetaan.Tosin se ei kyllä taida näillä keleillä päästä lähellekään niitä lämpöjä joten anna mennä vaan ja seurailet että nestepinta ei laske,jos pytty pitää nesteen.
  6. #6
    Lainaa (sky @ Huhti. 30 2011,15:56) kirjoitti
    Mietin lähinnä onko kawasaki 9r:ssä paineistetu jäähdytysjärjestelmä? Jos on niin, onks toi limsapulloidea silloin välttämättä niin hyvä idea?
    Paisarin letku ja säiliö ei oo paineistettu. Muu järjestelmä on.

    The system is pressurized by the radiator cap to suppress boiling and the resultant air bubbles
    which can cause engine overheating. As the engine warms up, the coolant in the radiator and the
    water jacket expands. The excess coolant flows through the radiator cap and hose to the reserve tank
    to be stored there temporarily. Conversely, as the engine cools down, the coolant in the radiator and
    the water jacket contracts, and the stored coolant flows back to the radiator from the reserve tank.

    The radiator cap has two valves. One is a pressure valve which holds the pressure in the system
    when the engine is running. When the pressure exceeds 93-123 kPa (0.95-1.25 kgf/cm², 14-18
    psi), the pressure valve opens and releases the pressure to the reserve tank. As soon as pressure
    escapes, the valve closes, and keeps the pressure at 93-123 kPa (0.95-1.25 kgf/cm², 14-18 psi).
    When the engine cools down, another small valve (vacuum valve) in the cap opens. As the coolant
    cools, the coolant contracts to form a vacuum in the system. The vacuum valve opens and allows the
    coolant from the reserve tank to enter the radiator.



    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  7. #7
    Lainaa (scuuba @ Huhti. 30 2011,16:56) kirjoitti
    Lainaa (sky @ Huhti. 30 2011,15:56) kirjoitti
    Mietin lähinnä onko kawasaki 9r:ssä paineistetu jäähdytysjärjestelmä? Jos on niin, onks toi limsapulloidea silloin välttämättä niin hyvä idea?
    Paisarin letku ja säiliö ei oo paineistettu. Muu järjestelmä on.

    The system is pressurized by the radiator cap to suppress boiling and the resultant air bubbles
    which can cause engine overheating. As the engine warms up, the coolant in the radiator and the
    water jacket expands. The excess coolant flows through the radiator cap and hose to the reserve tank
    to be stored there temporarily. Conversely, as the engine cools down, the coolant in the radiator and
    the water jacket contracts, and the stored coolant flows back to the radiator from the reserve tank.

    The radiator cap has two valves. One is a pressure valve which holds the pressure in the system
    when the engine is running. When the pressure exceeds 93-123 kPa (0.95-1.25 kgf/cm², 14-18
    psi), the pressure valve opens and releases the pressure to the reserve tank. As soon as pressure
    escapes, the valve closes, and keeps the pressure at 93-123 kPa (0.95-1.25 kgf/cm², 14-18 psi).
    When the engine cools down, another small valve (vacuum valve) in the cap opens. As the coolant
    cools, the coolant contracts to form a vacuum in the system. The vacuum valve opens and allows the
    coolant from the reserve tank to enter the radiator.
    Kawan säiliössä on kaksi letkua, joista toinen on pohjassa. Toimiiko se toinen hukkaletkuna? Korkissa on nimittäin järeä tiiviste, joten jostainhan sen pitää hukata ylimääräinen vesi esim. pahasti keittäessä.
    “Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa

    Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
    Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
    Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
    Kawasaki Er-5 (2007-2008)
  8. #8
    Vastaan itselleni:

    Eli tosiaan säiliön alapäähän tuleva letku menee jäähdytinjärjestelmälle ja päällä oleva letku tosiaankin menee samaan paikkaan kuin esim. bensatankinhutkaletku yms. Eli jos ajossa keittää niin vesi ei tuu kuskin jalalle, vaan näppärästi takarenkaan eteen *

    Kiitos vastanneille, taas opin uutta omasta mopostani ja hätä ei ole niin suuri kuin miltä alussa näytti, kun faktat lyötiin pöytään ja tutustuin asiaan syvemmin *



    “Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa

    Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
    Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
    Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
    Kawasaki Er-5 (2007-2008)
  9. #9
    Aikoinaan kaatuilin 9ärrällä motoparkissa ja silloin korvattiin paisari muovisella 0,5L mehupullolla joka oli pleksin kannakeraudoissa teipattuna vaakatasoon ja letku vaan korkista sisään tiukasti
    Koneen lämmetessä puski nestettä pulloon ja jäähtyessä imaisi nesteen takaisin ja pullon ruttuun, toimi aivan loistavasti

    Pääasia että muistat rakentaa säiliön josta jäähtyessä neste imeytyy takaisin eikä imaise vain ilmaa
  10. #10
    Suattaa paisuntasäiliön toteutustapa tietty pyörissä vaihdella, mutta onko tuossa painekorkki vai onko paisariin otettu neste syylarin painekorkin/venttiilin takaa? Eli kun kuumiaa/laajenee, niin laajenee venttiilin päästäessä paisariin, josta jäähtyessään taas imee takaisin? Tuollaisessa paisuntakammiossahan siis ei ole ylipainetta. Autoissa (ja omassa Bemarissa) paisuntasäiliö on toteutettu tuolla tavalla. Jos tuossa rakenteessa paisari alkaisi vuotaa, niin kyseessähän ei ole mikään akuutti katastrofi.
    <p>2002-2014</p>
  11.  
  12. #11
    Lainaa (C-A-D @ Touko. 02 2011,16:30) kirjoitti
    onko paisariin otettu neste syylarin painekorkin/venttiilin takaa?
    On.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."