Varma kevään merkki eli Helsinki Racing Clubin järjestämä koulutus Moottoripyörien roadracing -kilpailujen ratatuomarin toimitsija tehtävistä pidetään 27.4.2010 klo 18:00 - 20:00
Jos olet kiinnostunut näkemään ratamoottoripyöräilyä parhaimmilta paikoilta, tämä on sinulle.
Koulutus soveltuu myös hyvin pohja koulutukseksi Motorgin ratapäivillä toimiville ja toimimaan tuleville lippumiehille/-naisille.
Koulutus on maksutonta ja tilaisuudessa on kahvitarjoilu.
Koulutuksen suorittaneet ovat oikeutettuja saamaan Suomen moottoriliiton C-toimitsijalisenssin. Lisenssiä voivat hakea moottoriliiton alaiseen kerhoon kuuluvat henkilöt.
Kaikki tervetuloa mukaan!
Lisäinfo ja ilmoittautumisohjeet, Kliks.
Mukana!
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Ollappa noita joskus tarjolla täällä Lapissakin. Tosin, ei olisi vissiin kovinkaan monta osallistujaa.![]()
No licence team 8.9.2010 - 16.12.2010
XX
Tällä ei ole koulutuksen kannalta mitään väliä. Ihan kuka vaan voi lisenssin käydä ja saa näin ollen olla ratatuomarina sml:n alaisissa kisoissa.(tomppa82 @ Huhti. 17 2011,08:05) kirjoitti
Tämä on hyvä koulutus myös Org:n ratapäivillä toimiville lippuhenkilöille. Koska samat asiat pätee niilläkin.
Rapa-akka
CFMoto 450MT -24
BMW S1000R -17
Gas Gas 300 EC -22
Stark Varg
Ducati 748s -95
#AdvAuntie
Tarvittaessa moinen järjestyy Lapissakin, ainakin tälle kaudelle. Allekirjoittaneella on oikeus pitää c-lisenssikoulutuksia ja niitä ollaan pidetty. Tästä Jokiväylältä ei ole pitkä matka Lappiin, lähti horisontaalisesti mihin suuntaan tahansa(Harri M. @ Huhti. 17 2011,01:47) kirjoitti
Jukka
Eli tämä rivi on shaibaa?(heippa @ Huhti. 17 2011,08:43) kirjoitti
Koulutuksen suorittaneet ovat oikeutettuja saamaan Suomen moottoriliiton C-toimitsijalisenssin.
Lisenssiä voivat hakea moottoriliiton alaiseen kerhoon kuuluvat henkilöt.
Suzuki GSXR 600 L1
Tietääkseni se ei ole shaibaa. Korjatkaa jos olen väärässä.(tomppa82 @ Huhti. 17 2011,12:23) kirjoitti
Ei ole shaibaa, kerho hakee lisenssiä jäsenelleen, yksityinen henkilö ei voi lisenssiä hakea (tai näin oli ainakin ennen). Se että onko tuota lisenssikorttia taas ei vaikuta siihen voiko toimia ratatuomarina kisoissa jos vaan tiedot on hallussa, joten kurssi kannattaa käydä joka tapauksessa.(tomppa82 @ Huhti. 17 2011,12:23) kirjoitti
Itse olen ollut ratatuomarina ilman lisenssiä, ja muutama vuosi sitten kun koulutuksen kävin liityin HelRC:hen jotta sain myös tuon lisenssin.
Muistuttelisin vielä että olisi suotavaa että koulutuksen käyneet myös kävisivät kisoissa ratatuomaroimassa edes kerran kesässä. Pakkohan ei tietenkään ole, mutta sen takia näitä ilmaisia koulutuksia järjestetään että saataisiin ratatuomareita. Ilman ratatuomareita ei myöskään ajeta kisoja.
T: HelRC:n vuoden ratatuomari palkinnon pokannut 2010
-nomen est omen-
Tässä tapauksessa pitää olla HelRC:n jäsen.(testis @ Huhti. 17 2011,12:41) kirjoitti
E: tai jonkun muun SML:n alaisuuteen kuuluvan kerhon jäsen
Kun ilmoittautuin ei-jäsenenä koulutuksen, niin jäseneksi liittyminen kävi erittäin helposti ja nopeasti.
Tässä mallia allekirjotuksiin.
Uskaltaisin olla eri mieltä.(heippa @ Huhti. 17 2011,08:43) kirjoitti
- Läpäissyt hyväksyttävästi kerhon tai SML:n järjestämät C-toimitsijakurssit.
Kerhoa ei erikseen määritellä, eikä sitä, että tulee kuulua kerhoon (urheilusäännöstö). Asiayhteydestä kuitenkin voidaan päätellä, että kerholla viitataan SML:n alaiseen jäsenkerhoon.
Lisenssin anoja voi olla vain kerho tai seura, joka al-lekirjoittamalla anomuksen takaa siinä ilmoitettujen tietojen paikkansapitävyyden
Tuosta(kin) voitaneen päätellä, että henkilön tulee kuulua kyseiseen kerhoon, joka allekirjoittaa hakemuksen. Allekirjoituksen suorittaa se henkilö, jolla jäsenkerhossa on nimenkirjoitusoikeus.
Koulutuksen voi toki käydä kuka tahansa, jos järjestävä taho siihen suostuu. Soveltuvin osin ratatuomarikoulutuksen opit sopivat myös ajoharjoittelua valvovan lippumiehen toimintaan. Käytännössä kuitenkin lippumiesten määrän vähyyden ym. johdosta lippumiesten oma-aloitteisuuden tulee olla laajempaa kuin ratatuomarin. Esim. jos radalla tapahtuu vakava onnettomuus, lippumies voi ja hänen kannattaakin välittömästi liputtaa punaisella lipulla treenaajat veks, lisävahinkojen minimoimiseksi. Lippumies ei välttämättä saa laitteiden heikkouden tms johdosta yhteyttä porttivahtiin ja porttivahdinkaan koulutustaso ei välttämättä yllä aivan kilpailunjohtajan koulutustasoon ja/tai kokemukseen. Kilpailussa punalipun käyttöön tulee lupa vain ja ainoastaan kilpailun johdolta.
Nämä kommentit vain meidän järjestämiä ajoharjoitteluja ja kisoja vertaillakseni. Muiden järjestämissä voi olla erilaiset toimintamallit ja ohjeistukset, mutta olen ollut havaitsevinani, että aika yhteneviksi ovat muotoutuneet, joskus alkuaikoina säännöt olivat taianomaisesti täysin identtisiäkin ajoharjoitteluiden osalta.
Ajoharjoittelussa lippumiehenä toimiminen on hyvää treeniä kisoja varten. Liput ovat kuitenkin hyvin raskaita esineitä ja kokemattomilla lihasvoima ei riitä niiden heiluttamiseen välttämättä ja lippu saattaa roikkua kuin virikkeetön mato. Roikkuvaa lippua ei kilpailija kiihkossaan juurikaan havaitse, joten sitä täytyy kyetä heiluttamaan.
Kursseille siis kannattaa mennä, kuului kerhoon tai ei, edellä mainituin varauksin. Ratatuomarin apuriksi voi aina tulla, oli sitten lisenssiä tahi ei. Valitettava tosiasia on se, ettei tulijoista (lisellisistä tai vailla sitä olevia) ole koskaan ylitarjontaa, ei ainakaan minun tietooni ole tullut. Näissä kun palkkana on vain kiitos ja jos sekin jää saamatta, niin into paahteessa/vesisateessa tuntitolkulla istuskeluun saattaa kadota. Tämä ihan vain toteamuksena niin järjestäville tahoille kuin kilpailijoillekin, joihin lokeroihin itsekin kuulun. Se ei paljoa vaivaa maksa kilpailijan vaikka moikata juhlaliputusta heiluttaville ratatuomareille. Ele on pieni, mutta pieni ihminen elää joskus hyvinkin pienistä asioista. Ilman vapaaehtoisväkeä näitä kisoja ei ole eikä todellisissa koitoksissa koskaan menestymättömätkään kuskit pääsisi hehkuttamaan anottuja tai porsaanrei´itettyjä "mestaruuksiaan" lehtien palstoilla asiasta mitään ymmärtämättömille. Todellisia mestareita yhdistävä tekijä on nöyryys (pääsäännöstä löytyy tietysti poikkeus, kuten Penna joka yrittää kiusata pienempiään ja joskus isompiaankin). Nöyryys tulee siitä, että ihminen tajuaa aina jostain löytävänsä itseään paremman. Joillakin se on pitkä prosessi, tiedän kokemuksesta.
Pitkä sössötys, mutta kaikki vaikuttaa kaikkeen ja jollain pitäisi saada tämä talkoo pyörimään ja meillä ei ole pakistanilaisia eikä meksikolaisia dollarilla päivä hommia tekemään, kuten on huivipäillä ja jenkeillä, joten houkuttimia pitää olla.
Jukka
Sen verran se on shaibaa, että lisenssiä ei voi hakea kerhoon kuuluva henkilö, vaan lisenssin hakee kerho. Kerho taas tuppaa yleensä olemaan oikeushenkilö ja kun niissä harvemmin on kudoksia ja muuta sellaista, niin sen tekee sitten kerhon nimissä henkilö, jolla on nimenkirjoitusoikeus. Yleensä tällainen henkilö on vaikkapa kerhon toiminnanjohtaja (jos sellainen on), hallituksen puheenjohtaja, prokuristi tahi muu henkilö jolle nimenkirjoitusoikeus on myönnetty.(testis @ Huhti. 17 2011,12:41) kirjoitti
Jääviystapauksissa (esimerkiksi kerhon puheenjohtajan halutessa A-lisenssiä eikä muita nimenkirjoitukseen oikeutettuja ole), allekirjoituksen suorittanee vaikkapa hallitus, joka on yhdistyksessä aina päätösvaltainen orgaani tahi jopa yhdistyksen kokous jos oikein halutaan varmistella.
Sulle olisi pitänyt antaa kirjallinen varoitus epäasiallisesta radioliikenteestä syyskuussa 2009. Häpeä! No, ehkä se olikin syynä tuon palkinnon saantiin. Häpeä silti.(Kriisi @ Huhti. 17 2011,12:47) kirjoitti
Jukka
Tuosta syystä heinäkuun kerhokisan yhteydessä tulee olemaan kioski, josta saa halutessaan matti myöhäset jäsenyyden. Kun tarkemmin tutustuttiin sääntöihin, niin todettiin YCC:n kisojen täyttävän jäsenvaatimuskohtaa lukuun laskematta kaikki vaatimukset. Miksi suotta siis kalliimpaa ja byrokraattisempaa kun samat edut voi saada vähemmälläkin vaivalla.(demonos @ Huhti. 17 2011,12:48) kirjoitti
06.1.4 SML:n jäsenkerhon jäsenten väliset kilpailut
Jäsentenväliset kilpailut on ilmoitettava ennakkoon ilmoituslomakkeella SML:lle.
Kaikki SML:lle ilmoitetut jäsentenväliset kilpailut ovat vastuuvakuutettuja. Kilpai-lulupamaksua ei peritä.
Jäsentenvälisten kilpailujen järjestäminen maksullisten tilaisuuksien yhteydessä on kielletty. Kaikki jäsentenväliset kilpailut ovat yleisölle maksuttomia.
Jäsentenvälisiin kilpailuihin saavat osallistua vain järjestävän kerhon jäsenet.
Turvallisuuteen sekä ympäristöön liittyvissä asioissa on noudatettava SML:n
sääntöjä.
Jäsentenvälisistä kilpailuista ei saa nousupisteitä.
Miksi siis hattu kourassa pyytämään satojen eurojen lupaa kun maksutta saa pelkällä ilmoittautumisella saman?
Jukka
Enkä häpeä, mä ihan asiallisesti kisan päätyttyä kerroin kilpailun johdolle kaatuneen pyörän numeron. Niin.(Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Huhti. 17 2011,13:09) kirjoitti
Jonnelle tosin olisi sietänyt antaa kirjallinen varoitus tornin portaiden kunnosta.
-nomen est omen-
Se kerho ei taida kuulua Moottoriliittoon.(Kriisi @ Huhti. 17 2011,14:14) kirjoitti
Sä rynkytit niitä portaita, mä näin. Yritit hypätä mun päälle ja lavastit tuon. Pikkulinnut kertoivat.
Jukka
Se on toi sun eläimellinen vetovoimasi, naiset suorastaan heittäytyy jalkoihisi. Herrasmiehenä sitten vastavuoroisesti teit samoin.(Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Huhti. 17 2011,14:31) kirjoitti
Nyt mä lopetan tän OT:n tähän.
-nomen est omen-
Niskaan yritit, mutta toimin samoin (futuuri + mennyt aikamuoto).(Kriisi @ Huhti. 17 2011,14:41) kirjoitti
Varsinaiseen aihepiiriin liittyen, niin voin tarvittaessa vetää, halukkaita ilmaantuessa, c-lisenssikoulutuksen täällä Rovaniemelläkin kevään ja kesänkin aikana tietyin aikavarauksin. Oletuksena on, että kyseisellä/kyseisillä henkilöillä on paitsi kiinnostus, myös aikomus osallistua RR-puolen kisoihin toimitsijana.
n. 1,5 kk välein saan pyörähtää Rovaniemellä syyskuuhun saakka. Sähköpostilla (jukka.relander(ät)pp.inet.fi) tavoittaa parhaiten.
Ensimmäiset kapinat ovatkin sitten jo reilun kk:n kuluttua Botniaringillä jonne on Lapista yhtä pitkä matka kuin Helsingistäkin, kuten Kemorallekin. Ihan vain vinkkinä...
Jukka
Edittiä pilkut, ettei vetämisiä ymmärretä väärin.
Väliaikatiedotus!
Hienosti on jälleen Motorgista ilmoittautuneita tullut.
Vielä on muutama paikka vapaana joten rohkeasti kaikki halukkaat mukaan!![]()
-- No sehän on se kaikkien Ninjojen isoäiti!!! -- GPZ 900R
-- ZZR kärpänen -- ZZR 600R -> Myyty!
-- Ihka oikea wannabee reisseri -- ZX 6RR
-- Voe vehnä mikä kiksutin -- GSX-R 750