Eikö toistaiseksi olisi kaikkein järkevintä sähkövempeleiden sijaan alkaa kehittää moottoripyöriin pieniä, 300-600cc ahdettuja turbomoottoreita? Niillä saataisiin varmaankin ihan mukavat tehot, mutta myös kulutus aika pieneksi. Toimintasäde olisi hyvä. Polttoaineverkostokin on olemassa melkein jokaisessa kyläpahasessakin, ei tarvitse satsata siihenkään niin kamalasti rahaa vrt sähkön pikalataussysteemit.
Mitä ekologisuuteen tulee, niin kovin iso ero ei sähkömoottorin hyväksi tässä tapauksessa olisi. Sähköstäkin tuotetaan suurin osa fossiilisilla polttoaineilla, akkujen ja itse sähköpyörien valmistuspäästöistä puhumattakaan.
Kokonaisuutena sähkömoottoripyörän osto ekologisuuteen vedoten on yhtä älytöntä, kuin ideat kansanedustajien palkkojen leikkaamisesta. Kärpäsenpaskoilla ei ole merkitystä. Moottoripyörillä kuitenkin täällä Suomessa ajetaan kilometreissä aika vähän verrattuna autoihin. Jos nyt hatusta heitetään, niin moottoripyöriä on suomessa alle kymmenesosa autojen määrästä ja niillä ajetaan kolmasosa autojen kilometristä.
Ääni on aika jännä juttu. Se tuo fiilistä ajamiseen, herättää huomiota ja on myös toisaalta turvallisuustekijä. Jos hiljaisuuttaa kaipaa, niin sitähän monen polttomoottoripyörän vakiovaimennin tarjoilee kohtuu mukavasti. Silti kovin moni vaihtaa pyöräänsä slipareita?
Itse en henkilökohtaisesti todellakaan syty sähköpyörän olemattomista äänistä. "Teknisesti" tuotettua ääntä taas voisi ehkä verrata sähkörumpuihin? Kovin moni bändikin kuitenkin roudaa keikalle ihan oikeat rummut sähkörumpujen sijaan.
Varmaan sähköpyörät ihan tervetullut asia kilpakentille, mutta normaaliin harrastuskäyttöön en ehken menisi ostamaan moista vempelettä ikinä.
Turbokoneilla saataisiin varmasti kulutusta alas ja tehoja ylös, mutta rakenteen kalleus ei mahdollistane sitä suurten kohdeyleisöjen tavoitettavissa olevissa malleissa. Kyllä pyörien taloudellisuutta voisi ilmankin parantaa merkittävästi jos valmistajat vaan panostaisivat. Esimerkiksi Hondan NC750x kulkee helposti alle neljän litran keskikulutuksella, joka on jo heti liki 50% vähemmän kuin monilla 600-kuutioisillakaan.
Tuosta sähköntuotannon fossiilisten polttoaineiden osuudesta tilastot ovat kanssasi eri mieltä. Vuonna 2013 öljyn, kivihiilen ja maakaasun osuus suomessa tuotetusta energiasta oli vain 25%. Tuontisähkön lukuja en helposti löytänyt, mutta eiköhän venäläinen ydinvoima ja norjalainen/ruotsalainen vesivoima ole merkittävimmät tuontituotteet.
http://energia.fi/energia-ja-ymparisto/sahkontuotanto
Ei taida olla korvamerkkiä tuontisähköllä. Sähköä tuodaan käytännössä jatkuvasti 2 miljoonan kW teholla. Siis tuon verran on Suomessa tuotetun ja käytetyn sähkömäärän ero:
http://www.fingrid.fi/fi/sahkomarkki...t/default.aspx
Vakiomoottoripyörää modaamalla pääsee helpohkosti noin litran kulutukseen. Tämä onnistuu ottamalla aihioksi joku pienikulutuksellinen pyörä (esim uusi BMW G650 GS tai KTM 690), vaihtamalla siihen pienen vierinvastuksen renkaat ja umpikorin.
Jos haluaa pyörän jolla voi kiihdytellä ja jarrutella litran kulutuksella, se vaatii kattamisen lisäksi käytännössä välttämättä sähkömoottorin avuksi (esim PSA:n autoissa käytetty superkondensaattori, 10-20 kW sähkömoottori ja perusmatkantekoon joku Yamaha YBR-tyylinen laiska mylly). Silloin pieni nelari huolehtii 100 km/h perusnopeudesta, kiihdytysten aikana saadaan sähkömoottorilla lisäpotkua väliaikaisesti ja kondensaattori ladataan jarrutuksissa tai silloin jos bensakoneesta jaa ylimääräistä jäljelle. Saattaisi tuo jollain mekaanisella kerssilläkin onnistua, mutta en tiedä, onnistuisiko halvemmalla kuin sähköllä.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Lainaan ketjua, kun likeltä viedään. Kukaan kokeillut Yamahan Custom Scooter 60V 1000W:tä? On muuten pähee peli sähköfillariksi, kun ei tarvii rekisteröidä, eikä vakuuttaa. Kävin tänään koeajolla ja rakastuinHuvitteluvehkeeksi aivan omiaan. Hikiseen 25km/h nopeuteen saa vissiin vähän lisää hönkää, kun koneesta purkaa rajoittimia pois. Ulkonäöllisesti kesäpelien kuningas, kun käy kylällä kaupassa tai haluaa keskustassa päästä menemään vikkelään pitkin katuja.
Paikallinen Yamaha Center nää ottanut ainakin valikoimaansa
Yamaha MT-07