Tervehdys!
No nyt se iski - vaihtokuume!
Menin pöljyyttäni istumaan FJR.n puikkoihin ja siitä se ajatus sitten lähti
Nykyiseen Divariini olen ollut tosi tyytyväinen mutta eihän nämä asiat ole järjellä selitettävissä...
Siispä, mitä saan ja mitä menetän (paitsi rahaa) jos tuohon vaihtokauppaan ryhdyn?
Eli kuinka "ylivertainen" on FJR suhteessa Divariin?
Hauskaa vappua kaikille![]()
No voi pösilö, minkä menit tekemään. sama tie on tullut itse kuljettua diversionista fjr:ään ja sain hieman sporttisemman, paremmasta jousituksesta johtuen nöyremmän, absillisen matkapyörän säädettävällä plexillä. Mulla -08 ja olen ollut tyytyväinen.
Antaa vaan rampan kalakattaa.
Yamaha Tenere 1200 ZE -15.
Onhan ne oikeasti ihan eri pyörät, toisessa tehoa vaikka muille jakaa ja toisessa vaan omaan käyttöön. Molemmissa vakio plekseillä samat ongelmat omasta mielestäni. FJR:ssä kutkuttaa paremmat ajo-ominaisuudet varsinkin sporttisemmassa ajossa ja väljempi ajoasento 183 senttisellä.
Diversionin plussat:
-halpa käyttää
-yksinkertainen peruspyörä
-hyvä kuormauskyky
-kardaani
-tankin koko
miinukset:
-en ole koskaan löytänyt sopivaa pleksin korkeutta että olisin ollut tyytyväinen esimerkiksi kypärän meluun ja pyörteisiin (paitsi silloin kun leikkasin plekstin 10 senttiseksi)
- pari senttiä liian matalalla oleva satula
-ei oiekin sporttisempaan menoon soveltuvaa jousitussäätöä
FJR
plussat:
- teho ja vääntö
- uudemmissa ainakin säädettävä satulan korkeus
- säädettävä pleksi johon saa myös eri vaihtoehtoja
- kuormauskyky
- paremmat tilat kahdelle vs. diversion
miinukset:
-varsinkin vanhemmissa malleissa sukukalleudet käy kummana kun satula lämpiää etureinausta paljon
-vanhemmissa malleissa myös venttiiliohjuri vikaa
-polttoainenn kulutus verrattuna diversioniin
-kallliimpi vakuutus vs. diversion
-yleiset käyttökulut korkeemmat kuin diversionissa, renkaat etc.
Joidenkin mielestä 900 DIversion on "munaton" prätkä, mutta so what, sillä pääsee kuitenkin huolettomasti paikasta A paikkaan B. Ei siinä FJR:ssäkään niin kauheesti ole munaa jos vertaa vaikkapa Ducateihin ym. Toisaalta täytyy muistaa että mitä hakee ja mikä on omasta mielestä hauskaa.
Kiitos hyvistä, analyyttisista vastauksista
Jostain syystä nyt tarjolla on paljon 2005 mallisia pyöriä, miksiköhän?
Millaisia uudistuksia on vuosikymmenen lopun eri vuosimalleissa?
t. Tsur...
Tuo -05 malli on viimenen tuota ns. vanhaa koppaa. -06 malli on monelta osin uusi versio. Mittaristo muuttui, katteet muutti muotoa hieman, kuskin paikan korkeutta voi säätää, akseliväli hieman piteni. kyytiläisen jalkatapit edempänä ja alempana kuin ennen. Tankoja voi säätää hieman eri. Tässä vaan muutamia "päivityksiä". Joku voi varmaan muistaa/lisätä muutakin
-03 tuli noi absit ja tikkarivilkut muuttu katevilkuiks. Muuten siinä ai kait hirveesti tullt muutosta ennen tuota -06 päivitystä.
-07 mallista eteenpäin vielä lisänä kahvalämmittimet vakiona.
Tässä hieman aluksi...