No niin, eli kauden avauksessa tuli huomattua vuotava etuiskunvaimennin. Eikon hommiin. Nyt putket on irti ja osina, sellaiset huomiot tein että liukuholkit on vuotavassa putkessa kulahtaneet, eli uusin kumpaankin pumppuu stefat, liukuholkit, pölysuojat ja öljyt tietty.
Mutta mutta, sitten pumppua purkaessa huomasin, että tuosta vuotavasta pumpusta puuttuu osa, sellainen.. totanoin, mää varmaan sanoisin sitä helmaprikaksi??? (spring seat), eli kierrejousen yläpuolelle tulee ylösalaisin olevan hatun näköinen "prikka" missä reiän kohdassa on putkimainen helma mikä menee jousen sisälle. Tän päälle tulee taas holkki mikä kai hoitaa jousen esijännytystä.
Mitäs tolle puuttuvalle osalle nyt tekis.. Laittaisko sinne vaan miljoonalaatikosta noin millin paksuisen tavallisen prikan, vai tietääkö joku löytyykö tuollaisia hatun mallisia prikkoja jostain liikkeestä, Tampereella mielellään.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Mutu:(shyhander @ Huhti. 26 2011,14:57) kirjoitti
Helman tehtävä on keskittää se prikka sinne, joten jos pistät tavis prikan sinne, niin se pääsee liikkumaan sivusuunnassa, mikä ei välttämättä ole suotavaa (voipi aiheuttaa vahinkoa).
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Joku sorvari tekee mallista pari teflonista...?
F = dp / dt
Joo ei toi osa mitään rakettitiedettä ole. Kyllä mä luulen että pelkkä prikkakin toimii, koska siellä putkessa ei ole sivuttaisia välyksiä mitään millitolkulla ja millään putken sisäpinnan naarmuuntumisella tuossa kohtaa tuskin on mitään väliä. Mutta tilannehan on se että joku on sen osan ennen mua jo hukannut ja sitä ei ole siellä ollut ollenkaan. On varmaan lähtenyt osat kuin hauki rannasta kun on korkkia avettu ja sitten tuo osa mennyt hukkaan.
No, isäukon miljoonalaatikoiden perukoilla ukko muisti olevan joskus vuonne seitkytkahdeksan puretun ysikuutosen iskunvaimenrtimista irroitetut prikat mitkä on hiukan saman näköiset... (priceless!!!) Varmaan niistä kehtetään "korvaavaa osaa"..
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Onko muuten jotain suurta toimintaeroa motonetin kahdeksan euron valvoline-keulaöljyllä vai motoreksin kuudentoista euron öljyllä?
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Riippuu käytöstä.
Jos vaatii iskareilta toimivuutta niin kalliimpaa. Jos se ei ole niin justiinsa(esim. tiellä päristely ja huoltoasema ralli) niin kelpaa se halvempikin.
Paremmassa öljyssä yleensä on paremmat ominaisuudet ja esim sae arvot pitävät paikkansa eri lämpötiloissa.
Valvoline o hyvä merkki joten kyllä sitä laittaisin, mutta esim biltemaa en laittais. Sitä motorexiä sitten vaikka rata/crossi/supermotopyörään.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Motonetistä saa myös Motulia, joka ok.(shyhander @ Huhti. 27 2011,09:41) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Mitenkä, tuossa keulan yläpäässä kun on nyt siis...
[jousi][prikka][viissenttinen holkki][yläpään korkki]
...niin saako tuota keulaa jäykemmäksi jos vaikka tuohon prikan ja jousen väliin laittaa lisää tavaraa, vaikka ison mutterin tms? Eli ikäänkuin jousen esijännitystä kireämmälle?
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Joo ja ei.(shyhander @ Huhti. 27 2011,14:56) kirjoitti
Jos haluut keulaa jäykemmäks, niin ainoo oikee tapa on ostaa jäykemmat jouset. Maksaa sen jonku 130e kaubamajasta, erittäin hyvällä säkällä käytettynä alle puoleen hintaan. Pienikin jousivakion muutos (esim 0.90->0.95) vaikuttaa ajotuntumaan paljon.
Lisäämällä esijännitystä mainitsemallasi tavalla saat keulasta vain pintakovan/pintaherkkyys vähenee, mutta keula uppoo esim jarrussa baut entiseen malliin, koska jousi(vakio) on edelleen se sama vanha eli liian löysä.
Mutta toisaalta, jos haluat testailla, niin älä lisää mitn virimuttereita, vaan tee uusi holkki joka on sen verran pitempi kun haluat. Sittempähän näet miten keulan käytös muuttuu. Voihan se pitempi holkki toimia placebona ja keula tuntua huomattavasti paremmalta.
Jos esijännitystä päätyy lisäämään liikaa, niin voi päätyä tilanteeseen jossa ulosjousto ei enää riitä normaalissa ajossa, ja rengas ei pysy tiessä kiinni pompun jälkeen. Erittäin ikävä tilanne esim kuoppaisessa mutkassa.
Eli senkin takia kannattaa mielummin vaihtaa jouset jäykempiin kuin lisätä esijännitystä (holkit).
Kannattaa mitata nykyiset painaumat (kuskilla ja ilman) ja kokonaisesijännitykset, ja niitten perusteella arpoo (vs kokonais joustomatka), kannattaako mennä muuttamaan niitä holkkeja.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Juu kiitti, kyllä mä tuon pidän nyt ihan vakiosysteemeissä. Jäykemmät jouset kyllä saattais tehdä hyvää kun kuskillakin on tuota painoa vehkeineen jonkun verran kiloa.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
entä jos kokeilis ensin hieman jäykempää öljyä, ennen uusien jousien hankintaa, vois auttaa sekin..![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Minun piti teettää pitemmät holkit omaan keulaani, koska Öhlinsin jousikitti on jostain syystä sama Honda SP1:lle ja SP2:lle, joista jälkimmäisessä on pitemmät top-out jouset ja näin ollen tuo "pääjousi" on liian lyhyt ykkösen keulaan eikä esijännityksen säädin purista jousta kuin vasta liikealueensa lopussa.
Pointti tässä horinassa oli se, että jos holkkia pidentää, keulan kasaaminen on vastaavasti hankalampaa ilman jousityökalua.
Vakiolöysät etujouset ja painava kuski on just se tapaus jossa jäykemmät jouset tuo hintaan nähden ihan helvetin ison parannuksen.(shyhander @ Huhti. 28 2011,09:00) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Jäykemmät öljyt käytännössä vain hieman hidastaa keulan toimintaa, ei muuta vaikuitusta. Eli käytännössä ei mitään etua, päinvastoin haittaa.(XX-xenon @ Huhti. 28 2011,09:36) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."