Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 83:sta
  1. #1
    Vähän sivuaa tuota toista aihetta, mutta itselle pyörä tulisi eniten maantiekäyttöön.

    Ovatko matkaendurot oikeastaan vain pitkäjoustoisia allroad-pyöriä? Kannattaako siirtää katseet pienempiin, jos haluaa laajentaa ajelua pienemmille teille?

    Minulle tarjottiin tuossa 1000-kuutioista V-strom Suzukia ja Triumph Tiger 955, 2003 mallista.Kokemuksia näistä pyöristä, ovatko mihinkään sivutiekurvittelussa, toisaalta huonommilla teillä, huonokuntoisilla mökkiteillä ym? Eihän noita maastoon voi viedä varmaan painonkaan takia. Tuo Tiger kiinnosti kovasti, hintansakin puolesta ja tuo 955 triumphin kone on mukava, olen ajanut speed triplellä.

    Ktm 950 olisi ollut kanssa myynnissä, mutta hinta meni yli budjetin. Honda Varaderon koeistuin, oli turhan iso itselle.
  2. #2
    Kyllä noi stromit,warret ja tikrut käy ihan hyvin kaikenlaisilla teillä,jopa polut menee hyvin niitten kaa.
    Mutta upottavaan liejuun tarvii kyllä sitten vauhdilla mennä

    Mut niin kauan kun on edes jokin polku mityä voi "tieksi" sanoa niin menevät ne siitäkin!
    Oikeastaan maavara kun laittaa stopit,eli kyllä kaikenlaiset mökkitiet ja vastaavat käy.
  3. #3
    Matkaenduro tehdään lisäämällä oikeaan enduroon lamput, vilkut ja pleksi. Nämä muutokset lisäävät painoa noin 100 kg, minkä vuoksi matkaenduro painaakin yleensä reilusti yli 200 kg.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  4. #4
    Niin kauan kuin pohja on suhteellisen kova ja edessä on jotain edes etäisesti tietä muistuttavaa niin nuo allroad pyörät toimii.

    Tuolta sigusta voi tiirailla lisää...



  5. #5
    Lainaa (vetomies @ Maalis. 25 2011,12:19) kirjoitti
    Matkaenduro tehdään lisäämällä oikeaan enduroon lamput, vilkut ja pleksi. Nämä muutokset lisäävät painoa noin 100 kg, minkä vuoksi matkaenduro painaakin yleensä reilusti yli 200 kg.
    Ei noin, vaan lisätään isompi tankki ja tarakka.
    Ja pidetään se paino tankattunakin reilusti alle tuon 200kg:n.

    Ja sitäpaitsi eihän enduroon tarvitse valoja tai vilkkuja lisätä jos oikein tiukasti tulkitsee...
    Eikös se nimenomaan ole tieliikenteeseen kelpaava maastomoottoripyörä.

    Omassa sanakirjassa matka-enduro on tuollaisen "perinteisen" pitkän matkan aavikkokilpurin siviilimalli.
  6. #6
    Lainaa (vetomies @ Maalis. 25 2011,12:19) kirjoitti
    Matkaenduro tehdään lisäämällä oikeaan enduroon lamput, vilkut ja pleksi. Nämä muutokset lisäävät painoa noin 100 kg, minkä vuoksi matkaenduro painaakin yleensä reilusti yli 200 kg.
    Kyse onkin siitä, ettei pysty laittamaan rahaa kahteen eri pyörään, vaan ostettava kompromissilaite. On tämä "oikea" nimitys sitten matkaenduro, allroad vai mikä tahansa, niin kyse oli näistä matkatyyppisistä pyöristä. *

    Nämä kevyemmät ja nykyaikaisemmat(?) Ktm adventure 640 ja vastaavat tuntuvat olevan aika kiven alla, hinnatkin kovat Ehkä jonainen päivänä sellainen...

    Milainen laite tuo Tiger on hauskanpidossa kestopäällysteellä ja hiekkatiellä?



  7. #7
    Lainaa (tunde @ Maalis. 25 2011,12:30) kirjoitti
    Milainen laite tuo Tiger on hauskanpidossa kestopäällysteellä ja hiekkatiellä?
    Mulla on mitätön kokemus eri pyöristä, joten kerron kuulopuhetta/toisten arviota.
    Mulla itsellä on Varre, jolla kyllä pääsee, mutta tosiaan hieman raskas. Varsinkin kun olen Varrekuskiksi lyhyt 178cm, niin koen itse sen myös liian massiiviseksi "leikittelyyn"

    Viime kesänä ajelimme porukassa, mukana entinen Varrekuski.
    Oli vaihtanut Tigruun ja kehui Tigrua huomattavasti paremmaksi juuri mainitsemaasi seka-ajoon. Tekniikasta/kestävyydestä yms en osaa sanoa. Olen harkinnut tuota Tigrua itsekin; ellen nyt sitten sorru tuohon Diaveliin......
    T7
  8. #8
    En itsekään ole pitkä, noissa yltää jalat maahan vähän varvistaen Eivät nuo niin painavia onneksi ole, ettei niitä saisi nostettua ja valoissa kellahtaa kyljelleen

    Hyviä kokemuksia ainakin ollut kaverin kautta tuollaisesta triumphin koneesta, sillä on yli 90 tonnia ajettu Triple, ei mitään vikaa koskaan.
  9. #9
    Lainaa (tunde @ Maalis. 25 2011,12:30) kirjoitti
    Nämä kevyemmät ja nykyaikaisemmat(?) Ktm adventure 640 ja vastaavat tuntuvat olevan aika kiven alla, hinnatkin kovat :
    Taitaa olla hieman vanhempi värkki tuop 640adv kuin tiikeri tai vstromi...

    Vaan se on tuo matka-enduro aika venyvä ja laaja käsite.
    Mukaan mahtuu niin monen kokoista ja näköistä pyörää ettei niillä oikeastaan ole toistensa kanssa mitään muuta tekemistä kuin tieliikenne kelpoisuus ja jonkintasoinen kyky pärjätä päällysteen ulkopuolella.
  10. #10
    Lainaa (tunde @ Maalis. 25 2011,12:46) kirjoitti
    En itsekään ole pitkä, noissa yltää jalat maahan vähän varvistaen * Eivät nuo niin painavia onneksi ole, ettei niitä saisi nostettua ja valoissa kellahtaa kyljelleen *
    Jep, nousee asfaltilla hyvinkin. Vetäsin viime kesänä metsätiellä löysään hiekkapaikkaukseen (mutkassa tietysti), enkä ehtinyt panna lisää kaasuakaan ennenkun olin pusikossa.
    Siinä sain vähän puuskuttaa, jotta sain mopon ylös.
    Periaattessahan jalkojen ei tarvitse ylettää maahan ollenkaan; seisoo vain tapeilla ja vääntää kaasua.

    Anyway, itse valitsisin noista kahdesta Tigrun ainakin ulkonäön perusteella
    T7
  11. #11
    Ducati MTS-620 on oikeastaan sama pyörä kuin
    Monsteri 620 eli mörkö. Ajoasento mukava
    toimii mökkitiellä mutta oikeasti tarkoitettu asfaltille.

    Suurin osa "katu-enduroista" päätyy samaan sarjaan.
    MTS-620 ja 1100 ero on ainoatsaan koneessa,
    jousituksessa ja esimerkiksi 620 uupuu takaisku
    venttiili bensatankista minkä takia jemptilleen samaan
    tankkiin ja runkoon mahtuu noin 6 litraa vähemmän 98.
    Muuten pyörät samanlaiset. Mainoskuvissa niillä mennään
    maastossa - mutta lähemmäs 200kg pyörä rata-renkailla
    ei ihan oikeastaan sinne kuulu.


    95 kun turvottaa monstereiden, multiostradijeb ja yleensä
    kaikkien nailon tankkisten pyörien tankkeja jopa niin että
    maalit tippuu.

    Katu enduroilla ei pokkea kuin ulkonäön puolesta sportista
    , joo ajo asento!

    Oikeat ebdurot ihan sitten erikseen ja oma asiansa.
    ---
    joni
    http://boy007.dy.fi
  12. #12
    Lainaa (boy007 @ Maalis. 25 2011,14:42) kirjoitti
    Katu enduroilla ei pokkea kuin ulkonäön puolesta sportista
    , joo ajo asento!

    Oikeat ebdurot ihan sitten erikseen ja oma asiansa.
    Tuo on kyllä useasti kuultu väite.

    Tai siis pitäisiköhän tuo katu-enduro käsittää niiksi kaikkein katu painotteisimmiksi matka-enduroiksi?
    Siellä skaalan toisessä päässä eroa sporttiin taitaa löytyä muutakin kuin ulkonäkö, vaikkei vielä oltaisikaan missään kannon kierto pyörässä...

    Ei nää ylipainoiset ja tehottomat (niihin oikeisiin kilpa enduroihin verrattuna) kuulemma ole niitä oikeita enduroitakaan... *

    Paitsi ehkä osa lain silmissä...

    2 luku
    Ajoneuvojen perus- ja alaluokitus
    5 §
    Ajoneuvojen perusluokitus
    Kaksi- ja kolmipyöräisten moottorikäyttöisten ajoneuvojen ja nelipyörien perusluokituksesta säädetään ajoneuvolaissa.

    6 §
    Trial- ja «enduromoottoripyörä»
    1. Trialmoottoripyöriksi katsotaan ajoneuvot, joilla on seuraavat ominaisuudet:

    a) istuimen enimmäiskorkeus 700 mm;

    b) vähimmäismaavara 280 mm;

    c) polttoainesäiliön enimmäiskapasiteetti 4 litraa;

    d) vähimmäisvälityssuhde suurimmalla vaihteella (ensisijainen suhde x välityssuhde x lopullinen suhde) vähintään 7,5;

    2. Enduromoottoripyöriksi katsotaan ajoneuvot, joilla on seuraavat ominaisuudet;

    a) istuimen vähimmäiskorkeus 900 mm;

    b) vähimmäismaavara 310 mm;

    c) kokonaisvälityssuhde suurimmalla vaihteella (ensisijainen suhde x välityssuhde x lopullinen suhde) vähintään 6,0.



  13. #13
    Lainaa (boy007 @ Maalis. 25 2011,14:42) kirjoitti
    Ducati MTS-620 on oikeastaan sama pyörä kuin
    Monsteri 620 eli mörkö. Ajoasento mukava
    toimii mökkitiellä mutta oikeasti tarkoitettu asfaltille.

    Suurin osa "katu-enduroista" päätyy samaan sarjaan.
    MTS-620 ja 1100 ero on ainoatsaan koneessa,
    jousituksessa ja esimerkiksi 620 uupuu takaisku
    venttiili bensatankista minkä takia jemptilleen samaan
    tankkiin ja runkoon mahtuu noin 6 litraa vähemmän 98.
    Muuten pyörät samanlaiset. Mainoskuvissa niillä mennään
    maastossa - mutta lähemmäs 200kg pyörä rata-renkailla
    ei ihan oikeastaan sinne kuulu.


    95 kun turvottaa monstereiden, multiostradijeb ja yleensä
    kaikkien nailon tankkisten pyörien tankkeja jopa niin että
    maalit tippuu.

    Katu enduroilla ei pokkea kuin ulkonäön puolesta sportista
    , joo ajo asento!

    Oikeat ebdurot ihan sitten erikseen ja oma asiansa.
    Multistrada on vähän rumahko pyörä, olen kyllä muuten kuullut hyvää siitä, ainakin ajo-ominaisuudet pitäisi olla kohdallaan.

    Onhan näissä matkamitälie-enduroissa ainakin pidemmät joustot ja vähän karkeakuvioisemmat renkaat kuin ihan ratapyöräkopioissa.

    Miten tuollainen pitkä, löysä jousitus toimii painavassa pyörässä(tiger näyttää olevan kuivana 215kg) mutkatiellä? Entä soralla?
  14. #14
    Lainaa (tunde @ Maalis. 25 2011,16:44) kirjoitti
    Miten tuollainen pitkä, löysä jousitus toimii painavassa pyörässä(tiger näyttää olevan kuivana 215kg) mutkatiellä? Entä soralla?
    Hyvin
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
  15. #15
  16. #16
    Onpa äärimmäisen vaikea taistelupari, siis jos pitäisi jompikumpi ottaa..

    Mutta kummallakin varmasti matkaa taittaa niin piellä kuin sorallakin.

    Nim.merkillä Ex-Africa twini,Ex-Dr650
  17. #17
    1000 stromiin kannattaa muuten heittää leovincen putket, kevenee perä n. 10 kiloa ja tulee tuhinasta vähän parempi. Paljonko aiot pyörääsi sijoittaa?
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
  18. #18
    Ajoin kaverin, jolla oli 955 Tiger, kanssa yhden reissun Alpeille ja yhden reissu Pykeijaan Jäämeren rantaan. Itselläni oli ensimmäisellä reissulla K100RS ja Norjassa Suzuki GSF1200S. Ainahan kaikki on myös miehestä kiinni, mutta ei sitä kaveria paljon päivän mittaan nähnyt. Illalla odotteli hotellin baarissa, kun meikäläinen saapui paikalle. Ketjutkin oli ehtinyt rasvata. Molemmista tosin paineli paikalliset ohi Gessuilla mennen tullen.

    Kaveri meni aika haipakkaa Tikrulla myös Ahvenistolla, joten kyllä Tikru mutkaankin taittuu. Lopulta se veti sen soratiellä metsään ja pyörän lunastukseen. Lähti kuitenkin vielä samana Lofoottien reissulle uudella R1200GSA:lla muutaman katkenneen kylkiluun kanssa. Kehui Beemerin jousitusta mukavaksi.

    Ajoin tietysti itsekin kaverin Tikrulla ja olin ihan myyty sen moottorin ominaisuuksille. Paras moottori, millä olen ajanut. Tasaista turbiinimaista tehoa ja vääntöä ihan joka lähtöön. Ajoasentoa en saanut itselleni (190/100) kohdilleen ja Banditin jälkeen oli pakko saada BMW, joten Trumppa ei silloin tullut hankintaan. Tikru on loistrovehje, vaikka niiden etujarrulevyissä oli kai silloin jotain ongelmantynkää.

    Jos on 955 Tiger näköpiirissä ja mieli on nuorekas, unohtaisin Vstromit ja Varaderot. Ne on aika etu- ja yläpainoisia eikä niiden moottorit mitenkään vedä vertoja Triumphin kolmoselle. Varaderoa olen ajanut enkä oikein saanut siihen mitään makua.

    Toinen kysymys oli, mihin noilla matkaenskoilla pystyy. Kuten edellä sanoin, se on vähän miehestä kiinni. Mr. BMW Myllymaan Repa ajoi vanhalla R100GS:llä Päitsin ikämiessarjassa jotain kymmenen vuotta sitten ja viime syksynä se veteli samalla pelillä Ahvenistolla koko ajan alle 1.40 aikoja sen kummempia yrittämättä (otin aikoja sen tietämättä). Kertoi jälkeenpäin, että huonon tehon voi korvata ajamalla mutkat lujaa.

    Olisko tästä jotain osviittaa?

    edit: ja enskakokoihin saa nykyään ihan katukumejakin. Mulla oli Gessussa yhden kesän Mezelerin Z6:t alla ja ne toimi asfaltilla hyvin ja soralla kohtalaisesti eli ihan yhtä hyvin kuin esimerkiksi Mezelerin Tourancet. Xtremempään sorahurvitteluun tarvittaneen sitten oikeat nappulakumit, jotka taas pikitiellä pitää melkoista ujellusta. Osta se Trumppa.



  19. #19
    Lainaa (seppo02 @ Maalis. 25 2011,16:53) kirjoitti
    Lainaa (tunde @ Maalis. 25 2011,16:44) kirjoitti
    Miten tuollainen pitkä, löysä jousitus toimii painavassa pyörässä(tiger näyttää olevan kuivana 215kg) mutkatiellä? Entä soralla?
    Hyvin
    Jos ei suorastaan erittäin hyvin... *
    Ei paljoa routapatit yms. epämuodustamat haittaa.
    Ihan hirveän usein ei kuule möhkö-enduro kuskien kiroavan tiestö huonoa kuntoa...


    Netin syövereistä löydettyä...
    Iso kotari radalla, ja leikkimässä...

    Eli kai niillä nippa nappa mökkitiellä ja suomalaisella maaseututiellä pärjää...



  20. #20
    Lainaa (tunde @ Maalis. 25 2011,12:46) kirjoitti
    Eivät nuo niin painavia onneksi ole, ettei niitä saisi nostettua ja valoissa kellahtaa kyljelleen *
    NX 650 kevyt nostaa kyleltään ylös...viimeviikon konttauksen kokemuksesta viisastuneena voin sanoa ....167kg/44hv ja vei miestä pitkin pusikkoa... ....ei enää ilman piikkejä näillä keleillä-sen verran miehekäs mustelma tuli
    ZZR 1400 -08
    CBR XX 1100 -06
    GSX 750F -03
    ER-5 -97
    +100tkm/120kmh




  21. #21
    Muistui tämä mieleen...

    Toki rakenneltuja ja paranneltu ajokkeja, mutta sehän sallittua tai suorastaan suotavaa ja osa harrastusta.



  22. #22
    Vaikka tämä nyt ei ollu Gessu/Varadero vääntöä sinänsä niin kyllä ainaki mun mielestä Varaderon(kaasutinmallin) kone voittaa tuon 1150 Gessun koneen reilusti. Varaderon alusta taas on siittä edestä todella onneton vakiona.

    Tiikeri oli itelläki erittäin lähellä hankintaa viime kesän lopusa kun tuon Gessun laitoin. Jotenki vain tuota Gessua on jo haaveillu reilut 10 vuotta niin nyt se piti laittaa kun kohdalle sattui.

    Jos Gessu muuten menee vaihtoehtoihin niin tämän sivuston foorumillahan oli todella edukas Gessu kaupan. Hyvin Varaderojen hinnoisa jo.
  23. #23
    Onpa hyviä kommentteja tullut, kiitos Alkanut tuo tikru polttelemaan kyllä. Budjetti on 6.500 euron kieppeillä, 7 tonniin voin venyä. Seitsemään tonniin näyttää saavan muuten 05 tiikeriä ainakin. Ei niitä paljoa ole myynnissä, miksiköhän? Ei muutenkaan liikenteessä pahemmin näy, varaderoja ja strommeja silloin tällöin. Ei niitäkään ihan hirveästi.'

    Alkaa kyllä pyöräkuume muutenkin kasvamaan aika tavalla
  24. #24
    Lainaa (hra1150 @ Maalis. 25 2011,18:38) kirjoitti
    Jos on 955 Tiger näköpiirissä ja mieli on nuorekas, unohtaisin Vstromit ja Varaderot. Ne on aika etu- ja yläpainoisia eikä niiden moottorit mitenkään vedä vertoja Triumphin kolmoselle. Varaderoa olen ajanut enkä oikein saanut siihen mitään makua.
    Juuh, ajamattahan se on aina varminta suositella muita unohtamaan jokin tietty pyörämalli...
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  25. #25
    huhhuh, huimia miehiä huimapyörillä metissä, pelloilla, ojissa, kurissa, hiekoilla, ryteiköissä ja jopa asfaltilla. on ne huimia, on ne. onpa aika olematon oma kokemus nuista matkaenskoista tjn. 1200 gessulla ja jokusella muulla kokeillut. koneominaisuudet tämmöstä katuperustaista matkamotoristia eniten kiinnostavat kokea. kenties just triumppi kun on kolme mukia, olisi lähinnä sellainen kone jollaisiin on tottunut. alustahan on huonoihin oloihin eli suomen keskivertoon tiestöön vaikka, suurin piirtein erinomainen jos vertaa katu. tai matkapyörien alustoihin ja varsinkin puupersiökuskin persiöön.
    Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!! )
  26. #26
    Laita TDM. Hyvä kadulla ja matka-ajossa. Sorallakin mukava, mutta todelliseen maastoajoon tuolla ei kannata lähtä. Uskomattoman taloudellinen ja mukavan luontoinen kone, ainakin 900 versiossa.

    TDM ollut monessa katuendurotestissä mukana, vaikka ei niihin kuuluisi. No ehkä siinä ajoasento on hieman enduromainen...
    Yamaha DT 125 LC "87 1994-1996
    Honda CB125T "81 ~2002-
    Honda Transalp 600 "93 *2002-2008
    Yamaha TDM 900 "04 * 2008-2010
    Yamaha TDM 850 "91 2011-
  27. #27
  28. #28
    Lainaa (seppo02 @ Maalis. 25 2011,18:35) kirjoitti
    1000 stromiin kannattaa muuten heittää leovincen putket, kevenee perä n. 10 kiloa ja tulee tuhinasta vähän parempi. Paljonko aiot pyörääsi sijoittaa?
    Onko Stromin vaimentimissa katalysaattorit?
    Muuten kuulostaa toi 5kg per vaimennin aika paljolta?

    Just vaihoin tohon Kawaan Leon vaimentimen ja
    painon säästöä tuli huimat 500g.
    Ja aikomoinen savustuspönttö toi originaali oli tässäkin.
  29. #29
    Lainaa (pecha @ Maalis. 25 2011,20:42) kirjoitti
    Lainaa (hra1150 @ Maalis. 25 2011,18:38) kirjoitti
    Jos on 955 Tiger näköpiirissä ja mieli on nuorekas, unohtaisin Vstromit ja Varaderot. Ne on aika etu- ja yläpainoisia eikä niiden moottorit mitenkään vedä vertoja Triumphin kolmoselle. Varaderoa olen ajanut enkä oikein saanut siihen mitään makua.
    Juuh, ajamattahan se on aina varminta suositella muita unohtamaan jokin tietty pyörämalli... *
    Eihän tuo mikään suositus ollut. Kirjotin, mitä itse tekisin, jos olisi jne...

    Suuri varmuus perustuu yleensä tietämättömyyteen.
  30.  
  31. #30
    Kyllähän tässä koeajetaan kunhan tiet ovat sellaisessa kunnossa, että viitsii vieraalla pyörällä ajaa *

    Caponordkin olisi yksi vaihtoehto kyllä, nyt tikru kyllä polttelee eniten silti. Juuri tuon moottorin takia.

    Onko näiden ajo-ominaisuuksissa merkittäviä eroja? Mikä on sporttisin ym?

    Olen muuten aiemminkin miettinyt, että miksiköhän suomessa nämä mallit eivät ole suositumpia, jos sopivat routaisille teillemme?

    Ainakin sportilla sai aina näin keväisi kierrellä kuoppia tuon tuosta.



Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen