miten laitatte ketjulinjan kohdalleen,voiko ketjulinjamerkkeihin luottaa ??
tuntuu että omassa pyörässä merkit ei satu kohdalleen kun silmämääräisesti yrittää pälyillä rataslinjaa kohdilleen,sanokaa miten tälläätte renkaanvaihdon jälkeen rataslinjat suoraan ??
eikös ole näin että jos linja kierossa aiheuttaa sivuääntä ja ketjun ja rattaiden kulumista enemmän,voiko epäsuoruus myös aiheuttaa vauhdissa ketjujen irtoamisen ajossa ??![]()
Takahaarukan päästä työntömitalla mittaa etäisyyden taka-akselin kiristyspalikoihin. Olettaen että ovat symmetriset.
edit. niin ja se että ketjut pomppaa pois täytyy niiden olla ennemmin helkkarin löysällä, ei sitä takarengasta normaalilla järjellä oleva yksilö saa niin vinoon laitettua.
Ja vinossa oleva ketjulinja kuluttaa rattaan toista reunaa.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Laserilla sais varmasti suoraks,mut ite tehny sillee et merkkejen perusteella kohillee,ja kiinni..Sitte pälyilee takaa et onko ketjut suorassa ja onko rengas samalla etäisyydellä swingistä molemmilta puolilta.(road closed @ Maalis. 23 2011,14:05) kirjoitti
![]()
R1 07
Tai ihan yksinkertaisesti mittaa rullamitalla takahaarukan nivelpisteen ja pyöränakselin etäisyyden. Ei tarvi arvailla.(willik @ Maalis. 23 2011,14:08) kirjoitti
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
En pitäis yksinkertaisena ja tarkkana tapana tuota, mutta kukin tietysti tavallaan.(TunturiTT @ Maalis. 23 2011,14:26) kirjoitti
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
nii-in,jos ovat symmetriset..kaikki kauhukuvat alkaa vain pakkautua mieleen jos ajelee reippaammin,radalla tietty,eihän sitä maanteillä kukaan hurjastele..(willik @ Maalis. 23 2011,14:08) kirjoitti
mitenkä laittanevat liikkeissä kohdilleen vai onko siel sit meininki että kohdistusmerkkejen perusteella vain ja menoksi
Hommasin joskus tuollaisen Profi Cat laserin joka on tuohon tarkoitukseen, ei paljon maksanut * Profi Cat laser *
Taisi olla noin 40 € mitä oli hintaa ja on helppo ja nopea katsoa ketjulinjan suoruus.
Entiset:
Helkama Mini->Hopeasiipi de Luxe->Tunturi Start-> Suzuki TS 125->
Suzuki GSX 750->Honda GL 1200 D->HD XL883C Sportster->
Honda GL 1500->Honda GL 1800
Nykyiset:
BMW K1600 GTL -16
BMW R1100GS -99
laser-cat onkin näemmä pätevän tuntuinen kapine !!(NykanVe @ Maalis. 23 2011,15:01) kirjoitti
melkeinpä joutunee ettimään jostain verkkokaupasta hintaa,aika tärkee asia kuitenkin tuo rataslinja..
Suomesta löytyy tuolta *klik*
Entiset:
Helkama Mini->Hopeasiipi de Luxe->Tunturi Start-> Suzuki TS 125->
Suzuki GSX 750->Honda GL 1200 D->HD XL883C Sportster->
Honda GL 1500->Honda GL 1800
Nykyiset:
BMW K1600 GTL -16
BMW R1100GS -99
Samat mittapisteet, mutta oikein tarkoitukseen (itse) tehdyllä työkalulla mittaillen.(willik @ Maalis. 23 2011,14:49) kirjoitti
Helpottaa tietenkin kun pyörässä on nuo kaikki neljä akselin päätä näkösällä.
Kompataan tätä tyyliä. Tosin itse tein niin että mittasin swingin akselin etäisyyden säätöuran etureunaan. Ainakin Millessä oli molemmilla puolilla etäisyys sama, joten jatkossa voi käyttää pellkkää tönäriä mittaamiseen. Muutenkin helpompaa kun mitan muutoksen voi lukea mitasta, samalla kun säätää etäisyyttä.(Seikkailu_R @ Maalis. 23 2011,15:42) kirjoitti
Aprilia Mille R -03
Ex. Speedmaster 2003
Meinaatteko ihan oikeasti, että ne on tehtaalla ihan lämpimikseen stanssanneet nuo merkit svingiin?(Seikkailu_R @ Maalis. 23 2011,14:42) kirjoitti
Kyllä niitten avulla sen renkaan saa sen verta suoraan, että ei pitäs ketjun/rattaan kauhiammin kulua. Totta kai se on hyvä tarkistaa, mutta yleensä sen näkee jo silmällä ja korvalla kuulemalla (ruttuuttaa) kun rengasta pyörittää jos ketju kanittaa.
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Mä tarkistan omani sillai, että laitan viivoittimen takarattaan kylkeen ihan siihen "yläketjun" alle ja katson miten se viivoitin seuraa ketjulinjaa. Viivoitin kannattaa pitää suorassa kulmassa rattaaseen nähden. Jos viivoitinta jää yhtä paljon ketjun alle molemmista päistä, niin takaratas on aika hyvin linjassa.
Kuva kertois enemmän kuin kehno selitys mutta ei ole nyt sellaista tähän hätään...
Biltemasta löytyy vähän samalla periaatteella toimiva työkalu. Hinta 10e (Ketjun ja hammaspyörän mittaustyökalu, sivu 21, kevät kesä 2011)
d(^<^)b
tuo oli hyvä vinkki,eikös viivottimen voi laittaa suoraan rattaaseen kiinni nin näkee kait siitäkin linjan kun päältäpäin katselee ??
Onkos työntömittaosasto kattonut paljonko nuo tehtaan merkit voi heittää? Ilmeisesti heittää kun viitsitte mittailla?(uiop @ Maalis. 23 2011,15:59) kirjoitti
KTM 1290 Super Adventure S
Silmämääräsesti. Takarengas on ollu irti ehkä jonku 20 kertaa parissa vuodessa.
Tarvis varmaa joskus jaksaa mittailla tarkotukseen sopivalla mittakalulla, ett kuin hyvin ööga pitää kutinsa.
Etu- ja takarattaan, ja ketjujen symmetrisestä kulumisesta päätellen voisi veikata että ketju on ollut suorassa.
Swingin lovet heittää vajaa puoli pykälää öögaan verrattuna. Siis jos öögaan on uskominen.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Tuosta hintaan 39 euroa kotiin tuotuna. *Tulee noin viikossa perille.(NykanVe @ Maalis. 23 2011,15:16) kirjoitti
Jos ei jaksa mittailla, niin pyörittelee rengasta ja katsoo kuinka rattaan piikit asettuu ketjun reikiin keskelle rattaan takaosassa. Siitä näkee helposti jos vähänkin vinossa.
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Tuo laser on kyllä ihan paras juttu. Muutama vuosi sitten vaihdettiin kamun Drifteriin hihna ketjun tilalle ja pistettiin aluks noiden merkkien mukaan. Kyllähän narisi ja oli selvästi vinossa, mutta laserilla laitettiin suoraan ja hienosti on aivan äänettä pyörinyt sen jälkeen![]()
Empä ole kattonu. Eikä kyllä pätkääkään kiinnosta oli ne merkit mitä&missä tahansa.(kimimikakeke @ Maalis. 23 2011,18:13) kirjoitti
On vain helppo ja nopea katsoa takahaarukan päästä tönärillä. Tietysti tuo taka- ja takahaarukan akselin etäisyys on hyvä tapa mitata myös. Ainut vain että rossipyörissäni ei takahaarukan akseli ole näkyvissä, kun runkosuojat edessä.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Melkoista tiedettä *...ite oon luottanut pyörän omiin "säätömerkkeihin" enkä ole huomannut että ketjut tai rattaat olisi kuluneet normaalia aiemmin loppuun
Taitaa olla kulumisen kannalta tärkeempää ketjujen pesu ja voitelu
ZZR 1400 -08
CBR XX 1100 -06
GSX 750F -03
ER-5 -97
+100tkm/120kmh
Olisikin stanssatut merkit...(uiop @ Maalis. 23 2011,15:59) kirjoitti
Mutku ei.
Sellaiset epämääräiset valetut viivat ja vastaparina aluvalu palikan joka suuntaan pyöristetty reuna.
Eihän sitä jatkuvasti tule tarkisteltua mittaamalla, varsinkaan kun renkaan irroitus ei muuta säätöjä.
Vaan eipä tuo mittatikkun askartelukaan mitään maksanut...
Eihän se nyt mitään tiedettä ole. *Mutta jos haluat äänettömät ja värinättömät ketjut niin silloin linjan suoruus on tärkeä. *(suzuki03 @ Maalis. 23 2011,19:51) kirjoitti
En usko että se pieni vinous vaikuttaa kulumiseen kovinkaan ratkaisevasti.
Lasermittaus on helpoin ja tarkin tapa. *Silmämääräinen svingin merkkien vertailu on melko epätarkkaa. *Parempi mittailla digitaalisella tönärilla.
Kiristetään ketjun puoli oikeaan kireyteen, laitetaan tönärin perä takahaarukan päähän ja työnnetään piikki kiristyspalikkaan kiinni, laitetaan työntömitan lukko kiinni.(Geronimo @ Maalis. 23 2011,20:00) kirjoitti
Laitetaan lukittu työntömitta toiselle puolelle takahaarukan päähän ja kiristetään toinen puoli niin, että työntömitan pinnat vastaa haarukkaa ja kiristyspalikkaa.
Ei siinä tarvitse lukea työntömitan lukemaa, eikä digitaalistakaan lukemaa. Saman homman tekee vaikka ruuvimeisselillä kunhan mittakohta pysyy samana eikä sormi liikaha.
Ei olis uskonu, että tätäkin pitää rautalangasta vääntää. Eikä todellakaan ole yhtään mitään tiedettä, vaikka orgissa taas vaihteeksi parhaansa yrittää.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
joo minullakin samansuuntainen arvio heitosta,vajaa puoli viivanväliä,pyärähän on XX super bläkkäri(scuuba @ Maalis. 23 2011,18:52) kirjoitti
Ja tuohon haarukan päähän/säätöpalikan päähän sitten pitäisi luottaa? Kun merkeissäkin jo on reilun puoli viivan väliä heittoa..(willik @ Maalis. 23 2011,20:34) kirjoitti
Riiiight.
Sehän onkin niin kamalan vaikeaa kouluttamattomalle ihmiselle ottaa rullamitta tai ihan mikä tahansa mitta-apuväline ja mitata kahden akselin väli. Ymmärrän toki, jos ei oikeasti osaa. Voi toki kysyä neuvoa joltain..
*tähän pari vapaavalintaista hymiötä, myhiötä ja kyrpiötä*
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Seisooko sulla, kun puhut kahdesta akselista?(TunturiTT @ Maalis. 23 2011,22:13) kirjoitti
On hyvä tietysti olla niin avoin ja ymmärtää, että jos ei osaa mitata ja tarjoat auttavaa apua. Mutta ottaahan se luonteen päälle jos on helpompikin tapa tehdä sama asia. Puhumattakaan että takahaarukan akseli ei ole näkyvissä johon voisi jollainlailla rullamitan pään laittaa ja ei kyseenalaista tarkkuutta. Tuo tankosysteemi on kyllä näppärä minkä seikkailija r laitto, mutta rullamitta... nojoo.
Jos ottaa noin luonteelle, että sanoo toisen tavan niin silloin voi suksia *tähän vapaavalintainen paikka*.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Tuota tapaa minäkin olen käyttänyt.(TeroT @ Maalis. 23 2011,19:33) kirjoitti
Aivan selvästi alkaa kevät olenaan ovella, ku joka helkatin ketjussa on ihan mahoton tinka päällä.
Miten olis jos vaikka jengi ihan rauhassa käy vielä saunassa, juopii vähän kaliaa ja kattelee ikkunan läpitte lunta joka ulkona sulaa ja ajattelee asiasta posiitiivisesti.
![]()
![]()
![]()
![]()
Kohta mopoillaan kaikki!
![]()
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Yks sellainen karvalakki-tapa on ottaa tarpeeksi pitkä ja suora skeba, laittaa se takarenkaan kylkeen niin että skeban toinen pää ylettää etuakselin kohdalle.
Kun kokeilee molemmille puolille rengasta niin näkee kyllä onko takapyörä suorassa vai ei.
Tässä siis tarvii pyörä olla joko keskituella tai takapukin päällä.
Olen itse huomannut, kun on ollut tarpeeksi tasainen suoranpätkä ja tuuleton päivä, että fillari puoltaa ilman käsiä ajaessa jos takapyörä ei ole suorassa.