Tulokset 1:stä 12:een 12:sta
  1. #1
    Noniin, nyt kun saatiin tuo bensakorkki auki ja vaihdettua niin voi keskittyä seuraavaan ongelmaan. *

    Ongelma: Kylmällä koneella käynnistäessä joutuu ryyppy täysin auki yleensä useamman kerran sahaamaan, ja samalla vähän kaasulla "kutitellen". Ja kun kone hörähtää tulille, niin kierroksia täytyy kaasun avulla pitää siinä 2..3kRPM jonkun minuutin-pari ennenkun pyörä suostuu tyhjäkäyntiä käymään. Koneen lämmettyä toiminta on ihan normaalia, vetää hyvin, lähtee käymään kun starttinappia hipaiseekin ja tyhjäkäynnin olen joutunut säätämään melkein 2 tonniin lämpimällä koneella että kylmänä suostuisi käymään.

    - Ryyppyvaijeri säädetty, ja tarkistettu että se tanko liikkuu ihan ääriasentoon vipua käännettäessä (tai kädellä työntämällä ei enempää liiku)
    - Uudet 98 tankissa, ja niillä ajettu puolisen tankkia
    - Akku on uusi ja latingissa

    Voisiko pieni ilmavuoto tehdä tollasta? Kun tuntuu että lämpimällä koneellakin tyhjäkäynti hieman aaltoilee. Voisiko kaasareiden synkkaus olla niin pielessä, että tekisi jotain tollasta (eikö se sitten lämpimällä koneellakin selvästi näkyisi)?Vai meneekö kaasareiden purkamiseksi ja putsailuksi?
    CBR 600f3 -95
  2. #2
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Kaasarin tyhjäkäyntipiiri/suutin tai ryyppypiiri/suutin ahtaantunut?
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  3. #3
    kokeilepa laittaa ryyppyä pienemmälle. omassa cebarissa en koskaan vetäny pohjaan saakka
    "My final offer is this: nothing"
    -Il Bastardo-
  4. #4
    Lainaa (fiuri @ Huhti. 15 2011,11:01) kirjoitti
    kokeilepa laittaa ryyppyä pienemmälle. omassa cebarissa en koskaan vetäny pohjaan saakka
    No ryyppy pohjassa tuota viime kesänä vielä starttailin, ja yleensä lähti ihan samantien käymään kun moottori vähänkään pyörähti. Ja sitten heti käynnistymisen jälkeen sai ryyppyä jo käännellä pienemmälle kun kierrokset ampasi tuonne yli 3 tonnin. Nyt tosiaan kierrokset tippuu tonne ~500 pintaan heti kun kaasun päästää (ja kone hetken päästä sammuu), ellei konetta ole paria minuuttia ensin kaasun avulla käyttänyt lämpimäksi. Ja koneen lämmetessä tyhjäkäynti nousee tuonne yli 1,5 tuhanteen, joten ei tuo mistään tyhjäkäynnin säädöstäkään ole kiinni.

    Kai ne kaasarit sitten pitää yrittää joku kerta irti nykertää, vaikka kohtuu vittumainen operaatio taitaa kyseessä olla.



    CBR 600f3 -95
  5. #5
    Lainaa (Arsi @ Huhti. 15 2011,13:32) kirjoitti
    Kai ne kaasarit sitten pitää yrittää joku kerta irti nykertää, vaikka kohtuu vittumainen operaatio taitaa kyseessä olla.
    En tiedä minkälainen homma tuo on kyseisessä pyörässä mutta ainakin omassa Yamahassa kun karburaattorisulkeiset on muutaman kerran tehnyt, se alkaa menemään jo kuin itsestään
    Kawasaki ZZR1400 -07
    Suzuki SV1000N -03
    YZF-750 R -93
  6. #6
    Kannattaa aluksi koittaa vaan säätää tyhjäkäyntiseosruuvit ohjearvoihin, jos ei ole plommeja päällä. Luulisi onnistuvan karpuraattorit paikallaan.
    KTM MX 80cc -89 -> Yamaha RD 125 LC -84 -> Kawasaki ZZ-R600D -90

    Sisko tahtoisin näädän, mutta moottoritiel' on puuma
  7. #7
    Putsaa kaasarit. Ei se niin ihmeellistä ole, eikä mene hukkaan vaikkei vika sillä poistuisikaan. Kuulostaisi vain niin tutulta muistellen edesmenneen KLE500:n oireilua. Sontaa suuttimissa.

    Ei se ilmavuotokaan poissuljettu ole. Silloin kierrokset yleensä putoavat tyhjäkäynnille hieman normaalia hitaammin lämpimällä koneella laskettaessa kaasu pois.

    Jos minulla olisi kuvaamasi ongelma poissulkisin myös venttiilien välykset. Ei se ole mitään avaruustekniikkaa tarkastaa niitä.

    Ja vielä. Ryyppyvipu liikuttaa ohjaintankoa, mutta liikuttako tanko varmasti niitä -mitä ne nyt oikealta nimeltään on- lisäpolttoainesuuttimia?



    R1100RS
  8. #8
    Noniin, nyt on "karburaattorisulkeiset" pidetty, ja aika tarkkaan nuo läpi syynäsin&putsailin ja ihan hyvältä ne vaikutti. Kaasaripaketin irrotus kannesta oli kyllä suoraan sanottuna aika syvältä, jonkun 10min varmaan revin, hikoilin, kiroilin, vääntelin ja kääntelin (sen jälkeen kun oli saanu ne ***** klemmarit auki) ennenkuin suostu lähtemään. Takasinlaitto oli vielä astetta mielenkiintoisempaa, kun oli 2 keskimmäisestä kurkusta lähtenyt se "nypykkä" kävelemään, mikä pitää sitä klemmaria paikoillaan kiristettäessä..

    Eikun romppeet takaisin paikoilleen, jonka jälkeen oli kiva todeta että ihan samanlainenhan se kylmäkäynti(tai -käymättömyys) edelleen on. *

    Tuossa kaasareiden purkamisen yhteydessä aukasin myös venttiilikopan kannen ja välykset mittailin. Paot kaikki 0,20..0,25 välillä, mutta imuvenoihin taisin yhteen saada vaivoin 0,05 tulkin väliin, mikä oli pienin tallista löytynyt. Syyllinen tuohon huonoon käynnistyvyyteen ja tyhjäkäymättömyyteen kylmänä lienee noissa sitten?

    - Onko tuolla nyt vaarallista ajaa, jos siellä imuvena(t) kantaa? Pakoventtilihän palaa helposti, mutta mites noi? "Lämpimällä" koneella (muutaman min käytöllä) pyörä kuitenkin toimii ihan loistavasti.

    - Millanen homma noita olisi säätää / pystyykö säätöä ylipäätään tekemään kone paikoillaan (aika ahtaalta tuntu jo sitä venakopan kantta irrotella)?

    - Paljonkohan mahtaa ~ kustantaa jos sen huoltoon tyrkkäisi ja esim. noi 8 venttiiliä joutuisi säätämään?

    - Edellinen omistaja sanoi muistaakseni, että "edelliskesänä" venttiilit säädetty / tarkastettu. Tuon jälkeen pyörällä olen itse ajanut reilu 20.000km. Onkohan siellä joku seetien / venttilien tuhoutuminen käynnissä, vai onko tuollanen ihan normaalia että 20+x tkm välein nuo imuvenojen välykset painuu nollille, vai onkohan niitä sittenkään säädetty edes? Tosiaan kaikki pakovenat oli juuri siellä missä pitääkin.



    CBR 600f3 -95
  9. #9
    Lainaa (Arsi @ Touko. 05 2011,22:59) kirjoitti
    ´Tuossa kaasareiden purkamisen yhteydessä aukasin myös venttiilikopan kannen ja välykset mittailin. Paot kaikki 0,20..0,25 välillä, mutta imuvenoihin taisin yhteen saada vaivoin 0,05 tulkin väliin, mikä oli pienin tallista löytynyt. Syyllinen tuohon huonoon käynnistyvyyteen ja tyhjäkäymättömyyteen kylmänä lienee noissa sitten?

    - Onko tuolla nyt vaarallista ajaa, jos siellä imuvena(t) kantaa? Pakoventtilihän palaa helposti, mutta mites noi? "Lämpimällä" koneella (muutaman min käytöllä) pyörä kuitenkin toimii ihan loistavasti.

    - Millanen homma noita olisi säätää / pystyykö säätöä ylipäätään tekemään kone paikoillaan (aika ahtaalta tuntu jo sitä venakopan kantta irrotella)?

    - Paljonkohan mahtaa ~ kustantaa jos sen huoltoon tyrkkäisi ja esim. noi 8 venttiiliä joutuisi säätämään?

    - Edellinen omistaja sanoi muistaakseni, että "edelliskesänä" venttiilit säädetty / tarkastettu. Tuon jälkeen pyörällä olen itse ajanut reilu 20.000km. Onkohan siellä joku seetien / venttilien tuhoutuminen käynnissä, vai onko tuollanen ihan normaalia että 20+x tkm välein nuo imuvenojen välykset painuu nollille, vai onkohan niitä sittenkään säädetty edes? Tosiaan kaikki pakovenat oli juuri siellä missä pitääkin.
    Pakko kysyä, että olethan mitannut oikein, että nokka on sojottanut täysin ylös, ettei vaan olis nokka väärässä asennossa. Itse kun ensimmäisen kerran välyksiä mittasin ,niin kattelin ohjekirjasta ohjeet ja ne ei ihan menny oikein. Jos olet oikein mitannut älä huomio minun muminoita.
    Jee Jee
  10. #10
    En mistään kirjasta tiedä, kunhan kääntelin konetta ja mittasin aina ne venttiilit, joiden nokat sojotti paininkupista ~poispäin.

    Ennenkaikkea kiinnostaisi nyt tieto tuosta, että voiko tuolla turvallisin mielin vielä ajella ennen säätöä, vai meneekö imuvena miten helposti särki jos ei sulkeudu kunnolla?
    CBR 600f3 -95
  11. #11
    Noniin, operaatio (imu)venojen säätö suoritettu ja kylläpä muuttui pyörän käytös! Kylmänä riittää että ryyppy päällä starttinappiin hipaisee, niin johan hörähtää ja sitten saakin olla jo ryyppyä pienentelemässä ettei kierrokset nouse ihan mahottomiksi. Vääntöäkin taisi jokunen newtoni tulla lisää..

    6 palaa joutu ostamaan, kun tosiaan kaikki kahdeksan venttiiliä oli säätöä vailla ja kaksi palaa pystyi ristiin vaihtamaan. Taisi tuossa tuntipalkoille itse tekemällä silti päästä, vaikka palat aika suolaiset 7,5 euroa kipale maksoivatkin. *

    Vittumaisin homma oli saada ne paininkupit nostettua pois, kun ei tietenkään mitään magneettia ollu kun vaan paskat kärkipihdit joista ne "pari" kertaa lipsahti kukin takaisin ennenkuin kerkesi sormilla otetta saamaan.

    Tuli samalla bensapumppu purettua, kun muutaman kerran selvästi bensanpuutteessa vähän hyytynyt, niin sieltähän on ne kärjet aivan finaalissa. Ja kun pyörään pistin sen kiinni ja virrat päällä annoin naksutella, niin välillä aina lopetti toimintansa kunnes vähän kylkeen napautti.

    Saako tuota korjaussarjaa Suomesta mistään, vai pitääkö ulkomailta tilata? Ainakin tuolla David Silver Sparesilla näyttäisi noita olevan.



    CBR 600f3 -95
  12.  
  13. #12
    Lainaa (Arsi @ Touko. 05 2011,22:59) kirjoitti
    Kaasaripaketin irrotus kannesta oli kyllä suoraan sanottuna aika syvältä, jonkun 10min varmaan revin, hikoilin, kiroilin, vääntelin ja kääntelin (sen jälkeen kun oli saanu ne ***** klemmarit auki) ennenkuin suostu lähtemään.
    lähtee aika nätisti kun kampeaa vasemmalta puolelta pyörää sitä kaasaripakettia. siinä laitimmaisessa kaasarissa on sellainen sopiva pylpyrä. ihan kuin ois kampeamista varten tehty. tais olla että venttiilikoppaa vasten joutu kampeamaan ja taisin laittaa jotain pärettä varalta väliin

    sori että tulee jälkiviisautena tää..
    "My final offer is this: nothing"
    -Il Bastardo-