Tere!
Ostin kesällä 2010 FRJ mallia 2008.
Renkaina oli tehtaalta Metzelerin Z6 edessä ja takana.
Eturengas kesti noin 8000 km, takarengas yli 10 000 km. Takarengas pyörii vielä alla, joten en tiedä vielä lopullista ajomäärää renkaalle.
Tilasin Saksata uudet renkaat eli Michelin Pilot Road eteen ja taakse. eturenkan olen siis jo alle vaihtanut. noin 2000 km ajaneena vaikuttaa siltä, että Pilot Road kestää paremmin kuin Z6.
Ja sitten kysymykseen.
Pilot Road rengas on suositusten mukainen. Olemme lähdössä Italiaan noin 9000 km ajokeikalle ja pikkasen epäilyttää, että kestääkö tuo Pilot Road alla koko reissua, kun se ei taida olla vahvistettu.
Olenko pahasti väärässä?
Onko kellään kokemusta tuosta pilot roadista fjr:n takarenkaana? Lähinnä kiinnostaa tuo renkaan kesto kaksi päällä ajettaessa.
* * * * * * * * * * *
Tää on allekirjoitus!
* * * * * * * * * * *
Suzuki GS 450E (vm. 1988) -->
Suzuki GS1100G (vm. 1983) -->
Yamaha FJ1200ABS (vm. 1992) -->
Yamaha FJR1300A (vm. 2008) -->
Ei tiedä vielä
Ensiksikin onnittelut parhaasta rengasvalinnasta kys. pyörään. Toisekseen surunvalittelut sen johdosta että FJR:n alle ei saisi missään nimessä asentaa reunavahvistamattomia renkaita, ajoit sitten yksin tai kaksin. Jo pyörän omamassa edellyttää sitä. Jokaisen vastuullisen rengasmyyjän tulisi tämä tietää.
Vastauksena kysymykseesi: Epäilen ettei kestä. Toisaalta uuden rengassatsin saat euroopasta edullisemmin alle joten väliäkö tuon vaihdatatko matkalla vai heti kotiin palattuasi.
Turvallista matkaa joka tapauksessa.
T: viisi sarjaa kaudessa aikanaan FJR:llä kuluttanut *
ps. Onhan kyseessä nimenomaan Pilot Road 2 ?
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Taisin ostaa sulta etukatteen syksyllä 2010 ja silloin neuvoit tuon renkaan hommaamaan.
Tota joo siis ei ole pilot road 2. Hinnan huumassa ja pienessä kahvakuumeessa kun tilasin, niin unohdin tarkistaa tuon vahvistuksen.
Eteen pistin tuon pilot roadin jo, taakse ajattelin varmistaa, ennen asentamista. No pistän ton Saksasta tilaamani renkaan myyntiin ja tilaan sitten uuden renkaan taakse, että kestää ajaa.
Ei viitsisi etsiä Italian alpeilta renkaita heti kun sinne asti päästään. Kun tuo kielikään ei oikein suju.
* * * * * * * * * * *
Tää on allekirjoitus!
* * * * * * * * * * *
Suzuki GS 450E (vm. 1988) -->
Suzuki GS1100G (vm. 1983) -->
Yamaha FJ1200ABS (vm. 1992) -->
Yamaha FJR1300A (vm. 2008) -->
Ei tiedä vielä
Mun neuvo on että vaihda ennen reissua alle eteen ja taakse uudet Pilot Road 2 2ct reunavahvistettuina ja kiskokaa niillä se reissu. Seuraavaks voit vaihtaa takas alle ne nyt olevat ja ajaa ne loppuun suomessa. Reunavahvistus vähentää oleellisen huimasti peräpään soutamista mutkissa, erityisesti isolla kuormalla.
2ct:ssä keskiosa on kovempi ja reuna-alueet pehmeämmät jolloin tourinkilsoja saa enemmän mutta mutkapitoakin tarvittaessa löytyy niin että saa helpostiu painella kurvit tapit maata piirtäen, eikä edes tee tiukkaa.
Mites sulla se jousituksen säätö mitä sillon rukattiin, alkoko se löytyä paikalleen ?
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Ja muista ne paineet: 0.3 - 0.4 yli suosituksen niin kestää selvästi paremmin.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Etupään jousitusta säädettiin vielä lisää ja ajo vaan paranee.
Nyt on jousen esijännitys kireimmillään ja muut säädöt testissä.
Takaa ilmeisesti ei pysty säätämään esijännitystä?
Pyörän ajettavuus muuttui säädön jälkeen aivan kuin ajaisi uudella mopolla taas. Suosittelen muitakin fjr kuskeja säätämään alustan OMAN painonsa mukaan.
Pitää miettiä tuota rengasasiaa. Yksi rengaskauppias (motoristi itsekin) oli sitä mieltä, että pilot roadit kestää sen Italian reissun.
Nuo pilot road 2 renkaat vaan ovat pikkasen kalliita. Tosin sain hyvän tarjouksen myös tuosta uudesta pilot road 3 renkaasta. Sekin on yksi vaihtoehto.
* * * * * * * * * * *
Tää on allekirjoitus!
* * * * * * * * * * *
Suzuki GS 450E (vm. 1988) -->
Suzuki GS1100G (vm. 1983) -->
Yamaha FJ1200ABS (vm. 1992) -->
Yamaha FJR1300A (vm. 2008) -->
Ei tiedä vielä
Yksin tuo varmaan vielä menisi noilla renkailla, mutta kun kerta 2 päällä on reissu, niin kannattaa vaihtaa vahvistetut! Ainakin taakse kannattaa vaihtaa vahvistettu malli.
https://www.mprengas.fi
Lueppa toi mun juttu tuolta öhliss fjr:ään. Kyllä sinne takaiskariin pystyy aika paljon muutosta tekee ja kaiken kukkuraksi vielä aika edullisesti.(suzuki_GS1100G @ Huhti. 30 2011,19:59) kirjoitti
![]()
rengas
[quote=GuessWho,Huhti. 29 2011,20:14]Ensiksikin onnittelut parhaasta rengasvalinnasta kys. pyörään. Toisekseen surunvalittelut sen johdosta että FJR:n alle ei saisi missään nimessä asentaa reunavahvistamattomia renkaita, ajoit sitten yksin tai kaksin. Jo pyörän omamassa edellyttää sitä. Jokaisen vastuullisen rengasmyyjän tulisi tämä tietää.
Vastauksena kysymykseesi: Epäilen ettei kestä. Toisaalta uuden rengassatsin saat euroopasta edullisemmin alle joten väliäkö tuon vaihdatatko matkalla vai heti kotiin palattuasi.
T
Renkaat Italiasta?
Olen niinikään lähdössä Italiaan FJR:llä jussia ennen. Pyörä menee rekalla edeltä, mutta gummit menee vaihtoon ennen lähtöä tai reissun aikana. Onko kenelläkään kokemuksia pohjoisen Italian rengasliikkeistä ja hinnoista? Misukkan PR2 CT olisi kanssa mielessä.
Onkos jollakulla ajokokemusta Bridgestone 023GT tai Michelin Pilot Road 3 2CT kummeista FJR:n alla.
Ite ajanut Michelin Pilot Road 2 2CT:llä sekä Metzeler Roadtec Z6 Interact:lla ja molemmat toimii mutta kehitys kulkee.
Aion elää ikuisesti, toistaiseksi päätökseni on pitänyt.
Itse vaihdatin entiset vahvistetut Z6:t vahvistamattomiin ja pyörä muuttui kuin toiseksi; paljon mukavempi ja parempi ajaa! Rengasliikkeen kaveri sai onneksi käännettyä pääni, kun olisin halunnut uudet vahvistetut. Renkaan kantavuusluokka (edessä 58 ja takana 73) määrää sen minkälaiset renkaan pitää olla ja kaikki yleisimmät renkaat täyttävät tämän sanoi paljon mp-renkaita myyvän liikkeen myyjä. Vahvistettuja hän suositteli jatkuvasti kaksi päällä-paljon tavaraa tilanteisiin, itse ajan yksin, enkä vahvistettuja enää laita.
Tere,
Kellään kokemuksia Metzelerin Interact Z8 renkaista, semmonen viel kun näyttäis että takasen sais vahvistettuna mut etusta ei niin kestäneekö FJR:ssä kuinka hyvin... ?
Z6 Interactit(C ja G) ollu alla ja eipä niistä keksi pahaa sanottavaa...
-pete-
-Miehen elämä on yhtä taistelua, päivällä leivästä ja yöllä lihasta.
* *
** KAWA *
Itsekin takarengasta vaille, edessä on uusi metzeler jo. Eli misukan pilot road 2ct vahvistettuna taakse niin ei voi mennä metsään? Tarkoituksena kaksi viikkoa kiertää suomea eukon ja tavaroiden kera. Tuo nykyinen nakki on jo ehtoopuolella ja reissun jälkeen varmastikin finaalissa. Sen verran noviisimopoilija vielä että pelkään vesiliirtoja jos sattuu joku kaatosadekeli.
Honda VF750C Magna -93
Exät:
Kawasaki ER-5 -97
Honda VFR800FI -01
Yamaha FJR1300A -03
Honda CB750 Nighthawk -93
Kinroad Black Cyclone XT125 -06
Honda CB125 -75
No niín, Italiassa on ajettu nyt reilu 5000 km ja fjr:ssä on alla Mezelerin Z6 vahvistettuna, edessä ja takana.
Paineet ovat pysyneet hyvin ja renkaat eivät ole kuluneet oikeastaan ollenkaan tai sitten kuluminen on ollut tasaista. Alpeilla kun ajellaan, niin mutkaa on edessä riittävästi.
Sellaisen huomasin tuosta eturenkaasta eli Z6:sta, että 60 ja 80 välillä etupää alkaa ravistamaan. Painot on tarkistettu ja eturengas ennen reissua vaihdettu pienemmät painot vaativaan eli ensimäinen rengas ravisti enemmän ja tämä nyt alla oleva hieman vähemmä.
Mahtaakohan tuo "ravistus" johtua renkaassa olevasta mutkittelevasta keskiurasta?
Muuta syytä en ravistukselle enää keksi. Onko muilla vastaavaa kokemusta.
Matka jatkuu ja keli hellivät koko ajan on ollut 20 - 25 astetta lämmintä. Tällä hetkellä ollaan Gardalla, täältä sitten Bormioon ja sieltä Stelvion kautta suomeen.
* * * * * * * * * * *
Tää on allekirjoitus!
* * * * * * * * * * *
Suzuki GS 450E (vm. 1988) -->
Suzuki GS1100G (vm. 1983) -->
Yamaha FJ1200ABS (vm. 1992) -->
Yamaha FJR1300A (vm. 2008) -->
Ei tiedä vielä
Suosittelen avoimesti ja suoraan että vaihda aina etu- ja takanakki samaan aikaan. Ero on kuin ostaisit uuden mopon, verrattuna siihen että vaihtelet eri aikaan ja -järjestyksessä...(dj_pirtu @ Kesä. 23 2011,10:04) kirjoitti
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Etunakki on vaihdettu edellisen omistajan toimesta vajaa vuosi sitten jonka jälkeen ei ole paljoa ajettu ja uudelta se vielä näyttääkin. Vaan entäs eri merkkien sekoitus? Metzeler Z6 on näemmä nyt edessä.
Honda VF750C Magna -93
Exät:
Kawasaki ER-5 -97
Honda VFR800FI -01
Yamaha FJR1300A -03
Honda CB750 Nighthawk -93
Kinroad Black Cyclone XT125 -06
Honda CB125 -75
Oman FJR:ni alle vaihdettiin PR2:t Z6:n tilalle jussiviikolla viime vuonna ,ajettuna Z6:lla oli n.8km, pintaa ois ollu maks. 2-3tkm jäljellä.
Pr2:t kestivät kokonaisuudessaan 15tkm, josta 7 km viime kesän Espanja-Ranska-Sveitsi turneella kuumissa oloissa, 1 x satakilonen + kamat, loput suomessa matka-ajossa. Nyt alle vaihdettiin 30.5 Pr3:t joilla nyt n. 3tkm ajokokemusta, aivan loistavat... pyörä kääntyy kuin ajatus...jos vielä kestävät pidempään kuten luvassa on niin sekin extraa..
Ite teen ainakin, että aina uudet alle kun pidempi reissu, jos vähänkin epäilyttää etteivät kestä koko reissua, vanhat naulaan, alle sitten joskus jos viittii enää...
Ite en viitti tuhlata 1 ajopäivää etsien rengaskauppaa reissussa...ehkä tilanne eri jos on tiedossa joku varma aika/paikka, josta voi etukäteen varata..
Sachs 50cc 6x, Solifer SM 50cc -78 ... Vt750 - 06, FJR -07, VFR 1200 XC => KTM 1290 SAS />Alias/karivei
Ajoin ensiasennus Z6:lla 17 300 km pääosin kaksi päällä ja Euroopassa, mutta kyllähän eturengas oli ihan sakon rajalla ja takarengas vähän vielä kuluneempi. Sillä perusteella uudet Z6:n vahvistetut tilalle.
FJR -17
Vaihdatin myös omaani Pr3:set ja täytyy sanoa, että kyllä menee keveesti kurviin nyt tuo pyörä. En tiedä kuinka paljon pelkästään uuden ja vanhan renkaan ero profiilissa vaikuttaa ja minkä verran Pr3:en.(karivei @ Kesä. 23 2011,12:30) kirjoitti
Ex-list:
HD Dyna Fat Bob -11
Yamaha FJR1300A -05
BMW F650GS -07
Ei nuo PR2:t ihan loppu olleet, turvallisen puolella tuli vaihdettua, sekä siksi, että PR2:n takaseen kulut kotimaan matka-ajossa aika tasainen osuus, joka kurvisssa tuntui epämiellyttävänä, varmaan paineet olleet vähän turhan alakantissa..Kallis settihän tuo PR3:n alle vaihdettuna 415 ekee, Y-Centerissä.(karivei @ Kesä. 23 2011,12:30) kirjoitti
Kulumiseen vaikuttaa varmasti suomessa ajoajankohta paljon, ite ostin pyörän lokakuussa 2009 (Z6:t oli just vaihdettu) ja ajoin tuon 8tkm Huhtikuu-kesäkuu jaksolla, jolloinka tie karkeimmillaan..
Sachs 50cc 6x, Solifer SM 50cc -78 ... Vt750 - 06, FJR -07, VFR 1200 XC => KTM 1290 SAS />Alias/karivei
Tänne myös vaihtui taakse PR3 tänään ja eihän tuota enää tarvitse kurviin käskeä yhtään, taittuu kuin itsestään. Vanha metukka oli tosin niin kantikkaaksi kulunut kun pyörän ostin ettei ole kokemusta mistään muusta uudesta renkaasta.
Odotan mielenkiinnolla kuinka pitkään tuo kestää. Hetikohta lähdetään vajaa 3000km suomirundille eukon ja kamojen kanssa.
Painetta on nyt se 2,8-2,9...
Honda VF750C Magna -93
Exät:
Kawasaki ER-5 -97
Honda VFR800FI -01
Yamaha FJR1300A -03
Honda CB750 Nighthawk -93
Kinroad Black Cyclone XT125 -06
Honda CB125 -75
Niin se taittu kaikilla uusilla renkailla, to on kyllä aika hyvä syömään rengasta, tuokin pyörä
ZX10R -08
S1000RR -11
Ite ajanut viimeksi Z6 Interacteilla (G+C), tänään alle Bridgestone BT-023GT:t.(räme @ Kesä. 08 2011,23:20) kirjoitti
Renkaan pintoja karhennettu 320km, vielä ei voi muuta sanoa kuin että pitkittäispaikkausten saumojen ylityksissä ei "venkurointia", ainakaan näillä tuoreilla gummeilla.
Tuosta mutkaan taittumisesta olen samaa mieltä kuin /\ verrattuna loppuunajettuihin.
Aion elää ikuisesti, toistaiseksi päätökseni on pitänyt.
Samanlainen ravistusongelma omassa FJR -08:ssa. Alkoi, kun vaihdoin uudet renkaat Metzeler Roadtec Z6 vahvistetut eteen ja taakse. Pahiten ravistaa 80 km/h molemmin puolin mutta tuntuu myös hiljaisemmassa ajossa. Ensin epäilin ohjauslaakeria mutta ei ollut löysällä. Sitten vaihdettiin eteen vahvistamaton Z6 mutta ei helpottanut. Palautettiin vahvistettu takaisin tasapainotukset uusittuna ja samalla huomattiin toisen etuiskarin tiivisteen vuotaminen. Vaihdettiin tiivisteet ja uudet öljyt molempiin iskareihin. Ravistaa edelleen. Nyt aloitan säätöjen hakemisen, jos sieltä löytyisi helpotusta ravistukseen.(suzuki_GS1100G @ Kesä. 23 2011,10:15) kirjoitti
Uudesta lähtien pyörässä on ollut joka kesä uudet Metzelerin Z6:t mutta vahvistamattomat ja on ollut ilo ajaa. Menee kuin juna. Ajelen enimmäkseen yksin eli ei raskasta kuormaa. Nyt siis vahvistetut Z6:t alla n. 3 tkm ja ärsyttävä ravistus häiritsee. Ideat alkaa loppumaan, joten hyviä ehdotuksia otetaan mielellään vastaan. Pyörää ei ole kuitenkaan tarkoitus vaihtaa![]()
Terve,(Juusotwo @ Heinä. 20 2011,15:18) kirjoitti
Mulla oli jonkinmoista pientä vatkausta johtuen väljistä etuputkista eli parivuotta sit vaihoin uuteen ja 4tonnin kohal hokasin että klappas reilusti etupumpuista. Jammucentteris vaihtoivat uudet liukuholkit sisälle mut klappaus jatku jonka johdosta jaappanist tuli takuuseen uus etupää...(parin kuukauden tappelun jälkeen)Nyt 35 tkm ajettu lisää eikä moisia ongelmia oo tullu enään...
-pete-
-Miehen elämä on yhtä taistelua, päivällä leivästä ja yöllä lihasta.
* *
** KAWA *
Päivitetääs tätäkin ketjua.
Ajanut tonnin Dunlop RoadSmart 2:lla ja hoitavat hommansa eleettömän ammattimaisesti, jos sama tuntemus jatkossakin niin yksi parhaista FJR:n jos kympin vielä kestävätkin; paineet 2,9 ja 3,1.
Vertailukohteina Mic PR2, Mez Z6 ja Bri 023; mun ajotyylille sopii tämä Dunloppi näistä parhaiten mutta onhan se näistä tuoreinkin vaikkei toi Bri vanha ole sekään.
Aion elää ikuisesti, toistaiseksi päätökseni on pitänyt.
Täällä oli myös alla Dunlopin Roadsmartit ja parhaat kumit mitä FJR:n alla on ollut. Ja nimenomaan "oli", vain vajaat 400 km ehdin Dunlopeilla ajella, kun takarengas puolityhjänä, naulahan siellä oli pystyssä.
Tämä tapahtui päivää ennen Alppireissulle lähtöä, enkä ehtinyt siihen hätään saamaan uutta Roadsmartia taakse, laitoin sitten tilalle Continental RoadAttackin. Tuntuu vähän kulmikkaammalta ajettavalta kuin Dunlop. Tällä sekarengastuksella ajattelin kuitenkin ajaa niin kauan kuin kestävät, sitten taas uutta Dunlopia eteen ja jos tuon lävistetyn takarenkaan saisi rengasliikkeessä hyvin paikattua, niin se sitten uudestaan alle.
Mutta joo, erittäin herkästi ohjautuvat renkaat nuo Dunlopit, suosittelen!![]()
Moto Guzzi Breva V850
Vespa GTS 250ie
Oon tonne johonkin toiseen ketjuun laittanutkin PR3:sta, nyt 3:t alla sitten 2011 kesäkuun (yhdet puoli ajetut on tallissa odottamassa sopivaa väliä), edellisillä ajettiin n. 11tkm, vielä ois päässy 2-3 tkm, mutta vaihdoin ennen reissua jussin jälkeen, nyt noillakin on 3tkm takana.
Ensimmäiset Metzit kesti 8tkm. PR3 oon muuten tyytyväinen, mutta eturengas kuluu aavistuksen verran aalloille loppuvaiheessa aiheuttaa, joka havaitsematonta tärinää, mutta huomaan pikku puutumisena käsissä, sadepitävyyttä tullut nyt testattua Autobahnilla oikein kunnolla ja tuntuu olevan kuten luvataan, hyvä.
Sachs 50cc 6x, Solifer SM 50cc -78 ... Vt750 - 06, FJR -07, VFR 1200 XC => KTM 1290 SAS />Alias/karivei
Kesän lopulla tuli renkaan vaihto ajankohtaiseksi ja tilasin Saksasta uudennut kumit eteen ja taakse ja valmistajana oli Metzler ja tyypiksi valitsit vahvistetut Z8:t. Saatuani renkaat alle alkoi outo sykleittäin toistuva värinä eli n. 80 nopeudessa n. sekunnin välen tuleva värinä ja nopeuden ollessa hiljaisempi aikaviive myös pidempi.
Kun nopeus on 100 tai enemmän niin värinä on silloin jo aika yhtäjaksoista ja pikkuhiljaa alkoi häiritä.
Siksipä taitaa ensi ajokaudelle vaihtua renkaat ja merkki, vaikka ovatkin uudet, mutta tuo värinä on häiritsevää pidemmän päälle.
Onko kellään tullut vastaan vastavaa ja jos on niin oliko syyllinen etu- vai takarengas?
Löysin netistä yhden sivun. jossa oli tuosta ongelmasta kirjoitus ja siinä oli syyllinen takapään rengas:
http://www.panfun.fi/smf/st-1300-ren...-ja-koko/1257/
Viimeksi muokannut: Archimedes; 24.09.2012 klo 15:54.
Siis tuleeko sulla värinöitä sarviin vai ravistaako etupää kumpaa tarkoitat?