Tulokset 1:stä 21:een 21:sta
    Heipä hei!

Nettimopossa näkyy olevan hyvin halpa ZZR 1100 kaupan.

ZZ-Rrrrrrrr

Huoltoja näkyy tehdyn viljalti. Soittelin jo myyjälle ja mielestäni hän kertoili pyörästään asiallisesti. En ole vielä ehtinyt katsomaan pyörää, mutta jos se on kuvailua vastaavassa kunnossa, kaupan syntymiseksi minun ei tarvitse voittaa kuin yksi mielenkummitus. Arvaattekin varmaan...

Kansi ja venttiilikoneisto. Ensimmäinen oma pyöräni aikanaan oli GPX 500 R vuodelta 1988. Pyörä oli oikein siisti kuoriltaan ja matkamittarin mukaan vähän ajettu, ja kuitenkin puristuspaineet olivat jo yhdessä pytyssä alhaalla. Tässä siis syy siihen, miksi pidän kansihuhuja varteenotettavina. Muutoin pidin tuota pikkukawaakin oikein mukavana pyöränä.

Nyt, kokeneet zetorikuskit ja -remppamiehet, onko minulla mitään keinoa vakuuttua, että edessä ei ole isoa kansiremonttia hetkeen aikaan? Ja voiko orastavat ongelmat havaita moottorin käyntiäänestä tai jostakin muusta oireesta?

Maailma on leluni. Tai sitten minä olen maailman lelu.
    Nyksä: Annu. Ja CBR1100XX -00 Exät: VFR750F -90 (?), CBR900RR -97, SV1000S -04, ZZR1100 -92, GSXR1100 -96 ja -95, GSX750F -91, FJ1200 -90, GSX750F -02, GPX500R -88.
    Onhan ko. yksilö kieltämättä potentiaalinen ongelmatapaus..

Jos kone käy ja kukkuu hyvin, niin varmaa selvyyttä ei oikein saa muuten kuin visuaalisella tarkastuksella, että minkä vahvuista palaa on kierrossa, tai onko vettiilinpäitä "käsitelty" mitenkään jne..

Toki jos on psykologista silmää myyjän kertomuksia kohtaan ja löytyy kirjanpitoa säätötoimenpiteistä, niin voihan jonkinlaisen kuvan saada sitäkin kautta..
    ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
    Niinpä, niinpä.

Huolloista kuuluu olevan kuitteja. Ajattelin jopa sellaista mahdollisuutta, että soittaisin huollot tehneeseen firmaan ja kysyisin, jäikö heille mitään muistikuvaa kyseisestä ajokista. En tosin tiedä, onko heillä halua vastailla tällaisiin kysymyksiin, saati sitten mitään tietoja tai muistikuviakaan tallella.

Onko muuten kellään käsitystä kannen vaihtamisen tai kunnostamisen kustannuksista? Pyörähän on niin halpa, että vaikka remontti jonkinmoisen rahan veisikin, niin ihan mahdottoman kallis ajokista ei tule. Ongelmani on osin siinä, että jos nyt ostan pyörän, niin kansiremonttirahat eivät ole ihan pian koossa.

Nyksä: Annu. Ja CBR1100XX -00 Exät: VFR750F -90 (?), CBR900RR -97, SV1000S -04, ZZR1100 -92, GSXR1100 -96 ja -95, GSX750F -91, FJ1200 -90, GSX750F -02, GPX500R -88.
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Elmeri H. @ Maalis. 09 2011,15:02) kirjoitti
    Jos kone käy ja kukkuu hyvin, niin varmaa selvyyttä ei oikein saa muuten kuin visuaalisella tarkastuksella, että minkä vahvuista palaa on kierrossa, tai onko vettiilinpäitä "käsitelty" mitenkään jne..
    Mitähän ihmettä sen venttiilin päästä oikein käsitellään? Venttiililautanenhan noissa on se ongelma jos ongelmaa ylipäänsä on.

Noilla kilometreillä en olisi kovin huolestunut, koska ne ongelmalliset venttiilit kestävät 40, max 50tkm, joten tuohon ne olisi jo vaihdettu. Ei muuta kuin kasawika kaupoille ja tyytyväisenä auringonlaskua kohti.

Nimim. GPZ:n venttiilit vaihdettu joku vuosi sitten.

Edit. En tämän päivän hintoja tiedä, mutta jos itse tekee niin muutamalla satkulla selviää. Jos kaikki imuvenat vaihtaa niin osien hinta varmaan jossain n. 300-400e välissä. Voi olla yläkanttiinkin tuo arvaus.

Superbike #7
    Nuo kansiongelmat zetoreissa tuntuvat olevan kovin yksilöllisisä. Joissain esiintyy, toisissa ei.

Kyseisellä kilometrimäärällä ne todennäköisesti olisivat jo ilmenneet eli tieto ohuimmasta käytössä olevasta venttiilin säätöpalasta kertoisi aika paljon.

Toisaalta venttiiliongelmat eivät välttämättä tule kalliiksi. Itse ostin Englannin ebay:stä vähän ajetun, hyväkuntoisen kannen hintaan 200 euroa kotiin kuljetettuna. Isoa tarvetta ei olisi ollut koska oman koneen venttiilit ovat vielä oivassa kunnossa. Mutta kun halvalla sai...

Ja nyt voi harjoitella pientä porttausta eikä mahdollinen epäonnistuminen aiheuta suurta vahinkoa.
    ZZ-R1100 1991
    Rohkaistuin soittamaan huoltofirmaan. Pyörä ja sen omistaja muistettiin siellä hyvin. Huoltomiehen puheet olivat hyvin samansuuntaisia kuin myyjän. Sain jopa muutaman lisäyksityiskohdan tietooni, joita nyt selvitän myyjän kanssa.

Kansiremontti tosiaan kuuluukin olevan kallis hanke, parin tonnin luokkaa. Toisaalta, jos pyörä käy nätisti ja kestää hyvällä hoidolla muutaman kauden, niin eipä ole kallista harrastamista sekään. Nämä kaluston kulumisesta koituvat kustannukset nyt ovat oma, mutkikas seikkansa moottoripyöräilyssä. Jonkinlaiseksi karkeaksi viitekehyksiksi olen mielessäni muodostanut sellaisen mallin, että uusi, n. 15 000 euroa maksava pyörä kestää n. 150 000 km. Vastaavan logiikan mukaan tonnin panostuksella kunnossapitoon pitäisi saada noin 10 000 ajokilometriä. Näin yksinkertainen asia ei tietenkään ole ja kustannusten ja ajomäärän suhdehan riippuu kovin monesta seikasta.

Kannesta vielä sen verran, että tähän astisen käsitykseni mukaan vanhojen zetorien ongelma ei ole ollut venttiili, vaan se, että seetit painuvat ajan mittaan syvemmälle ja syvemmälle kanteen. Onko siis alkuperäinen kansimateriaali liian pehmeä, vai mikä oikein. Ja jos taas olen ymmärtänyt venttiileistä jotakin, niin vuotava venttiili on altis palamiselle. (Sivistäkää ja korjatkaa, kokeneemmat!) Jos olen oikeassa, venttiili- ja kansiongelmat ovat tiiviisti kytköksissä toisiinsa erityisesti siinä tapauksessa, että venttiileistä ei ole pidetty hyvää huolta.
    Lainaa (Nitrous @ Maalis. 09 2011,15:39) kirjoitti
    Mitähän ihmettä sen venttiilin päästä oikein käsitellään? Venttiililautanenhan noissa on se ongelma jos ongelmaa ylipäänsä on.
    Jos venttiilit ja/tai seetit ovat niin kuluneet ettei riittävän ohuita säätöpaloja saa niin venttiilien vartta on voitu hioa lyhyemmäksi.

Käsittääkseni tuo ei ole suotavaa.
    ZZ-R1100 1991
    Alkaisi näyttää siltä, että lähipäivinä reissaan Stadiin zetorikaupoille. Ainakin menen sitä katsomaan. Kansi- ja venttiiliasiaan se ei ehkä tuo lisävaloa, vaan enpä ole ennenkään tehnyt tuhansien eurojen ostopäätöstä kuulopuheiden perusteella. Ajattelen myös niin, ettei välttämättä mene monta päivää, kun ensimmäiset pyörät ovat liikenteessä täällä Etelä-Suomessa. Sen jälkeen ei ole enää iän kaiken aikaa kuhnailla, jos meinaa saada hyvän pärrän sopuhintaan.
    No, jos ventiili kantaa ja se ohuin pala on jo käytetty, niin epäilemättä ajatus pienestä kevennyksestä venttiilinpäähän voi käydä mielessä..

Varsinkin jos sillä saa myyntiin menevän mopon pelaamaan kiitettävästi..

Edit: asia olikin jo selvennetty aiemmin..

ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
    Lainaa (ted @ Maalis. 09 2011,15:51) kirjoitti
    Kannesta vielä sen verran, että tähän astisen käsitykseni mukaan vanhojen zetorien ongelma ei ole ollut venttiili, vaan se, että seetit painuvat ajan mittaan syvemmälle ja syvemmälle kanteen. Onko siis alkuperäinen kansimateriaali liian pehmeä, vai mikä oikein. Ja jos taas olen ymmärtänyt venttiileistä jotakin, niin vuotava venttiili on altis palamiselle. (Sivistäkää ja korjatkaa, kokeneemmat!) Jos olen oikeassa, venttiili- ja kansiongelmat ovat tiiviisti kytköksissä toisiinsa erityisesti siinä tapauksessa, että venttiileistä ei ole pidetty hyvää huolta.
    Eivät ne seetit kanteen painu. Jos kannen materiaali tosiaan olisi noin pehmeää niin tuskin se olisi riittävän jäykkä pitämään paineet sisällä.

Venttiilit ja/tai seetit vain kuluvat joskus normaalia nopeammin. Siitä miksi näin käy olen nähnyt lukuisia eri selityksiä. Vaihteleva seettien/venttiilien materiaalin laatu vaikuttaa uskottavimmalta.
    ZZ-R1100 1991
    Osta vain mielestäsi hyvä prätkä, tarjontaa on. Älä osta sellaista rillaa mistä sulla on jo valmiiksi pelko perseessä... ja jos on ihan pakko niin soita sille äijälle joka sillä ajeli * *
    No nyt on Zetori kazzastettu.

Jestaksen kaunis tyhjäkäynti siinä ainakin oli. Myyjä oli ehkä käynyt käyttämässä sitä jonkin verran lämpöiseksi ennen tuloani, koska ei se pitkän seisonnan jälkeen niin nätisti lähtisi käyntiin, eikä ehkä edes vuorokauden seisomisen jälkeen. Jostain syystä en kysynyt tätä asiaa, mutta kun se ilman ryyppyä heräsi, niin oletan että myyjä ehti sen lämmittämään. Lämpömittari kuitenkin osoitti vielä kylmää. Vähäistä röpötystä olin huomaavinani jollakin kierrosalueella, mutten oivaltanut kysyä tulppien ikää.

Tulin kuitenkin kotiin vielä pohtimaan ja lupailin viimeistään aamulla soitella päätökseni. Muutama pikkuseikka pyörässä oli myös, jotka tuskin vaikuttavat ostopäätökseeni. Muutoin se on ulkonaisesti tarkastellen siisti ja asiallinen ollakseen 21 vuotta vanha. Samalla reissulla kävin katsomassa Aarbikessä Suzuki gsx 1100 f:ää. Susnasta on hintapyyntö useamman satasen enemmän. Päällisin puolin tuo Zetori oli ehdottomasti houkuttelevampi. Mutta funtsin ja selvittelen hiukan noiden pikkupuutteiden korjausten kustannuksia.

Tulenpa nyt mihin päätökseen tahansa, ainakin onnittelen itseäni maltin käytöstä.

Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (tvan @ Maalis. 09 2011,15:55) kirjoitti
    Jos venttiilit ja/tai seetit ovat niin kuluneet ettei riittävän ohuita säätöpaloja saa niin venttiilien vartta on voitu hioa lyhyemmäksi.

Käsittääkseni tuo ei ole suotavaa.
    Kaikenlaisia Pelle Pelottomia sitä onkin. Oon kai liian rehellinen kun ei tuollainen filunkivaihtoehto tullut edes mieleen.

Tosin siinä vaiheessa kun tuo venttiili alkaa painua kanteen, tapahtuu se sellaisella tahdilla, että venttiilivarsi loppuu tuolla metodilla aika äkkiä kesken.

Muistelen, että ennen imuvenojen vaihtoa GPZ:n viimeisestä välystensäädöstä oli n. 500km ja imuventtiilit kantoivat taas. Kaveri, joka fiksasi kannen kertoi, että venttiilivälys uusilla venttiileillä oli 2-3mm kun säätöruuvit oli vanhojen venojen asennossa.
    Superbike #7
    Lainaa (Elmeri H. @ Maalis. 11 2011,09:27) kirjoitti
    No, jos ventiili kantaa ja se ohuin pala on jo käytetty, niin epäilemättä ajatus pienestä kevennyksestä venttiilinpäähän voi käydä mielessä..

Varsinkin jos sillä saa myyntiin menevän mopon pelaamaan kiitettävästi..

Edit: asia olikin jo selvennetty aiemmin..
    Ohuimman säätöpalan jälkeen ei ole juurikaan varaa hioa venttiilin päästä (tai säätöpalasta) koska nostaja alkaa sitten ottaan kiinni lautaseen.

Rosteri venttiileitä noihin on jotkut vaihdelleet jälkeenpäin.

Muoks: alkuperäiselle kysyjälle: osta pois, mahtavia pelejä nuo vanhat zetorit. 4 kesää tuli itsekkin tuollaisella C-mallilla ajeltua.

* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
    Lainaa (ted @ Maalis. 11 2011,17:25) kirjoitti
    No nyt on Zetori kazzastettu.

Jestaksen kaunis tyhjäkäynti siinä ainakin oli. Myyjä oli ehkä käynyt käyttämässä sitä jonkin verran lämpöiseksi ennen tuloani, koska ei se pitkän seisonnan jälkeen niin nätisti lähtisi käyntiin, eikä ehkä edes vuorokauden seisomisen jälkeen. Jostain syystä en kysynyt tätä asiaa, mutta kun se ilman ryyppyä heräsi, niin oletan että myyjä ehti sen lämmittämään. Lämpömittari kuitenkin osoitti vielä kylmää. Vähäistä röpötystä olin huomaavinani jollakin kierrosalueella, mutten oivaltanut kysyä tulppien ikää.

Tulin kuitenkin kotiin vielä pohtimaan ja lupailin viimeistään aamulla soitella päätökseni. Muutama pikkuseikka pyörässä oli myös, jotka tuskin vaikuttavat ostopäätökseeni. Muutoin se on ulkonaisesti tarkastellen siisti ja asiallinen ollakseen 21 vuotta vanha. Samalla reissulla kävin katsomassa Aarbikessä Suzuki gsx 1100 f:ää. Susnasta on hintapyyntö useamman satasen enemmän. Päällisin puolin tuo Zetori oli ehdottomasti houkuttelevampi. Mutta funtsin ja selvittelen hiukan noiden pikkupuutteiden korjausten kustannuksia.

Tulenpa nyt mihin päätökseen tahansa, ainakin onnittelen itseäni maltin käytöstä.
    Ite varmaan taipuisin tuohon Suzukiin, tuo ilma-oljy kone kun on vissiin "ikuinen".
    No licence team 8.9.2010 - 16.12.2010
    XX
    Arvelisin, että lähiaikoina kuulemme "ikuisista" moottoreista, jotka eivät olekaan ikuisia. Kestävässä maineessahan ovat esimerkiksi juuri Suzukin I/Ö-koneet ja Yamaha FJ:n ja XJ:n voimanlähteet. Ikävä kyllä mekaaniset laitteet eivät ole ikuisia, eivät edes japanilaiset. Tällä en tarkoita sitä, etteikö moottorityyppien vertailu voisi olla varteenotettavaa. Ehkä ainakin noiden matkapyörien käsittely on huomattavasti maltillisempaa kuin erinäisillä räyhäkkäämmillä ajokeilla suoritettu liikehdintä, mikä vissisti näkyy koneen kestossa. Vaan ovathan nuo gixxeritkin luotettavassa maineessa.

Nyt kuitenkin lähestytään jo sellaisia kysymyksiä, jotka eivät mitenkään auta minua valitsemaan tarjolla olevien pyörien väliltä. Vanha pyörä on kuitenkin yksilö.

Osta thunderace niin ei tarvii painia venttiilien kanssa.
    YZF1000R
    Myytkö omasi noin 2500 eurolla? Thunderässän olen koeajellut joskus, kun vuosituhantemme oli vielä nuori. Voimaa piisalti, mutta ei myynyt itseään minulle.

Näyttää siltä että moottorinsisäinen taistelo on kääntymässä ankarasti pääni sisäiseksi. Lienee aika jättää tämä keskustelu osaltani ja siirtyä muihin aiheisiin. Jos ostan zetorin, olen siitä kaiketi kertova. Mukavaa viikonloppua!
    joko sen ostit, näkyi olevan "ei myynnissä". kunhan ei olisi mitään varausjuttuja taas. meinaan myyjille ne ovat pahoja kun hyvin usein käy sillain, että on varannut vehkeen jollekin ja sit sitä "ostajaa" einäy ei kuulu. ja silläaikaa on käynyt muutama varteenotettava ostaja vehjettä kyselemässä.

se on reiluinta, että myy ensimmäiselle joka rahat tuo.

no tämä taas lipsahti, mutta uskoisin tuosta zetorista olevan iloa pitkäksi aikaa ja vaikka mahdollinen venttiilishouw tulisi todennäköisesti eteen, se ei kovin paha olisi hinnaltaankaan, kunhan osaa varautua mielellään siten, ettei se satu ajokaudelle.
    Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!! )
    Lainaa (ted @ Maalis. 12 2011,12:42) kirjoitti
    Myytkö omasi noin 2500 eurolla? Thunderässän olen koeajellut joskus, kun vuosituhantemme oli vielä nuori. Voimaa piisalti, mutta ei myynyt itseään minulle.

Näyttää siltä että moottorinsisäinen taistelo on kääntymässä ankarasti pääni sisäiseksi. Lienee aika jättää tämä keskustelu osaltani ja siirtyä muihin aiheisiin. Jos ostan zetorin, olen siitä kaiketi kertova. Mukavaa viikonloppua!
    en myy omaani mutta eiköhän noita ala siihen hintaan jo saamaan
    YZF1000R
  21.  
    Piti lopettamani tämä keskustelu jo osaltani.

Lupasin tämän päivän aikana soitella myyjälle päätöksestäni. Eli pyörä on minun puolestani kaupan toistaiseksi. En tiedä, mitkä myyjän kertomat asiat ovat luottamuksellisia, mitkä ei, mutta hän tosiaan kertoi ottaneensa ilmoituksensa pois.

Mieltäni vaivaa oikeastaan yksi seikka, jonka rauhallisesti ajattelevana immeisenä sain hahmoteltua vasta nyt: myynti-ilmoituksessa mainittiin, että mm. etuputkien stefat on vaihdettu. Ja kuitenkin aikamoinen öljytöhnä siitä pölyrenkaan päältä jäi sormiini. Tämän kun yhdistää siihen, että soitin pyörää huoltaneeseen liikkeeseen, ja minulle kerrottiin kovin auliisti, että myyjä on tuttu ja pyörä on hyvin hoidettu ja tämänhetkinen omistaja tarkka ajokistaan, syntyi hiukan ristiriitainen kuva.

Kaverini lupaili pakettiauton lainaan, joten mahdollisuuksin rajoissa on, että päräytän hakemaan zetorin esimerkiksi huomenna. Ajattelin jopa ajaa sen, mutta eiköhän vielä tuo pakkas- ja hiekotussorariski suosi autokyytiä - etenkin kun tuo ykköstie meni eilisen aikana reikäjuustoksi.

Kaikkein parasta olisi, kun saisin jonkun itseäni kovemman prätkäauktoriteetin kaveriksi vielä uudelleen katsomaan ajokkia ja kenties toimimaan (enemmän tai vähemmän) puolueettomana arvioitsijana. Läheisen tuttavapiirini ainoa prätkämies vain on kiireinen perheenisä, joten hänestä ei nyt apua.