Mistään en löytänyt googgelilla enkä foorumin haulla tietoa miten nokkien säätö DOHC-koneessa vaikuttaa. Itsellä on 1 pyttysessä pyörässä Hotcamsin Stage 1 nokat ja vakiosäädöissään. Ylärekisteristä löytyy nyt höökiä mutta alhaalta ja keskeltä hävis ehkä liikaa vääntöä.
Mihinkään pajalle ne aio tuon hintaista ykspyttypäristintä viedä enkä ehkä nokkiakaan säätää (jos täällä se kielletään) mutta yleisesti kiinnostaisi tietää perusteita mitä kulman säädöllä saadaan aikaan.
Noissa nokissa on säätömahdollisuus joten kai niillä jotain pystyy tekemään vai onko kyse vain esim. matalamman kansipahvin kompensoinnista tms?
Samaan syssyyn kysymys eli koneella on ajettu varmaan yli nelkyt tonnia ja nokkaketju on orkkis. Mottiin on vaihdettu alkuperäisen ketjun automaattikiristimen (joka kuulemma kiristää liikaa) tilalle manuaalikiristin mutta nyt tuli mieleen jotta oliskohan ketju jo venynyt sen verran että sillä saattaisi olla jotain vaikutuksia nokkien kulmiin ja sitä kautta tehoihin? Ainakin nokissa olleet ajoitusmerkit eivät olleet täysin 100% vaakatasossa kuten ohjekirja sanoi mutta en tiedä pitääkö niiden ollakaan täysin vaaterissa.
Nokkien ajoituksella saadaa lähinnä tehoaluetta siirettyä suhteessa kierroksiin. Toki laskettu kansi/sylinteriryhmä muuttaa nokan ajoitusta ketjun pituuden muuttuessa vetävällä puolella.
Joissakin pyörissä on virinokan arvot heittäneet tehtaan antamista jopa parikymmentä astetta, tämä jo tuntuu persdynossakin. Muutoin on aivan nokasta kiinni miten moottorin luonne muuttuu, jos se on suunniteltu huipputehoille huippukierroksille, ei alhaalla kuulukkaan olla tehoa. Amatööri lopettaa *![]()
TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
GSX1300R -02 Tourinkiin
Suzuki DR650 -99 EX
RSV1000R -04 EX
eikös se karkeasti yleistäen mene niin että kun ketju venyy, (tai kantta lasketaan) niin nokan ajoitus muuttuu myöhaisemmälle ja kone laulaa korkeammalta...
TRX850 -96
XT500 -80
No on kyllä todella karkeasti yleistetty(RHR @ Maalis. 28 2011,09:39) kirjoitti
![]()
Myöhäsemmälle ne kyllä menee, mutta se että mikä on lopputulos, sitä ei voi ennakkoon sanoa, ellei tiedä missä asteissa nokat on, millaiset nokat on kyseessä jne.
Tossa olis pari linkkiä, mistä voi olla jotain hyötyä:
http://www.motorcycleproject.com/mot...t/lobectr.html
http://www.rbracing-rsr.com/camshaft.html
Ja mitä tulee tuohon nokkaketjuun, niin olisin itse vaihtanut sen jo puolimatkassa noista kilsoista. Se kun on kuitenkin kohtuu pieni investointi, mutta aika oleellinen asia. Tuollaisessa yksmukisessa kun nokkaketju on aika kovalla rasituksella.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
No mutta. Jos haluat alas ja keskellä lisää vääntöä niin imua aikaisemmalle sitten. Ylärekisteri toki sitten kärsii tästä, hyvällä overlapilla saattaa voida vähän paikata tuota.
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
Overlappia vaikuttaa paljon koneen toimintaan. Pyöräpuolelta en muista, mutta autoissa esim imu/pakonokan välinen kulma turboissa esim. yli 110 astetta ja korkeakierroksiset vaparit taas lähellä 100 astetta. Mitä enenmmän asteita, sitä vähemmän venat yhtäaikaa auki. Vastaavasti vähemmän asteita, niin huuhtelu toimii yläkierroksilla, mutta alhaata puuttuu henki. Nokkien merkit on yleensä suuntaa antavia, ettei ajoitusta sekoitettaisi hampaalla yms. Pulttaa kiinni nokat yleensä koneistettu toimimaan alkuperäisellä ajoituksella(ei venyneet osat). Nokkalapusta pitäisi löytyä se säätöarvo paljonko venttiili on auki yläkuolokohdassa (mäntä täysin yläasennossa). Ylensä tehtaan nokat toimii parhaiten oikeissa arvoissa, mutta käyttäjäkohtaisia mieltymyksiähän voi aina hakea...
KTM Duke 790 -19 ex:Suzuki GSX1300R -08,Suzuki GSX-R 750 K9 ,Triumph 675 Daytona -07,BMW G 650 Xmoto -07,Yamaha FZ1-N -06,Yamaha FZR 1000 -96(piikkinä 70-luvun 125cc Harley-Davidson)
Pitää kokeilla säätää imua aikasemmalle mutta ekana taidan vaihtaa tuon nokkaketjun ja ajaa katsoen vaikuttaako mitään.
Katto nyt ihan ekana noi Parjanin linkit,niisä on ihan hyvät perustiedot,ennenkuin alat säätää niitä ollenkaan. Yletöntä overlappia ei kannata rakentaa koska se vie alaväännön ja ylöskin saat lisää vain jos se pakopuoli on siihen sovelias.
Ja ei sitä imunokkaa voi aikaistaa ihan mahdottomia tai herra mäntä ja neiti venttiili ottaa toisiinsa kiinni.(rellonen @ Maalis. 28 2011,17:00) kirjoitti
Noista linkeistä pääset kyllä hyvin alkuun ja kannattaa mittata alkutilanne ensiksi ja ota se paperille ylös. Vaikkapa asteina imu ja pakonokan tiedot, niin pääset aina takaisin siihen mistä olet lähtenyt. Niillä arvoilla voit myös laskea tuon toisen linkin kautta center lobet ja niiden perusteellakin pääset jo jyvälle kumpaa nokkaa pitää kääntää ja mihin suuntaan, jos siis on tiedossa mitä koneelta haluat ja missä arvoissa ne nokat nyt on.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....