Jauhetaas ja veivaataan taas vähän....
Eli ihan yleisellä tasolla. On tosiaan monenkirjavaa hinnoittelua pyörien hinnoissa. Yksitysten "ilmoihinkin" on tullut sama ilmiö, kuin liikkeidenkin. Eli pitäs saada sama kun mitä itse kenties maksoi tai jopa hieman enemmän....
Kyllä jos pyörän hintaluokka on n. 5000€ ja haitari +-1200, pyörin vuosimallit 2-3 vuoteen suuntaan jos toiseen. Ja yllättäin nämä vanhenmmat niitä kalliimpia ja silleen....
Sanoisko tähän , että elämä on. Taisin joskus kommentoida eräästä ns. motoliikkeestä, että sinne kannattas viedä omakin pyörä talvisäilöön.
Koska liikkeessä mp:n vanheneminen tunnetusti ei vaikuta myyntihintaan.
No, tulipahan turistua ja liekkö se vanha sanonta edelleen voimassa, että eihän se ole tyhmä joka ylihintaa pyytää vaan se joka sen maksaa![]()
Tulevaisuus edessä-tukka takana................
Outoa on myös se että muutaman vuoden uudemmasta pelistä jolla on ajettu tuplat verrattuna vanhempaan pyydetään helposti pari tuhatta enemmän vaikka mallissa ei ole ollut useana vuotena mitään muutoksia. Tämä esimerkki pätee ainakin gen1 bussi kohdalla.
Epävirallinen .ORG irckanava:
#moottoripyora @ IRCNet
Current:
Honda CBR1000RR -05
Ex:
Suzuki GSX1300R -05
Honda CBR600F -00
Suzuki GSR600 -06
Suzuki GSX-R1000 -02
Honda CBR600F -94
Mp-kaupassa ei ole niinkään kyse myynnistä vaan ostamisesta.
Pyytää saa mitä vaan,mutta ostajan täytyy osata arvioida pelin
reaalimyyntihinta,eikä maksaa ylihintaa.
Tosimyyjät kyllä erottuvat joukosta.
Puhut asiaa.........
Kyllä ostajatkin erottuvat joukosta, kauniisti sanottuna 79% ostelijoista on persaukista porukkaa...... sorry vaan...
![]()
Eikös ne hinnat määrää sen mitä maksetaan?
Hinta kyllä menee alaspäin jossei pyyntiä saa. Jos edes on aikomusta myydä
Laitoikko liian kovan pyynnin omaasi?
1300cc Suzuki
Oman huomion mukaan 03-04 pyydettiin samaa kuin 07 silloin kun pyörää etsin. Arvaa kumman ostin. No, kuukausi oli marraskuu ja ne lottovoiton tavoittelijat oli vetänyt jo pyöränsä myynnistä. Nyt ne on taas myynnissä...(Maxxi @ Huhti. 02 2011,18:27) kirjoitti
ei oo pakko ostaa, vapaa markkina.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Paljon näyttäisi olevan myynnissä ajamattomiakin muutamanvuoden vanhoja pelejä liikkeissäkin,taitaa kauppa takerella aikalailla,nyt pitänee vaan odotella kunnon myyntikamppanjoita jos meinaa kohtuuhintasta ajopeliä hankkia,kyllä ne hinnat alkaa tippumaan jussia kohden ja sittenhän kauppa tyssää täysin,jos kts. vaikka blocket.se sivuilta mitä naapurissa tarjolla niin voipi vkl matka kannattaa.
Odota vaan jussia ja mieluummin elokuun loppuunHaluutko sä oikeesti ajella vai ostaa vaan halvalla pyörän säilöön talveksi?
Jos et sinä, kuka? Jos ei nyt, koska?
-Abraham Maslow
Pari kertaa on käynyt niin, että olen hinnoitellut pyörän liian kalliiksi ja se onkin sitten jäänyt käteen. Trumpan hinnoittelin nyt 2011 halvaksi ja se menikin keskellä talvea ilman, että ostaja edes tinkasi hinnasta. Buellista sain huomattavasti enemmän, kuin mitä siitä maksoin - mutta ostin suoralla kaupalla syksyllä ja vaihdoin seuraavaan liikkeessä, joten tuota arvoa ei tietenkään voi laskea 1:1 kun kyse jälkimmäisessä tapauksessa on välirahan määrästä. RSV R oli - ainakin foorumin mukaan - ylihinnoiteltu kun sitä möin, mutta niin vain meni liki pyyntihintaan ja nopeasti. Mahdollisesti ajokilsojen vähyydestä (muistaakseni jotain +3tkm) johtuen. Tuo oli kuitenkin sattumaa - eli sattui sopiva ostaja paikalle. Toisaalta aikoinaan Shadowin laitoin myyntiin selvästi nettimoton halvimpana, mutta se ei mennyt siltikään kaupan. Liekö sitten halpa hinta ja isot kilsat (+40tkm) karkoittaneet ostajat?
Summa summarum. Olen oppinut sen, että jos haluaa myydä suoralla kaupalla pyörän nopeasti pois, kannattaa hinnoitella se vastaavien pyörien (vm. km. yms.) halvimpien kanssa suht samoihin, ehkä jopa alle. Jos yrittää saada sen, mitä "pitäisi saada" on aika suuri riski, että pyörä ei mene lainkaan kaupaksi ja arvo vain laskee koko ajan.
Esim. Jos keväällä koittaa saada 8te pyörästä, joita saa 7te hintaan, niin ei paljon enää auta syksyllä laskea sitä hintaa sinne 7te tietämille. Tilanne on tietysti toinen, jos pakottavaa tarvetta myydä ei ole. Sitten voi kokeilla sillä omalla "tarttis saada" hinnalla myydä.
Esimerkkinä Triumph, jonka ostin keväällä 2010 2tkm ajettuna hintaan hiukan alle 7500e. Ajoin kesän 2010 ja huolsin talveksi, sekä ostin jossain vaiheessa uudet renkaat. Kustannukset kokonaisuudessaan alle 300e ja kilsoja tuli n. 8tkm. Yritin syksyllä myydä pyörää 7000e hintaan, mutta se ei mennyt kaupan. Vuodenvaihteen jälkeen pistin pyörän uudelleen myyntiin ja se meni suht nopeasti 6500e:lla kaupan. Veikkaan, että olisi sillä mennyt jo syksyllä. Tosin kuluja ei tuosta ajasta minulle tullut ja tilaa säilyttää pyörää oli.
Näin aktiivisena pyöränvaihtajana tiedän, että persnettoa tulee aina. Joskus enemmän ja joskus vähemmän. H-D:n pitäisi arvonsa säilyttää paremmin, mutta toisaalta jo nuo iskarit mitä siihen ostin tulevat omaksi tappioksi myydessä. Ei niitä kukaan hinnassa huomioi.
Retired
On se moton myyminen yksityisenä myös siitä jännää puuhaa, että vielä kertaakaan, viittä motoa kaupanneena en ole saanut kuin muutamia yhteydenottoja sillä pyyntihinnalla, jonka olen hyvityksenä saanut seuraavan vaihtaessa kaupassa. Ja juu, olen ottanut huomioon mikä on halvin tarjous suoralla rahalla. Olen tingannut ja kilpailuttanut esim. nykyistä motoa ostaessani kaikki etelä-Suomen jälleenmyyjät Jyväskylää myöten ja sitten halvimman ostohinnan perusteella laskenut, mitä on saatava edellisestä itse myyden ja pistänyt sen pyyntihinnaksi nettimotoon. Kaikissa tapauksissa olen sähköpostitse/puhelimitse kilpailuttanut tiukimman ostohinnan ja erikseen tehdyllä kierroksella tiukimman välirahan vanha vs. uus. Ja kaikki jekut käytetty tyyliin "naapuriliike tarjosi x, pystytkö samaan?"
Tulos aina omaa myydessä absoluuttisen alarajan pyyntihinnalla sama: nada. Sitten vaan moto vaihtaen liikkeeseen. Selviääpähän paperitöistä yhdellä istunnolla, eikä tarvitse jännittää moton antamista koeajoon jollekin amisviikselle.
Autoissa kuvio tasan päinvastoin. Yhtä lukuunottamatta kaikki vanhat autoni ovat menneet nettiautossa itse kaupaten eteenpäin. Liekö motoissa jotain autoja kummallisempaa, että yksityiseltä myyjältä ei osteta niin herkästi?
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Mulle kävi viimeisimmässä kaupassa niin, että alunperin piti mennä molemmat pyörät vaihdossa XR:ään. Sitten teinkin Trumpasta kaupat ja vaihdoin vain Buellin XR:ään. Näin tehden säästin 1500e selvää rahaa. Eli kiitoksia vain Scramblerin ostajalle.
Toki kahta yhteen vaihtaessa liikkeeseen on vielä normaalia huonommassa neuvotteluasemassa.
Retired
Noita mp-kauppoja nyt ei montaa ole (vielä) itselleni kertynyt, mutta samat on kokemukset. Nettimoton edullisimmallakaan hinnalla ei ole puhelin intoutunut laulamaan, saati ostajaehdokkaita oven taakse jonottamaan => ja eikun liikkeessä vaihtaen(wekkuli @ Huhti. 03 2011,10:30) kirjoitti
Tosin tuokin nyt on sellainen että liikkeessä käytettyä uudempaan käytettyyn vaihtaessa pitäisi sitten välirahan ja uuden ehdokkaan mätsätä samassa mestassa, mutta... Bränikkään vaihdettaessa tilanne onkin sitten jo ihan toinen
Kerran satuin myös erehtymään automerkkiin, jota ei saanut kaupaksi ei sitten niin millään. Hyvityshintakin oli siksi enempi vain nimellinen, saman olisi varmaan saanut jo käteis-alennuksenakin. Vaan minkäs teet. Ei sitä nurkkiinkaan voinut pyörimään jättää => kärsittiin tappiot hammasta purren ja otettiin opiksiEi sillä että nuo nykyisetkään kotterot mitään halutuimpia merkkejä olisi, mutta yksi jo meni yksityiskauppana ja ihan hyvään hintaankin vieläpä
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Jeps!!!
Itse ostin museopyörän syksyllä -10. Eli pakettiautolla reissuun ja rahhoo mukkaaan....Kiitokset porvoon suuntaan.
Jäin kahden mopon loukkuun......no hätä.
Möin customin huhtikuussa-11. Tämäkin nettimoton kautta.
Tein ilmon ja ensimäinen soittaja vei pyörän.....noin minutin päästä ilm . teosta. Tosi on. Kiitos raahen suuntaan.
Kävi kuin elokuvissa , mutta joskus saletisti natsaa....
*
p.s *Ja voin vakuuttaa, että ostajista ei ollut pulaa....myöhemmin tulleiden kyselyjen perusteella..
Olen ns vanha myyntimies: kaupan tiet ovat arvaamattomia.....(Boxeri @ Huhti. 03 2011,22:01) kirjoitti
Näin se menee,mennyt vuosikymmeniä!
Tunturi Sport. Siitä se alkoi,,,,
Mietippä asiaa vähän pidemmälle mikäli kykenet,kaikki eivät ole ostamassa ensimmäistä ja ainoata pyörää ......(Mad-eira @ Huhti. 02 2011,23:25) kirjoitti