Moron,
ei tälle mitään järkisyytä tai edes tarvetta ole, mutta talven jatkuessa aloin pohtimaan asioita.
Eli ajossani on ollut muutaman vuoden K12RS, ja siinä on käsittääkseni Bemun termein Telelever-keula. Hyvä ajossa, ei siinä mitään.
Pyörä ollut aina huollossa liikkeessä, joten en ole ehtinyt edes "alasti" sitä itse nähdä *
Aloin pohtimaan, miten onnistuisi tuon Paraleverin madallus?
- pari-kolme senttiä keulaa alas
- jousitus pitää säilyä laadukkaana
(- perää saman verran alas)
- ajo-ominaisuudet eivät saa kohtuuttomasti kärsiä.
Onko lyhyempi jousi ratkaisu?
Saako keulaan jotain pituussäädettävää jousta?
t: Sarkka
edit: harvoin tulee tehtyä näin paljon virheitä yhteen viestiin!
Ensinnäkin kirjoitusvirheitä paljon, korjailin ne.
Vieläkin merkittävämpää, otsikko taitaa olla väärin.
Pitäisi olla ilmeisesti Telelever, tuon K12RS:n keulan nimitys!
Kysymys modeille, voiko joku korjata otsikon tai pistää koko viestin kiinni/poistaa?
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
No äkkiseltään tulee mieleen, että Öhlinssit voisi ehkä olla ratkaisu. Ei toki halpa, mutta ei ainakaan jousitus menisi huonompaan suuntaan.
Ainakin LoTja muuttui ihan toiseksi, mutta siinähän ongelma on useinkin päinvastainen, eli korkeutta pitää saada lisää, jottei alakerran roinat raavi alituiseen asfalttia. Runkohan noissa mopoissa on sama, joten sopivuudessa ei liene ongelmia, mutta se, onko Öhlinsissä paljonkin säätöä lyhyempään suuntaan en osaa sanoa. Korotusta niillä on helppo ainakin saada...
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Kerro miksi ihmeessä sitä pitäisi madaltaa? Jos jalat yltävät maahan.
En keksi mitään positiivista mitä siitä voisi seurata.
Toisinpäin kyllä.
Pannaan haisemaan.
Wilberssillä onnistuisi ilmeisesti 1.5 tuumaa alennusta, jos tuota on uskominen . Kaipa sama löytyy muiltakin tarvike valmistajilta.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Ilmeisesti haluat keulaa madaltaa? Ainakin mun HP2 Sportin käsikirjassa on ihan ohjeet keulan madaltamiseksi. Se tapahtuu liukuputkia säätämällä ihan kuin tavallisissa teleskooppietupäissäkin.
Tuosta jos avaat pultin 5:
Ja tuosta pultin 6:
Ja liu-utat putkea ylöspäin ja ruuvaat kiinni. Sama toiselle puolelle.
Jos RS:ään saa säädettävän tangon 12 tuosta:
Niin pidempi laskee perää. Kääntää vähän kardaaninivelen kulmaa isommaksi, joten saattaa vähän laskea elinikää. Aikakin uudempaan K-sarjaan saa paraleveriin säädettäviä reaktiotankoja. Kai tuommoisen tarvittaessa tekee/teettää.
Dixi et animam levavi
Siis tuossahan se on:
http://www.mv-motorrad.de
![]()
Dixi et animam levavi
Tjaa, saakohan tuolla varrella muuta kuin nostettua.
Dixi et animam levavi
siis onko HP2sportissa telelever-keula?(ek@ @ Maalis. 07 2011,22:45) kirjoitti
Juuri tämän takia kyselen, että olisiko siinä jotain yksinkertaista normi teleskooppi-keulan kaltaista ratkaisua.
Itselle haastava lähestyä, koska ei oikeastaan ole ymmärrystä tuon Teleleverin toiminnasta kuin ajokokemuksina.
Mitä ne Teleleverin pumput keulassa oikeasti tekevät? Mitä niissä oikeastaan on sisällä?
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
En sanonut, että tällä mitään tekemistä järjen kanssa olisi.(Hercules @ Maalis. 07 2011,20:53) kirjoitti
Taustalla pohdintaani jokunen seikka:
1. haluni loiventaa matka-ajoon merkittävästi polvikulmaa, aina tarvittaessa.
- satulani on menossa pian uusintaan joka tapauksessa, koska siinä on pieni viilto, joka tulee leviämään. Samalla tarkoitus merkittävästi korottaa kuljettajan kohdalta.
- silloin jalat eivät enää ylettyisi istuimen yläasennossa niin tukevasti maahan kuin haluan.
2. Laskemisen varaa pitäisi rata-ajonkin perusteella kadulle olla, koska tapit eivät todellakaan helposti raavi maata edes ala-asennossaan. (-01 mallissa käsittääkseni laskettiin tappeja)
- tappien laskusarjat ovat mielestäni Bemuun suhteettoman kalliita.
3. Molempien päiden lasku samassa suhteessa ei pitäisi ymmärtääkseni vaikuttaa ajogeometriaan ja sitä kautta ajo-ominaisuuksiin.
4. Haluan vain selvitellä, miten Teleleveriä voi halvimmillaan / kalleimmillaan modailla, jos sattuu joskus olemaan halua tai tarvetta.
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
No ei kai ne muuta kuin ohjaa keulan liikettä. On niissä ainakin öljyä sisällä liukasteena, mutta ei kai niissä mitään vaimennusta ole. Kyllä se keula laskee, jos saat noita liukuputkia siirrettyä. HP2 Sportissa on Telelever upside-down liukuputkilla.(sarkka @ Maalis. 08 2011,06:10) kirjoitti
Dixi et animam levavi
Ei ole ihan nix nax homma pudottaa. Etuputkista ei voi koska alakolmio on kiinteä, ja on siinä vähän muutakin. Joissain jousissa pystyy esijännityspalikkaa siirtämään takapäässä (hydraulinen vai mekaaninen), etupää vaikeampi. 10mm jousessa on noin 30mm pyörässä takapäässä ja edessä 10mm on 20mm pyörässä.Yhtä bemua olen pudottanut. Hyvät säädettävät Ölinssit ols myynnissä nettivaraosissa puh 0500253918![]()
Duoda, duoda.. Muistelisin, että sain K 12 RS:n tapit (ala-asennossa) raapimaan asfalttia aika helposti. En maantiellä, mutta radalla. Mitenköhän maantiellä käy, jos jousitusta madaltaa..(sarkka @ Maalis. 08 2011,07:29) kirjoitti
Oletko katsonut wunderlichiltä tappien pudotussarjojen hintaa? Olisi ainakin melkoisen paljon helpompi toimenpide kuin satulan korottaminen + pyörän madaltaminen. Mahdollista pyörän vaihtoakin ajatellen voisi olla parempi konsti.
Satulan verhoiluun ja muutoksiin vinkki: Riihiluoman Verhoomo Elimäellä.
Pudotussarja 129 € Suhteettoman kallis?
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Jep Jep!! Raimo Tehiluoto Uusikaupunki on edullinen ja hyvä satulamaakari. Olen teettänyt monta satulaa entisöitäviin pyöriin. Ne jalkatapit ottaa tosi helposti maahan radalla, vaikka jousi olisi ylä asennossa. Ajelon muinoin k12rs:llä 80tkm ja joka kesä radallakin.![]()