Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 32:sta
  1. #1
    miten laitatte ketjulinjan kohdalleen,voiko ketjulinjamerkkeihin luottaa ??
    tuntuu että omassa pyörässä merkit ei satu kohdalleen kun silmämääräisesti yrittää pälyillä rataslinjaa kohdilleen,sanokaa miten tälläätte renkaanvaihdon jälkeen rataslinjat suoraan ??

    eikös ole näin että jos linja kierossa aiheuttaa sivuääntä ja ketjun ja rattaiden kulumista enemmän,voiko epäsuoruus myös aiheuttaa vauhdissa ketjujen irtoamisen ajossa ??
  2. #2
    Takahaarukan päästä työntömitalla mittaa etäisyyden taka-akselin kiristyspalikoihin. Olettaen että ovat symmetriset.

    edit. niin ja se että ketjut pomppaa pois täytyy niiden olla ennemmin helkkarin löysällä, ei sitä takarengasta normaalilla järjellä oleva yksilö saa niin vinoon laitettua.
    Ja vinossa oleva ketjulinja kuluttaa rattaan toista reunaa.



  3. #3
    Lainaa (road closed @ Maalis. 23 2011,14:05) kirjoitti
    miten laitatte ketjulinjan kohdalleen,voiko ketjulinjamerkkeihin luottaa ??
    tuntuu että omassa pyörässä merkit ei satu kohdalleen kun silmämääräisesti yrittää pälyillä rataslinjaa kohdilleen,sanokaa miten tälläätte renkaanvaihdon jälkeen rataslinjat suoraan ??

    eikös ole näin että jos linja kierossa aiheuttaa sivuääntä ja ketjun ja rattaiden kulumista enemmän,voiko epäsuoruus myös aiheuttaa vauhdissa ketjujen irtoamisen ajossa ??
    Laserilla sais varmasti suoraks,mut ite tehny sillee et merkkejen perusteella kohillee,ja kiinni..Sitte pälyilee takaa et onko ketjut suorassa ja onko rengas samalla etäisyydellä swingistä molemmilta puolilta.
    R1 07
  4. #4
    Lainaa (willik @ Maalis. 23 2011,14:08) kirjoitti
    Takahaarukan päästä työntömitalla mittaa etäisyyden taka-akselin kiristyspalikoihin. Olettaen että ovat symmetriset.

    edit. niin ja se että ketjut pomppaa pois täytyy niiden olla ennemmin helkkarin löysällä, ei sitä takarengasta normaalilla järjellä oleva yksilö saa niin vinoon laitettua.
    Ja vinossa oleva ketjulinja kuluttaa rattaan toista reunaa.
    Tai ihan yksinkertaisesti mittaa rullamitalla takahaarukan nivelpisteen ja pyöränakselin etäisyyden. Ei tarvi arvailla.
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  5. #5
    Lainaa (TunturiTT @ Maalis. 23 2011,14:26) kirjoitti
    Lainaa (willik @ Maalis. 23 2011,14:08) kirjoitti
    Takahaarukan päästä työntömitalla mittaa etäisyyden taka-ak......eunaa.
    Tai ihan yksinkertaisesti mittaa rullamitalla takahaarukan nivelpisteen ja pyöränakselin etäisyyden. Ei tarvi arvailla.
    En pitäis yksinkertaisena ja tarkkana tapana tuota, mutta kukin tietysti tavallaan.
  6. #6
    Lainaa (willik @ Maalis. 23 2011,14:08) kirjoitti
    Takahaarukan päästä työntömitalla mittaa etäisyyden taka-akselin kiristyspalikoihin. Olettaen että ovat symmetriset.

    edit. niin ja se että ketjut pomppaa pois täytyy niiden olla ennemmin helkkarin löysällä, ei sitä takarengasta normaalilla järjellä oleva yksilö saa niin vinoon laitettua.
    Ja vinossa oleva ketjulinja kuluttaa rattaan toista reunaa.
    nii-in,jos ovat symmetriset..kaikki kauhukuvat alkaa vain pakkautua mieleen jos ajelee reippaammin,radalla tietty,eihän sitä maanteillä kukaan hurjastele..
    mitenkä laittanevat liikkeissä kohdilleen vai onko siel sit meininki että kohdistusmerkkejen perusteella vain ja menoksi



  7. #7
    Hommasin joskus tuollaisen Profi Cat laserin joka on tuohon tarkoitukseen, ei paljon maksanut * Profi Cat laser *
    Taisi olla noin 40 € mitä oli hintaa ja on helppo ja nopea katsoa ketjulinjan suoruus.



    Entiset:
    Helkama Mini->Hopeasiipi de Luxe->Tunturi Start-> Suzuki TS 125->
    Suzuki GSX 750->Honda GL 1200 D->HD XL883C Sportster->
    Honda GL 1500->Honda GL 1800
    Nykyiset:
    BMW K1600 GTL -16
    BMW R1100GS -99
  8. #8
    Lainaa (NykanVe @ Maalis. 23 2011,15:01) kirjoitti
    Hommasin joskus tuollaisen Profi Cat laserin joka on tuohon tarkoitukseen, ei paljon maksanut * Profi Cat laser *
    laser-cat onkin näemmä pätevän tuntuinen kapine !!

    melkeinpä joutunee ettimään jostain verkkokaupasta hintaa,aika tärkee asia kuitenkin tuo rataslinja..



  9. #9
    Suomesta löytyy tuolta *klik*
    Entiset:
    Helkama Mini->Hopeasiipi de Luxe->Tunturi Start-> Suzuki TS 125->
    Suzuki GSX 750->Honda GL 1200 D->HD XL883C Sportster->
    Honda GL 1500->Honda GL 1800
    Nykyiset:
    BMW K1600 GTL -16
    BMW R1100GS -99
  10. #10
    Lainaa (willik @ Maalis. 23 2011,14:49) kirjoitti
    Lainaa (TunturiTT @ Maalis. 23 2011,14:26) kirjoitti
    Lainaa (willik @ Maalis. 23 2011,14:08) kirjoitti
    Takahaarukan päästä työntömitalla mittaa etäisyyden taka-ak......eunaa.
    Tai ihan yksinkertaisesti mittaa rullamitalla takahaarukan nivelpisteen ja pyöränakselin etäisyyden. Ei tarvi arvailla.
    En pitäis yksinkertaisena ja tarkkana tapana tuota, mutta kukin tietysti tavallaan.
    Samat mittapisteet, mutta oikein tarkoitukseen (itse) tehdyllä työkalulla mittaillen.

    Helpottaa tietenkin kun pyörässä on nuo kaikki neljä akselin päätä näkösällä.
  11. #11
    Lainaa (Seikkailu_R @ Maalis. 23 2011,15:42) kirjoitti
    Samat mittapisteet, mutta oikein tarkoitukseen (itse) tehdyllä työkalulla mittaillen.

    Helpottaa tietenkin kun pyörässä on nuo kaikki neljä akselin päätä näkösällä.
    Kompataan tätä tyyliä. Tosin itse tein niin että mittasin swingin akselin etäisyyden säätöuran etureunaan. Ainakin Millessä oli molemmilla puolilla etäisyys sama, joten jatkossa voi käyttää pellkkää tönäriä mittaamiseen. Muutenkin helpompaa kun mitan muutoksen voi lukea mitasta, samalla kun säätää etäisyyttä.
    Aprilia Mille R -03

    Ex. Speedmaster 2003
  12. #12
    Lainaa (Seikkailu_R @ Maalis. 23 2011,14:42) kirjoitti
    Lainaa (willik @ Maalis. 23 2011,14:49) kirjoitti
    Lainaa (TunturiTT @ Maalis. 23 2011,14:26) kirjoitti
    Lainaa (willik @ Maalis. 23 2011,14:08) kirjoitti
    Takahaarukan päästä työntömitalla mittaa etäisyyden taka-ak......eunaa.
    Tai ihan yksinkertaisesti mittaa rullamitalla takahaarukan nivelpisteen ja pyöränakselin etäisyyden. Ei tarvi arvailla.
    En pitäis yksinkertaisena ja tarkkana tapana tuota, mutta kukin tietysti tavallaan.
    Samat mittapisteet, mutta oikein tarkoitukseen (itse) tehdyllä työkalulla mittaillen.

    Helpottaa tietenkin kun pyörässä on nuo kaikki neljä akselin päätä näkösällä.
    Meinaatteko ihan oikeasti, että ne on tehtaalla ihan lämpimikseen stanssanneet nuo merkit svingiin?

    Kyllä niitten avulla sen renkaan saa sen verta suoraan, että ei pitäs ketjun/rattaan kauhiammin kulua. Totta kai se on hyvä tarkistaa, mutta yleensä sen näkee jo silmällä ja korvalla kuulemalla (ruttuuttaa) kun rengasta pyörittää jos ketju kanittaa.
    -Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
  13. #13
    Mä tarkistan omani sillai, että laitan viivoittimen takarattaan kylkeen ihan siihen "yläketjun" alle ja katson miten se viivoitin seuraa ketjulinjaa. Viivoitin kannattaa pitää suorassa kulmassa rattaaseen nähden. Jos viivoitinta jää yhtä paljon ketjun alle molemmista päistä, niin takaratas on aika hyvin linjassa.

    Kuva kertois enemmän kuin kehno selitys mutta ei ole nyt sellaista tähän hätään...

    Biltemasta löytyy vähän samalla periaatteella toimiva työkalu. Hinta 10e (Ketjun ja hammaspyörän mittaustyökalu, sivu 21, kevät kesä 2011)





    d(^<^)b
  14. #14
    tuo oli hyvä vinkki,eikös viivottimen voi laittaa suoraan rattaaseen kiinni nin näkee kait siitäkin linjan kun päältäpäin katselee ??
  15. #15
    Lainaa (uiop @ Maalis. 23 2011,15:59) kirjoitti
    Lainaa (Seikkailu_R @ Maalis. 23 2011,14:42) kirjoitti
    Lainaa (willik @ Maalis. 23 2011,14:49) kirjoitti
    Lainaa (TunturiTT @ Maalis. 23 2011,14:26) kirjoitti
    Lainaa (willik @ Maalis. 23 2011,14:08) kirjoitti
    Takahaarukan päästä työntömitalla mittaa etäisyyden taka-ak......eunaa.
    Tai ihan yksinkertaisesti mittaa rullamitalla takahaarukan nivelpisteen ja pyöränakselin etäisyyden. Ei tarvi arvailla.
    En pitäis yksinkertaisena ja tarkkana tapana tuota, mutta kukin tietysti tavallaan.
    Samat mittapisteet, mutta oikein tarkoitukseen (itse) tehdyllä työkalulla mittaillen.

    Helpottaa tietenkin kun pyörässä on nuo kaikki neljä akselin päätä näkösällä.
    Meinaatteko ihan oikeasti, että ne on tehtaalla ihan lämpimikseen stanssanneet nuo merkit svingiin?

    Kyllä niitten avulla sen renkaan saa sen verta suoraan, että ei pitäs ketjun/rattaan kauhiammin kulua. Totta kai se on hyvä tarkistaa, mutta yleensä sen näkee jo silmällä ja korvalla kuulemalla (ruttuuttaa) kun rengasta pyörittää jos ketju kanittaa.
    Onkos työntömittaosasto kattonut paljonko nuo tehtaan merkit voi heittää? Ilmeisesti heittää kun viitsitte mittailla?
    KTM 1290 Super Adventure S
  16. #16
    Silmämääräsesti. Takarengas on ollu irti ehkä jonku 20 kertaa parissa vuodessa.
    Tarvis varmaa joskus jaksaa mittailla tarkotukseen sopivalla mittakalulla, ett kuin hyvin ööga pitää kutinsa.
    Etu- ja takarattaan, ja ketjujen symmetrisestä kulumisesta päätellen voisi veikata että ketju on ollut suorassa.
    Swingin lovet heittää vajaa puoli pykälää öögaan verrattuna. Siis jos öögaan on uskominen.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  17. #17
    Lainaa (NykanVe @ Maalis. 23 2011,15:16) kirjoitti
    Suomesta löytyy tuolta *klik*
    Tuosta hintaan 39 euroa kotiin tuotuna. *Tulee noin viikossa perille.
  18. #18

    R.I.P.
    Liittyi Mar 2004
    Heinälampi
    Jos ei jaksa mittailla, niin pyörittelee rengasta ja katsoo kuinka rattaan piikit asettuu ketjun reikiin keskelle rattaan takaosassa. Siitä näkee helposti jos vähänkin vinossa.
    Mitään en tunnusta!
    1000RR YCC #141
  19. #19
    Tuo laser on kyllä ihan paras juttu. Muutama vuosi sitten vaihdettiin kamun Drifteriin hihna ketjun tilalle ja pistettiin aluks noiden merkkien mukaan. Kyllähän narisi ja oli selvästi vinossa, mutta laserilla laitettiin suoraan ja hienosti on aivan äänettä pyörinyt sen jälkeen
  20. #20
    Lainaa (kimimikakeke @ Maalis. 23 2011,18:13) kirjoitti
    Onkos työntömittaosasto kattonut paljonko nuo tehtaan merkit voi heittää? Ilmeisesti heittää kun viitsitte mittailla?
    Empä ole kattonu. Eikä kyllä pätkääkään kiinnosta oli ne merkit mitä&missä tahansa.

    On vain helppo ja nopea katsoa takahaarukan päästä tönärillä. Tietysti tuo taka- ja takahaarukan akselin etäisyys on hyvä tapa mitata myös. Ainut vain että rossipyörissäni ei takahaarukan akseli ole näkyvissä, kun runkosuojat edessä.
  21. #21
    Melkoista tiedettä *...ite oon luottanut pyörän omiin "säätömerkkeihin" enkä ole huomannut että ketjut tai rattaat olisi kuluneet normaalia aiemmin loppuun
    Taitaa olla kulumisen kannalta tärkeempää ketjujen pesu ja voitelu



    ZZR 1400 -08
    CBR XX 1100 -06
    GSX 750F -03
    ER-5 -97
    +100tkm/120kmh




  22. #22
    Lainaa (uiop @ Maalis. 23 2011,15:59) kirjoitti
    Meinaatteko ihan oikeasti, että ne on tehtaalla ihan lämpimikseen stanssanneet nuo merkit svingiin?
    Olisikin stanssatut merkit...
    Mutku ei.
    Sellaiset epämääräiset valetut viivat ja vastaparina aluvalu palikan joka suuntaan pyöristetty reuna.

    Eihän sitä jatkuvasti tule tarkisteltua mittaamalla, varsinkaan kun renkaan irroitus ei muuta säätöjä.

    Vaan eipä tuo mittatikkun askartelukaan mitään maksanut...
  23. #23
    Lainaa (suzuki03 @ Maalis. 23 2011,19:51) kirjoitti
    Melkoista tiedettä *...ite oon luottanut pyörän omiin "säätömerkkeihin" enkä ole huomannut että ketjut tai rattaat olisi kuluneet normaalia aiemmin loppuun
    Taitaa olla kulumisen kannalta tärkeempää ketjujen pesu ja voitelu *
    Eihän se nyt mitään tiedettä ole. *Mutta jos haluat äänettömät ja värinättömät ketjut niin silloin linjan suoruus on tärkeä. *

    En usko että se pieni vinous vaikuttaa kulumiseen kovinkaan ratkaisevasti.

    Lasermittaus on helpoin ja tarkin tapa. *Silmämääräinen svingin merkkien vertailu on melko epätarkkaa. *Parempi mittailla digitaalisella tönärilla.
  24. #24
    Lainaa (Geronimo @ Maalis. 23 2011,20:00) kirjoitti
    Parempi mittailla digitaalisella tönärilla.
    Kiristetään ketjun puoli oikeaan kireyteen, laitetaan tönärin perä takahaarukan päähän ja työnnetään piikki kiristyspalikkaan kiinni, laitetaan työntömitan lukko kiinni.
    Laitetaan lukittu työntömitta toiselle puolelle takahaarukan päähän ja kiristetään toinen puoli niin, että työntömitan pinnat vastaa haarukkaa ja kiristyspalikkaa.

    Ei siinä tarvitse lukea työntömitan lukemaa, eikä digitaalistakaan lukemaa. Saman homman tekee vaikka ruuvimeisselillä kunhan mittakohta pysyy samana eikä sormi liikaha.

    Ei olis uskonu, että tätäkin pitää rautalangasta vääntää. Eikä todellakaan ole yhtään mitään tiedettä, vaikka orgissa taas vaihteeksi parhaansa yrittää.
  25. #25
    Lainaa (scuuba @ Maalis. 23 2011,18:52) kirjoitti
    Swingin lovet heittää vajaa puoli pykälää öögaan verrattuna. Siis jos öögaan on uskominen.
    joo minullakin samansuuntainen arvio heitosta,vajaa puoli viivanväliä,pyärähän on XX super bläkkäri
  26. #26
    Lainaa (willik @ Maalis. 23 2011,20:34) kirjoitti
    Lainaa (Geronimo @ Maalis. 23 2011,20:00) kirjoitti
    Parempi mittailla digitaalisella tönärilla.
    Kiristetään ketjun puoli oikeaan kireyteen, laitetaan tönärin perä takahaarukan päähän ja työnnetään piikki kiristyspalikkaan kiinni, laitetaan työntömitan lukko kiinni.
    Laitetaan lukittu työntömitta toiselle puolelle takahaarukan päähän ja kiristetään toinen puoli niin, että työntömitan pinnat vastaa haarukkaa ja kiristyspalikkaa.

    Ei siinä tarvitse lukea työntömitan lukemaa, eikä digitaalistakaan lukemaa. Saman homman tekee vaikka ruuvimeisselillä kunhan mittakohta pysyy samana eikä sormi liikaha.

    Ei olis uskonu, että tätäkin pitää rautalangasta vääntää. Eikä todellakaan ole yhtään mitään tiedettä, vaikka orgissa taas vaihteeksi parhaansa yrittää.
    Ja tuohon haarukan päähän/säätöpalikan päähän sitten pitäisi luottaa? Kun merkeissäkin jo on reilun puoli viivan väliä heittoa..

    Riiiight.

    Sehän onkin niin kamalan vaikeaa kouluttamattomalle ihmiselle ottaa rullamitta tai ihan mikä tahansa mitta-apuväline ja mitata kahden akselin väli. Ymmärrän toki, jos ei oikeasti osaa. Voi toki kysyä neuvoa joltain..


    *tähän pari vapaavalintaista hymiötä, myhiötä ja kyrpiötä*
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  27. #27
    Lainaa (TunturiTT @ Maalis. 23 2011,22:13) kirjoitti
    Ja tuohon haarukan päähän/säätöpalikan päähän sitten pitäisi luottaa? Kun merkeissäkin jo on reilun puoli viivan väliä heittoa..

    Riiiight.

    Sehän onkin niin kamalan vaikeaa kouluttamattomalle ihmiselle ottaa rullamitta tai ihan mikä tahansa mitta-apuväline ja mitata kahden akselin väli. Ymmärrän toki, jos ei oikeasti osaa. Voi toki kysyä neuvoa joltain..


    *tähän pari vapaavalintaista hymiötä, myhiötä ja kyrpiötä*
    Seisooko sulla, kun puhut kahdesta akselista?

    On hyvä tietysti olla niin avoin ja ymmärtää, että jos ei osaa mitata ja tarjoat auttavaa apua. Mutta ottaahan se luonteen päälle jos on helpompikin tapa tehdä sama asia. Puhumattakaan että takahaarukan akseli ei ole näkyvissä johon voisi jollainlailla rullamitan pään laittaa ja ei kyseenalaista tarkkuutta. Tuo tankosysteemi on kyllä näppärä minkä seikkailija r laitto, mutta rullamitta... nojoo.

    Jos ottaa noin luonteelle, että sanoo toisen tavan niin silloin voi suksia *tähän vapaavalintainen paikka*.
  28. #28
    Lainaa (TeroT @ Maalis. 23 2011,19:33) kirjoitti
    Jos ei jaksa mittailla, niin pyörittelee rengasta ja katsoo kuinka rattaan piikit asettuu ketjun reikiin keskelle rattaan takaosassa. Siitä näkee helposti jos vähänkin vinossa.
    Tuota tapaa minäkin olen käyttänyt.
  29. #29
    Aivan selvästi alkaa kevät olenaan ovella, ku joka helkatin ketjussa on ihan mahoton tinka päällä.

    Miten olis jos vaikka jengi ihan rauhassa käy vielä saunassa, juopii vähän kaliaa ja kattelee ikkunan läpitte lunta joka ulkona sulaa ja ajattelee asiasta posiitiivisesti.



    Kohta mopoillaan kaikki!

    -Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
  30.  
  31. #30
    Yks sellainen karvalakki-tapa on ottaa tarpeeksi pitkä ja suora skeba, laittaa se takarenkaan kylkeen niin että skeban toinen pää ylettää etuakselin kohdalle.
    Kun kokeilee molemmille puolille rengasta niin näkee kyllä onko takapyörä suorassa vai ei.
    Tässä siis tarvii pyörä olla joko keskituella tai takapukin päällä.
    Olen itse huomannut, kun on ollut tarpeeksi tasainen suoranpätkä ja tuuleton päivä, että fillari puoltaa ilman käsiä ajaessa jos takapyörä ei ole suorassa.
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen