Tulokset 1:stä 19:een 19:sta
  1. #1
    Pikakysymys: Ostin Dynaan viime keväänä uuden akun, joka toimi hienosti kesän, mutta on mennyt mykäksi talven aikana. Akku siis lataukseen CTek 3600:sen kanssa. Akku ottaa virtaa kyllä, mutta laturi ei mene ylläpitoon kuin muutamaksi minuutiksi ja alkaa taas "normaali"-latauksen, jota kestää useamman tunnin. Akun pitäisi olla laadukas ja kestäväkin, vaikka onkin HD:n "valmistama"...

    Yleismittarilla mitattuna akussa on virtaa n. 12,8 V heti latauksen jälkeen, mutta laskee parin kolmen tunnin kuluttua 12,5 V:n paikkeille. Pitkä intro, mutta nyt siis se pikakysymys: Kuinka kauan teillä akut ovat CTek:lla olleet ylläpidossa? Tuntuu vaan vähän lyhyeltä tuo muutaman minuutin ylläpito ja sitte taas lataus... Akku ei ota virtaa ja on paskana?
    Joko löydän tien tai teen sen...
    -Hannibal-

    H-D Road King Custom 2004
  2. #2
    Jos ylläpito tarkoittaa sitä, kun ctek näyttää "täyttä akkua", niin onhan siinä pitkiäkin aikoja mennyt. Eipä ole tullut kytättyä kovinkaan tarkkaan, mutta jos akku on ollut latauksessa vaikkapa marraskuusta maaliskuuhun, niin aina on näyttänyt täyttä, kun on käynyt katsomassa. Sama laturi käytössä kuin sinulla.

    Veikkaan, että akku on rikki. Mites noissa takuu menee, kun on noin tuore?

    P.S. Mulla oli edellisessä mopossa alkup. akku vuodelta -04 ja joka talvisella ctek hoidolla ei ollut mennyt miksikään syksyyn -10 mennessä kun mopo meni vaihtoon. Tämä ei tosin ollut "HD" vaan Yuasa.
    Triumph Thunderbird 1700 -10
    Yamaha FJR 1300 -13
    Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
  3. #3
    Onko akku kiinni pyörässä?
    Itsellä ainakin hälytin aiheuttaa vastaavan tapaista käytöstä.
    Laturikin sama 3600.
  4. #4
    Mulla teki pikku ctek:ki viime talvena samaa, keväällä akku kiinni pyörään ja tulille, tosin ei jaksanu edes pyörittää. Yön yli lataus vanhalla autoihin tarkoitetulla laturilla (latinki 6?). Seuraavana päivänä lähti mukisematta käyntiin. Tämän jälkeen akku kesti noin 1,5kk ennen kuin kuoli lopullisesti.

    Eli veikkaan tota akun hajoamista.
    Suzuki S1 ´91
    Honda NS125F ´87
    Honda NSR125R ´94
    Kawasaki ZZ-R600 ´02
    Kawasaki ZZR1400 ´08
  5. #5
    Lainaa (scuuba @ Maalis. 16 2011,12:59) kirjoitti
    Lainaa (SenioRR @ Maalis. 16 2011,04:13) kirjoitti
    Pikakysymys: Ostin Dynaan viime keväänä uuden akun, joka toimi hienosti kesän, mutta on mennyt mykäksi talven aikana. Akku siis lataukseen CTek 3600:sen kanssa. Akku ottaa virtaa kyllä, mutta laturi ei mene ylläpitoon kuin muutamaksi minuutiksi ja alkaa taas "normaali"-latauksen, jota kestää useamman tunnin. Akun pitäisi olla laadukas ja kestäväkin, vaikka onkin HD:n "valmistama"...

    Yleismittarilla mitattuna akussa on virtaa n. 12,8 V heti latauksen jälkeen, mutta laskee parin kolmen tunnin kuluttua 12,5 V:n paikkeille. Pitkä intro, mutta nyt siis se pikakysymys: Kuinka kauan teillä akut ovat CTek:lla olleet ylläpidossa? Tuntuu vaan vähän lyhyeltä tuo muutaman minuutin ylläpito ja sitte taas lataus... Akku ei ota virtaa ja on paskana?
    Tuossapa hyvin pitkälle se syy miksi minulla on mopon ollessa tallissa akku ctekissä kiinni baut syyyskuusta huhtikuuhun.
    Toiv -05 orkkisakku toimii tänäkin vuonna, vaikka koki välikuoleman jouluna 2007.
    Toinen vaihtoehto mikä ei vaadi laturia on ottaa akun miinuspiuha irti. Mut kukin tavallaan ;)

    Olen tosin itse lataillut pari kertaa talven aikana. Ei vaan ota pikkulaturillakaan kovin pitkää hetkeä virtaa vastaan, ei vuoda paljoa irrallaan ollessaan
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  6. #6
    Niin. Akku siis seisoi ilman laturia pyörässä ja tyhjeni, kuten noilla on tapana tehdä monesti. Akku syväpurkaantui ja on nyt kypsää tavaraa. Ei tuon asian kanssa Ctek'illä ole mitään tekemistä.

    Juuri tuosta syystä kannattaa

    - joko pitää koko talven siinä ylläpitolaturissa / pyörässä kiinni
    - tai irrottaa pyörästä (tai akun navat) ja ladata pari kertaa talven aikana
    <p>2002-2014</p>
  7. #7
    Noin ^ tuossa varmaankin pääs käymään. Edellinen (alkuperäisakku) kesti kuitenkin viis vuotta samanlaista "hoivaa". Tää ei kestänyt kuin vuoden. Akku on ollut pyörässä kiinni koko talven ja pyörä lämpimässä, eli juur huonot olosuhteet akun säilyvyyden kantilta. Hälytin pyörässä on, mutta ei päällä. Tänään kun tulin duunista mittasin akun jännitteen ja mittari näytti 12,43V. Täytynee viedä akku liikkeeseen testiin ja jos toteavat paskaksi, niin uusihan se on tietysti ostettava. Sikäli paska homma, että pyörä menee vaihtoon lauantaina. Noh, saapahan seuraava omistaja sitten hyvän pyörän, jossa on uus akku. Yuasa käsittääkseni valmistaa HD:n akut.
    Joko löydän tien tai teen sen...
    -Hannibal-

    H-D Road King Custom 2004
  8. #8
    Mulla teki tuota samaa Exiden pari kuukautta vanha akku viime kesänä. Otti hyvin virtaa, mutta purki kanssa saman tien. Akusta oli mennyt omia aikojaan joku kenno oikosulkuun tms. Antoivat Hämeen Akusta uuden ja paremman tilalle ilman veloitusta.

    edit: mikäs ameriikanherkku sieltä on tulossa? Pitäiskö ruveta vonkaan koeajole...



  9. #9
    Lainaa (hra1150 @ Maalis. 16 2011,16:45) kirjoitti
    Mulla teki tuota samaa Exiden pari kuukautta vanha akku viime kesänä. Otti hyvin virtaa, mutta purki kanssa saman tien. Akusta oli mennyt omia aikojaan joku kenno oikosulkuun tms. Antoivat Hämeen Akusta uuden ja paremman tilalle ilman veloitusta.

    edit: mikäs ameriikanherkku sieltä on tulossa? Pitäiskö ruveta vonkaan koeajole...
    Road King Custom toiminee ensi ja tulevien kesien häristimenä. Tuohon luulis jo sunkin mahtuvan jäsenien liiemmin puutumatta! Hitaampiin ja läskempiin laitteisiin mennään...mutta mukavampiin.

    Huomasin tuossa juur, että oonkohan koittanu ladata tuota akkua liian pienellä latauksella? Tuo HD:n akku kun on 19Ah ja CTekin ohjeissahan on räntättynä, että tota "moottoripyörä"-modea pitäis käyttää max 14Ah:n akkuihin ja "auto"-modea sitä tehokkaampiin akkuihin? Saa olla nyt latauksessa huomiseen ja jos ei tunnu auttavan ni uutta suoleen.
    Joko löydän tien tai teen sen...
    -Hannibal-

    H-D Road King Custom 2004
  10. #10
    Akkukauppiaani katsoi nenänvartta pitkin Ctec 3600:ta ja kehotti laittaan siihen lumihiutaleasentoon...
  11. #11
    Akkupalvelu Häkkisellä taas katsoivat Ctek'iä yläviistoon, mutta muistuttivat käyttämään "auto"-valintaa.
    <p>2002-2014</p>
  12. #12
    Lainaa (SenioRR @ Maalis. 16 2011,19:13) kirjoitti
    Huomasin tuossa juur, että oonkohan koittanu ladata tuota akkua liian pienellä latauksella? Tuo HD:n akku kun on 19Ah ja CTekin ohjeissahan on räntättynä, että tota "moottoripyörä"-modea pitäis käyttää max 14Ah:n akkuihin ja "auto"-modea sitä tehokkaampiin akkuihin? Saa olla nyt latauksessa huomiseen ja jos ei tunnu auttavan ni uutta suoleen.
    Ei siin oo sinänsä mitn eroa jos ei oo ajalla niin väliä.
    Ts aivan sama lataako 0,5A ja 1h, vai 1A ja 0,5h, noin niinku vertauksena.

    Ite oon tolla 0,8A ctekillä (XS800) ladannu auton 40-80Ah akkuja. Toki jos 80Ah on ihan tyhjä, niin menee ainaki 100h ennen ku se on täynä.
    Ett jos on jos on kiire, niin sit kannattaa jollain muulla varmaankin.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  13. #13
    Toissa talvena uudehko Nitro-akku happani piloille Ctek 3600:n ylläpitäessä "hyvää" huolta akusta. Ajattelin että halppisakku on halppisakku ja uus Yuasa tilalle. Eilen kun ruuvailin Yuasan taas mopoon kiinni, niin sama lopputulos - paskaksi meni. Eli joko laturi on rikki tai Ctek ei sovellu pitkäaikaiseen "ylläpitoon". Pyörän alkuperäinen Yuasa kesti muuten 4 talvea, vaikka sitä ei ladattu kuin 1-2 kertaa talven aikana tunnin pari kerrallaan ihan tavallisella auton laturilla.



  14. #14
    Moro,

    Kandeeko sitä laturia pitää kokoajan kiinni ylläpidossa? Ite ajattelin että lataisi sen täyteen ja sitten vaikka kerran viikossa lataa sen aina täyteen. Eikös se akku silloin tunne olevansa kuin normaalikäytössä. Mielipiteitä?

    Itsehän pilasin akkuni jättämällä sen kiinni pyörään talven yli (unohtui) ja siksi jouduin ostamaan uuden akun ja CTekin laturin
    Kawasaki Z750 -07
  15. #15
    Lainaa (arzca @ Maalis. 17 2011,11:13) kirjoitti
    Moro,

    Kandeeko sitä laturia pitää kokoajan kiinni ylläpidossa? Ite ajattelin että lataisi sen täyteen ja sitten vaikka kerran viikossa lataa sen aina täyteen. Eikös se akku silloin tunne olevansa kuin normaalikäytössä. Mielipiteitä?

    Itsehän pilasin akkuni jättämällä sen kiinni pyörään talven yli (unohtui) ja siksi jouduin ostamaan uuden akun ja CTekin laturin
    Mitä tekee ylläpitolaturilla jos ei käytä sitä ylläpitolataukseen?

    Eiköhän ylläpitolatauksen idea ole juuri ladata akkua silloin kun tarttee, eikö pyörän laturikin tee tavallaan samaa, kun ei silläkään pysty ylilataamaan tms.

    Biltema tms. myy noita parin euron mp latureita, jotka varmaan hoitaa tuon mainitsemasi tavan ladata akkua. Ctek yms. maksaa tietysti enemmän, mutta eipähän sitten tartte kytätä vieressä.
    Triumph Thunderbird 1700 -10
    Yamaha FJR 1300 -13
    Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
  16. #16
    Lainaa (arzca @ Maalis. 17 2011,11:13) kirjoitti
    Moro,

    Kandeeko sitä laturia pitää kokoajan kiinni ylläpidossa? Ite ajattelin että lataisi sen täyteen ja sitten vaikka kerran viikossa lataa sen aina täyteen. Eikös se akku silloin tunne olevansa kuin normaalikäytössä. Mielipiteitä?

    Itsehän pilasin akkuni jättämällä sen kiinni pyörään talven yli (unohtui) ja siksi jouduin ostamaan uuden akun ja CTekin laturin
    Käytäntö:
    Mulla on ny viidettä talvee piuha kiinni koko ajan. En sit tiedä kannattaako vai ei. Mut tuntuu -05 orkkisakku toimivan edelleen. Seittemäs kesä edessä.

    Teoria:
    Akun sulfatoituminen alkaa aina kun akun varaus on alle 100%. Joten siitä syystä pitäisin akun ylläpitolaturissa kiinni aina kun akku on pitkäaikaisesti käyttämättä. Ylläpitolaturi pitää akun lähes 100% latingissa, joten sulfatoituminen on mahdollisimman minimaalista.
    Akun levyjen pinnan (osittainen) sulfatoituminen aiheuttaa sen että akku kyllä ottaa latausvirtaa normaalin tuntuisesti vastaan, ja napajännitekin on ok.
    Mutta käynnistysvirtaa akku ei välttämättä jaksa antaa koska levyjen pinta on vain osittain enää käytössä vs osa pinnasta on sulfatoitunutta eli "kuollutta".



    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  17. #17
    Lainaa (scuuba @ Maalis. 17 2011,16:16) kirjoitti
    Teoria:
    Akun sulfatoituminen alkaa aina kun akun varaus on alle 100%. Joten siitä syystä pitäisin akun ylläpitolaturissa kiinni aina kun akku on pitkäaikaisesti käyttämättä. Ylläpitolaturi pitää akun lähes 100% latingissa, joten sulfatoituminen on mahdollisimman minimaalista.
    Juu, noinhan se teoria menee eli akku pitäisi aina yrittää pitää mahdollisimman täytenä.

    Aika hyvin toimii käytännössä myös niin että akku kytketään irti ja ladataan täyteen ennen säilytystä, talvella voi kerran pari tietty vielä käydä laittamassa ylläpitolaturin vaikkapa vuorokaudeksi kiinni.
  18. #18
    Lainaa (arzca @ Maalis. 17 2011,11:13) kirjoitti
    Eikös se akku silloin tunne olevansa kuin normaalikäytössä. Mielipiteitä?
    Akkumulaattorin tunne-elämä on arvoitus. Akku ei puhu eikä niin ollen osaa pyytää apua. Mielestäni pitää lähteä siitä, että akku on herkkä.

    Huonosti kohdeltuna, kuten Scuuba tuossa edellä kertoikin, akku saattaa jopa mennä mykäksi joko kokonaan tai osittain. Silloin suhteesta puuttuu virta ja jännite.Tämän vuoksi akkusuhdetta tulee vaalia kuin kukkaa. Anna sille vettä, juttele sille. Kun illat ovat pimeitä ja tuntuu, että virta on lopussa, ladatkaa toisianne yhteisten harrastusten parissa. Kesällä viet hänet ulos. Hyvin hoidettu akkusuhde on kestävä ja antaa voimaa arjessakin.
  19.  
  20. #19
    Kiitoksia vastauksista. Nyt tiedän paljon enemmän.
    Kawasaki Z750 -07