Hello kaikki asijantuntijat.
Pistin frontti renkaan taakse, tuleeko problem? Pysynkö pystyssä? Kyseessä cx 500 pikkukkustomi....
Pysyt, tai ei se ainakaan renkaasta johdu.
<p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988 _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
Pysyt kyllä, profiili on edessä pyöreä ja takana ovaali.
Saattaa kulua kaljuksi yllättävän nopeasti.
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Miten laitoit pyörimissuunnan ? Kuviot on etu ja takarenkaassa toisin päin: takana optimoidaan kiihdytystilanne, edessä jarrutustilanne. Teoriassa siis eturengas takana pitäisi laittaa pyörimissuunta toisinpäin ...
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Aivan, varsinkin jos kuvio on kovin "nuolimainen" vesiurien osalta niin kannattaa laittaa väärinpäin pyörimissuunta takana.(hondamania @ Maalis. 17 2011,11:30) kirjoitti
Yhdestä vastaavasta asennuksesta on kokemusta (HD:ssä), eteen ja taakse meni täsmälleen samanlainen eturengas. Kilometrejä ei kauheasti kestänyt se takakumi, mutta toisaalta kului kyllä se valkosivu Dunloppi edessäkin aika nopeasti.
joku ratajätkä sanoi netissä, että kuviolla ei ole ratamaisissa renkaissa mitään välilä kuivalla. joten hän käänsi renkaan jossain vaiheessa, koska radassa on kaarteita aina enemmän toiseen suuntaan, joten rengas kuluu nopeemmin toiselta reunalta, kun kääntää sopivassa vaiheessa, niin saa kummatkin reunat kulutettua saman verran, sitten voi vielä myydä sen renkaan ja joku voi ajella sen keskustan kadulla.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Eikö kudosten jäykkyys/rakenne ole tehty myöskin ajatellen takana kiihdytystä ja edessä jarrutusta?
Itse en missään nimessä laittaisi mopoa isompaan.
Se on vaan ikävää vyörakenteen pettämisen jälkeen ojanpenkalla keräillä irtojäseniä ja vielä samalla miettiä että sanoutuuko vakuutusyhtiö irti korvauksista tieliikenne kelvottomalla ajon seurauksena.
Tuskin noita kumeja on hyväksytty käytettäväksi ristiin.
Itse asiassa jotain kumeja on joissa on pyörimissuuntanuolet sekä etu että taka renkaana käyttöä varten.(AimoPamaus @ Maalis. 17 2011,20:47) kirjoitti
Nytkin tallissa Kendan enduro etunen jossa kahteen suuntaan nuolet, maaston mukaan, ja ihan kadulle laillinen rengas kyseessä.
ei kai niissä suotta ole merkinnät!
tarkista nyt ainakin painoluokitus, koska eturenkaassa se on yleensä heikompi ja muutenkin etu/taka renkaiden suunnittelussa hieman eri lähtökohdat. profiili on erilainen ym?
edit: ei sekoiteta enskan renkaita tähän ellei aloittaja ole sellaisia customiinsa laittamassa
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
^^mäkin olisin enempi huolissaan ton rakenteen kestävyydestä. Se kuvio ilmeisesti kannattaa kääntää pitäs toimiakin, mut toi rakenne tuskin kestää väärästä suunnasta tulevia voimia. Jos erikseen ilmotettu, että voi käyttää takarenkaana ni sit on eri asia.
-- Kyllä sen kestää, kun tietää miten hyvää se mulle tekee
<s>Pappa Tunturi -76 -> Yamaha DT 125LC -84 -> Honda CB 500 -01 -> Honda CB 600F Hornet -06</s> -> Kawasaki Z1000 -09
Viimeksi kun tuollaisen takanen edessa ratkaisun näin niin boxeri gs oli kyseessä, ja contin rengas.(SamiN @ Maalis. 17 2011,21:23) kirjoitti
Ei ehkä enduroista enduroin yhdistelmä...
Ilmeisesti sitten eroaa rakenteeltaan rajustikkin katurenkaista tuollainen 50/50 kumi![]()
Ottakaa nyt huomioon, että kyseessä on CX Honda.. Pyörä ei kykene millään mittarilla kolistelemaan yhdenkään nykyrenkaan suorituskyvyn äärirajoja.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Mihinkäs suuntaan ja millaisia voimia sen eturenkaan pitää kestää kun täydestä loikasta suoritetaan se täydellinen jarrutus?(legi @ Maalis. 17 2011,21:27) kirjoitti
Juu, ihan käytännössäkin noin tulee tehdä.(hondamania @ Maalis. 17 2011,11:30) kirjoitti
Ongelmaa ei muuten välttämättä ole kunhan kantavuus riittää ja kuvio on sopiva pidon kannalta. Sama siis toisin päin takarengas eteen-> pyörimissuunta toiseksi.
Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
Juurikin noin. On tullut ajettua contin raceattackeilla kadullakin "molemminpäin". Jos johonkin laitteeseen on suunniteltu niin kapea takarengas, että eturengas siihen käy, niin en ihan heti olisi huolissani renkaan kudoksen kestosta kiihdytyksessä. Painoluokan toki pitää olla kohdillaan, mutta satavarmaa on se, että tuo rengas joutuu paljon kovemmalle jarrutustilanteessa eturenkaana kuin kiihdytyksessä takarenkaana.(jaket @ Maalis. 17 2011,20:32) kirjoitti
Jos rengas pyörii väärinpäin, niin se on pikkasen lipsakkaampi sateella, mutta ei pyörästä ainakaan minun mielestäni vaarallinen tullut. Jokainen toki tekee mitä tykkää.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Joku viisaampi kai voinee kertoa mihin tuo renkaan kääntäminen perustuu, kun laitteet joita itse olen ajanut, ovat renkaat edessä ja takana pyörinyt aina samaan suuntaan kiihdytettäessä ja jarrutettaessa vain peruuttamalla olen saanut renkaat pyörimään toiseen suuntaan ja silloinkin kaikki samaan aikaan.(zpete @ Maalis. 17 2011,12:04) kirjoitti
Kuvio eli käsittääkseni renkaan ura ei vaikuta kiihdytys-/jarrutustilanteessa, kun se ei ole kosketuksessa tienpintaan.![]()
Tässäpä oikeastaan kysymykselle lopullinen vastaus.(TunturiTT @ Maalis. 17 2011,20:36) kirjoitti
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Tarkistan vielä sen pyörimissuunnan jahka tästä tallille selviän...
Tämmänen britgestonehanse on:
http://www.bridgestone.fi/bfe....591RCRD
Nyt kun kerran ceeäksää vähätellään niin lyödään lissee löylyä, nimittäin veikkaan että tuommonen gl1200/1500 painaa kuus kertaa enemmän kun meikän mp, elikkä kantavuus riittänee. Pyörintäsuunta siinä on määrätty näköjään vaikkakin kuvio ei ole kovin voimakkaasti nuolimainen tms...Tosin kantavuuteen vielä jos liftarityttönen on hyvin syönyt ja painaa reilut 160kg, saattaa joutuu jättämään tienposkeen....
Voisin myös heittää ihan mutulla, että kyllä se jarrutustilanne on rankempi renkaalle kuin kiihdyttäminen.
Ajatellaan vaikka niin että aika moni pyörä pysähtyy satasesta 40 metrin matkalla, mutta harvempi kiihtyy samalla matkalla tuohon nopeuteen.
Aprilia Mille R -03
Ex. Speedmaster 2003
Voit vaikka ajatella voiman kohdistuvan eturenkaaseen edestä päin ja takarenkaaseen takaapäin. Jos eturengas on takana normaaliin pyörimissuuntaan se olisi edelleen suunnitetu edestäpäin tulevalle voimalle, joka nyt tuleekin takaapäin.(Akiva @ Maalis. 17 2011,22:15) kirjoitti
Kuvioista en tiedä, on mulle liian hieno tiede. Kuitenkin esim. Michelinin kumeissa on tehtaalta asti eturenkaan kuvio "väärinpäin" verrattuna takarenkaaseen, eli jokin pointti tuossa varmasti on. Saattaa vaikuttaa siihen miten kuvio "kaatuu alle". BTW. Renkaat suunnitellaan toimimaan yhteen, joten erimerkkisillä renkailla saa tuskin yhtä hyvää märkäpitoa kuin saman merkkisillä...
'03 ZX6R
Niin ja renkaan "venemäinen" profiili poistaa itsessään vettä jo riittävästi...(Akiva @ Maalis. 17 2011,22:15) kirjoitti
![]()
![]()
Ihan vakavasti jos puhutaan, niin eihän noilla kuvioilla mitään virkaa kuivalla kelillä olekaan. Hiekkatiellä on kiva että kumissa jotain rantuja on, mutta kuivalla asfaltilla slicksi pitää kyllä. Märällä asfaltilla en sitten enää lähtisikään kauheasti kokeilemaan slicksin pitävyyttä jolloin kuvioinnilla on aika paljonkin merkitystä.
Kuumien huhujen mukaan dunlopin uusi "intermediate" kisarengas on leikattu slicksi, joten loppukaudesta voinee joku pro kertoa miten pelkkä kuviointi vaikuttaa kostean kelin pitoon.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Joo pyörintäsuunnasta vielä...ihan nuolen mukaan laitoin vaikkakin "front use only" luki nuolen päällä.....ota nyt pirulaisesta selvä sitten.
Kesemmällä tiedetään hiukka enemmän aiheesta jahka pääsee kokeilemaan. Koetan aina päivitellä tänne tuntemuksia....
Sit meni väärinpäin?(jonecx @ Maalis. 28 2011,08:05) kirjoitti
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Empäs tiedä....vesi pyrkii pakenemaan tässä tapauksessa poispäin renkaan keskiosiolta joka tuntuu näin maalaispojasta käyvän järkeen....noin liirron kannalta ajetellen....?![]()
Eipä siinä ihmeitä tapahdu. Pikkukustomillä miekiin ajelen ja villi veikkaus että uusi rengas tekee käännöksistä "terävämpiä", himpun verran kiikkerämpi ?? En usko muuta tapahtuvan, huomaat kyllä eron jos olet aiemminkin cruisaillut tuolla pyörälläsi ihan normi takasella...![]()
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Sen verran vielä että entinen takanen oli bitkeston batlax ja siinä kuvio ei paljoo eroa tästä nykyisestä. Siinä myös looginen pyörintäsuunta samoinpäin....Voimakas tunne siitä että tulen pärjäämään ensikesän tuolla renkaalla!
Nostetaan vanhaa topikkia.
Miten paljon endurorenkaissa merkkaa tuo rear only? 120/60 koossa ei oikein tahdo eturenkaita löytyä, joten menisikö tuommoinen takarenkaaksi tarkoitettu eteen?