Tulokset 1:stä 14:een 14:sta
  1. #1
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Terve,

    Olen tässä pohtinut paria seikkaa omassa ukkoskissassani (-02 54 tkm). Yksi on lievä keulan täristys, kun jarruttaa kovemmin. Keulaan laitettu 10 W öljyt ja vieläkin pompottaa. Esijännitystä ja vaimennusta (molempia) kiristetty. Onko tämä enemmänkin ominaisuus vai vika? Ohjauslaakeria en vielä epäile.

    Kerran olen vehkeen etujarrulla jo lipannut (radalla), ja ei huvita temppua toistaa, mutta jotain luottoa jarrutuksiin tämä noviisi tarvitsee, joten jos jollain on ajatuksia ja ideoita Thundercatin alustan säädöistä (kuskin paino 85 kg) ja jarrutuksissa ilmenevästä täristyksestä, niin ne otetaan kiitollisuudella vastaan.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  2. #2
    Katso nämä:

    - Onko levyt suorat edessä -> nosta keula ja katso mittakellolla suoruus tai katso silmämääräisesti/korvakuulolla että laahaa tasaisesti koko matkan paloihin.

    - Tarkista onko etuohjailaakerissa klappia -> jarru pohjaan ja nytkytä etupäätä. Jos klappia löytyy laakerit vaihtoon tai lukkomutterin kiristys.

    jos ei kumpikaan näistä ilmoittele niin arvaillaan lisää...

    edit: normaalisti tuota ei tee



  3. #3
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (joulu11 @ Elo. 01 2010,18:24) kirjoitti
    Katso nämä:

    - Onko levyt suorat edessä -> nosta keula ja katso mittakellolla suoruus tai katso silmämääräisesti/korvakuulolla että laahaa tasaisesti koko matkan paloihin.

    - Tarkista onko etuohjailaakerissa klappia -> jarru pohjaan ja nytkytä etupäätä. Jos klappia löytyy laakerit vaihtoon tai lukkomutterin kiristys.

    jos ei kumpikaan näistä ilmoittele niin arvaillaan lisää...

    edit: normaalisti tuota ei tee
    No niin, koska olen itse työreissussa Ruotsissa, niin pistin vaimokkeen asialle. Hän ajoi pyörän paikalliseen huoltoon, ja oikein kahden ihmisen voimin koittivat pärrää. A: mitään erikoista ei huomattu, eli ei jarrutettu tarpeeksi kovasta vauhdista tarpeeksi tuimasti. B: jarrulevyt ovat kuulemma suorat ja ohjauslaakerista ei löydy klappia (sitä en epäillytkään, sillä vastoin kirjoitusta kyse on enemmän pompotuksesta, kuin tärinästä).

    Seuraus: pistetään jarrupalat vaihtoon (joskus nekin pitää vaihtaa) ja tutkaillaan.

    Yhden ihmeellisen selityksen sieltä oireille sai. Josko toinen jarrulevy ottaisi tuimemmin kiinni kuin toinen (eri kitka). Paranee kuulemma levyjä vaihtamalla, just joo. No, vaihdetaan palat, säädetään keulaa ja raportoidaan.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  4. #4
    varsinainen vesihiihtäjä pekko5:n avatar
    Liittyi Sep 2004
    Suur-Hollola
    MotOrg ry jäsen
    mikä rengas on edessä ? omassa rytkösessä etupää ravisti kun Diablo corsa oli kulunut "hammastuksille".
    2016 > Triumph 675 team member
    2004 > YZF600R (tallin perällä - pitkä huolto menossa..)
    (.. DKW-RT175VS im holz schublade)
    .. historiaa.. [2013 - 2022] S1000RR (2010) < [2006 - 2012] R1-2004 (RN12)
    .. 28.2.2025 : jäsenyyttä takana 20 vuotta ja 5 kk ..
  5. #5
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Palataan nyt tähän, niin ei vastanneilta mene yöunet .

    Eturengas Pilot Power, suht kuosissa. Pyöränlaakeri ja ohjauslaakeri ok. Levyt suorat, jarrupalat vaihdettu.

    Taitaa olla ominaisuus tuo pompotus kovassa jarrussa, eikä vika. Haynesin mukaan edessä on 0,8 kiloinen jousi. Tässä nyt talven aikana jahkailen, hommaanko jonkun vanhan ärräpärrän, vai pihistelenkö (todennäköisempää), ja vaihdatan palikan pari tuohon kotteroon. Yksi idea olis jäykemmät jouset eteen, öljyt on jo 10 W, vakio 5W. Menisiköhän tuommoinen 1,0 kiloinen jo överiksi. Lineaarinen, progressiivinen? Ei käryäkään, mikä on alun perin. Heinäntekojärjellä ajateltuna luulis, et jäykemmän lineaarisen ominaisuudet riittäis.

    Vielä lisäksi tähän jaaritteluun, että onko kukaan vaihtanut tämäntyyppiseen kusiaiseen piikkiä pienempää eturatasta. Meneekä ihan hölmöläisen hommaksi. Taka-ajatus, et sais kakkosella vähän ärhäkämmäksi, kun ei viitti vapaan yli paljoa vaihdella isoilla kierroksilla. Välillä louskuu niin ihanasti. Joka tapauksessa, tuo ketju- ratassetti pitänee uusia ensi kesän aikana (tai jopa talven aikana).
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  6. #6
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Pidetäänpä tätäkin erittäin suosituksi osoittautunutta palstaa hengissä.

    Tulin siihen johtopäätökseen, että ravistelu johtui keulan pohjaamisesta, joten tilasin Hyperpron 9,5 N/mm lineaariset keulan jouset 10W öljyillä. Palikat tulevat paikalleen talven aikana.

    Katsotaan mitä käy.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  7. #7
    Kaveri laitto aikanaan yhden piikin pienemmän rattaan eteen Catissä ja kyllä sillä vähän rivakammaksi pyörän sai. Kaupunkiajossa oikein toivottavakin oli tuo muutos, maantiellä nosti 100km/h vauhdissa kierroksia n.400-500rpm.

    Ei mitenkään huonompi muutos, huippuja tuli hieman lisää kyseisellä muutoksella.
    Mopo tykkää kun sillä ajetaan.

    VTR SP-1
  8. #8
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    ^
    Ketju- rataspaketti menee varmaan vaihtoon joskus kesällä, niin pistetään harkintaan. Ei siis aivan kuolleena syntynyt idea tuokaan.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  9. #9
    Huomasin saman ilmiön ensimmäisen ja ainoan kerran radalla. Aluksi en huomannut mitään ihmeempää, mutta kun hitaaseen ryhmään tuli nopeutta lisää niin johan alkoi täristää. milloinkaan normi ajossa tätä ei ole tullut vastaan eikä sen jälkeenkään. Tauolla tuli kokeiltua onko se jarrulevy kuuma. Oli se ja kemea rakko peukaloon. Voi olla että levyt muuttaa muotoaan kovissa jarrutuksissa jossa ne ei ehdi jäähtyä kunnolla. Jarrutus tehoon en huomannut täristyksellä mitään vaikutusta.
  10. #10
    Olis ketjujen ja rattaiden vaihto kohta puolin ajankohtaista ja kiinnostais myös laittaa piikkiä pienempi eturälli. Mistä olette rällit ja ketjut tilanneet? Muutamaan nettikauppaan laitoin kyselyä noista viime viikolla ja ei ole pahemmin tullut vastauksia.
  11. #11
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Tässä on esim. yksi tällä palstalla vastaantullut putka. Ite en oo tilannut, mutta jokin syy siihen on, että on selaimessa muistissa.

    Helmutin mopo-osat.

    Alustaan kun liittyi tämä, niin nyt kun keulaa on saatu jäykistettyä, vaikuttaa siltä, että takapamppu menee huollettavaksi/ vaihdettavaksi. Joo...
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  12. #12
    Lainaa (JMH @ Huhti. 13 2011,13:45) kirjoitti
    Tässä on esim. *yksi tällä palstalla vastaantullut putka. Ite en oo tilannut, mutta jokin syy siihen on, että on selaimessa muistissa.

    Helmutin mopo-osat.

    Alustaan kun liittyi tämä, niin nyt kun keulaa on saatu jäykistettyä, vaikuttaa siltä, että takapamppu menee huollettavaksi/ vaihdettavaksi. Joo...
    Varautukaa sitten siihen että jos Helmutilta tilaa tavaraa niin hetken päästä soi puhelin ja toisesta päästä kysytään englanniksi murtaen minkälaisia ilmoja on pidellyt *
    Kawasaki ZZR1400 -07
    Suzuki SV1000N -03
    YZF-750 R -93
  13. #13
    Oli tässä vähän ongelmia takaiskarin kanssa, mutta se tuli kuntoon ainakin toistaiseksi kun sain ammattiapua. Säädöt asetettiin melko lailla tappiin ja perä toimii taas varsin jämäkästi. Vekkuli homma, toisen vuosimallin manuaalissa sanotaan että paluuvaimennuksen asetuksia 0-3 ei saisi käyttää,sallittu alue on 4-25. Toisen vuosimallin manuaalissa sanotaan että 0-20 on ok. Luulin että vuosimalleissa on eroa vain sisäänmenovaimennuksen säädön osalta...

    Aloin kuitenkin yllä mainitun toimenpiteen jälkeen huomaamaan että etupää pompottaa. Tuon huomion seurauksena etupäässä on nyt asetuksena paluuvaimennuksessa (yläpäässä olevat ruuvit) vain yksi naksu auki ja sisäänmenovaimennuksessa (alapäässä olevat ruuvit) kaksi naksua auki. Meno vakavoitui huomattavasti ja ensivaikutelma on se että nythän jousitus ja alusta jopa toimii...

    Satuin huomioimaan tänään eräässä pirkanmaalla olevassa motoristien tiistaisin suosimassa vetelehtimispaikassa pyöriessäni pari ThuhderCattia. Niissä oli yläpään ruuvi siten, että jos pari pykälää vielä löysäisi, niin pultit saattaisivat pudota kuoppaisella tiellä ajaessa. Siis miten voi olla niin erilaiset asetukset?

    Kuoleentuvatko vaimentimet niin että niistä pitää ruoskia viimeiset antimet äärisäädöillä? Omassa yksilössäni sekä etu- että takapään vaimentimet on tosin huolettu jo useampaan kertaan.

    Minkäslaisilla asetuksilla YZF600R -mallisten laitteiden ohjastajat oikein keskimäärin liikennöivät...?
  14.  
  15. #14
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Keula 9,5 N/mm jouset (vakio 8) ja 10 W öljyt (vakio 5).

    Esijännitys 4 rengasta näkyvissä, viides rajalla.

    Sisäänmeno 5 naksua auki

    Rebound 5 naksua auki

    Takana uusi iskari, jossa ainoastaan esijännityksen säätö (Bitubon pamppu Stormilta), mutta on ainakin jämäkämpi kuin orkkis, josta kaasut olivat karanneet.

    Säädöistä en tiedä. Ekaks pitäis saasa ajo tasaseks, mutta jos kovemmissa jarruissa alkaa keula pomppimaan, niin sit pitää taas miettiä.

    Varovainen kommentti, omat tiedot ja taidot huomioiden.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.