Mro,
Mikä vois olla ku CBR900 ei lähe käyntiin. Saa kyllä bensaa kun poksuu putkessa ja akku on ladattu. Lupaa kyllä ja kerran sainkin hetkeks käymään mut nyt ei mitään. Pyörittää akun tyhjäks vaan ku yrittää. Voisko olla tulpat kosteet tai jotain? Kaks päivää nyt yrittäny. Voisko ottaa apuvirtaa autosta ja sen avulla pyörittää?
Tai muita vinkkejä millä lähtis selvittää ongelmaa. Bensaa on tankillinen.
Buell XB12S -08
Menneet:Buell XB12S -04, KTM Super Duke 990 -08, Ducati Monster 1000DS -05, Honda CBR1000RR Fireblade -06 ,Honda CBR900RR Fireblade -99, Honda Shadow VT 750 -97
Mites ne perinteiset tulpat? Tuollain jos se on hetkeksi lähtenyt käyntiin ja heti sammunut, niin se rikkoo tulpat melko herkästi...
Tein itse ja YRITIN säästää.
Hornetti ei meinannu millään lähteä käyntiin,kun helmikuussa siirrettiin kylmästä tallista lämpimään talliin.Oli niin jäässä ja kone kylmä,että pyörittelin akun tyhjäksi,mutta onneksi oli juuri autoon vaihdettu akku,niin siitä irtonaisesta akusta sain virtaa ja lähti pelittämään.
Honda CBR650R 2022
BMW F800R 2011
Yammaha FZS1000 2004
Honda CB600F 2004
Honda CBR600F 2006
Itsellä täysin sama ongelma ja tulppiin nuo vastaukset painottui. Tsekkaa tästä, kuulostako tutulta?(WDW @ Huhti. 12 2011,08:20) kirjoitti
Käynnistysongelma
Väärä käsitys tosiasioista saattaa johtaa ajatukseen siitä, että moottoripyöräilijät ovat kaahaajia. -Tuulilasi
Suzuki GSX-R 750 -93
Onkohan tuo bensa ongelma läheskään niin totta kuin väitetään. Perheen pyörät on aina lähteneet keväällä käyntiin vanhoilla bensoilla. Joskus oli vanhan mallin 95 ja yleensä 98:a eikä koskaan mitään ongelmaa.
Tänä keväänä käynnistin sitten kaksi vuotta vanhalla 95 bensalla solikan vuosimallia -81. Hana oli vuotanut tankin tyhjäksi, mutta ennestään oli kanisterissa valmista kaksi vuotta vanhaa öljyllä jatkettua bensaa.
Ryyppyä reilusti kuten tällaisiin on tapana antaa, imu päälle. Ekalla lupasi ja toisella polkaisulla jäi käymään nätisti. Kaverin kanssa pärräiltiin ja muisteltiin teiniaikoja parikymmentä minuuttia eikä mitään ongelmaa, vanha bensa paloi ihan samalla tavalla kuin uusikin.
En tiedä onko valmistajien litkuissa eroja, pyöriin on tankattu yleensä viimeiset tankilliset nesteeltä (pesupaikalla ennen talliin ajoa), mopossa saattoi olla shellin tavaraa. Mopo ollut kaksi talvea pakkasessa ja bensakanisteri vieressä.
Kysyjän ongelmaan tämä ei tietysti auta yhtään, mutta jotenkin tulee mieleen että jotain muuta häikkää täytyy vehkeissä olla jos ei talven jälkeen starttaa.
Nykyiset:Triuph Speed Triple , Solifer SMA -79.
Entiset:Yamaha FZ 1 N, Honda VF750C -Suzuki Savage LS 650 -solifer SM - Pappaturnturi (polkimilla ja käsivaihteilla)
Kuivaa nyt ensiksi ne tulpat vaikkapa uunissa ihan kuivikai.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Itsellä viime vuonna sama ongelma, aiheutui vanhoista bensoista eli jos on kaasarivehje niin tankki pois ja kaasarit tyhjiksi avaamalla pohjassa olevat ruuvit, sit starttailet pari pitkää jaksoa kaasu pohjassa että saat tulpat kuiviksi. Tankki takas paikalle ja normi startti ja ainakin itsellä lähti saman tien käyntiin. Vanhoilla bensoilla koittelin ekaks monet kerrat käymään muttei lähtenyt. Tänä vuonna laitoin stabilointiainetta bensan joukkoon, saas nähä miten käy kun ensi viikoloppuna pitäis herätellä taas pyörä eloon.
CBR 600F -93
Pakko myöntää että loppus taidot kesken.
Tankin sain irti...katkasin tosin matkanvarrella bensan sulku vivun, noh se ei oo vaarallista mutta kun pääsin kurkkaamaan tankin alle loppui minun ymmärrykseni kaikkeen.
Ilmeisesti siinä alla on imusarja tai jokin vastaava musta hirviö mutta mitään muuta joo =(
Ei pitäis kun ei osaa. Seuraavaksi etsimään isoa pakua ja pyörälle huoltopaikkaa.
Buell XB12S -08
Menneet:Buell XB12S -04, KTM Super Duke 990 -08, Ducati Monster 1000DS -05, Honda CBR1000RR Fireblade -06 ,Honda CBR900RR Fireblade -99, Honda Shadow VT 750 -97
Onko talvella tehty huoltoja? Itse kerran kämmäsin tulpanjohtoja väärin ja oireet olivat kuvatunlaisia.(WDW @ Huhti. 12 2011,08:20) kirjoitti
-J-
Ei oo tehty. Huomenna taas on pyörän kanssa tappelu. Saan onneks osavan kaverin avuksi. Eilen katkes jo bensahana.
Buell XB12S -08
Kyllä tuollainen vanha honda lähtee käymään vähän vanhemmillakin bensoilla... minulla on ollut yhteensä neljä tuollaista ysäri bladea, eivätkä mielestäni olleet erityisen tarkkoja tuosta.
Itsekin veikkaisin tulppia.
Pistä kuitenkin samalla uudet bensat ja laita vanhat vaikka auton tankkiin, Itse käyttelin ruohonleikkurissa pois. Saatpahan senkin vaihtoehdon pois samalla kerta.
CBR 600F -93
Pitäisikö bensakin vaihtaa parin kuukauden välein, vai mitä tarkoitat(SAM66 @ Huhti. 12 2011,08:46) kirjoitti
Ei se talven tankissa ollut bensa estä mitään moottoria käynnistymästä !!!!!!!!!!!
"Edes Jeesus ei ollut kaikkien mielestä sympaattinen, joten miten minäkään voisin olla" - Jose Mourinho.
Mulla on vähän toisenlaiset kokemukset vaikka kuinka monen huutomerkin säestyksellä muuta väitettäis. Viime keväänä ei pyörä käynnistyny vanhoilla bensoilla joten tyhjensin tankin ja pistin ne talven yli säilötyt ~15 litraa auton tankkiin. Muutaman kilsan ajon jälkeen alko pakokaasujärjestelmän tms. vikavalo palaa räväkämmän polkasun yhteydessä ja seuraaviin valoihin sammu koko laitos. Pienillä kierroksilla sain valuteltua huoltoasemalle tankin täyttöön ja sen jälkeen on taas toiminu, tasan tuon ainoon kerran on ko. nelipyöräsessä oireita ollu enkä muuta syytä keksiny ku vuosikertabensa.(roskakuski @ Huhti. 13 2011,19:11) kirjoitti
YZF600R -> RSV1000R
Aina on auto lähtenyt kesän seisonnan jälkeen vanhoilla bensoilla käyntiin.
Tänään tuli ihan mieleenkiinnosta kokeiltua talven seissyttä guzzia, ei kastellut tulppia ja hörähti nätisti käyntiin.
IC:tä saikin jo hetken potkia mutta heräsi kyllä eloon komean savupilven ja pärinän kera... *
Mikä noita tulppia noin herkästi oikein kastelee?
Ei ole tuota kotarin ainokaista kynttilää tarvinnut kertaakaan kuivailla.
Ei kyllä edellisen kicksi käynnisteisen hondankaan tulppaa kuivailtu kertaakaan... *
Laittakaa syksyllä 98 tankkiin ja suosituksen mukainen määrä bensan säilytys ainetta. Tuossa pari tuntia sitten otin Deauvillen tallista neljättä ajokauttaan varten ja joka kevät tähän mennessä ensi startilla käyntiin.![]()
Ei tartte vaihtaa, mutta jotain asialle kannattaa tehä. itellä ei 10r lähteny käyntii talven seisseillä bensoilla. No tankista puolet bensoista pois ja sit tankkasin täytee 98 et oktaani luku nous nii lähti heti käyntii. Että kyllä se estää.(roskakuski @ Huhti. 13 2011,19:11) kirjoitti
--GsxR:iä--
Mulla on ollu koko talven samat bensat tankissa vanhaa kunnon 98e:tä, kaveri törkkäs sinne sitten vielä joukkoon stabilisointi litkua hyötyä taikka ei...
Ensimmäiset tän kevään starttauksessa meni akku tyhjäks, ja seuraavalla akullisella se sitten pamahtikin käymään..![]()
Yamaha fz1-s
ex Yamaha xt660x
ex Honda CB 600 hornet
ex Kawasaki er-6n
Ihmisillä, jotka väittävät, etteivät anna pikkuasioiden häiritä
itseään, ei ole koskaan ollut hyttysiä makuuhuoneessaan.
Sama homma joka kevät, mutta aina ilman säilöntäaineita.(Vempel-Ville @ Huhti. 13 2011,20:05) kirjoitti
Laakista käyntiin yleensä n. 5 sek. starttauksella täydellä akulla. Ja eikun yleensä kevään ensi ajelut ensimmäisenä bensamittarille, ja uutta bensaa päälle vanhan kyytipojaksi.
Kerran on -luultavasti- talvehtinut bensa pimentänyt yhden uuden tulpan? Ja se, että oliko se tulpparikko talvehtineen 98 E bensan vika, vai sitten vain setissä 1 kpl huonolaatuista tulppia, vai kenties epähuomiossa huonosti paikalleen asetettu tulpanhattu sen hankalasta paikasta johtuen?
Sitäpä ei tarina kerro eikä allekirjoittanut edes tiedä?
anyway![]()
Murjaanien kuningas!
Kait se mopotin pelaa jo ?
Kokeilitko näitä juttuja,
1.Tyhjää kaasarit
2.apuvirralla käyntiin
3.
![]()
Horo Elää !
Kohdat 1-2 tehty tänään, ja ei käy.(HondaCebari @ Huhti. 14 2011,17:23) kirjoitti
Nyt on kaks vaihtoehtoa ja sit en tiedä.
1. Imeä tankki tyhjäksi ja laittaa viellä varmasti puhdasta bensaa.
2. Vaihtaa tulpat. Tulppien vaihdon kanssa on sellainen pieni mutta olemassa että kun irroitan tankin niin tulppien ja minun välissä on viellä uskomaton määrä roinaa joista en tiedä mitään.
Ohjekirjan mukaista tulpanvaihtoa (Sivukatteet pois ja sieltä vaihto) en käsitä, siellä ei vain yksinkertaisesti ole tilaa tehdä mitään joten tankin alta on mentävä.
Mä oon tosiaan vaan totaalinen noviisi tällasessa. Mua ei oo kiinnostanu autojen eikä pyörien tekniikka ku tykkään vaan ajella=) Hienoa on se että pyörä tulee tutummaksi ja ei siinä mitään. Kaipaisin vain rinnalleni jotain supermiestä...mielummin hemasevaa supernaista joka tuntee tekniikan ja ruuvit läpikotaisin.
EDIT: Jos olisin rikas olisi joku vesilintu jo ihmetellyt jotta mistä ketusta sai tulikalvan niskaan ja alla olis uus mutta kun en ole
Buell XB12S -08
Kokeilitko tuota palotilojen tuuletusta mitä joku jo ehdotti?
Eli kaasu pohjaan, ja starttaat jonkun aikaa, sitten kaasu pois.
Itte vaan vähän ravistelin pyörää kun ekaa kertaa starttailin, että jos pohjalla on jotain pashkaa laskeutunut niin ei heti ensimmäisenä sitä imaise kaasareihin, ja lähti laakista käyntiin niillä vanhoilla bensoilla.
Kawasaki ZZR 600 -92
Vaihdoin tulpat ja johan läks. Ja vielläpä vaihto tapahtui ohjekirjan mukaisesti etukatteiden takaa. Olihan siinä hommaa ja kädet kovilla. Bensatankin mutterit oli vissiin syöpyneet kun paukahti molemmat poikki. Onneks löyty laatikoista uudet. Nyt on ekat ajot tehty ja tänään ois tarkotus tehä 130km lenkki.
Buell XB12S -08
No niin, tulpilla selvis ja vanhoilla bensoilla lienee läx käyntiin?
Mulla on ollut jokaisessa pyörässä samat bensat mitkä syksyllä jäi tankiin, startissa ei mitään vikaa. Tosin kaasari vehkeet on ollut jonkin tovin tukkosia, mutta muutaman kilsan ajon jälkeen käyneet ja kukkuneet erinomaisesti. Ruisku lähtee laakista, eikä nikottele.
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
juu mäkään en usko tuohon bensan vanhenemiseen tuossa just rykäsin mopon käyntiin jossa oli 3v vanhat bensat ni lähti tokallakaasareihin kyllä saattaa vettä kondensoitua yms yms mutta kyllä pikku sahaamisella lähtee JOS kaikki teknisesti kunnossa.
Mun tube kanava:
SSA Motors Finland
Instagram:
ssamotorsfinland
Itselläkin lähti tänään pyörä talven jäljiltä hyvin käyntiin, oli stabilointiaineet tankissa ja pyörä talvehti plus asteisessa varastossa. Viime vuonna pyörä kylmässä varastossa ilman stabilointiainetta eikä lähtenyt ennen kuin vaihdoin bensat, ja samoilla tulpilla vetelin koko viime kesänkin vielä joten kyllä niillä bensoilla tuntuu joihinkin pyöriin olevan vaikutusta.
CBR 600F -93
Tyhjensin 3/4 kaasarista (Yhtä ruuvia en saanu auki kun ei taittunu ruuvari) ja lisäsin bensaan jäätymisenestoainetta jos palais vähän mukavammin.
Tulppien vaihdonjälkeen lähti ykkösellä kyllä. Pakko kyllä sanoa ettei niitä tulppien vaihtoja ole tehty turhan helpoksi.
Ensviikolla pitäis viel varmaan öljyt vaihtaa ja tutkia vähän mitä huoltoa jarrut vaatii kun vinkuvat inhottavasti.
Mutta tosiaan tuli eilen 150km ajeltua ja kaikki pelas kyllä hyvin. Alussa oli pientä tehonpuutetta kun lähdin rampilta kiihdyttämään motarille niin suuremmissa kierroksissa tehot tippu. Mutta kun oli päästelly motarilla hetken aikaa alko kaikki toimia niinku pitääkin.
EDIT: Olin kyllä mokannu ton talvehtimisen aika pahasti vaikka pyörä olikin lämpimässä varastossa olin unohtanu pistää tankin täyteen enkä ollut käyttäny kaasareitakaan tyhjäksi. Meni aika kiireellä pyörä varastoon ja piti mennä myöhemmin tekemään noi tankintäytöt jne mutta jotenkin ne sitten onnistu jäämään. Ensvuonna olen viisaampi!
Buell XB12S -08
Ihan mielenkiinnosta: miltä ne vanhat tulpat näyttivät?
Mustat, valkoiset, jotain siltä väliltä?
Kawasaki ZZR 600 -92