Nonnih, taas pitää ihmetellä. Paljonko FJ 1200 on kokemustenne mukaan ruukannut kuluttaa.
Ajelin tänään sekalaista ajoa (kaupunki, maantie, motari) noin 75 kilsaa. Gasoa kului kuutisen litraa, mikä tekee 8 litraa sadalla. Se tuntuu aika paljolta, kun kuitenkin ajelin mielestäni hyvinkin kauniisti.
Hee! Oli kuitenkin tullut suvirajoitukset!![]()
Maailma on leluni. Tai sitten minä olen maailman lelu.
Nyksä: Annu. Ja CBR1100XX -00 Exät: VFR750F -90 (?), CBR900RR -97, SV1000S -04, ZZR1100 -92, GSXR1100 -96 ja -95, GSX750F -91, FJ1200 -90, GSX750F -02, GPX500R -88.
Ja niinpä minäkin poistin huomautukseni aiheesta =)
Tämä päivä meni paattihommissa ja vähän potiessa. Huomenna jälleen:
Jatkan prätkän ominaisuuksien, kuten kulutuksen, äänten ja värinän ihmettelyäVaan kyllä maar on ollut mukava ajella kaksipyöräisellä.
Maailma on leluni. Tai sitten minä olen maailman lelu.
Nyksä: Annu. Ja CBR1100XX -00 Exät: VFR750F -90 (?), CBR900RR -97, SV1000S -04, ZZR1100 -92, GSXR1100 -96 ja -95, GSX750F -91, FJ1200 -90, GSX750F -02, GPX500R -88.
Kyllä se kulutus siitä laskee kunhan ilmat lämpenee,mun pyörä vie aina näin alku keväästä alle 10c lämpötiloissa lähemmäs 9l.Tosin se on kyllä eri merkkinen.
Sillä välin kun te mietititte, minä olen ehtinyt tehä jo viis virhettä !
Niin... ehkäpä tosiaan muuttorin sisäinen kitka kylmemmällä on jotahii muuta kuin lämpinänä. En tiiä. Öljytkin vaikuttanevat siis. Ehkä. Vissiin. Jestas kun olen vakuuttava.
Katsellaan, ihmetellään =)
Maailma on leluni. Tai sitten minä olen maailman lelu.
Nyksä: Annu. Ja CBR1100XX -00 Exät: VFR750F -90 (?), CBR900RR -97, SV1000S -04, ZZR1100 -92, GSXR1100 -96 ja -95, GSX750F -91, FJ1200 -90, GSX750F -02, GPX500R -88.
Muistelen että samoja lukemia laskeskelin itse aikoinaan, alle 7 litran ei mennyt koskaan, oli lämmin tai kylmä keli. Ymmärtäähän tuon, neljä kaasaria vaatii kakkunsa. *
Pieniruokaisin mikä mulla on ollut, ja on vieläkin, on tuo tonninen Guzzi, täysissä pakkauksissa matkustaja mukana, 5 litraa sataselle. Oon ajanut sillä nonstop 430 km, silloin oli vielä pari litraa jäljellä, tankki vetää 22 litraa.
Willen kulutusta en ole vielä laskeskellut. Mutta ei vaikuta kovalle juopolle näin parin tankkauksen jälkeen.
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
No joo. Ja onhan FJ:n tekniikkakin kivikautista![]()
Edelliset pyöräni veivät tähän tapaan: Kawasaki GPX 500 R n. 5 litraa sadalla, Suzuki GSX 750 F n. 6 litraa sadalla. Joitakin vuosia niitä ennen ajoin silloisen tyttöystäväni TZR:llä. Kulutus oli suven ihanuudessa vitosen satosella + tippa öljyä. Muuan vastatuulinen parin sadan kilsan taival kiskaisi sitten ihan toisella tavalla, ja kuutoselle ei tarvinnut kuvitellakaan vaihtavansa valtatiellä![]()
Maailma on leluni. Tai sitten minä olen maailman lelu.
Nyksä: Annu. Ja CBR1100XX -00 Exät: VFR750F -90 (?), CBR900RR -97, SV1000S -04, ZZR1100 -92, GSXR1100 -96 ja -95, GSX750F -91, FJ1200 -90, GSX750F -02, GPX500R -88.
mulla haukkaa tommosta 10 ny, mut kyllä vakio fj:llä päässe tommoseen hieman alle 5 litran kun on säädöt paikallaan ja vaihdettu eturatas 18 piikkiseen ja taakse oliko se ny 38, jaksaa kyllä mennä
Alle viisi tuntuu todella vähältä. Mutta tämänpäiväinen reissu Turku-Reposaari-Turku, 335 km, antoi jo mukavampia tietoja kuin aikaisempi koeajeluni.
Lähtiessäni tankissani oli helmi. Tankkasin matkan aikana 22,5 litraa. Nyt siellä on jotakin sellaista, mitä mittari viimeksi tankatun kuuden litran ja lähes tyhjän välillä. Bensiiniä paloi siis vaikkapa 19 litraa. Välttääkseni ylenpalttistia optimismia, laskelmoin kulutuksen olevan vajaa seitsemän litraa satasella. Menomatkalla puhalteli reipas vastatuuli ja nopeusnäytön paljastama todellinen ajonopeuteni vaihteli 90 km/h molemmin puolin. Paluumatkalla oli aluksi kunnon myötätuuli ja sittemmin kai lähinnä tyyntä. Sivuutettuani nopeusnäytön pyrin ajamaan mahdollisimman täsmällisesti suurinta sallittua nopeutta. Muutaman ohituksen tein, synkeän näköisellä hirvivaara-alueella ajelin alle rajoituksen. Minustahan on tulossa kukkis!
Loppumatkasta motarilla ohitin muuten aidon kukkahattutädin. Tuli jollakin vanhalla, pienellä ja punaisella perä edellä vastaan. Olisiko ollut vaikka Toyota Starlet. Jokin sellainen kuitenkin. Ja kuskin penkillä tosiaan istui täti kukkahatussa![]()
Maailma on leluni. Tai sitten minä olen maailman lelu.
Nyksä: Annu. Ja CBR1100XX -00 Exät: VFR750F -90 (?), CBR900RR -97, SV1000S -04, ZZR1100 -92, GSXR1100 -96 ja -95, GSX750F -91, FJ1200 -90, GSX750F -02, GPX500R -88.
Ajoin kolme kautta FJ1100:lla ja kyllä sen kulutus oli koko ajan 6 litran tuntumassa, yleensä vähän alle.
Yhden reissun tein opettelevan piikkikuskin kanssa pienempiä teitä pitkin, yltiörauhallista ajoa pääosin 80 km/h ja silloin kulutus lipsahti alle 5 litran.
Niin että kyllä 8 litraa kuulostaa melko paljolta.
Jees.
Seuraan tilannetta yhä. Kohta alkaa kilometrejä kertyä ja niiden mukana kokemusta ja tietoa. Netillinen surffailu antaa niinkin kolkkoa tietoa kuin 35 mailia gallonalla, joka tosiaan vastaa noin 8 litraa/100 km.
Oikean ranteen kiertoherkkyys voi siis olla hyvinkin kallis vika tai ominaisuus, jos kilometrejä kerää paljon.
Maailma on leluni. Tai sitten minä olen maailman lelu.
Nyksä: Annu. Ja CBR1100XX -00 Exät: VFR750F -90 (?), CBR900RR -97, SV1000S -04, ZZR1100 -92, GSXR1100 -96 ja -95, GSX750F -91, FJ1200 -90, GSX750F -02, GPX500R -88.
Mulla oli vuosien 2002 - 2009 aikana FJ1200 jolla tuli ajettua
muistivihkon mukaan 71 704 km. Keskikulutus koko
sille ajalle 6,74 l/100 km. Perustuu povarissa olevaan vihkoon
johon sinnikkäästi merkattiin joka ikinen tankkaus. Ajo
pääsääntöisesti kaksi päällä täyspakkauksilla ja paljon Saksassa ja muuallakin jossa pikku ylinopeuteen ei suhtauduta niinkuin Suomessa. Tuo oli vuosimallia 1992 joka on tuulipinnaltaan jo melkoisen isokokoinen. Mielestäni ajonopeuden merkitys kulutukseen ei ollut niin suuri kuin edellisissä pyörissä (XJ900, joka vei autobaanalla kaksi päällä n. 10 l/100 km kun joutui vetämään urku auki). Toisaalta -07 FJR näyttää menevän yli litran vähemmällä.
FJR -17
Selvä pyy!
Siinä totisesti kaipaamani tieto just niin kuin sen halusin, eli käyttäjän pitkäaikaiseen kokemukseen perustuen.
Kiitoksia kovasti!![]()
Maailma on leluni. Tai sitten minä olen maailman lelu.
Nyksä: Annu. Ja CBR1100XX -00 Exät: VFR750F -90 (?), CBR900RR -97, SV1000S -04, ZZR1100 -92, GSXR1100 -96 ja -95, GSX750F -91, FJ1200 -90, GSX750F -02, GPX500R -88.
Muistelin että täällä on tämä vanha ketju liittyen FJ:n kulutukseen. Ja löytyhän se kun vähän taaksepäin aiheita selasi.
Tuli viime viikolla ajeltua omalla FJ:llä kesälomareissua. Mielenkiinosta aiheeseen, tuli jokaisen tankkauksen yhteydessä laskeskeltua kulutusta. Pääsääntöisesti tuli ajeltua rajoitusten mukaan muutamaa ripeää ohitusta lukuunottamatta. ;) Mopossa oli kiinni 3 laukkua ja emäntäkin siinä selän takana. Kulutuslukemaksi tuli noin 6l/100km. Ei paha mielestäni. Välityksiä on muutettu hieman vaihtamalla suurempi eturatas. Jaksaa kyllä mennä mukavasti noillakin välityksillä. Harkinnassa on ollut vaihtaa vielä vähän pienempi takaratas. Mukavampi olis ajella matkaa kun ei tarvi konetta kierrättää. Voimaa kuitenkin on riittävästi.![]()