Tulokset 1:stä 24:een 24:sta
  1. #1
    lainaus on jostain 60 luvun kirjasta, Uusi moottoripyöräkirja. tuntuu, että nykyaikana pyörän valinnassa on unohdettu nämä hyväksihavaitut periaatteet.

    Lainaa kirjoitti
    Jo Kahdenkymmenen vuoden takaa periytyy yleinen suomalainen käsitys, että moottoripyörän on oltava moottorikooltaan ainakin 350-500cm3. Tätä käsitystä on vieläkin vallalla, vaikka moottoripyörien kehitys on aikaan-saanut sen, että nykyinen 250cm3 pyörä tehossaan ylittää silloiset 500cm3 pyörät. Vanha saksalainen periaate on, että moottoripyörä on valittava siten, että sen teho voidaan ainakin 85%:sesti käyttää hyväksi. Tämä perustuu siihen, että moottoripyörän kuluminen johtuu enemmän alilämpöisessä moottorissa kiertävien syövyttävien aineiden olemassaolosta sekä tiivistyneestä vesihöyrystä, kuin tavallisesta ajokulumisesta. Nämä edellämainitut taas johtuvat tehon liian alhaisesta hyötykäytöstä tai konen kokoon nähden lyhyestä ajomatkasta. Esim, jos työmatka on 15km, voidaan käyttää 200cm3 konetta, mutta ei suurempaa, jos yllämainitut tekijät otetaan huomioon. Mitä suurempi kone, sitä pidemmän on matkan oltava, jotta kone lämpiäisi tarpeeksi ja kävisi riittävän kauan oikeassa käyttölämpötilassa. Tehon hyväksikäytössä taas on kyseessä nopeus, Jos oletetaan, että käyttäjä tavallisimmin ajaa 85km/h, on aivan turhaa ostaa konetta, jonka huippunopeus on 150km/h:ssa. Oikea kone on se, joka parhaimmillaan kulkee 95-105km/h. On tietysti kaunista sanoa koneen huippunopeudeksi korkea luku, mutta se maksaa niin ostossa kuin käytössäkin.
    Ehkäpä yllä oleva monen mielestä on turhaa 'liikaviisautta', joten voidaankin käyttää hyvinkin yksinkertaista nyrkkisääntöä: taloudellinen joka miehen kone, joka myös soveltuu jatkuvaan kahden hengen ajoon, on 175-350cm3. Tarkempi valinta on riippuvainen makuasioista, matkan pituudesta, nopeusvaatimuksista ja hinnasta.
    Tätä suuremmat moottoripyörä ovat tietenkin puolusteltavissa muilta näkökohdilta katsottuna, lähinnä urheiluominaisuuksiltaan, ja pienemmät taas hinnaltaan halpoina yhden hengen ajoneuvoina.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  2. #2
    Mullahan on ihan oikeankokoinen pyörä, kun työmatka on 70 km ja kone 800:nen.

    Ei ole hukkatehoja.
    jamaha 02 --> riumppi 11

    Blue's brother
  3. #3
    998cc/ työmatka 2km
    Litranen sisävessa
  4. #4
    Lainaa (viltsu81 @ Maalis. 28 2011,11:07) kirjoitti
    998cc/ työmatka 2km *
    No sehän vaan tarkoittaa sitä, että on vedettävä tuppi nurin koko matka, jotta kerkee lämmetä kunnolla.
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
  5. #5
    Haha, busa ja työmatka 1,5 km.
    Pusa + KTM GS 250 + Yamaha TZR 125
  6. #6
    Työmatka 27 Km ja 903/1200/1000 cm3. Eli just ja just kerkee matkalla lämmetä. Kuten itsekin!!

    Mutta asiaahan tuossa artikkelissa on, tosin ehkä tänäpäivänä pitää puhua 600/1000 kuutioisista.


    Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
  7. #7
    Noi 60lukuiset ja siitä tuon 20v taaksepäin tais olla ihan ilmajäähykoneita, oliko ees öljyn jäähdyttimiä noissa?

    Tuommosen lämpeneminen, varsinkin kun olivat kokoonsa/tehoonsa nähden raskastekoisempia kuin nykyiset, on varmasti hitaampaa kuin nykyaikaisen vesijäähdytteisen ruiskupelin kans?
    Myös palotilankoko/osien massa, puristukset, teho yms lämmöntuottoon vaikuttavat asiat tais tehdä yleensä palotapahtumasta viileämmän ja lämmöntuotosta pienemmän kuin nykyisin?

    Lisäksi vesijäähykoneen annettaan lämmetä sisäisellä kierrolla kunnes riittävä lämpö on saavutettu ja sit vasta termostaatti aukee ja *alkaa jäähdytys kierto.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  8. #8
    Pavel Pude:n avatar
    Liittyi Sep 2008
    Littoinen helmi paskan keskellä.
    työmatka 10m. ja 600cc en oo viittiny käynnistää..
    Yamaha fz1-s
    ex Yamaha xt660x
    ex Honda CB 600 hornet
    ex Kawasaki er-6n

    Ihmisillä, jotka väittävät, etteivät anna pikkuasioiden häiritä
    itseään, ei ole koskaan ollut hyttysiä makuuhuoneessaan.
  9. #9
    Busa ei työmatkaa
    Kela racing club, factorydriver
    Hayabusa K8
    alias buslake
  10. #10
    Työmatka 10m ja 1200cm3
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  11. #11
    ZX-10R ja työmatkan pituus on 4 km suuntaansa. Välillä tuntuu että saatoin ostaa työmatkakäyttöön alitehoisen pyörän.
  12. #12
    mikä nykyajan pyörä olis sellainen joka kulkis ainoastaan sen 130 max, jos moottoritienopeudet lasketaan mukaan..?

    ja mielellään joku muu ku piikki.
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  13. #13
    Vanha saksalainen periaate on on osittanut toimivuutensa..ei kande ottaa turkkia mukaan jos aikoo tulla talven kotiin. Mut kivahan se ois olla..

    -KLIK-

    tuo otehan on suoraan suomalaisvirkamiehen ajattelutavasta
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  14. #14
    Työmatkat autolla, mopo 2,3l
    F = dp / dt
  15. #15
    28km/suunta 900cc. Hyvin kuskin koppa lämpiää.
    XJ750 -83
    Specialized Camber Comp 29 -13
    TDM900A -08
    Fantic trial 200 -79
  16. #16
    Työmatka 60km suuntaansa ja 1500cc ja tehoja vain 65hv
    -Kawasaki- Fire & Steel
    Kun taitamaton pistää haluttoman tekemään tarpeetonta tuntuu, kuin turha työ menisi hukkaan.
    VN 1500 Classic FI
  17. #17
    Ei sillä kuutiotilavuudella ole väliä, kunhan tehoja on tarpeeksi.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  18. #18
    Lainaa (raider @ Maalis. 28 2011,14:21) kirjoitti
    Busa ei työmatkaa
    Joka aamuhan noita busseja jyrää kohti stadia ja täynnä työmatkalaisia...
    Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
    Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D

    Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!

  19. #19
    Viisasta tekstiähän tossa kirjassa on,ei taida nykyään vaan olla moiset ajatelmat muodissa.Kyllähän Kikkelillä pituutta pitää olla...



  20. #20
    ja sitte tuli tuuttihondat sun muut. "..eikä mitään muuta tilalla. maailma on pilalla"

    edit: saa jatkaa tota biisiä tosta ken tunnistaa;-)



    "My final offer is this: nothing"
    -Il Bastardo-
  21. #21
    Lainaa (fiuri @ Maalis. 28 2011,18:22) kirjoitti
    ja sitte tuli tuuttihondat sun muut. "..eikä mitään muuta tilalla. maailma on pilalla"

    edit: saa jatkaa tota biisiä tosta ken tunnistaa;-)
    "Lapsikin vain nauraa,
    kun mutsi idättelee kauraa..."

    O tempora...

    Br, Mikko
    KTM 1290 SAS. Suits You, Sir!
  22. #22
    Työpaikalle matkaa n. 100 metriä, wingin just ostin.
  23. #23
    Muistikuvani mukaan DDR:ssä MZ inssit ajatteli juuri tähän malliin, muistan Augustusburgin mitsi osastolla kerrotun että 250cc on juuri optimaalinen ja täysin riittävä moottorin koko olihan niillä sitten yksi 300cc.
    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
  24.  
  25. #24
    13km ja 300cc
    Vespa GTS 300 Super