Meininkinä olisi hankkia kuomullinen kärry jolla tulisi satunnaisesti myös erilaisia MP:tä kuljetella.
Mitä olette mieltä, paljonko tuon kärryn sisäkorkeus pitäis olla jotta se soveltuisin MP:n kuljettamiseen? Lavakoko tullee olemaan 150x300cm. Ei tulisi ostettua liian matalaa...
135cm on aika sopiva, eli metrin kuomu ja 35cm laitakorkeus. Menee helposti endurokin kuomun alle..
Honda CRF 250 L
Tuossa yksi kärry mitä katselin olisi 35cm korkealla reunalla ja siihen saisi metrin korkean kuomun eli sisäkorkeus olisi 135 senttiä. Liekö kelvollinen vai ei?(Tisha @ Maalis. 14 2011,18:46) kirjoitti
Osaako joku arvata paljonko Yammun XJ900 diversion vakiopleksillä on korkea? Ei viittis ajella pariasataa kilsaa mittaamaan...(YLLE @ Maalis. 14 2011,18:50) kirjoitti
Onko se koko matkalta 135cm vai mataloituuko etupäästä? Kannattaisi käydä mittaamassa ko. kärry ennenkuin tekee kauppoja. Omassa kärryssäni tuo korkeus riitti keskikohdasta mutta kärryn etupäästä laski niin että mopo ei mahtunutmuuten kuin jättämällä kuomu raolleen.(hp10a10 @ Maalis. 14 2011,18:47) kirjoitti
You gave me a curse, Holy fathers, I give you a blessing: "may your conscience be as clear as mine and may you be as moral and religious as I"
Ja vaikka ma laps olen pieni vain,
niin jumalten riemut ma juoda sain
ja juoda ne täysin siemauksin -
niin riemut kuin murheetkin.
Ottakaa myös huomioon se kuinka paljon on leveyttä kuomun yläosassa.(hp10a10 @ Maalis. 14 2011,18:47) kirjoitti
Ei kerran meinannu 535 Virago sopia kuomun alle. En kyllä tiedä silloisen kärryn mittoja, ihan tehastekonen kylläkin.
Tuossa olis linkissä semmoinen mitä katselin, kuomu näyttäis olevan aika tasalevyinen koko matkalta.(Tisha @ Maalis. 14 2011,19:16) kirjoitti
http://www.nettivaraosa.com/kuljetuskalusto/933154
Tuossa 100cm (+35cm laita) korkeassa kuomussa, niin päätyjen kuin sivujenkin reunat kapenee ylöspäin, kumminkin niin että sisään menee esim. (yläosastaan) vähintään 1,2m* n.2,5m kokoinen levy. Kokeiltu on, voi mennä pidempi/leveämpikin.
650GR, gsxf600, gsf1200s, zzr1200, 650gs dagar, gsx1400, gsx1400, 650xmoto, versys650, gsx-r1000, versys650, tiger950, zr7, gsf1200, xt660r, gsx1000r, varadero xl1000, 650versys, r1150rt, 1100xxblackbird, tdm900.
Tuolla aika paljon juttua asiasta:
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....=121247
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
135 on vähän niin ja näin
ittellä majava kuomukärri jossa sisäkorkeus jotain 130-135 välillä niin ei oma TDM mene sinne kun peilit ja pleksi irroitettuna.
Joku kyykky manis taas "heittämällä" joten vähän riippuu pärrästäkin.
Liian korkee kuomu taas voi olla lerppu tai ainakin tuo sitä hirveästi pelättyä lisäbensankulutusta
Itte kiinnitän pärrän keskelle kärryä 4 tai 6 liinalla joten ei sillä ole merkitystä kapeneeko vai ei mutta kyllä kai useammassa kärryssä on etu ja takapää ainakin hieman viisto.
Tuohon kärryyn mahtuu kaksi nakupyörää suorilla tangoilla lomittain.(hp10a10 @ Maalis. 14 2011,19:37) kirjoitti
Yksinään keskelle menee myös TuplaX Honda.
On kokeiltu. Appiukolla just tuommonen, Gansin kannella.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Oma pyörä mahtuu heittämällä tuohon. Merkkinä on tosin JT-Trailer. Tekno-trailer, Jt-Trailer ja näköjään myös tuo tehdään samoilla osilla, paitsi JT:ssä 175 pyörät, en tiedä onko miten paljon etua(hp10a10 @ Maalis. 14 2011,19:37) kirjoitti
![]()
ex-Suzuki GSX-R 750 K8
Kuten myös. Tuoss akärrissä oleva kippi ja ajoramppina toimiva takalauta on muuten prätkän kanssa iso plussa(lepi @ Maalis. 14 2011,21:00) kirjoitti
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Nostetaas vanhaa ketjua.
Pitäis löytää kuomukärry 2 ADV-pyörän (1000 African twin/850 GS tms.) kuljetukseen.
Onko kellään kokemusta tällaisesta? Onko mahdoton idea löytää tällainen jarruttomana?
Menisköhän esim. tollaseen limittäin? Painorajat riittäisi juuri ja juuri.
https://www.nettivaraosa.com/kuljetu...terasrakenneky
KTM 690 ENDURO R -16
BMW F800R -11
(EX) BMW F800GS -08
(EX) BMW R1200R -17
(EX) YAMAHA MT-07 -18
^
Kuinka tiheään tuota lastia kuljetetaan? Jos kovin kertaluonteista, niin toisesta tai molemmista stongat irti ja tilaa on.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Mul on melkein tollanen, mutta matalalla laidalla ja 3000 pitkänä. Oli nuo pidemmät kärryt lopussa silloin kun hankin, pidemmän oisin halunnut.
Laitoin 2 kuljetustukea just vähän lomittain. Lenkkejä lisäilin kans. Mahtuu kuitenkin kuomun alle 2 kyykkyä tai 3 enskaa, kolmannen kun lastaa perä edellä telineissa olevien väliin. Kuomu menee kiinni kun etupamput vetää liinoilla kiinni/alaspäin.
Tovin tuota sai kahteen pekkaan pyörien kanssa mittailla ennen tukien pulttausta, mutta onnistuihan se. Liekö tuo ATwin kuinka paljon CRF450:stä suurempi?
Painavia pyöriä kuskatessa suosittelen myös pohjan kiinnityksen vahvistamista.
Ninja H2 2020
V-Strom DL 650 2025
exiä aika monta....
Viime kesänä yritettiin kaverin kanssa lastata ratapäiville kahta nakua samaan kärryyn. Olis se onnistunut, jos olisi ollut aikaa ja hermoja. Ei ollut ja mentiin molemmat omilla. Ongelmaksi tulee leveiden tankojen sovittaminen kuomun alle sivusuunnassa ja niin että taaimmaisen pyörän tanko ei kolhi toista pyörää. Takimmaisen pyörän tangon pitää myös nousta toisen pyörän peräpään yli, että saa toisen pyörän tangon ensimmäisen pyörän satulan/tankin kohdalle, pyörät pitää siis laittaa lomittain ~metrin. Lisäksi sitomisesta olisi tullut hankalaa toisen pyörän "läpi". Näitä ongelmia ei ole crosseissa kun ne ruvella muutenkin ja kyykyissä on kapeat tangot.
Paras olisi laittaa toinen pyörä etulaitaan kiinni ja työntää toinen pyörä perä edellä kärryyn. Ja se on paljon työläämpää kuin hurauttaa moottorilla lavalle.
Että kyllä se onnistuu mutta, jos molemmat pyörät ovat ihan mintissä kunnossa eikä niihin saa tulla mitään naarmuja/ liinojen hankaumia/kolhuja, niin sun pitää katella suurempaa. mutta sitten taitaa tulla jo massarajat vastaan. Tai sitten tangon irrotus taaemmasta pyörästä mutta on siinäkin oma hommansa. Ja jos pyörissä on jäähallin kokoiset alumiiniset sivulaukut niin sitten ei mahdu mitenkään. Väittäisin.
Tai no poikittain lavalle ja toinen päälle. Solumuovia ja aaltopahvia väliin. Tai sellaiset muotoonvaletut styroxpehmusteet niin kuin esim. televisiopaketeissa on...? Sittenhän sen toisen pyörän voisi nostaa vaikka kattotelineille.![]()
Aprilia Tuono V4R aprc, ex. FZ2-N, FZ1-N
Tai myytte hondan ja bemarin ja ostatte kaksi kyykkyä? Tai vaihdatte ne kolmeen crossiin? ne on paljon helpompi sovittaa yhteen. Tai ostatte jarrullisen kärrin? Ja uuden vetoauton. Ja haette ajokorttiin pikku E:en.
Tässä projektissa voi helposti käydä näin...![]()
Aprilia Tuono V4R aprc, ex. FZ2-N, FZ1-N
Mittoja miettiessä kannatta huomioda että tuossa mainittu(ja ylensäkin) leveys, pituus ovat lavan mittoja
eli kuomu ei ole tangon kohdalta noin leveä, samoin korkeus on keskeltä kuomua, tuo helosti unhotuu
ja tekee sisätilan mittojen vertialusta hankalla lisäksi eri valmistajien kuomut on eri muotoisia,
2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S 6X1Maili
2015Halli6X1Maili
2015Lappenranta K 17X1Maili
2015Kauhava17X1Maili
2015Räyskälä27X1/4Maili
2015Lappenranta S 3X1Maili
Mulla on 330 x 150 x 33 cm ja metrin kuomu. Sinne menee enska ja kyykky leppoisasti. Tai kaksi kyykkyä tai kaksi enskaa. Myös varikkoteltta/-teltat ja muut varikkokamat (täydellä setillä laillinen kantoraja on likellä, kun bensaakin välillä 60 litraa kannuissa). Torista ostetut Toyota Corollan renkaat ja vanteet, jotka vaihtaa alle, vakauttaa kummasti kärryä.
Kaverilla on 330 x 150 x 50 ja metrin kuomu. Sinne menee yllämainitut helpommin. Syynä juurikin reunoilla oleva suurempi korkeus. Kuomu kun on metrin siitä keskikohdasta ja reunoilta ainakin 10 cm matalempi.
Ja limittäin varmasti menee noi adventuret. Muutenkin ne pitää laittaa limittäin, ettei aisapaino tuu turhan isoksi.
Meillä on mp-kuljetustelineitä aika reilusti. Kaveri on ruuvannut reikänauhalla omansa kärryn pohjaan, minä pistän etulevyn ja kuljetustelineen väliin 2x4" puuta, jolla säädän telineiden paikat.
![]()
Braaaaap
Kas tännehän tuli nopeasti vastauksia. Kiitoksia näistä.
Tiivistäen voisi tulkita, että 2 ADV:tä voisi mahtua, mutta tarkkaan saa asetella. Kuomun sisämitat rajoittavana tekijänä ja se selviää vain kokeilemalla. Paino tulee joka tapauksessa vastaan, jos yrittää etsiä esim. 180 cm leveää korkealla kuomulla, eli isompi ei käy.
Modauksia pohjaan pitää kiinnityksille tehdä. Rengastelineiden kiinnitys + sidontapisteiden lisäys.
Kärry on tulossa myös muuhun käyttöön(muuttokuormiin jne.) ja se pitää olla vedettävissä ilman pikku-e:tä. Näin ollen jarrullinen ei käy. Lainsäädäntö on noiden painorajojen suhteen vaan aika hölmö, kun mennään jarrullisiin kärryihin pelkällä B-kortilla. Tällöin kokonaismassa ei saa ylittää 3500 kg -> Auton kokonaismassasta tulee rajoittava tekijä, eikä niinkään vetokyvystä.
@Batmanninja ja T1mppa:
Oisko mahdollista saada tekemistänne kiinnityspisteratkaisuista kuvia? Niistä varmastikin saa hyvää inspiraatiota.
KTM 690 ENDURO R -16
BMW F800R -11
(EX) BMW F800GS -08
(EX) BMW R1200R -17
(EX) YAMAHA MT-07 -18
Me tehtiin niin, että ostettiin lisälaidat kärryyn. Toimiva ratkaisu, tosin kärryn ilmanvastus nousi aavistuksen verran.
Epäonnistumisen vaara on melko suuri, kun taitamaton opettaa kokematonta tekemään tarpeetonta...
^Joo ostin Motonetistä noita lenkkejä ja pulttailin niitä tehtaan asentamien lisäksi ainakin 6 kpl. Pohja on kiinni rungon peltiprofiilissa vain itseporautuvilla ruuveilla. Lenkit taas pohjassa kiinni. Kannattaa vahvistaa.
2 kuljetustukea, aisalukkosysteemin sekä rampin ostin Biltsusta ja asettelin ne sovituksen ja mittailun jälkeen noin (kts. kuvat). Harjoitusreikiäkin tuli...pohjan alla olevat runkoprofiilit saattavat rajoittaa sijoittelua.
Rautakaupasta ostin 3 samaan sarjaan tehtyä halpaa lukkoa joista 1 aisalukkoon ja 2 kuomuun. Kaupungissa kun asutaan niin kaikki pitää olla lukkojen takana...Molemmille käyttäjille riitti paketista omat avaimet niin saa toienkin käyttäjä kärryn pihasta vaikkei kotona ollakaan.
Kuljetustukkiin voisi vielä miettiä pikakiinnityksen, jos tarvii jotain rakennuslevyjä tms. muuta kuskata että tarvitsisi koko pohjan käyttöön ja tuet irroittaa. Nyt olen pärjännyt irroittamatta.
Kärryllä on ollut todella paljon käyttöä, en ymmärrä miten olen ilman pärjännyt
Sheriffin mitat on (jos haluat verrata esim. ATwiniin): w=827 mm (+ kahvasuojat), l=2191 mm, h=1271 mm
2 tonnarikyykkyä on mitoiltaan suurinpiirtein samat, tietysti matalampia ja lähes 2x painavampia.
Ninja H2 2020
V-Strom DL 650 2025
exiä aika monta....
Nykyiset autot ovat kyllä niin painavia, ettei jonkun 1300-1500kg jarrukärryn vetäminen ole yleensä ongelma B-kortilla. Nykyisistä säännöistähän on poistunut sen entinen omituisuus, joka edellytti BE-korttia (se ns. pikku e), kun vedettävän kärryn suurin sallittu massa ylittää auton omamassan. Enempi rajoittava tekijä usein on vetoauton suurin sallittu vetokyky. Ihan pikkuautoilla ei saa vetää edes tyypillistä 750kg kevytperävaunua.Kärry on tulossa myös muuhun käyttöön(muuttokuormiin jne.) ja se pitää olla vedettävissä ilman pikku-e:tä. Näin ollen jarrullinen ei käy. Lainsäädäntö on noiden painorajojen suhteen vaan aika hölmö, kun mennään jarrullisiin kärryihin pelkällä B-kortilla. Tällöin kokonaismassa ei saa ylittää 3500 kg -> Auton kokonaismassasta tulee rajoittava tekijä, eikä niinkään vetokyvystä.
Ajokorttiluokathan katsotaan rekisteriotteista (auton/vaunun massoista), ei kärryn päällä olevasta todellisesta massasta tien päällä miekkahihojen puntarilla. Jos kärryssä on ylikuormaa siitä tulee sakot mutta kortitta ajosta ei tule sanktiota, jos rekisteriotteiden mukaiset massat ja ajokorttiluokka sallivat yhdistelmän kuljettamisen. Kannattaa myös muistaa, että vaunu punnitaan tien päällä aina kytkettynä, jolloin aisapaino jää pois kärryn punnitusta massasta.
Yleisesti ottaen jarrukärryt on ihan pirusti turvallisempia, kuin jarruttomat kevytperävaunut. Ylikuormattu kevytperävaunu + ajoneuvo jolla nippanappa saa vetää sitä on ihan killeriyhdistelmä äkkijarrutuksessa, kun se ei meinaa pysähtyä mitenkään järkevällä jarrutusmatkalla. Parempi yhdistelmä tällaisessa käytössä olisi 750kg jarrullinen kevätperävaunu, jolla on kevytperävaunun edut (ei tarvitse katsastaa) mutta jarrukärryn turvallisuus.
Jarrullista sitten vedetään 80km/h? Eikö 100 rajoitus koske vain kevytkärryjä, jos haluaa lakia noudattaa. Oops olin siinä ajatuksessa että yli 750 ovat jarrullisia, eikä oikein tunnu mukavuus perusteella järkevältä.
K8-1000
@ batmanninja
Kiitoksia lisäinfosta. Noilla pääsee jo pitkälle.
^ Jarrullinen ois varmasti aina paras. Mistä tuollaisen jarrullisen kevytkärryn (750+75) voisi saada?
Ja ongelmana jarrullisen kärryn vetämissä on nimenomaan auton korkea omamassa. Mitä painavampi auto sitä pienempää jarrukärryä saa pelkällä B:llä vetää. Jos yhdistelmän kokonaismassa ylittää 3500 kg (kärry yli 750kg), niin tarvitaan pikku-e. Kun taas samaan aikaan jarruttomalla kärryllä yhdistelmä voi olla 4250 kg.
Esim. Jos ostaa kokonaismassaltaan 1000 kg jarrukärryn.
Omassa autossa (A5 3.0 tdi Q) massat auto max 2150 kg, kärry 750kg/1900kg-> B-kortilla max kärry 1350 kg, joten 1000 kg kärry ok B-kortilla
Verrokkiauto
XC60 D5 AWD massat auto 2505 kg, kärry 750 kg/2000 kg-> B-kortilla max kärry 995 kg ja 1000 kg kärryä ei saa vetää edes tyhjänä
Tässä on mun mielestä se suurin ristiriita.
Näin ollen näen käytännöllisemmäksi ostaa kevytkärryn (max 750 kg), kun sitä saa vetää B-kortilla millä tahansa henkilöautolla, jossa vetokyky riittää. Jos sellaista kärryä ei löydy, niin sitten pitää hyväksyä, että tarvitaan isompi.
KTM 690 ENDURO R -16
BMW F800R -11
(EX) BMW F800GS -08
(EX) BMW R1200R -17
(EX) YAMAHA MT-07 -18
Ainakin IKH:la on 1200 kg jarrullinen kärry, kuomu lisävarusteena.
https://www.ikh.fi/fi/peravaunu-325x...rrut-bpv5032jl
Noi pitää vaan ymmärtääkseni katsastaa kahden vuoden välein, jarruttomilla sitä ei ole.
FJR -17