ostin -07 mallin cbr1000rr:n, tänään suoritin ensiajelut(reilun 100km) ja pyörä ei enää kahvitauon jälkeen lähtenyt käymään=virta vähissä. sain kaapeleilla apua ja ajoin kotiin parin kilsan päähän, mittaristo meni matkalla pimeäksi ja juuri pääsin pihaan kun akku loppui, latasin akkua jonkin aikaa ja se toimii, ihan uusi kun on, pyörä startaten käymään, mittasin akun navoista niin jännite laskee vaan kokoajan vaikka kone käynnissä.
eli joku tuossa pyörässä oli rikki jo sitä ostettaessa luultavasti, vikavalo ei syttynyt mittaristoon ja pyörä toimi normaalisti ennen akun loppumista. mikäköhän tässä on vikana ja annatteko ohjeita vian paikallistamiseen. kiitos jo etukäteen!
vähän huonosti alkoi pyöräkausi hondalla *
sc57
Akku uusiksi ja ei kun(teetee @ Huhti. 13 2011,16:11) kirjoitti
![]()
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Akku oli uusi?
Eikös bladejen tyyppivika oo tasasuuntaaja?
Mut oliko vielä -07 mallissa?
Elikkä tasasuuntaajan suunnasta ettisin - en muista millasin arvoin piti olla, mut jos muistan oikein- laturilta tasasuuntaajalle tulevista johdoista pitäis kaikkien napujen välillä olla about sama vastus -> on suht tod näk kunnossa - siitä akulle ei juri muuta taida olla kuin tasasuuntaaja ja sulake...
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
akku on uusi ja pitää hyvin virrat lepotilassa, jännite lähtee laskemaan heti kun moottorin käynnistää, valot moottorinohjaus jne vievät virtaa ja latausta ei tule akulle ollenkaan.(ttuttu @ Huhti. 13 2011,16:15) kirjoitti
katsoin sulakkeet satulan alta sekä vasemman sivukatteen alta sulakerasiasta, ehjiä on kaikki, ajoneston merkkivalo mittaristossa lopetti myös välkkymisen..
sc57
onko tasasuuntaaja se rivoitettu mokkula sivuposken takana, ns jännitteen säädin? onko laturin ja akun navan välillä jossain vielä sulake? penkin alla 30amp ja 20amp sulakkeet olivat ehjät, sivukatteen allaolevat sulakkeet olivat vilkuille ja mittaristolle jne..(specka @ Huhti. 13 2011,16:19) kirjoitti
sc57
Juurikin se mokkula.(teetee @ Huhti. 13 2011,16:25) kirjoitti
Ei sielä erilistä sulakeboksia varmaan oo *mut menee pääsulakkeenkautta. (tai jonkin kautta ny varmaan -mut siellä se on missä muutkin sulakkeet)
Laturi työntää aikapaljon kovempaa jännitettä niin hajois paikat jos jännittensäädin sattuis päästään sähkön suoraan läpi.
Tuosta varmaan löytyy lisäinfoa neistäkin.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
huonosti minä löydän tietoa asiasta,ainakaan suomenkielellä.. ehkä en vaan osaa etsiä. kun minun tapauksessa lataus loppui kerrasta kuin seinään niin kuulostaako se säädin vai staattorivialta? eihän noita vikakohteita onneksi nyt montaa voi olla. jos staatorivika niin onko tuo tarvike staattorit toimineen kunnolla?(specka @ Huhti. 13 2011,16:29) kirjoitti
sc57
Staattori ongelmista tuolla puhutaan
CBRforum.
IRish biker forum
Honda america on antanu 6v lisätakuun lataussysteemille, Briteissä menny takuuseen jos pystyy osoittaan et on juuri tuo.
Voi olla semmonen et kannattaa tiedustella Honda liikkeestä et miten Honda suhtautuu suomessa -on kuitenkin aika tunnettu juttu.
Mut erään vastaavan tapauksen yhteydessä ratapäivällä kertoi omistajan kaverit et muitakin jänitteen säädin vikaisia on ollu.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Staattorin käämejä myös menny.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
mainittakoon vielä että pyörä on kipattu ja staattorin koppa vaurioitui ja se on korvattu uudella, myös staattorin pitäisi olla uusi sekä vauhtipyörän. näinköhän on asentaessa mennyt joku ketuiksi tai sitten kopan taakse ei ole vaihdettu mitään, ehkä pitäisi oman mielenrauhan vuoksi koppa avata ja katsoa että kaiki on kunnossa, pyörällä kuitenkin ajettu vasta reilu 7tkm.
sc57
Tasasuuntaaja/jännitteensäädin tod.näk. hajonnut.. kun, sammuu ajossa eikä lataa. Ja joku syy sille hajoamiselle ON. Aikanaan ostin VFR:ään moisen alkuperäisosan 280 euroa. Tarvike osana voipi saada puoleen hintaan tuosta. Orggis osa parempi.
ostinpa motonetista akun..toimi viikon..oikosessa oli! Sama vaiva kuin ketjun aloittaneella.Ostin uuden exiden ja hyvin pelaa.
tasasuuntaaja mitattu ja toimii. akku ollut nyt 6tuntia ilman laturia eikä jännite ole tippunut edes 0.1v eli on toimiva niinkun uuden akun pitää ollakin. nyt pitäisi keksiä miten staattorin saa mitattua...
edit: löysin ohjeet staattorin mittamiseksi ja se toimii, hokasin myös että olin mitannut jännitteensäätimen vikatavalla ja sehän ei sanonutkaan mitään kun mittasi, ei yhtään mitään lukemaa antanut joten osa vaihtoon. onko porukalla kokemuksia tarviketasaajasta? alkuperäinen maksaa varmaan maltaita.. takuuta ei ole joten turha käydä hondalta uutta osaa tinkimään.
kiitoksia kaikille auttaneille!
EDIT: voikohan tuohon jännitteensäätimen hajoamiseen vaikuttaa edessä olevat ledivilkut tai rekisterivalo joka on ollut pois käytöstä ja liitin vapaana takakatteen sisällä?!? ja eikö tuon vilkun saanut vilkkumaan normaalisti jollain vastuksella?
storm:lta katsoin säädintä niin löytyy vm04-05 mutta ei 06-07 malleihin, onko näissä nyt sitten jotain eroa??
anteeksi tyhmät kysymykset
sc57
www.bikebanditin.comín räjäytyskuvissa numero on eri 04-05 mallille 06-07 on sama.
(toi on hyvä paikka tutkailla osia ja osanumeroita.- sen kerran kun on tarvinnu, on ollu samat osanumerot suomessa -yamahassa ainakin)
04-05 malli
06-07malli
Jotenkin luulen että Honda suunnitelee omat osansa siten että voi ostaa tuon tyyppisiä plug-in osia maksimaalisen isoina ostoina - vähän veikkaan että täsmäleen sama /vastaava löytyy monesta erimallisesta hondasta. Noista eriosanumeroista riippumatta ne voi sopia ristiin.
Toki pirun kallis osa kokeiltavaksi -Joten en ota vastuuta jos tuommosta koetat :-)
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Tyhmä kysymys mutta jos pyöräsi on -07 niin eikös siinä ole vielä takuu voimassa? Ei muuta kuin viet jälleenmyyjälle tutkittavaksi.
-04-05 malleissahan noita latausongelmia oli mutta se tyyppivika ei pitäisi esiintyä noissa uudemmissa.
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
kipattu pyörä niin takuu on rauennut, näin olen käsittänyt.(TeroT @ Huhti. 14 2011,09:51) kirjoitti
sc57
Miten tuo kippaaminen aiheuttaa takuun raukeamisen?(teetee @ Huhti. 14 2011,10:08) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Jos on kaksikilpinen niin takuu loppuu kun lunastetaan, näin lukee takuuehdoissa yleensä.
GSXR 750 -06, ex-CBR954RR
duell:lta löytyy tarvikesäädintä hintaan 126€, nettisivuilla luki että tuo sattuu 04-07 vuosimalleihin, hetki selvitettiin honda jälleenmyyjän kanssa niin mun pyörään joka on 07 niin tarjottiin ihan eri säädintä..todella hämärää mutta toivottavasti tulee oikea osa. sisuskaluthan noissa voi olla ihan samat eri vuosimallien välillä mutta esim rivoituksessa jotain eroja. tästä tarvikemallista puuttuu liittimet ja ne pitää siirtää vanhasta säätimestä.(alkuperäinen säädin 308€ joten tohon rahaan vaihdan liittimet mielelläni)
sen verran vielä että hondan huoltomies kertoi epäilevänsä syyksi näiden jännitteensäätien hajoamiseksi huonoa akkua.
sc57
Minä vaihdoin VFR:ään 100 euron jäähdytysrivattoman regulaattorin, toimi ~30 tkm ongelmitta. Aika monessa Hontturassa tämä osa on tyyppivika, aika kumma juttu. Minullakin taisi tuo boksi leipoa keväällä ensikäynnistyksessä kun akun jännite oli alhainen.
tämä huoltomies sanoi että porukkaa on käynyt valittamassa että akku alkaa olla huono, ja sitten kun huomannut että hyvä akku maksaa 150€ niin jatkanut ajamista vanhalla tyyliin että kai se nyt vielä jonkin aikaa toimii.. hetki menee niin takaisin honda liikkeeseen valittamaan kun ei pyörä enää lataa.(killa @ Huhti. 14 2011,10:49) kirjoitti
tuli juuri mieleen että pyörän mulle myynyt äijä sanoi että akku oli huono ja oli pyörä jättänyt käynnistymättä syksyllä ja joutui ostamaan uuden akun. luultavammin tuo säädin hajonnut siis jo ennenkuin minä pyörän itselleni sain, itse ajoin sen verran mitä uudella täydellä akulla pääsee ilman latausta. no, jospa nyt ei muita yllätyksiä löytyisi niin voisi vaan nauttia ajamisesta..
jännä muuten ettei vikavalo syttynyt ollenkaan vaikka lataus loppui...
sc57
OEM numerot:(teetee @ Huhti. 14 2011,10:40) kirjoitti
04-05 malliin käy 31600-MEL-013
06-07 malliin kay 31600-MEL-A21
Vaikee sanoa mitä eroa mutta hinnat ainakin poikkeavat toisistaan aika paljon.
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
googlella kun katselee niin moni liike tarjoaa tarvikesäädintä sopivaksi 1000rr 04-09, eli uudempaan myös. sekä 600rr 07-09. toimivat siis varmasti ristiin keskenään, eihän niitä muuten myytäisi jos väärä osa olisi.(TeroT @ Huhti. 14 2011,11:11) kirjoitti
sc57
Voi olla että käy, mutta ihan yhtä hyvin voi olla ettei käy.(teetee @ Huhti. 14 2011,11:17) kirjoitti
Kohtuu hintaan saa esim tuolta:
linkki
En ole varma toimittavatko mantereen ulkopuolelle, mutta selviää kysymällä.
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
maantien kutsu on sen verran voimakas etten ulkomailta ala osia tilaamaan muutaman kympin säästön takia, eri asia jos talvella jotain korjailee.. nyt osa tilattu ja se on huomenna jo mulla(TeroT @ Huhti. 14 2011,11:27) kirjoitti
![]()
sc57
ei ollutkaan tasasuuntaajassa vika vaan paljon pahempaa! pyörän entinen omistaja oli käyttänyt roottorin irti ja unohtanut sitten kiristää sen!! otin staattorin kopan auki ja pyöräytin sormella roottoria! pulttikin lähti ilman työkaluja pois, roottori siis ollut paikallaan kun kampiakseli pyöri ja tämän takia ei ladannut, kivat naarmut kampiakselin ja roottorin kartioissa! roottori on päässyt sen verran heilumaan että naarmuja/kulumaa tästäkin tullut. pikkasen pinna tiukalla nyt
kai se pitää kevyesti hioa roottorin kartoissa olevia röpölöitä pois ja laittaa läjään kera loctiten lukitteen(tämä ainakin mopoissa toiminut) paljonko on muuten momentti roottorin pultille?
vähän huono olen tuon yleismittarin kanssa niin kertokaa onko staattorini vielä toimiva: yleismittarin ohmiasteikolta kohta 200, mittasin staattorin kaikista johdoista saman lukeman kun niitä keskenään mittasin, tulos: 0.07, staattori toimii kun ohmit on 0.1-1.0ohm. oliko mulla yleismittarin valitsin väärässä asennossa vai onko tuo staattori huono??
sc57
Noin yleensä halvalla yleismittarilla tuollaisten asioiden selvittäminen on aika mahdotonta; rikkinäisen näkee siinä vaiheessa (jos silloinkaan) kun itse staattori on kahtena palasena.(teetee @ Huhti. 15 2011,23:19) kirjoitti
Käytännössä nuo vastusarvot ovat niin pieniä, että melkein kaikkia alle 2~5 ohm lukemia voi pitää samana. Lähinnä kait mittaamisen tarkoituksena on selvittää, ovatko eri vaiheiden käämilangat (nuohan ovat lakattua kuparilankaa, eli jos lakkaus laukeaa jostain kohti on staattori kokonaan menetty tai siitä ulos saatava teho heikompi) oikosolussa keskenään ("pitäisi näkyä jokunen ohmi" / "ei pitäisi näkyä mitään tai ääretön vastus"). Jos taas yksittäinen käämi on oikosulussa jostain kohtaa, ei eroa voi yleismittarin tarkkuuden puitteista mitata (yleismittarilla mitattavat matkat ovat lähinnä kymmenien metrien luokkaa, vrt. 500 m parikaapelikela, ominaisvastus 1 ohm / 10 m; toimivan kelan ominaisvastus 100 ohm kun päät oikosuljettu).
Helpointa on, kun isket latauspuolen kasaan ja katsot, nouseeko jännite (voit mitata suoraan akun navoilta) kun pyörä on käynnissä verrattuna siihen, kun se ei ole. Mikäli jännite nousee (jonnekin 13.5~15.5V välille), niin latauspuolen pitäisi olla kunnossa; oikeastihan ainakaan akun navoille ei koskaan tule 12V:a, tai jos tulee, jossain on jotain pielessä, sillä latausjännite on käytännössä aina vähintään 13.5V.
Jos tuntuu toimivan, mutta toimivuus silti kutkuttaa, niin voit toki mitata staattorilta tulevat vaiheet pyörän ollessa käynnissä. Kaikkien välillä pitäisi näkyä palttiarallaa sama AC-jännite (DC-puolella näkyy tai ei näy jotain, nyt ei ajatus kulje; tämä ei ole kuitenkaan se kiinnostava osio), joka on nyt jotain kaksinumeroista ja riippuu koneen kierroksista.
Eristysvastusmittarilla mittaa käämin. Jollet muualta löydä,niin paikallinen ammattiopisto. Pojat/plikat utelijaana tekevät sen....
Mut laita nyt eka osat paikalleen ja kato miten toimii...
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
laitan tänään palikat takaisin kiinni ja huomenna kun liimat on kunnolla kuivaneet niin saadaan mittaustuloksia, ihan hyvät urat se staattori on roottoriin kyllä syönyt, jännästi vielä vaan toiselle puolelle roottoria ottanut kiinni aivan kuin roottori olisi pyörinyt vähän "soikeasti".. mitenköhän tasapainotuksen laita? jos täristää niin roottori uusiksi. kuuluuko näiden hondien muuten täristää kuinka paljon? tämä nimittäin 5000rpm ja enemmän niin jonkun verran tärisee. vähenee varmasti kun roottorin laittaa kunnolla kiinni.
sc57
Ainakin oma -07 1000rr täristää hieman juuri 5000 kierroksen kohdalla. Sen verran että tuntee muttei ainakaan lyhyillä lenkeillä ole vielä häirinnyt.
-tuomas-
<p>1986 Honda Z50J, 1975 Honda CB125, 1977 Honda CB750K, 2007 Honda CBR1000RR</p>