Sivu: 2 / 7:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 187:sta
  1. #31
    Eikö kukaan muista täällä ottaa puheeksi noita alituisia ketjusäätöruljansseja elikkäs kun ketjut on kuormalle säädettävä aina erikseen. Keppi taas vastaavasti on aina oikeassa "säädössään".

    Tai jos ei tätä tajuta tehdä (varsinkin kevyemmät pitkäjousoiset) niin 2 täyteen pakattua Givi:n laukkua kun tällätään siihen päälle, vaikka ihan ilman takamatkustajaakin niin ne kedjut oikein "naukuu"
  2. #32
    Nykyisin mulla ketjuhärdelli. Aiemmin keppi... ja se keppi tulee viel takas... *

    Meillä ketjut "compromise" kun ite tahi mamma & "look of love" päkki.
    ...no, joo... rasvaa se vaatii kuitenkin... *

    Hymyillen.... *
  3. #33
    Lainaa (mchuurre @ Huhti. 04 2011,12:09) kirjoitti
    Eikö kukaan muista täällä ottaa puheeksi noita alituisia ketjusäätöruljansseja elikkäs kun ketjut on kuormalle säädettävä aina erikseen. Keppi taas vastaavasti on aina oikeassa "säädössään".

    Tai jos ei tätä tajuta tehdä (varsinkin kevyemmät pitkäjousoiset) niin 2 täyteen pakattua Givi:n laukkua kun tällätään siihen päälle, vaikka ihan ilman takamatkustajaakin niin ne kedjut oikein "naukuu" *
    Kyllä siinä kevyessä ja pitkäjoustoisessa on ollut ketjut alkujaan liian tiukalla jos tavaroiden kanssa menee liian tiukalle.

    Pitäähän niissä nyt aina olla varaa siihen pisimpään, kolme akselia linjassa, tilanteeseen.
    Tuohan tulee eteen ihan ilman kuormaakin vauhdikkaammin ajaessa.

    Eli käyttäjän virhe...



  4. #34
    Lainaa (mchuurre @ Huhti. 03 2011,15:44) kirjoitti
    Elikkäs ainakin Ephedrine ja pecha tunnustaa etteivät ole ajaneet pärräänsä syvälle savivelliin ? Suosittelen kokeilemaan *
    Mulla on enskassa ne kuraurat rattaissa ja profiilikuvasta voi päätellä kuran määrää! kyl se syvälläkin on käyny...

    ehkäpä se kardaani kuitenkin toimii customeissa ja hieman rauhallisemmissa vehkeissä paremmin!
    tosin se hihnakaan ei vaihtoehtona kuulostais pahalta, savagella joskus muutaman km pöristelin missä semmonen oli...
    Näillä mennään toistaiseksi...

    Yamaha Tenere 700 -22
    KTM XC350F -11
    Honda CR500 -99
    Yamaha DT Tenere125 -91
  5. #35
    Liittyi Jun 2007
    Helsinki by the Grace of God
    Onhan ne ketjut paremmat, siksihän autoissakin käytetään kettinkejä.
    Dirty Nasty Furriner
  6. #36
    Mulla on ollu pari keppivetosta pyörää ja onhan ne huollon- ja puhtaanapidon kannalta mukavia. Suosittelen varsinkin kustomipyörään kardaania ketjujen sijasta, jos vaan mahdollista.

    Yksi kardaania koskeva ihmettelyn aihe mulla on ollut jo pitkään. Miksi peräöljyt pitää vaihtaa vuoden-parin välein? Moottoriöljyissä ymmärrän kylla vaihdon tarpeen, kun se ölppä käy joskus tosi kuumanakin ja lisäksi siihen kertyy kaikenlaista paskaa, mutta mikä kuluttaa peräöljyä vuoden aikana vaihtokuntoon? Veikkaanpa, että aika harvassa takavetoisessa autossa vaihdetaan vuoden välein perämurikkaan, tai edes vaihdelaatikkoonkaan öljyjä. Eihän se tietenkään moottoripyöräilyssä ole mikään iso kustannus, eikä vaiva, jos vaihtaa perään sen pienen lirauksen öljyä vuosittain, mutta hiukan tuntuu turhalta, ellei satu kyseessä olemaan oikein himoreissaajan pyörä, jolla tulee 100tkm vuosittain mittariin
  7. #37
    Kai se on sen vuoksi että jos sinne pääsee kosteutta niin ne öljyt on entiset...Kai...niin mulle yksi huoltomies sanoi.
  8. #38
    Lainaa (Staga @ Huhti. 04 2011,14:37) kirjoitti
    Onhan ne ketjut paremmat, siksihän autoissakin käytetään kettinkejä.
    Höpö höpö. *Kyllä kardaani on parempi. *Senhän takia polkypyörissäkin käytetään kardaania.
  9. #39
    Tyypillinen nettikeskustelu.

    Jossa ihan välttämätön pakko on löytää _se_yksi_AINUT_JA_PARAS_, aivan sama, jos siinä tohinassa joutuu vaikka vähän ottamaan mutkia suoraksi, ja pikkuisen kävelemään toisten mielipiteiden ylitse. Ja se, mikä itsellä löytyy, on myös luonnollisesti paras, ja sitä täytyy puolustaa kynsin hampain. Ihan kuten kokonaisten pyörien väittelyissäkin...

    Yksikään toisiovetotapa ei ole absoluuttisen paras, vaan niissä kaikissa löytyy omat hyvät sekä huonot puolensa.

    Ja parhauden ratkaisee noin teknisessä mielessä pyörämalli + käyttötarkoitus.

    Kuten jo sanottu, customiin se kardaani. Ja GoldWingiin.



    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  10. #40
    Kiitosta vastaajille, pääasia selvisi, vaikka hieman vääntöä tulikin.

    Ei ollut kardaanissa mitään piilotettuja salakuoppia johon tietämätön voisi kupsahtaa....

    Sopivaa kohdalle sattuvaa yksilöä odotellessa *
    Lattia on liukas, eikä kukaan kerro.

    Honda Shadow VT600C -93 ( ex )
    Honda Shadow VT750C -05 ( ex )
    Honda Vtx 1300s -06 ( ex )
    Suzuki Intruder C1500T -14
  11. #41
    Lainaa (mchuurre @ Huhti. 03 2011,15:44) kirjoitti
    Elikkäs ainakin Ephedrine ja pecha tunnustaa etteivät ole ajaneet pärräänsä syvälle savivelliin ? Suosittelen kokeilemaan *
    Itse tunnustan upottaneeni muutamia kertoja vähän syvemmällekin,lasketaanko jos pyörän penkki on polvien alapuolella ja pyörä seisoo pystyssä suorana? *
    Ei siinä ketjut rallattanut rattaiden yli mut ei pyörä ole pahemmin noussut ilman kavereitten apuja,mutta tuskin olis noussut kartonkivedollakaan *
    Ketjuvehkeillä mennään ja on helppoa korjata kesken ajon jos rikki menee (ja on korjattukin muutamia kertoja),sama homma ei onnistu kartonkin kanssa.
    Ja ketjurasvan tarkoitus EI ole pitää takavanteen tai housunlahkeet puhtaana *

    Sitten taas jos omistaisin semmoisen pyörän mihin menis isompi aika (niistä 2-3 ajokuukausista vuodessa) puunaamisen ja pesemiseen kun itse ajamiseen niin kartonkiveto vois olla kova sana *

    Juu,tiedän mchuurre,ajelet ihan kiitettäviä kilsoja ympäri mualimmaa vuoden ympäri,niin toi viimeinen ei ollut sulle *
  12. #42
    Jos pyörä on muutenkin iso ja painava niin se keppi on ihan hyvä ratkaisu. Kevyttä ja siroa pyörää ei sen sijaan kannata keppivedolla pilata
  13. #43
    Tämä kardaanipyörä keulii...



    ....yamaha FJR ei keuli, kun siinä on niin painavat katteet ja tourinkipleksi *
  14. #44
  15. #45
    Lainaa (Adve @ Huhti. 09 2011,21:42) kirjoitti
    Pyörä kun pyörä keulii osavissa käsissä oliko sitten kartonki,kettinki tai remmiveto *
    Minä lähinnä tuota etusivun alussa olevaan Jyrki Pesosen lainattuun tekstiin viittasin tuossa keulimis asiassa *

    Ja kun tosissaan sitten puhutaan niin kyllähän pärrän ku pärrän saa keulimaan, olipa se vaikka kardaanikustomi, kun on vaan thö amatimies, esimerkkinä:


    Iso Suzuki

    Raketti
  16. #46
    Ensimmäinen pyörä: https://goo.gl/aPxy7d
  17. #47
    Lainaa (Seikkailu_R @ Huhti. 04 2011,12:56) kirjoitti
    Lainaa (mchuurre @ Huhti. 04 2011,12:09) kirjoitti
    Eikö kukaan muista täällä ottaa puheeksi noita alituisia ketjusäätöruljansseja elikkäs kun ketjut on kuormalle säädettävä aina erikseen. Keppi taas vastaavasti on aina oikeassa "säädössään".

    Tai jos ei tätä tajuta tehdä (varsinkin kevyemmät pitkäjousoiset) niin 2 täyteen pakattua Givi:n laukkua kun tällätään siihen päälle, vaikka ihan ilman takamatkustajaakin niin ne kedjut oikein "naukuu" *
    Kyllä siinä kevyessä ja pitkäjoustoisessa on ollut ketjut alkujaan liian tiukalla jos tavaroiden kanssa menee liian tiukalle.

    Pitäähän niissä nyt aina olla varaa siihen pisimpään, kolme akselia linjassa, tilanteeseen.
    Tuohan tulee eteen ihan ilman kuormaakin vauhdikkaammin ajaessa.

    Eli käyttäjän virhe...
    Kuorman kasvaessa lisätään takajousen esijännitystä eikä säädetä ketjua. Jos ketjun kireys on oikein säädetty, ei se mene liian tiukalle missään kohti joustoliikettä.

    Usein muuten pyörä tulee huollosta ketjut liian tiukalle säädettynä.

    Oilerin kanssa ketjuja ei ole toistaiseksi tarvinnut kiristää kertaakaan (20tkm).
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  18. #48
    Molempi parempi. Mun Gessussa taitaa olla kepin lisäksi kahdetkin ketjut, molemmille pytyille omansa
    Juu ja vielä moniurahihna laturille eli mopossa yhdistyy kaikki vetotekniikat.

    MZllä ja varmaan joillakin muillakin merkeillä oli muinoin ketjut kokonaan koteloituna. Ei mennyt kuraa ketjuihinja rasvat pysyi paikallaan. Ketjujen kestoikäkin moninkertainen koteloimattomiin verrattuna. Miksei tänä päivänäkin voisi olla koteloituja ketjuja. Siinä yhdistyisi ketjunvaihdon helppous kardaanin keveyteen.
  19. #49
    Lainaa (Puksuttaja @ Huhti. 14 2011,11:02) kirjoitti
    Molempi parempi. Mun Gessussa taitaa olla kepin lisäksi kahdetkin ketjut, molemmille pytyille omansa *
    Juu ja vielä moniurahihna laturille eli mopossa yhdistyy kaikki vetotekniikat.

    MZllä ja varmaan joillakin muillakin merkeillä oli muinoin ketjut kokonaan koteloituna. Ei mennyt kuraa ketjuihinja rasvat pysyi paikallaan. Ketjujen kestoikäkin moninkertainen koteloimattomiin verrattuna. *Miksei tänä päivänäkin voisi olla koteloituja ketjuja. Siinä yhdistyisi ketjunvaihdon helppous kardaanin keveyteen.
    Tuota ollaan joskus nuotion ääressä päivitelty kanssa... *

    Ja sitä öljyjen määrää, on peräöljyä, vaihteistoöljyä, moottoriöljyä ja vielä etuteleskoopeissakin omansa... *

    Kyllä ketjupyörällä on vaan helpompaa... *

    Koteloitu ketju olisi kyllä hieno, vielä kun swingi olisi akseloitu samaan kohtaan eturattaan kanssa...
    Öljykylvyssä kestäisivät pienen ikuisuuden ja olisivat aina oikealla tiukkuudella.
    Ja voisi jättää ne o-rinkulatkin pois kitkaa lisäämästä.
    Tuskin nykymateriaaleilla tuollainen kotelointi osana swingiä hirveästi edes toisi painoa lisää, jos lainkaan...



  20. #50
    Lainaa (Puksuttaja @ Huhti. 14 2011,11:02) kirjoitti
    *Miksei tänä päivänäkin voisi olla koteloituja ketjuja. Siinä yhdistyisi ketjunvaihdon helppous kardaanin keveyteen.
    Ulkonäkökysymys.
    'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
  21. #51
    Lainaa (Puksuttaja @ Huhti. 14 2011,11:02) kirjoitti
    Miksei tänä päivänäkin voisi olla koteloituja ketjuja. Siinä yhdistyisi ketjunvaihdon helppous kardaanin keveyteen.


    ..mutta ihan oikeasti, koteloidun kettingin ottaisin ainakin Roundtheworld-reissupyörään ihan kirkuen! Se olisi helposti 60-80 tkm, ehkä jopa satku, tarvitsematta tehdä toisiovedolle käytännössä mitään.

    Ainoa pikku miinus tuossa voisi (toissijaisten ulkonäköasioiden lisäksi!) olla takarenkaanvaihdon hankaloituminen.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  22. #52
    Lainaa (pecha @ Huhti. 14 2011,13:00) kirjoitti
    Lainaa (Puksuttaja @ Huhti. 14 2011,11:02) kirjoitti
    Miksei tänä päivänäkin voisi olla koteloituja ketjuja. Siinä yhdistyisi ketjunvaihdon helppous kardaanin keveyteen.
    * *

    ..mutta ihan oikeasti, koteloidun kettingin ottaisin ainakin Roundtheworld-reissupyörään ihan kirkuen! Se olisi helposti 60-80 tkm, ehkä jopa satku, tarvitsematta tehdä toisiovedolle käytännössä mitään.

    Ainoa pikku miinus tuossa voisi (toissijaisten ulkonäköasioiden lisäksi!) olla takarenkaanvaihdon hankaloituminen.
    Ei välttämättä.

    Yksipuoleinen swingi olisi kai yksi vaihtoehto...

    Toisaalta eipä esim. vanhemman guzzin tahi bmw;n renkaanvaihtokaan ole mitenkään erikoisen vaikea vaikka on perinteinen swingi ja kardaani.

    Ja eiköhän sen ulkonäönkin saisi kohtuu avonaiseksi ja siroksi.
  23. #53
    Jos tuon gsx 1400 suzukin olisi saanut koteloidulla ketjulla,olisin varmasti maksanut ylimääräisen esim 500 euron hinnan.Kardaanin hintaero onkin sitten isompi?
    pertti hernejärvi
  24. #54
    Joskus pähkäilin täällä tätä koteloketjuasiaa ja ainakin lämpöongelmat mainittiin yhdeksi mahdolliseksi syyksi, miksei toimisi.

    Jos kiinnostaa niin ketju löytyy täältä:
    http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....=117075
    Retired
  25. #55
    Vaikea uskoa että lämpö olisi ongelma...
    Toimii ne koteloidut nokkaketjut, jopa ilmajäähdytteisten paahteessa.
    Tietenkin siirrettävää tehoa on vähemmän, mutta ketjukin hennompi.

    Saatika sitten muissa sovellutuksissa teollisuudessa yms.

    Kai tuo avoin ketju on sitten riittävän hyvä ja myyvä ettei kannata panostaa parantamiseen...
  26. #56
    Liittyi Jun 2007
    Helsinki by the Grace of God
    Nokkaketjut ovat kuitenkin "öljyjäähdytteiset", taitaisi olla vastaavan öljytiiviis (ja kestävä) kotelo olla A)raskaampi kuin kardaani ja B) kalliimpi valmistaa.
    Dirty Nasty Furriner
  27. #57
    Yksittäiskappaleena varmaan, sarjatuotantona tuskin kumpaakaan.
    Kai tuon pitäisi olla suoraan swingiin integroituna, kuten kardaanitkin, erillisenä mitään järkeä.

    Onhan nuo swingit jo nyt kohtuu monimutkaisia ja kestäviä kappaleita, osaan jo osattu tehdä ketjulle tunnelikin.

    Suurin ongelma liene tuo eturattaan seutu.
    Joko swingi samalla akselilla tai veto koneelta swingin akselille josta vasta takarattaalle.



  28. #58
    Lainaa (Puksuttaja @ Huhti. 14 2011,11:02) kirjoitti
    Molempi parempi. Mun Gessussa taitaa olla kepin lisäksi kahdetkin ketjut, molemmille pytyille omansa *
    Juu ja vielä moniurahihna laturille eli mopossa yhdistyy kaikki vetotekniikat.

    MZllä ja varmaan joillakin muillakin merkeillä oli muinoin ketjut kokonaan koteloituna. Ei mennyt kuraa ketjuihinja rasvat pysyi paikallaan. Ketjujen kestoikäkin moninkertainen koteloimattomiin verrattuna. *Miksei tänä päivänäkin voisi olla koteloituja ketjuja. Siinä yhdistyisi ketjunvaihdon helppous kardaanin keveyteen.
    Niin oli ja Jawassa näytti olevan samanlainen kuminen ketjunsuoja, ei kyllä näyttänyt kovin kalliille, vaan toimi.
    Mulla meni huolimattomuuttani, kun en tarkistanut kireyttä,
    ketju poikki MZ:ssa n 20 tuhannen km:n kohdalla ja oli vielä vaseliinikin puhdasta siinä ketjussa.
    An adventure is incompetente without the Explorer
    Triumph Tiger Explorer 1200
    Triumph Tiger 1050 (35K)
    Triumph Legend TT (40K)
    Japseja...
    MZ ETZ
  29. #59
    Kartaani taitaa olla kyllä pakollinen. Jäi traumoja viime reissusta Africa Twinillä. Joka ikinen päivä satoi - voi v***u sitä rasvaamista. Muutenhan tuo olisi mielenkiintoinen vaihtoehto.
    Retired
  30.  
  31. #60
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Ketjurasvari on rasvaamista varten
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Sivu: 2 / 7:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ... ViimeinenViimeinen