Morjes,
Pyöräkuumetta pukkaa kun lumet sulaa. Ykkösvaihtoehtona mulla on tällä hetkellä BMW:n GS, luultavasti se 1200:n.
Kun uuteen ei ole varaa niin joutuu katsomaan käytettyjä, onko noissa jotain johon kannattaa erikoisesti kiinnittää huomiota? Siis joka saattaa aiheuttaa isompaa remonttia tulevaisuudessa.
js
XX
Yksi rajapyykki on vuosimalli 2008 jossa on tehty aika lailla parannuksia verrattuna sitä vanhempiin vuosimalleihin:
http://www.mpmaailma.fi/uutinen/bmw-...nduro-uudistuu
Seuraava merkittävä upgrade on 2010 malli jota ei tosin vielä taida paljoa esiintyä käytettyjen rivistöissä.
Varmista että on tehty takuu- ja takaisinkutsukorjaukset, aiheina mm. jarrulevyt,ajonesto,bensapumppu,bensamittarin anturi,,tietenkin eri vuosimallit huomioiden.
Kari
Kiitos,
Kuinka suuri tuo muutos 07-08 mallien välillä oli. ESA taitaa olla suurin yksittäinen ominaisuus, vai olenko väärässä?
Nuo 08 mallit pyörivät kyllä hinnaltaan meikäläisen budjetin yläreunassa joten 05-07 mallit ovat aika houkuttelevia.
js
XX
08 tuli muistaakseni 5 heppaa lisää koneeseen ja pari kosmeettista muutosta mittaristossa. Lisäksi "nokka" lyheni muutamalla sentillä ja sen taakse sivuille tuli "tuuletusreiät". Rekkarikilven valokin korvattiin LEDillä.
R1200GSA '11
Pohjolan kurapyöräilijöiden *matkaenduro foorumilta löytyy myös *paljon keskustelua *GS malleista .
F 800 GS *on myös *varteenotettava vaihtoehto isommalle Gessulle. Toki eivät nekään kovin halpoja ole . Käytettyjen
hinnat lähtevät yleensä *11.000 eurosta ylöspäin.
Jos *tarkoitus on ajaa *pikkuteitä *ja *jopa *maastossa on se kevyempänä *helpompi käsitellä ja ehkä hauskempi *sporttisemmassa ajossa. *
Jos ajelee etenkin *2 hengen kuormalla ja isompia teitä ja pitempiä matkoja on *iso GS *ehkä viisaampi valinta.
Tekniikan Maailman *40.000 km *käyttötesti R 1200 GS mallista (2008) on myös mielenkiintoista luettavaa.
R 1200 GSA LC
Aikaisemmat:
GT 125 -75 , CR 125 -75 , CB 750 -73 , IT 250 -81 , CB 750 F -82 , FJ 1200 *-86 , GSX R 1100 W -97 , GSR 600 -06 , Z750 -10, R 1200 GS -09
Tuolta löytyy oleelliset erot vakio- ja lisävarustuksesta.
Kari
ESA tuli lisävarusteeksi -08 malliin. Suurimmat -08:n tekniset muutokset lienevät vaihteiston vahvistus, välitysten muutos sekä moottoritehon nosto:kirjoitti
kirjoitti
Jarruissa tuli iso ero -06 => -07, jäi se sähköinen tehostaja pois. Siinä mielessä katsoisin -07 tai uudempaa.
-08: tehoa lisää, bensamittaria korjattu, välitykset erilaiset vaihteisto/perä, vaihteistossa jotain paranneltu
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Toisaalta nimenomaan noissa vanhemmissa (->06) ei ole ollut ongelmia jarrujen kanssa. No jarruputkien kanssa ne uudemmissakin oli eikä varsinaisen absin. Ja myös vanhemmissa oleva kohopohjainen bensanmittaus on ollut huomattavan hyvä verrattuna uudempiin. Vanhanmallin laatikko oli kyllä kovasti äänekäs, ja taisi niitä ongelmia perien kanssakin olla enemmän ensialkuun. Bensapumpun kontrollerit olivat myös enemmän mallisarjan puolen välin ongelmia, kuin uusien tai kaikista vanhimpien.
Kauheita tarinoita netti GS:istä pullollaan, mutta oikeasti ei kyllä juuri perusluotettavampaa kaipistusta voi ostaa. Vuosiluvusta ja kilometreistä riippumatta. Ja nuo tyyppiviat on aikalailla sellaisia ettei niitä voi koeajaessa pahemmin tarkastaa. Suurimpaan osaan varaudutaan ottamalla halpa varaosa mukaan.
Moi,
Kiitoksia vastaajille, pitänee jatkaa etsintää. Kävin paikallisen BMW-kauppiaalla katsastamassa tarjontaa ja 1 vaihtoehto olisi tietysti tuo uusi F800GS. Sekin voisi olla mukava peli, käytännössä saisi uuden pyörän tuon käytetyn 12GS:n hinnalla.
js
XX
Käy kokeilemassa vähän pitempi lenkki jos 800gs aiot ostaa. Eli sopiiko se omalle takapuolelle. Itellä ainakin alkoi sattua takapuoleen jo 150 km:n ajon jälkeen. 1200 ei samaa ongelmaa itsellä.
"Tyhmyys ihmisen tyhmentää" -FG
Vaihdelaatikkoa tosiaan muutettiin/vahvistettiin -08, samalla tuli hitaampi ykkönen. Ei vanhemmistakaan laatikoista mitään murheita ole kummemmin raportoitu.
Ja pyöränä 1200 GS on
No nyt se tuli GS hankittua. Kotona on ja hyvältä tuntuu...
Bemari on -06 mallia, pahamaineiset servojarrut ja kaikki, mutta eiköhän tuo toimi.
Nyt kun vielä tottuisi tuohon reiluhkoon mopon kokoon. Eipä se liikkeellä ollessa tunnu suurelta, mutta kun eka kertaa nostin sitä keskituelle, niin hiukan hirvitti että se menee yli ja kyljelleen (ja jätkä perässä).
BMW R1200 Gatu & Sora -06
Onnittelut uuden lelun hankinnasta!
Mulla on kans nyt toi -06 kun ensin ajoin 50 tonnia -04:lla. Molemmissa siis servojarrut, eikä niiden kanssa ole ongelmia ollut. Siihen kun tottuu niin kyllä sen kanssa viihtyy niin soralla kuin asvaltillakin. Tietysti koko ja paino on rajoite mutta on se taas matkanteossa aika vakaakin.![]()
![]()
![]()
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Jarrutelkaahan sitten niitä servojarrujakin "lukkoon" ainakin kerran viikossa. Pysyvät vetreinä ABS osat ja jarrut toimivat moitteettomasti pitkään.
Ja jarrunesteiden vaihto ehdottomasti vähintään kahden vuoden välein, vaikka työläs homma onkin, onhan siinä 9 ilmausnippaakin.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Paaskat niitä mitään vaihtaa kannata. Mitä pidempään ovat, sitä paremmin ABS toimii.(Pekkavee @ Huhti. 28 2011,20:15) kirjoitti
Joo, liikkeen mekatsu muistutteli myös tuosta jarrunesteiden vaihdosta. Alkuvaiheen (-04?) pyörissä oli kuulemma myös ongelmaa, että akusta saattoi käydä virta vähiin ja servot lakkasivat surraamasta?
Hei mistä kannattaa kysellä korkeampaa satulaa? Tässä yksilössä tuntuu oleva penkki aika matalalla, eikä sen korkeus ole säädettävä. Itse olen 189/97 ja kaipaisin vieläkin loivempaa polvikulmaa...
Touratech, Wunderlich(Peku09 @ Huhti. 28 2011,21:51) kirjoitti
EBaystäkin löytyy aika usein korkeita penkkejä. Ja ne voi saada aika edullisesti.
1200 GS Penkkejä
Käykös toi Adventuren penkki siihen. En tiedä.
Se on varmaan korkeampi kuin tavallisen GS pyörän *penkki
Adventuren penkki
Tuolla sanotaan, että noi käy kaikkiin 1200 Gessuihin
Adventuren molemmat penkit
Tai vie se penkki verhoojalle, joka laittaa siihen lisää korkeutta.
Pekka
![]()
![]()
Pekka
Tsekkaa ensin ettei pyörässäsi ole jälkeenpäin laitettua madallettua satulaa jolloin vakiosatulakin olisi parannus tilanteeseen.(Peku09 @ Huhti. 28 2011,21:51) kirjoitti
Minusta GS:n alkuperäiset satulat ovat aina kahteen eri korkeuteen säädettäviä joten säädön puute viittaisi jälkiasennussatulaan.
En suosittele ainakaan 2010 adventuren penkkiä, korkeuden puolesta varmaan passeli, mutta liian pehmeä = puraisee perseeseen aika ikävästi jo tunnin jälkeen. Mulla on tällä hetkellä TT:n komfortsitzbank hoch, vaikuttaisi aika passelilta. Tosin olen tällainen 184 cm tappi, joten käytän penkkiä ala-asennossa, yläasennossa korkeutta saa vielä 2cm lisää.
Mä olen aika saletti etta mun pyorassa on normaalia matalampi satula. Vaihtoon menee... kiitti vinkeista!
Hauska muuten miten GS herattaa huomiota, autoilijat tuijottaa huoltoasemalla.
Toi keskituelle nosto on kanssa aika taiteen laji.(Peku09 @ Huhti. 28 2011,16:34) kirjoitti
Se pyörä pitää ensin tukea pystysuoraan, niin että keskituen molemmat jalat osuvat maahan. Sitten vasta reipas polkaisu siihen keskituen painojalkaan ja nosto ohjaustangosta.
Noi on kyllä aika hyvin tasapainotettuja ja nousee keskituelle, kun tekniikan osaa.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Aika mainio termi.(Garba @ Huhti. 29 2011,22:49) kirjoitti
Niinhän se on![]()
![]()
Kiitos
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Ei se keskituelle laittaminen mitään vaikiaa ole. Itse olen käyttänyt oikeastaan vain keskitukea. (98% ainakin) Joku Harrikka kuski sitä joskus kyseli ja ihmetteli, joten varsinkin sen jälkeen aina keskituelle *.
Polokaasee vaan tappia, kun vetää tangosta ja rungosta (kolmiosta)
Ei siinä mitään tairetta tai venyytyksiä tartteta.
Noista servojarruista riittää keskustelua. Oikeasti jarrunesteiden vaihdon yhteydessä ilmataan vain kahdesta yksikön ilmausruuvista. Yksikön vaihdossa kaikista. Nesteiden vaihto on aika yksinkertainen, varsinkin GS malissa, jossa kaikki on hyvin esillä. Tässä mallissa edes lukkojarrutus ei ole kovinkaan tarpeellinen toiminnan varmistamiseksi, koska kahvasta aina toimovat molemmat jarrut. vanhemmassa II mallissa käytin aikoinaan DOT 5.1 nestettä jonka viskositeetti on pienempi ja "vedenkesto" suurempi jolloinka venttiilit toimivat liukkaammin ja koskaan ei ollut ongelmia järjestelmässä. Molempien järjestelmien yksiköt ovat saman hintaiset mutta II:ssa huomattavsti emmän vikoja, tosaalta voi yksikköä korjata.
Pekka laita sinäkin dot 5.1 nesteet ainakin kokeilumielessä Gessuusi
![]()
No en mä mitään DOT 5.1 kokeile. DOT4 toimii erinomaisesti ja on ohjekirjan mukainen neste. Ja halpa.(Joojoo @ Huhti. 30 2011,20:19) kirjoitti
Tuo kyllä ihmetyttää, että servojarruissa riittäisi kahdesta yksikön ilmausruuvista ilmaus.
Mistä olet saanut tuon tiedon?
Kerro minullekin se linkki, mistä tuollainen tieto löytyy.
Itse olen käyttänyt tuota ohjetta servojarruihin.
Servojarrujen ilmaus
Pekka
![]()
![]()
Pekka
Minusta taas -10 mallisen GS:n satula on ihan passeli kovuudeltaan. Edellisessä pelissä satula oli kova kuin kivi ja se vasta kävikin persuksen päälle. Siinä oli pidettävä AirHawk-tyynyä helpottamaan oloa, nykyisessä -10 GS bemussa ei tarvitse. Henkilökohtaisia tuntemuksia nämä kuitenkin ovat.(s&s @ Huhti. 29 2011,21:08) kirjoitti
Pekka kysyit sitä servovarru juttua. Mulla oli 2000 alus uusi k-sarjalaunen servojarruilla ja silloin se oli uutta ja ihmeellistä salatiedettä, muka, ja asia jäi sikseen.
Mutta nyt kun taas jostain syystä taloon tuli viime syksynä vanhempi GS samoilla jarruilla kysäisin asiaa BMW:tä
Maahantuojan ohjeen mukaan nesteitä vaihdettaessa riittää kun laskee viimeisen ilmausruuvin kautta, osia vaihdettaessa ilmataan ohjeen mukaan kaikista.
Samoin kerrottiin että jarrupiirin nesteet vaihdetaan joka vuosi ja ohjauspiirin joka toinen. En varmaksi muista oliko tämä suositus vai muutettu huolto-ohje, kirjassahan se on joka toinen vuosi molempiin.
Samapa tuo ei se ainakaan huonommin mene jos aina ilmaa kaikista ruuveista,mutta kuulemma turhaa.
Nii joo hyvää vappua kans