Edit. Kanttaus99 poisti tästä yläpuolelta aloitusviestinsä, jossa kyseli apua öljypohjan korjaukseen, kun oli vetänyt propun liian tiukkaan.
Vaihe 1: Marssit lähimpään työkalukauppaan ja ostat momenttiavaimen.
Vaihe 2: Öljypohja irti ja paikkaus hitsaamalla tai kemiallisella metallilla sekä mahdollisesti kierteen uusiminen helicoililla tai vastaavalla.
Vaihe 3: Kiinnität öljypohjan takaisin ja kiristät kaikki tarvittavat pultit kohdassa 1 hankkimallasi momenttiavaimella valmistajan suosittamaan momenttiin.
Superbike #7
osta tuolta purkumoposta(MP-pitstop) uus pohja kokonaan, tuskin kovin paha hinta.
löyty ainaskin 93 vuos mallin honda...eikö se ollut sama pc25.
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....=101496
Aamen.(Nitrous @ Maalis. 19 2011,16:58) kirjoitti
Ite justiinsa tuossa käytin reilu viikko sitten oman öljypohjan hitsattavana ja helicoilittavana. Täkäläistä valuuttaa meni se 400SEK. Ei paha rasti ollenkaan.
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Ja jos haluaa hifist, niin;(Nitrous @ Maalis. 19 2011,17:58) kirjoitti
Vaihe 4: Poraat propunkulmaan reijän varmistuslagalle, ja väännettyäsi propun momenttiin, varmistat sen varmistuslangalla.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
tai reikää isommaksi ja uudet kierteet isommalle propulle..
-JAAJAA RacingTeam-
-------GSX1400T--------
Ahtamalla paranee!
http://gsx1400turbo.blogspot.com/
Kiitoksii.. jou taidan hankkii uuden öljypohjan. Kyl noi kierteet ja proppu hyvin pelittää mut hiukan se hikoilee ölppii siit halkeamasta. Harmittaa vaan ku pyörä ois muuten ihan kunnos ja nyt tälläne takapakki. on varmaan suht,koht isohomma toi pohjan vaihto.Mut "onneksi" ei ole viel ajokausi.
CBR
Ei se oikeasti ole iso homma. Alkuun mietin itekki, että pyörä jo valmis ja sitten vielä tämä. Purkamiseen menee vähän aikaa, mutta äkkiä se kuitenkin on irti.(kanttaus99 @ Maalis. 19 2011,20:07) kirjoitti
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Ja tulevaisuutta ajatellen, sahaa tai vetäse rälläkällä siitä kiintoavaimesta vartta poikki noin 15 senttiä, niin ei haittaa vaikka tiukkailetkin proppua hampaat irvessä.![]()
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Niinpä niin..........
Eli tulevaisuutta ajatellen olisi myös tärkeää, että voima ja "äly" saataisiin keskitettyä saman hatun alle....
Tämä ohje on yleisellä tasolla, en yksilöi tätä kehenkään.....
Tulevaisuus edessä-tukka takana................
Niin juu, momenttiavaimessa älyä näihin hommiin ihan riittävästi.(Boxeri @ Maalis. 20 2011,14:00) kirjoitti
Pitäiskö vielä osata käyttää sitä momentum avainta?![]()
sori oon vähän hitaalla tänään eli miten se reikä tarkalleen porataan? Reikä pelkässä propussa ja lanka siinä ei estäne proppua pyörimästä auki(?)(scuuba @ Maalis. 19 2011,18:55) kirjoitti
"My final offer is this: nothing"
-Il Bastardo-
Kyllä se näin on.....(Pandemia @ Maalis. 20 2011,14:44) kirjoitti
Veikkaisin, että puolet ko. avaimen käyttäjistä kiristää väärällä tekniikalla......usko pois!
Tulevaisuus edessä-tukka takana................
Näinhän se tuppaa olemaan.(Boxeri @ Maalis. 20 2011,16:02) kirjoitti
Ensin ei osata asettaa oikeata momenttia (tulkitaan asteikkoa väärin) ja sitten ei ymmärretä että tuo naksahdus tarkoittaa että älä enään väännä.
Odotellaan vaan ja väännetään hampaat irvessä sitä naksausta odotellessa.....kunnes pultti tai paikat pettää...
Kyllähän se varmistuslangan toinen pää kannattaa johonkin kiinnittää jos meinaa siitä jotain hyötyä saada.(fiuri @ Maalis. 20 2011,15:59) kirjoitti
![]()
Superbike #7
niinpä. Oisko kellään kuvaa miten se rautalankaviritys tehdään(Nitrous @ Maalis. 20 2011,16:38) kirjoitti
"My final offer is this: nothing"
-Il Bastardo-
Vääntöä aiheesta tällä palstalla.(fiuri @ Maalis. 20 2011,18:06) kirjoitti
Lentoihmisten ohjeistus aiheesta, mutta soveltuu myös moottoripyöriin.
Superbike #7
En halua olla "näsäviisas", mutta miten hitossa saa öljypropun jenkhat kiinni ja naps. *
Sehän vaatii ihan tajutonta rannetta.... tai puolmetrii avainta.
Sanoisin, että propussa oli "valuvika." * *...tai sitten Iso Arska... *![]()
Käyt ostamassa uuden öljypohjan ja pistät sen kiinni niin ei tartte mitään virityksiä.(Nitrous @ Maalis. 19 2011,17:58) kirjoitti
Tai sitten teet sen helicoilin siihen vanhaan pohjaan niin saat paremman kierteen kun uudessa pohjassa(PLaaf @ Maalis. 20 2011,18:51) kirjoitti
YZF1000R
noin yleensäottaen...mun mielestäni noihin momenttiavaimiin tarvittaisiin ostolupa..samaten kuin aseisiin..molemmat eivät saa kuin vahinkoa aikaan tumpeloitten käsis.
työkalut ovat vain apuvälineitä..kyllä siinä varrenjatkeessa pitää olla tieto mihin ja miten sitä käytetään.
noin lyhyesti..jos ostaa momenttiavaimen öljynvaihtoon niin voisi sanoa, että pitäisi tyytyä vain ajamiseen.
momenttiavain on erittäin tarpeellinen työkalu, mutta sitä käytetään vain vaativissa asennustöissä.
jos ei oo ennen niin kadeeko edes aloittaa ominpäin omalla pyörällä millä vielä pitäis ajaakkin.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Ainahan se kannattaa aloittaa, ja virheistä oppii. Ensimmäinen korkattu öljyproppu on vahinko ja opettavainen tapahtuma, toinen ja kolmas on jo tyhmyyttä(Tuppervaari @ Maalis. 20 2011,23:36) kirjoitti
![]()
Tuskin kukaan meistä on syntynyt momentti ranteessa ja räikkäväännin toisessa, jokainen on joskus aloittanut opettelemaan ruuvinvääntöä, toisilla on ollut hyvä tuuri ja ei ole vääntänyt ikinä yhtään kierrettä paskaksi, monella ei ole niin hyvä säkä käynyt.
Hitaus on malttia!
ANY10.
Joo... Toiminee myös prätkissäkin *(Nitrous @ Maalis. 20 2011,18:15) kirjoitti
kirjoitti
Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D
Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!
Myönnetään olin laiska, enkä lukenut sanaakaan ko. sivulta, mutta siellä oli kiva kuva aiheesta.(Heksa @ Maalis. 21 2011,00:40) kirjoitti
![]()
Superbike #7
Helpoin tapa korjata moinen tilanne on ostaa uusi tai käytetty öljypohja ja vaihtaa se rikki menneen tilalle.
Esa matti nahkiainen
(JOLLI @ Maalis. 20 2011,21:06) kirjoitti
Ihmettelen, kun nuo mopovalmistajat ei ole tuommoista keksinyt tehdä jo suoraan tehtaalla! Pitäsköhän sun soittaa niille ja kertoa tämä oivallus niin saadaan kestämään nämä öljypohjat sitten vakionakin![]()
minkätakia sinne tehtaalla pitäis laittaa helicoili kun se alumiini kestää sen minkä tarvii eli tehtaan suositteleman momentin ja aika paljon päällekkin.muttakun vedetään jatkuvasti apinanraivo momenttiin niin sitä se ei kestä.ostamalla käytetyn pohjan saa luultavasti kuluneen kierteen.(PLaaf @ Maalis. 21 2011,19:35) kirjoitti
YZF1000R
Se on normaalia ihmisluontoa olla luottamatta noihin tehtaan asettamiin, oikeasti järjellisiin momentteihin. Tuntuu vain niin hirvittävän löysältä jotkut määreet. Esimerkiksi just tuo öljypohja, 10nm per pultti, pthyi. Sehän on vain kilo! Tämä on oma, jokseenkin vääristynyt ajatusmaailma.
Ite ainaki kaikissa autorempoissa pistän pikkusen enemmän kun ois tarve. Tosin aika vähän olen autorempoissakaan tehny itse moottoreille huoltoja joissa noita pienempiä momentteja käytetään. Enemmänkin pyörätuennalle ja alustalle ja siellä momentit on kohillaan, että saa aika reilusti antaa voimaa vääntäessä.
En kyllä ihmettelis yhtään vaikka seuraavan kerran saisin tuon helicoilinkin pyörähtämään irti.
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
niin jos ainoa tapa oppia elämässä jotakin on tehdä itse henk.koht. virheitä..voitaisiin vetää esiin samainen tyhmyys. ja jotta tietää jonkun, mun tai kenekä tahansa olleen tyhmä , mutta pitävänsä itseään fiksumpana kuuntelematta muita kuvastaa ääretöntä tyhmyyttä.(Mika 14R @ Maalis. 20 2011,23:49) kirjoitti
minä uskon että...
ihminen voi elää hyvän ja onnellisen elämän ilman jotta kokeilee äärettömän syvää vitutusta ihan silkkaa pässinpäisyyttään.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
se kierre ei varmaan petä kerrasta kovin helposti, se menee ajan myötä heikommaksi, kunnes sitten jollakin pettää.
jossain oli juttua, että jos se on liian kireällä, niin koska se on terästä ja öljypohja alumiinia, niin liian kireällä oleva tulppa repii jenkoja lämmetessään.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050