Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 31:sta
    Kävin Savonmualla kaupoilla. Ostin FJ 1200:n. Näissä oloissa koeajomahdollisuudet olivat verrattain rajalliset... vaan siistihän tuo on ja moottori käy kuin sveitsiläinen kello. Jännittämisen aiheena lienee enää vaihteisto, siitä kun ei tolkun kuvaa siellä sisämaassa saanut. Mutta jos joku on muutoin pyörää niin nätisti pitänyt, niin eiköhän siinä pari vaihdettakin toimi. Toivon ainakin...

Ja eiköpä äsken, kotiin palatessani joku ajellut V-maxilla tätä pikkukatua. Okei.. katu on osin jäässä yhä, koska tämä tyyssijani on jostain syystä näiden seutujen kylmin paikka. Mutta lähiviikkoina mahdetaan pinnaani venyttää lujasti. Siellä sisämaassa ei näyttänyt eilen olevan keväästä vähäistäkään tietoa. Phuuh... kertokaas, milloin siellä Savonmaalla on ruukannut päästä liikenteeseen? Täällä etelässä jo (super)mustarastaat laulavat...
    Maailma on leluni. Tai sitten minä olen maailman lelu.
    Nyksä: Annu. Ja CBR1100XX -00 Exät: VFR750F -90 (?), CBR900RR -97, SV1000S -04, ZZR1100 -92, GSXR1100 -96 ja -95, GSX750F -91, FJ1200 -90, GSX750F -02, GPX500R -88.
    Samaan aikaan kuin toisaallakin Suomessa,eli heti teiden sulettua.
    Mitä suurin kiitos näsäviisaudesta. Kokemuksesta tiedän, että tiet alkavat olla ajokunnossa Etelä-Suomessa maalis-huhtikuun vaihteessa. Mutta minua kiinnostaa siis tietää Savon tilanne, koska oletettavasti jollakin karkea aavistus asiasta - vaikka jopa minä pystyn ymmärtämään että se vaihtelee vuosittain ja että tänä keväänä saattaa kevään tulo olla myöhäinen.

Oliko jollakin asiallista sanottavaa?
    Nyksä: Annu. Ja CBR1100XX -00 Exät: VFR750F -90 (?), CBR900RR -97, SV1000S -04, ZZR1100 -92, GSXR1100 -96 ja -95, GSX750F -91, FJ1200 -90, GSX750F -02, GPX500R -88.
    Ei huono valinta... *katsos FJR tuli sitten.
    Ei FJR ihan välttämäti FJ malliin perustu, mutta omaa varmasti saman luotettavuuden.
    Paikallinen polliisi ajoi FJ:llä ja nyt FJR:llä ja toimivuus ja luotettavuus oli eritt.hyvä. *Ajavat 100...120tkm pelkillä huolloilla.

Nyt heillä R1 useita.... Lahden alueella, tiedoksi vaan....
    ...ajoin viime loppukesästä *Ahvenistolla ko. ammattikunnan kanssa "poikamielessä" kilpaa Heidän FJR ja mulla oma vähän virkattu Bläkkäri.... *Fakta: *FJR ei pärjää millään... R1 mäni ohi..., että sillee....
    Lainaa (ted @ Maalis. 20 2011,18:52) kirjoitti
    Mitä suurin kiitos näsäviisaudesta. Kokemuksesta tiedän, että tiet alkavat olla ajokunnossa Etelä-Suomessa maalis-huhtikuun vaihteessa. Mutta minua kiinnostaa siis tietää Savon tilanne, koska oletettavasti jollakin karkea aavistus asiasta - vaikka jopa minä pystyn ymmärtämään että se vaihtelee vuosittain ja että tänä keväänä saattaa kevään tulo olla myöhäinen.

Viime vuonna Savossa ajokausi alkoi siinä ihan huhtikuun alussa. Toinen reissu oli 10.4 ja siitä on valokuvassa päiväys todisteena (tauko Puumalan Lietvedellä).

Tänä vuonna varmaan menee vähän pidemmälle. Lunta on reilusti ja vain päätiet paljaat lumesta ja jäästä, tosin sulamisvedet jäätyvät yöllä. Kymmenen päivän ennuste näyttää Savoon pakkasöitä ja suurin osa päivistä niukasti plussalla, joten ei kovin nopeasti kevät etene.

Itsellä vakaa tarkoitus ajaa 15.4 kaverin luokse kyläilemään Turun suunnalle.
    4/2010 Kawasaki Z750S vm 2005
    12/2011 Suzuki 1250 Bandit vm 2008
    Lainaa (ted @ Maalis. 20 2011,18:52) kirjoitti

No sitä saa mitä tilaa.Nämä nyt on niitä kysymyksiä,joihin on mahdoton vastata.
    Esim Mäntyharju ja Iisalmi ovat molemmat Savossa,mutta Mäntyharjun sää
    on lähempänä Helsinkiä kuin Iisalmia.
    Savo on kuitenkin pohjois-etelä suunnassa noin 300km.
    Lisäksi vuotuinen vaihtelu järkevän ajokauden alkupäässä voi vaihdella
    1,5 kuukautta.
    Kaikesta huolimatta lupaan,että äitienpäivänä voit ajella fj:llä Savon teitä.
    Tosin muistan pari lumista (tiellä 10cm uutta lunta) äitienpäivääkin.
    Älä vedä herneitä...

Kuten näit, sain asiallisiakin vastauksia ja toivomani tiedon. Sain päätettyä että jos lainkaan kohtuudella järjestyy, haen ajokkini pakettiautolla. Ensi kuun puolivälissä en ehdi sinne sisämaahan.

Toivottavat fak juu osoittautuu maineensa mukaiseksi peliksi.

Kiitokset kaikille =)
    Liittyi Jun 2007
    Tukholma (entisii kouvola-korialaisii)
    Mulla oli aikoinaan FJ 1100, kulki kuin juna, oli muistaakseni jotain 40tkm kellossa kun ostin, myydessä kymppi lisää. Ei mitään harmia, tai joo oli tosiaan, se riivatun tanko, mikä menee kaasaripaketin "läpi" ja ohjailee ryyppyä, aiheutti pikkasen käyntiongelmia ennenkuin hoksasi missä häikkää, jumitti saakeli ja piti pikkasen ryyppyä päällä toisinaan. Pikku voitelu ja asian voi unohtaa.
    Kaiken kaikkiaan hyvä pyörä, siksi kai taas saman merkkiseen itäpyörään retkahdin, tosin vielä kaupan "hyllyllä" noita ajokelejä odotellessa. Keväästä ei siis tietoa vielä täälläkään, vaikka muutamat jo ajavatkin. Pakkasta öisin ja tiet jäässä aamuisin, sitä rataa mennään.
    Yamaha XV1600 WildStar
    Moto Guzzi 1000 SP III
    BMW K100 RS
    Moto Guzzi V65 Lario
    Yamaha FJ1100
    Moto Guzzi V35III
    Suzuki GR650
    Honda CB400N
    Solifer Speed

"Bara döda fiskar följer strömmen"
    "Your crash, is my cash"
    Joo. Kuten sanoin, pyörä on kovin siisti. Sillä on ollut aikaisemmi eri rekisteritunnus, mikä selittää siisteyttä kovin. Tuplakilpipyörähän se... arvelin kuitenkin, ettei susipeliä olisi huollettu kuten tuota pyörää viime vuosina on. Kävi kuitenkin mielessäni, että se saattaisi jopa olla vanha poliisimopo. Siinä tapauksessa minua alkaa kiinnostaa venttiilien säätövara. Mutta toisaalta, vaikka se ei enää ihan iän kaiken kestäisikään, niin kovin kallista moottoripyöräilyä sillä ajaminen ei ole. Uuden FJR:n kun ajaa ulos liikkeestä, taitaa arvo tipahtaa ostamani pyörän hinnan verran.

Kauppaan sisältyi myös Heinäsen (Haynes) käsikirja, joten vähä vähältä varmasti uskallan perehtyä ajokkini syvempäänkin sielunelämään. Mikään erityinen tekniikanmieshän minä en ole. Aikaisemmat pyöräni (Suzuki GSX 750 F ja Kawa GPX 500 R) olen ruukannut käyttää huoltofirmassa hoidossa. Mutta ajattelin että polttomoottorin tuntemus on osa yleissivistystä ja jos harkiten etenee, niin välttyy siltä että vie keskeneräisen hankkeen kärryllä korjaamoon.

Kausi alkaa öljyjen ja suodattimen vaihdolla. Edelliset omistajat ovat pitäneet tunnollisesti kirjaa käyttämistään liemistä jne, joten vältyn kirjoittamasta sitä kuulua viestiä, joka vähän joka pyörästä on olemassa: "Mitä öljyä..." =). Tai pyörrän äskeisen... katsotaan sitten öljykysymystä, jos kytkin ilmoittaa luistavansa tai vaihteet takkuavat ankarasti. Kone on ulkopinnaltaan jokseenkin puhdas, joten kaiketi tämänhetkinen öljy pysyy sisällä.

Tuo parempi puoliskoni oli aikanaan hyvin allerginen pyörän värinöille. Tietoisena siitä, että ettei FJ:n ilma/öljyjäähdytteinen moottori ole uusinta uutta kysyn, millaista pyörän normaaliksi katsottava värinä on. Osaisiko joku kuvailla sitä?
    Lainaa (MatkaUkko @ Maalis. 20 2011,19:04) kirjoitti
    Nyt heillä R1 useita.... Lahden alueella, tiedoksi vaan....
    ...ajoin viime loppukesästä *Ahvenistolla ko. ammattikunnan kanssa "poikamielessä" kilpaa Heidän FJR ja mulla oma vähän virkattu Bläkkäri.... *Fakta: *FJR ei pärjää millään... R1 mäni ohi..., että sillee....
    FJR ja Bläkkäri ajoi kilpaa, mutta R1 meni ohi!
    Joskus aiemmin on kuskikin vaikuttanut jotain siihen pyörien menemiseen, tiettävästi mikään pyörä ei vielä kulje ihan itsekseen.
    Onkohan se muuten kenellekkään yllätys, että R1:llä pääsee radalla FJR:n ohi?
    Mulla oli kanssa FJ 1200 -91 vuodesta 2002 vuoteen 2009 ja jäi vähän alle sadan tonnin kilsat. Koskaan ei mitään vikaa - paitsi itseaiheutettu kytkimen työsylinterin vuoto joka johtui vaihtamattomista kytkinnesteistä. Suosittelen lämpimästi tarkistamaan tilanteen. Työsylinteri on vasemmalla puolella siinä öljynsuodattimen yläpuolella. Jos näkyy yhtään maalissa kuplaa se vuotaa jo.. on aika arka ruostumaan kun työsylinterin liike on tosi lyhyt ja halkaisija aikasmoinen. Tuli muuten kuntoon uudella kumilla ja hoonaamalla.
    FJR -17
    jos se on uudempi kun -88 ei siinä vaihteistossa mitään vikaa ole, ajoo vaan, siinä motissa on omat äänensä jotka kuuluu siihen, ei kannata murehtia, ikinä ei saa käymään samoin kun honda, muuten kestävä ja tehokas peli.
    Jos ongelmia, kysele, toi FJ:n sielunelämä on varsin tuttua ja nytkin tuolla kiristetty versio odottaa lumen lähtöä.

Öljyt, ole tarkka, kytkin luistaa heti kun on 6000 rpm ja hanat kaakossa, eikä IKINÄ synteettistä.

Värinät, kato onko vasen etummainen pusla pelkkä alumiiniholkki, mikäli on vaihda samanlaiseen kun on oikealla puolella, värinät saa sillä jo kyytiä, Fj:ssä kun on ollut tehtaalta tommonen "suoraan runkoon moottori" ripustus.

Kaasareiden synkronoinnista on tarkka, samoin tyhjäkäynnin seos neulan asennosta koska se vaikuttaa n.3000 rpm asti, paljon värinää 3000 rpm pinnassa = huonot luistin kalvot.

Nonnih. Kävin hakemassa FJ:n tänään Savonmualta. Olen nyt puolimatkassa kotiin ja sukulaisissa yötä. Päivän aikana kerkisin havainnoida, että talvi vain vahvisti otettaan sisämaassa. Mutta oo! Jyväskylän eteläpuolella näkyi vielä illallakin kuivaa asfalttia. Vaan siellä se nyt seisoo pakettiautossa. Huomenna selviää, pitääkö pyörä jättää tänne Pirkanmaalle, vai vienkö huomenna kotiin saakka.

Jos tähän asti on kevään viivyttely pänninyt, niin nyt tuo seikka tuntuu jo henkilökohtaiselta kiusanteolta

Koekäytön yhteydessä moottori ei mielestäni värissyt mitenkään tolkuttomasti. Mutta ajossahan sen kunto vasta selviää. Ja synteettisiä en tosiaan taida kaataa siähen koneeseen =) Ja eiköhän tuo tule vierailemaan kauden aikana venttiilien säädössä, niin tietääpi sitten että sekin homma on hoidettu. Siinäpähän samalla voi synkata kaasarin. Mutta tosiaan, vielä pitää malttaa!

Nyt tämä kalyamaha lähtee lauantaisaunaan
    Liittyi Jun 2007
    Lainaa (ted @ Maalis. 26 2011,22:24) kirjoitti
    Jos tähän asti on kevään viivyttely pänninyt, niin nyt tuo seikka tuntuu jo henkilökohtaiselta kiusanteolta
    Mulla on ollu jotenkin samansuuntaisia ajatuksia.
    Yamaha XV1600 WildStar
    Moto Guzzi 1000 SP III
    BMW K100 RS
    Moto Guzzi V65 Lario
    Yamaha FJ1100
    Moto Guzzi V35III
    Suzuki GR650
    Honda CB400N
    Solifer Speed

"Your crash, is my cash"
    Nonnih. Tuolla se nyt seisoopi katoksen katveessa. Ajoin sillä jopa kolmisen metriä

Jos huomenna kapuaa lämpö plussalle, niin teen pienen koeajelun tässä lähimmillä sulilla kaduilla. Jos oikein kovasti ponnistelen, niin voin nähdä mainitsemassani sään henkilökohtaisessa kiusanteossa sen hyvän puolen, että vasta hankittuun vanhaan pyörään tulee tutustuttua ihan tässä lähialueilla. Jos se sittenkin konstailee, niin sen saa takaisin kotiin vaikka työntämällä. Valvepainajaisessani työnnän moottoripyörää pitkin räntäsateisia pikkukatuja nilkat sohjossa lipsuen. Kasvattanee asennetta. Vaan eipä viskota kalsoa kaivoon, todennäköisimmin pyörä osoittautuu ihan kelpo vehkeeksi vanhan pyörän normaaleine tarpeineen
    noh, se työntäminen kasvattaa jalkalihaksia

itse aikoinaan, kuten varmaan moni muukin? työnsin xj:n kotiin reilu kilsan matkan jossa 1 mehukas ylämäki.

kotona sitten ihmettelin hetken ennenkuin tajusin että olin juuri nostanut tankin pois ja laittanut takaisin jolloin bensaletku meni mutkalle -> löpö ei virrannut alaspäin kuten pitäisi noh, se selvisi onneksi helpolla mitä nyt hiukan hikeä puski.
    2010- Yamaha FJR1300 -04
    -90-92 Kawasaki Gpx750r
    -89-90 Yamaha XJ750
    Vanhan pyörän normaali tarvis ilmeni yllättävän äkkiä. Ei startannut, vaikka eilen heräsi ihan nätisti. Nyt akku harrastaa copulaatiota laturin kanssa huomiseen asti. Tässä ohessa voin sitten pohtia, purkiko joku akkua vuorokauden ajan hiljalleen vai oliko siitä vain virtanen vähissä. Mahdollisesti jo aikaa nähnyt Biltema-akku pyörän uumenista löytyi, joten voipi olla tarvis uudelle sähkövarastolle. Koeajo siis jäi tältäkin päivältä...

Ja missähän hitossa mä sen nopeusmittarin vaijerin vaihtaisin. Ei houkuttaisi purkaa katteita tuohon hyhmäisen katoksen katveeseen...
    Liittyi Jun 2007
    Eikös sitä saa ujutettua samaa reittiä sen vaijerin kuin vanhankin, itte ainakin puimuriin vaihdoin kytkinvaijerin ilman mitään purkamisia, sitoi vain rautalangalla uuden vaijerin vanhan päähän ja ujutus hommiin varovasti. Moni vaan tahtoo leikkiä nippusiteillä siellä tankin alla jolloin homma ei onnistu. Puimurissa ns. "valmis reikä" vaijeria varten tankin alla kaikissa muovilärpyköissä. Kalervon pala. *

Ja sen biliksen patterin tapasen kannat suosiolla romikseen, ja alat kustantamaan jonkin tapaista merkkiakkua, ei nypi kesällä niin kauhiasti sitten kun ilmoja piisaa ja mopo ei starttaa. *
    Pikku Guzziin aikoinaan ostin hätäpäissäni biliksen akun, kesti kesän.

Yamaha XV1600 WildStar
    Moto Guzzi 1000 SP III
    BMW K100 RS
    Moto Guzzi V65 Lario
    Yamaha FJ1100
    Moto Guzzi V35III
    Suzuki GR650
    Honda CB400N
    Solifer Speed

"Your crash, is my cash"
    Lainaa (jurvelo @ Maalis. 25 2011,20:03) kirjoitti
    jos se on uudempi kun -88 ei siinä vaihteistossa mitään vikaa ole, ajoo vaan, siinä motissa on omat äänensä jotka kuuluu siihen, ei kannata murehtia, ikinä ei saa käymään samoin kun *honda, muuten kestävä ja tehokas peli.
    Jos ongelmia, kysele, toi FJ:n sielunelämä on varsin tuttua ja nytkin tuolla kiristetty versio odottaa lumen lähtöä.

Öljyt, ole tarkka, kytkin luistaa heti kun on 6000 rpm ja hanat kaakossa, eikä IKINÄ synteettistä.

Värinät, kato onko vasen etummainen pusla pelkkä alumiiniholkki, mikäli on vaihda samanlaiseen kun on oikealla puolella, värinät saa sillä jo kyytiä, Fj:ssä kun on ollut tehtaalta tommonen "suoraan runkoon moottori" ripustus.

Kaasareiden synkronoinnista on tarkka, samoin tyhjäkäynnin seos neulan asennosta koska se vaikuttaa n.3000 rpm asti, paljon värinää 3000 rpm pinnassa = huonot luistin kalvot.
    siinäpä tuli asiaa. On todella lujaa tekniikkaa. Käytetään mm legend autoissa! Itse omistaneena moittisin vain värinää..en kyllä tarkistanut puslia.
    Cbr 1000 f -94

Perhana. Prätkäharrastukseni pyrkii muuttumaan lämpimän tavaran jauhannaksi netissä. Eipä silti, aina olen ollut paremp puhumaan kuin tekemään... kun Suomeen perustetaan motoristipuolue, lupaudun sen eduskuntaehdokkaaksi.

Josko se nyt tuosta... kun saa ihan uutta, ydinvoimalla tuotettua, poliittisesti korrektia sähköä tuo biltemabatteri... Eivät erityisesti lupaa koeajosäätä huomisellekaan, mutta jospa Mette olisi kerrankin ollut väärässä
    En nyt enää muista, mitä Mette povaili, mutta ajosää tuli. Ydinsähköllä ladatulla akulla Yömaha heräsi käyntiin niin helposti, notta nauratti.

Tuntuisi toimivan mainitsemaani mittarinvaijeria lukuunottamatta. Eturengas on kulunut kenkuksi ja ohjaus pyrkii haukkaamaan. Se gummi taitaa joka tapauksessa mennä vaihtoon. Etujarru puree kovin myöhään, mutta ja tuolla lakaisemattomilla kaduilla saapi jarrujen kanssa olla varovainen. Ihan selvää kuvaa niistä ei jäänyt. Kaikkineen tuntui kuitenkin toimivan.

Riemullinen olotila!
    Taas varotuksen sana... multa irtos nopeusmittarin vaijerin alapää Espanjassa - no, sisus putosi sinne eikä tietysti enää löytynyt. Ostinpa sitten uuden vaijerin ja laiskuuttani työnsi sisuksen vanhaan kuoreen. Vaijeripa olikin pitempi kuin vanha joten yläpäässä vaijeri alkoi painaa mittarin rumpua ja jonkun ajan kuluttua mittarin laakeri hirtti kiinni siitä päittäivoimasta... no saatiinhan se kuntoon mutta mittari ei ollut sen jälkeen koskaan ihan 100 % kunnossa. Sinänsä sen kuoren saa hoikkakätinen irti, kunhan irrottaa töötin ensin. Ei tarvii purkaa katteita.
    FJR -17
    Vippaskonsteihin en ryhdy, joten tietenkin pistän uuden vaijerin uusine kuorineen paikallee. Mutta kiitos tööttivinkistä. Yritän sitä ennen kuin aloitan suurimittaiset purkuhommat. En ole järin suurikokoinen, joten ehkäpä käpälänikin on pikemminkin pienehkö kuin suurehko.
    Hieno valinta.. Itse ihastuin FJ1200:seen -90 luvulla kun kaverini ajeli moisella. Viime kesänä ostin hyvän käytetyn itselleni, ajoin kesän mutta kiireiden vuoksi möin syksyllä sukulaismiehelle.
    Nyt muutin Sveitsiin muutamia viikkoja sitten ja aivan kärkeen löysin paikalliselta nettisivulta -96 mallin Yamaha FJ1200ABS version jolla oli ajettu 39tkm.
    Nyt olen ajannut tuolla 1500e maksaneella pyörällä 1000km viime viikkojen aikana ja kulutusosat menee suurimmaksi osaksi vaihtoon, se on ymmärrettävää. Sveitsissä myös pyörät katsastetaan 2v välein ja tuon yksilön katsastus on kuukauden päästä, se hieman jännittää.
    Kevyt öljyvuoto on sylinterinkannen välistä ja siihen joku vastaavan kokenut voisi kommentoida jotain, itse pyydän sen ylösotosta arvion ensi Lauantaina kun menen vaihdattamaan etukumen ja etujarrut.
    Sveitsissä vuoden liikennevakuutus tuolle pyörälle 140e, ei paha
    Mulla liikennevakuutus ynnä osakasko n. 425. Siitähän on pääosa liikennevakuutusta. Bonuksia ei liikennevakuutuksessa ole mulla kuin 20 %. Vanhat mopovakuutuusbonarit ehtivät nollautua jo anno dazumal.

Ach. Vuoto sylinterinkannen välistä voi tietenkin olla merkki tiivisteen ongelmasta, jolle kokeneet konemiehet kertonevat sen seitsemän mahdollista syytä. Olen myös kuullut, että vääränlainen öljy pyrkii ulos koneesta, vaikka tiivisteet olisivatkin kondiksessa. Kokeneemmat jälleen vahvistakoon tai kumotkoon. Ammoinen Kiwikasani tiputteli puolisynteettisiään joskus harvoin, pari tippaa kerrallaan, ja em. selityksen sain. Kyse ei siis välttämättä/ehkä/toivottavasti ole järisyttävästä probleemasta.

Oman pyöräni myyjä väitti, että muuttori ei syö öljyä lain. Pidän sitä nippa nappa mahdollisena, ja ainakin kerkeästä käynnistymisestään päätellen sen sisäkalut lienevät kunnossa. Miten on, syöpötteleekö muiden FJ:t liukasteitaan?

Onnea myös sinnekin valinnasta, jonka hienous tulee puolin ynnä toisin suven aikana osoittautumaan tahi kumoutumaan

Milloinkahan Suomessa aletaan katsastella prätkiä? Ja onkohan tavoitteena pyörien turvallisuuden varmistaminen, viritysosien etsiminen ja laittomaksi osoittaminen vaiko valtion kassan kartuttaminen muutoin?
    Lainaa (teemukoo @ Maalis. 29 2011,23:16) kirjoitti
    Kevyt öljyvuoto on sylinterinkannen välistä ja siihen joku vastaavan kokenut voisi kommentoida jotain, itse pyydän sen ylösotosta arvion ensi Lauantaina kun menen vaihdattamaan etukumen ja etujarrut.
    Hei!
    Vuotaako sylinteriryhmän ja kannen välistä (=kannentiiviste, isohko homma) vai kannen ja venttiilikopan välistä (=venttiilikopan tiiviste, pikku juttu)?
    Itselläni on onni omistaa XJR suurin piirtein samoilla kilometreillä (lähes sama kone). Venttiilikopan tiiviste hikoili viime syksynä ja myös muutaman kyseisen kopan kiinnitysruuvin alta pyrki öljyä ulkoilmaan. Venttiiliensäädön yhteydessä uusin venttiilikopan tiivisteen ja myös muutaman ruuvien alla olevan pyöreän tiivisteen. Nämä viimemainitut osoittautuivat varsinaisiksi pikku pirulaisiksi, kun olivat tarttuneet alumiiniseen venttiilikoppaan tiukasti kiinni ja lähtivät irti vain pikku murusina.
    (Venttiilivälyksethän kannattaa katsoa joka tapauksessa, ellei sitä pyörässäsi ole tehty, säätöväli on 40 tkm.)

Yamaha XJR 1200 -96
    Jupiter 50 -59
    (exät: FZ6S, GSF1200S, CX500, CB750K2, CB450K5, DT125LC, CB125T)
    Tekisi mieli sanoa että venttiilikopan kannen välistä hikoilee öljyä mutta ihan varma en ole. Kuljettajan paikalta katsottuna vasemmasta etureunasta kostuu jäähdytysrivan reuna mutta 1000km aikana se ei ole pisaraa maahan saakka tiputtanut joten aika vähäistä. Kuitenkin haluan tuollaisen asian kuntoon joten La. kun menen eturengas / etupään jarrupala remonttiin läheiselle dealerille niin kyselen hinta-arviota.
    Täällä Sveitsissähän sinänsä katsotaan säälien jos pyörä on noinkin vanha, mutta Suomalainen sissi ajaa sillä vielä hyvin..
    Vai säälien katsotaan vanhojen pyörienä kuskeja... tai vanhoja pyöriä? Ehkä Suomessa on vielä tuoreessa muistissa se, kun uudehkot moottoripyörät maksoivat absurdeja summia. Kiintoisa seikka kuitenkin.

Saa nähdä, miten täällä tilanne kehittyy. Kun prätkäbuumi täällä n. 10 vuotta sitten alkoi, käytettyjä pyöriä tuotiin "pitkänä tavarana" ja silti kauppiaat surivat myytävän puutetta keväisin. Joskus tämä buumi on myös menevä ohi, ja kuvittelisin että siinä vaiheessa vanhimmat ja/tai huonokuntoisimmat ajokit jäävät myymättä. Oma FJ:ni kuuluu varmasti riskiryhmään. Pidän mahdollisena, että sen vaihtoarvo putoaa rajusti vaikka käyttöarvo ja kunto säilyisivätkin. Toisaalta, rajukaan pudotus sen taloudellisessa arvossa ei ole suuren suuri rahamäärä. Käykö kuitenkin niin, että FJ:llä ajaminen alkaa kuormittaa itsetuntoa? * Eiköhän joku näissä orgin (!) keskusteluissa jo maininnut, että pyörä piti vaihtaa kun puolisoa hävetti. (Häpeäisi moinen puoliso!)

Toisaalta, hyvin hoidetut vanhat prätkät ovat mielestäi aina nauttineet Suomessa arvostusta. Nähtäväksi jää, saavatko nyt museoikää lähentelevät ensimmäiset muoviluodit myös tuota arvostusta. Ja jääkö niitä arvostettavaksi vai pitääkö bomberipoikien rakentaa joka ainoasta katutappelumopo? Itse vähän säälin kauniita gixxereitä ja ninjoja, joista tehdään kummallisia hökötyksiä. Vaan toisaalta, kohta joku käskee minun kuoria pakkausmuovit omasta pyörästänikin. En muuten kuori ainakaan tarkoituksella * Toivoisin että siitä kehkeytyy arvokas vanhus.

Ohoh, tulipa tästä taas essee. Pitäisikö ryhtyä kirjailijaksi?

Jaa niin... unhotin venttiilinkopantiivistepuheet. Toivottavasti tosiaan öljy ei tule kannen tiivisteestä. Vaan onneksi asian ratkaisu lähestyy vääjäämättömästi

Jos on ehdoton pakko kellauttaa pyöränsä kyljelleen, kannattaa se tehdä prätkähuollon pihassa

Menin siis prätkälafkaan taivastellakseni toimimatonta nopeusmittaria. Vaijerin vaihto ei auttanut. Siinä pihalla työntelin pyörää kääntääkseni sen, ja enköhän vain löytänyt jäisen jalansijan, ja siitähän Jammu humpsahti kyljelleen. Vauriot: muutama naarmu peilissä ja kolhiintunut itsetunto. Vaan eipä mitään, reipas nuorimies huollosta auttoi minua nostamaan pyörän oikeaan asentoonsa. Yhtä avulias huoltofirmayrittäjä tuli pyörääni ihmettelemään, ja lupasi ottaa Yamahani saman tien työn alle. Kävin siinä lähistöllä entisellä työpaikalla jututtamassa työkavareita, ja katso: reilun tunnin kuluttua puhelimeni soi: nopeusmittari korjattu, uusi eturengas alla ja kytkinkaffallekin he jonkin ryhdistyksen tekivät. Aikaa kului puolitoista tuntia, kustannukset, mukaan lukien uusi etugummi 170 €.

Kiitoksia Moto Turulle siis! Nyt safkaa napaan, moottoritie ei ole kuuma, mutta sula nyt kuitenkin! =)
  30.  
    Olisikohan aika päättää tämä ketju osaltani. Kävin näyttämässä pyörän velipojan perheelle ja ajelin lähiseuduilla kaikkineen noin 80 km. Osan moottoritietä, osa mutkatietä ja vähän kaupunkiajoakin. Voisi sanoa, että ostovaihe on takana, edessä on omistamisen ilot ja kirot.

Näihin kuviin ja näihin tunnelmiin:

Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen