Vähän sivuaa tuota toista aihetta, mutta itselle pyörä tulisi eniten maantiekäyttöön.
Ovatko matkaendurot oikeastaan vain pitkäjoustoisia allroad-pyöriä? Kannattaako siirtää katseet pienempiin, jos haluaa laajentaa ajelua pienemmille teille?
Minulle tarjottiin tuossa 1000-kuutioista V-strom Suzukia ja Triumph Tiger 955, 2003 mallista.Kokemuksia näistä pyöristä, ovatko mihinkään sivutiekurvittelussa, toisaalta huonommilla teillä, huonokuntoisilla mökkiteillä ym? Eihän noita maastoon voi viedä varmaan painonkaan takia. Tuo Tiger kiinnosti kovasti, hintansakin puolesta ja tuo 955 triumphin kone on mukava, olen ajanut speed triplellä.
Ktm 950 olisi ollut kanssa myynnissä, mutta hinta meni yli budjetin. Honda Varaderon koeistuin, oli turhan iso itselle.
Kyllä noi stromit,warret ja tikrut käy ihan hyvin kaikenlaisilla teillä,jopa polut menee hyvin niitten kaa.
Mutta upottavaan liejuun tarvii kyllä sitten vauhdilla mennä
Mut niin kauan kun on edes jokin polku mityä voi "tieksi" sanoa niin menevät ne siitäkin!
Oikeastaan maavara kun laittaa stopit,eli kyllä kaikenlaiset mökkitiet ja vastaavat käy.
Matkaenduro tehdään lisäämällä oikeaan enduroon lamput, vilkut ja pleksi. Nämä muutokset lisäävät painoa noin 100 kg, minkä vuoksi matkaenduro painaakin yleensä reilusti yli 200 kg.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Niin kauan kuin pohja on suhteellisen kova ja edessä on jotain edes etäisesti tietä muistuttavaa niin nuo allroad pyörät toimii.
Tuolta sigusta voi tiirailla lisää...
Ei noin, vaan lisätään isompi tankki ja tarakka.(vetomies @ Maalis. 25 2011,12:19) kirjoitti
Ja pidetään se paino tankattunakin reilusti alle tuon 200kg:n.
Ja sitäpaitsi eihän enduroon tarvitse valoja tai vilkkuja lisätä jos oikein tiukasti tulkitsee...
Eikös se nimenomaan ole tieliikenteeseen kelpaava maastomoottoripyörä.
Omassa sanakirjassa matka-enduro on tuollaisen "perinteisen" pitkän matkan aavikkokilpurin siviilimalli.
Kyse onkin siitä, ettei pysty laittamaan rahaa kahteen eri pyörään, vaan ostettava kompromissilaite. On tämä "oikea" nimitys sitten matkaenduro, allroad vai mikä tahansa, niin kyse oli näistä matkatyyppisistä pyöristä. *(vetomies @ Maalis. 25 2011,12:19) kirjoitti
Nämä kevyemmät ja nykyaikaisemmat(?) Ktm adventure 640 ja vastaavat tuntuvat olevan aika kiven alla, hinnatkin kovatEhkä jonainen päivänä sellainen...
Milainen laite tuo Tiger on hauskanpidossa kestopäällysteellä ja hiekkatiellä?
Mulla on mitätön kokemus eri pyöristä, joten kerron kuulopuhetta/toisten arviota.(tunde @ Maalis. 25 2011,12:30) kirjoitti
Mulla itsellä on Varre, jolla kyllä pääsee, mutta tosiaan hieman raskas. Varsinkin kun olen Varrekuskiksi lyhyt 178cm, niin koen itse sen myös liian massiiviseksi "leikittelyyn"
Viime kesänä ajelimme porukassa, mukana entinen Varrekuski.
Oli vaihtanut Tigruun ja kehui Tigrua huomattavasti paremmaksi juuri mainitsemaasi seka-ajoon. Tekniikasta/kestävyydestä yms en osaa sanoa. Olen harkinnut tuota Tigrua itsekin; ellen nyt sitten sorru tuohon Diaveliin......![]()
![]()
T7
En itsekään ole pitkä, noissa yltää jalat maahan vähän varvistaenEivät nuo niin painavia onneksi ole, ettei niitä saisi nostettua ja valoissa kellahtaa kyljelleen
Hyviä kokemuksia ainakin ollut kaverin kautta tuollaisesta triumphin koneesta, sillä on yli 90 tonnia ajettu Triple, ei mitään vikaa koskaan.
Taitaa olla hieman vanhempi värkki tuop 640adv kuin tiikeri tai vstromi...(tunde @ Maalis. 25 2011,12:30) kirjoitti
Vaan se on tuo matka-enduro aika venyvä ja laaja käsite.
Mukaan mahtuu niin monen kokoista ja näköistä pyörää ettei niillä oikeastaan ole toistensa kanssa mitään muuta tekemistä kuin tieliikenne kelpoisuus ja jonkintasoinen kyky pärjätä päällysteen ulkopuolella.
Jep, nousee asfaltilla hyvinkin. Vetäsin viime kesänä metsätiellä löysään hiekkapaikkaukseen (mutkassa tietysti), enkä ehtinyt panna lisää kaasuakaan ennenkun olin pusikossa.(tunde @ Maalis. 25 2011,12:46) kirjoitti
Siinä sain vähän puuskuttaa, jotta sain mopon ylös.
Periaattessahan jalkojen ei tarvitse ylettää maahan ollenkaan; seisoo vain tapeilla ja vääntää kaasua.
Anyway, itse valitsisin noista kahdesta Tigrun ainakin ulkonäön perusteella![]()
T7
Ducati MTS-620 on oikeastaan sama pyörä kuin
Monsteri 620 eli mörkö. Ajoasento mukava
toimii mökkitiellä mutta oikeasti tarkoitettu asfaltille.
Suurin osa "katu-enduroista" päätyy samaan sarjaan.
MTS-620 ja 1100 ero on ainoatsaan koneessa,
jousituksessa ja esimerkiksi 620 uupuu takaisku
venttiili bensatankista minkä takia jemptilleen samaan
tankkiin ja runkoon mahtuu noin 6 litraa vähemmän 98.
Muuten pyörät samanlaiset. Mainoskuvissa niillä mennään
maastossa - mutta lähemmäs 200kg pyörä rata-renkailla
ei ihan oikeastaan sinne kuulu.
95 kun turvottaa monstereiden, multiostradijeb ja yleensä
kaikkien nailon tankkisten pyörien tankkeja jopa niin että
maalit tippuu.
Katu enduroilla ei pokkea kuin ulkonäön puolesta sportista
, joo ajo asento!
Oikeat ebdurot ihan sitten erikseen ja oma asiansa.
---
joni
http://boy007.dy.fi
Tuo on kyllä useasti kuultu väite.(boy007 @ Maalis. 25 2011,14:42) kirjoitti
Tai siis pitäisiköhän tuo katu-enduro käsittää niiksi kaikkein katu painotteisimmiksi matka-enduroiksi?
Siellä skaalan toisessä päässä eroa sporttiin taitaa löytyä muutakin kuin ulkonäkö, vaikkei vielä oltaisikaan missään kannon kierto pyörässä...
Ei nää ylipainoiset ja tehottomat (niihin oikeisiin kilpa enduroihin verrattuna) kuulemma ole niitä oikeita enduroitakaan... *
Paitsi ehkä osa lain silmissä...
2 luku
Ajoneuvojen perus- ja alaluokitus
5 §
Ajoneuvojen perusluokitus
Kaksi- ja kolmipyöräisten moottorikäyttöisten ajoneuvojen ja nelipyörien perusluokituksesta säädetään ajoneuvolaissa.
6 §
Trial- ja «enduromoottoripyörä»
1. Trialmoottoripyöriksi katsotaan ajoneuvot, joilla on seuraavat ominaisuudet:
a) istuimen enimmäiskorkeus 700 mm;
b) vähimmäismaavara 280 mm;
c) polttoainesäiliön enimmäiskapasiteetti 4 litraa;
d) vähimmäisvälityssuhde suurimmalla vaihteella (ensisijainen suhde x välityssuhde x lopullinen suhde) vähintään 7,5;
2. Enduromoottoripyöriksi katsotaan ajoneuvot, joilla on seuraavat ominaisuudet;
a) istuimen vähimmäiskorkeus 900 mm;
b) vähimmäismaavara 310 mm;
c) kokonaisvälityssuhde suurimmalla vaihteella (ensisijainen suhde x välityssuhde x lopullinen suhde) vähintään 6,0.
Multistrada on vähän rumahko pyörä, olen kyllä muuten kuullut hyvää siitä, ainakin ajo-ominaisuudet pitäisi olla kohdallaan.(boy007 @ Maalis. 25 2011,14:42) kirjoitti
Onhan näissä matkamitälie-enduroissa ainakin pidemmät joustot ja vähän karkeakuvioisemmat renkaat kuin ihan ratapyöräkopioissa.
Miten tuollainen pitkä, löysä jousitus toimii painavassa pyörässä(tiger näyttää olevan kuivana 215kg) mutkatiellä? Entä soralla?
Hyvin(tunde @ Maalis. 25 2011,16:44) kirjoitti
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Onpa äärimmäisen vaikea taistelupari, siis jos pitäisi jompikumpi ottaa..
Mutta kummallakin varmasti matkaa taittaa niin piellä kuin sorallakin.
Nim.merkillä Ex-Africa twini,Ex-Dr650
1000 stromiin kannattaa muuten heittää leovincen putket, kevenee perä n. 10 kiloa ja tulee tuhinasta vähän parempi. Paljonko aiot pyörääsi sijoittaa?
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Ajoin kaverin, jolla oli 955 Tiger, kanssa yhden reissun Alpeille ja yhden reissu Pykeijaan Jäämeren rantaan. Itselläni oli ensimmäisellä reissulla K100RS ja Norjassa Suzuki GSF1200S. Ainahan kaikki on myös miehestä kiinni, mutta ei sitä kaveria paljon päivän mittaan nähnyt. Illalla odotteli hotellin baarissa, kun meikäläinen saapui paikalle. Ketjutkin oli ehtinyt rasvata. Molemmista tosin paineli paikalliset ohi Gessuilla mennen tullen.
Kaveri meni aika haipakkaa Tikrulla myös Ahvenistolla, joten kyllä Tikru mutkaankin taittuu. Lopulta se veti sen soratiellä metsään ja pyörän lunastukseen. Lähti kuitenkin vielä samana Lofoottien reissulle uudella R1200GSA:lla muutaman katkenneen kylkiluun kanssa. Kehui Beemerin jousitusta mukavaksi.
Ajoin tietysti itsekin kaverin Tikrulla ja olin ihan myyty sen moottorin ominaisuuksille. Paras moottori, millä olen ajanut. Tasaista turbiinimaista tehoa ja vääntöä ihan joka lähtöön. Ajoasentoa en saanut itselleni (190/100) kohdilleen ja Banditin jälkeen oli pakko saada BMW, joten Trumppa ei silloin tullut hankintaan. Tikru on loistrovehje, vaikka niiden etujarrulevyissä oli kai silloin jotain ongelmantynkää.
Jos on 955 Tiger näköpiirissä ja mieli on nuorekas, unohtaisin Vstromit ja Varaderot. Ne on aika etu- ja yläpainoisia eikä niiden moottorit mitenkään vedä vertoja Triumphin kolmoselle. Varaderoa olen ajanut enkä oikein saanut siihen mitään makua.
Toinen kysymys oli, mihin noilla matkaenskoilla pystyy. Kuten edellä sanoin, se on vähän miehestä kiinni. Mr. BMW Myllymaan Repa ajoi vanhalla R100GS:llä Päitsin ikämiessarjassa jotain kymmenen vuotta sitten ja viime syksynä se veteli samalla pelillä Ahvenistolla koko ajan alle 1.40 aikoja sen kummempia yrittämättä (otin aikoja sen tietämättä). Kertoi jälkeenpäin, että huonon tehon voi korvata ajamalla mutkat lujaa.
Olisko tästä jotain osviittaa?
edit: ja enskakokoihin saa nykyään ihan katukumejakin. Mulla oli Gessussa yhden kesän Mezelerin Z6:t alla ja ne toimi asfaltilla hyvin ja soralla kohtalaisesti eli ihan yhtä hyvin kuin esimerkiksi Mezelerin Tourancet. Xtremempään sorahurvitteluun tarvittaneen sitten oikeat nappulakumit, jotka taas pikitiellä pitää melkoista ujellusta. Osta se Trumppa.
Jos ei suorastaan erittäin hyvin... *(seppo02 @ Maalis. 25 2011,16:53) kirjoitti
Ei paljoa routapatit yms. epämuodustamat haittaa.
Ihan hirveän usein ei kuule möhkö-enduro kuskien kiroavan tiestö huonoa kuntoa...
Netin syövereistä löydettyä...
Iso kotari radalla, ja leikkimässä...
Eli kai niillä nippa nappa mökkitiellä ja suomalaisella maaseututiellä pärjää...
NX 650 kevyt nostaa kyleltään ylös...viimeviikon konttauksen kokemuksesta viisastuneena voin sanoa(tunde @ Maalis. 25 2011,12:46) kirjoitti
....167kg/44hv ja vei miestä pitkin pusikkoa...
....ei enää ilman piikkejä näillä keleillä-sen verran miehekäs mustelma tuli
ZZR 1400 -08
CBR XX 1100 -06
GSX 750F -03
ER-5 -97
+100tkm/120kmh
Muistui tämä mieleen...
Toki rakenneltuja ja paranneltu ajokkeja, mutta sehän sallittua tai suorastaan suotavaa ja osa harrastusta.
Vaikka tämä nyt ei ollu Gessu/Varadero vääntöä sinänsä niin kyllä ainaki mun mielestä Varaderon(kaasutinmallin) kone voittaa tuon 1150 Gessun koneen reilusti. Varaderon alusta taas on siittä edestä todella onneton vakiona.
Tiikeri oli itelläki erittäin lähellä hankintaa viime kesän lopusa kun tuon Gessun laitoin. Jotenki vain tuota Gessua on jo haaveillu reilut 10 vuotta niin nyt se piti laittaa kun kohdalle sattui.
Jos Gessu muuten menee vaihtoehtoihin niin tämän sivuston foorumillahan oli todella edukas Gessu kaupan. Hyvin Varaderojen hinnoisa jo.
Onpa hyviä kommentteja tullut, kiitosAlkanut tuo tikru polttelemaan kyllä. Budjetti on 6.500 euron kieppeillä, 7 tonniin voin venyä. Seitsemään tonniin näyttää saavan muuten 05 tiikeriä ainakin. Ei niitä paljoa ole myynnissä, miksiköhän? Ei muutenkaan liikenteessä pahemmin näy, varaderoja ja strommeja silloin tällöin. Ei niitäkään ihan hirveästi.'
Alkaa kyllä pyöräkuume muutenkin kasvamaan aika tavalla![]()
Juuh, ajamattahan se on aina varminta suositella muita unohtamaan jokin tietty pyörämalli...(hra1150 @ Maalis. 25 2011,18:38) kirjoitti
![]()
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
huhhuh, huimia miehiä huimapyörillä metissä, pelloilla, ojissa, kurissa, hiekoilla, ryteiköissä ja jopa asfaltilla. on ne huimia, on ne. onpa aika olematon oma kokemus nuista matkaenskoista tjn. 1200 gessulla ja jokusella muulla kokeillut. koneominaisuudet tämmöstä katuperustaista matkamotoristia eniten kiinnostavat kokea. kenties just triumppi kun on kolme mukia, olisi lähinnä sellainen kone jollaisiin on tottunut. alustahan on huonoihin oloihin eli suomen keskivertoon tiestöön vaikka, suurin piirtein erinomainen jos vertaa katu. tai matkapyörien alustoihin ja varsinkin puupersiökuskin persiöön.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Laita TDM. Hyvä kadulla ja matka-ajossa. Sorallakin mukava, mutta todelliseen maastoajoon tuolla ei kannata lähtä. Uskomattoman taloudellinen ja mukavan luontoinen kone, ainakin 900 versiossa.
TDM ollut monessa katuendurotestissä mukana, vaikka ei niihin kuuluisi. No ehkä siinä ajoasento on hieman enduromainen...
Yamaha DT 125 LC "87 1994-1996
Honda CB125T "81 ~2002-
Honda Transalp 600 "93 *2002-2008
Yamaha TDM 900 "04 * 2008-2010
Yamaha TDM 850 "91 2011-
Onko Stromin vaimentimissa katalysaattorit?(seppo02 @ Maalis. 25 2011,18:35) kirjoitti
Muuten kuulostaa toi 5kg per vaimennin aika paljolta?
Just vaihoin tohon Kawaan Leon vaimentimen ja
painon säästöä tuli huimat 500g.
Ja aikomoinen savustuspönttö toi originaali oli tässäkin.
Eihän tuo mikään suositus ollut. Kirjotin, mitä itse tekisin, jos olisi jne...(pecha @ Maalis. 25 2011,20:42) kirjoitti
Suuri varmuus perustuu yleensä tietämättömyyteen.
Kyllähän tässä koeajetaan kunhan tiet ovat sellaisessa kunnossa, että viitsii vieraalla pyörällä ajaa *
Caponordkin olisi yksi vaihtoehto kyllä, nyt tikru kyllä polttelee eniten silti. Juuri tuon moottorin takia.
Onko näiden ajo-ominaisuuksissa merkittäviä eroja? Mikä on sporttisin ym?
Olen muuten aiemminkin miettinyt, että miksiköhän suomessa nämä mallit eivät ole suositumpia, jos sopivat routaisille teillemme?
Ainakin sportilla sai aina näin keväisi kierrellä kuoppia tuon tuosta.