Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 47:sta
  1. #1
    Miten ja millä moottoripyörä kannattaa kiinnittää peräkärryn? Sivutuella vai keskituella seisten? Mistä kohdista kiinni?
    Ode
  2. #2
    Liinoilla. Sivujalalla tuntu tukevammalle. Edestä ja takaa kummallekin puolelle oma remmi, takana laitettiin matkustajan kahvasta, edessä tangon keskeltä. Pistettiin sen verran kireälle että jouset pitää liinat varmasti tiukkoina, kestää paremmin pompotusta.
  3. #3
    Pyörä keskelle kärryä sivutuelle, liinat edessä alakolmion yläpuolelta teleskoopien ympäriltä kärryn etunurkkiin/kiinnityslenkkeihin ja kiristetään järjen kanssa niin, että pyörä nousee pystyyn (jalan puolelta liina kiinni löysästi ja sitten toiselta puolelta liinaa kiristämällä painuu etupään jousitus kasaan ja samalla pystyyn).

    Tällöin takapään sitomiseen riittää sivusuuntainen sitominen, ettei pääse perä heilumaan esim. mahdollisissa väistötilanteissa.

    Kuten aina, joku on tästäkin tavasta eri mieltä, mutta niinhän se usein tuppaa olemaan...
    Kaikkea voi kokeilla, ainakin kerran...
  4. #4
    Sulla on se peräkärry. Hommaa sahatavarasta kaksi jonkin verran yli akselinvälinpituista 50 x 100 cm soiroa sekä neljä n. 80 cm pituista 50 x 100 cm pätkää. Pitkiä ruuveja (esim. 4,2x90 mm) ja ruuvinväännin.
    Pari hyvää liinaa, 1000 kg vetolujuus riittänee.

    Pyörä peräkärryyn, kaverit pitelee pytstyssä ja sinä heittelet ne pätkät etu- ja takapyörien eteen ja taakse poikittain tiukasti, sinä laitat ne pitkät soitot pätkien päälle pitkittäin pystyyn ja ruuvaat ne niihin pätkiin kiinni. Liina etukulmista siten, että keula painuu ja veto on eteen. Toinen liina takakulmista siten, että perä laskee ja veto on taakse.

    Paketti on niin kasassa, että taatusti tulee ehjänä perille. Kunhan kuski ei ihan mahdottomaksi heittäydy...

    -jami

    edit: ...ttunoinopeetnäpit...



    Honda CB 125 Twin (1978) 1978 - 1980
    Suzuki GS 500 E (2000) 2006 - 2007
    'Hilja' ('Modesty' in english...) Honda VFR Vtec (2004) 2007 -
  5. #5
    Lainaa (Raipe @ Elo. 29 2007,23:51) kirjoitti
    Pyörä keskelle kärryä sivutuelle, liinat edessä alakolmion yläpuolelta teleskoopien ympäriltä kärryn etunurkkiin/kiinnityslenkkeihin ja kiristetään järjen kanssa niin, että pyörä nousee pystyyn (jalan puolelta liina kiinni löysästi ja sitten toiselta puolelta liinaa kiristämällä painuu etupään jousitus kasaan ja samalla pystyyn).

    Tällöin takapään sitomiseen riittää sivusuuntainen sitominen, ettei pääse perä heilumaan esim. mahdollisissa väistötilanteissa.

    Kuten aina, joku on tästäkin tavasta eri mieltä, mutta niinhän se usein tuppaa olemaan...
    Tälleen tuli oma mopo yli 700 km kärryssä.

    ...sinne ny mitää halkoja enää tarvita... 3-4 EHJÄÄ liinaa joista 2 kpl etuputkissa.

    edit. muista ottaa se ramppi mukaan jolla saat sen mopos sinne kärryyn. Ettei se jää pois matkasta ja perillä huomaat et jotain oleellista puuttuu.



    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

    "Si vis pacem, para bellum"
  6. #6
    Noi kuullostaa varmistuksen maksimoimiselle! (mikä on ihan hyvä tietysti)
    Riittää ku pyörä keskiseisontatuelle ja yks remmi satulan yli kireelle, mielellään hiukan taaksepäin pingottaen.
    Busa -03
  7. #7
    F4i Sport '02 -> ZX12R '05 -> Hayabusa '09 -> Ducati 1098 '09 -> pyörätön
  8. #8
    Juurikin kuten ylhäällä (en ole varma onko tuo jalalla tuossa, mutta itten en ole ainakaan pitänyt). Etustongan yli riittää yksikin liina tekee vaan semmoset lenkit kahvojen yli ja jos peräkärryssä ei ole kuomua niin se eturengas kiinni sinne kärryn keulaan niin ei tarvi takaliinaakaan. Kyllä pysyy..
    Jos vaan painaa etupumput tarpeeksi pohjaan.
    Istun taikka ajelen antaa perä huiman sävelen..
  9. #9
    Lainaa (Enduromän @ Elo. 30 2007,02:35) kirjoitti
    Noi kuullostaa varmistuksen maksimoimiselle! (mikä on ihan hyvä tietysti)
    Riittää ku pyörä keskiseisontatuelle ja yks remmi satulan yli kireelle, mielellään hiukan taaksepäin pingottaen.
    Ei kyllä riitä, ei ainakaan jos haluaa saada hyväksynnän poliisilta.

    Ensinnäkin kuorma on sidottava eteenpäin vähintään 2 x massan pitävästi, sivuille ja taakse riittää vähempikin.

    Olennaista on kuitenkin se, että pyörä on oikeasti kiinni. Pehmeän/liukkaan satulan ylitse vedetty remmi ei taatusti riitä.
  10. #10
    Lainaa (lavikainen @ Elo. 30 2007,08:28) kirjoitti
    Lainaa (Enduromän @ Elo. 30 2007,02:35) kirjoitti
    Noi kuullostaa varmistuksen maksimoimiselle! (mikä on ihan hyvä tietysti)
    Riittää ku pyörä keskiseisontatuelle ja yks remmi satulan yli kireelle, mielellään hiukan taaksepäin pingottaen.
    Ei kyllä riitä, ei ainakaan jos haluaa saada hyväksynnän poliisilta.

    Ensinnäkin kuorma on sidottava eteenpäin vähintään 2 x massan pitävästi, sivuille ja taakse riittää vähempikin.

    Olennaista on kuitenkin se, että pyörä on oikeasti kiinni. Pehmeän/liukkaan satulan ylitse vedetty remmi ei taatusti riitä.
    Juu ei todellakaan piisaa yksi liina satulan päältä. Ei polliisille eikä maalaisjärjelle. Sehän löystyy välittömästi kun mopo millinkin liikahtaa jostain pompusta (ja sehän pääsee liikahtamaan kun ei ole kuin yksi liina). Sit se on moro.
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  11. #11
    Itse en käytä nykyään sivutukea, ettei sen varaan tule mitään voimia sitomisvaiheessa.
    Sivu/keskijalka tuo kaksi ongelmaa:
    1. Jos pyörä pääsisi liikkumaan, että jalka kääntyy pois, voisi pyörän sidonta löystyä.
    2. Varsinkin keskijalka pitkällä matkalla voi mennä jopa läpi kärryn pohjasta.

    Katetunkin pyörän saa alemmasta etukolmiosta liinoilla etuviistoihin kapealla oleviin lattialenkkeihin molemmille puolille ja takaa yhdellä tai kahdella liinalla takajalkatapeista takaviistoon sivuille. Eli niin kuin tuo ninja kuvassa, mutta edestä alakolmiosta kiinni. Ja tietysti kohtuullinen kiristys jouset jännitykseen.

    Kyllähän esim. pakettiauton sisällä pyörä pysyisi lähes itsekseen sivujalalla ilman poikkeustilannetta, mutta veto eri suuntiin takaa paikallaan pysyvyyden.

    EDIT:
    Kannattaa muistaa, ettei yllä olevan kuvan mukaisesti kaasukahva kestä ihan mitä vain voimia jos siitä kiinnittää. (pitää ainakin kääntää kaasua auki ja lukita liinoilla keskivaiheille ettei kahvan muovimekanismi vaurioidu) Tangon päihin on myös saatavana tankopainojen tilalle mokkulat, joista voi huoletta kiristää.



    zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
  12. #12
    Niin tuosta kuvasta, laittaisin (sitoisin vaikka nippusiteellä) ainakin etujarrun pohjaan ja eturenkaan etupaneeliin kiinni ettei tule niitä edestakas heijauksia.

    Keskituki tulee vaneripohjan läpi jos riittävän pitkän matkan mopo siinä hytkyy. Ainakin kannattaa laittaa joku lauta sinne alle jos välttämättä haluaa keskituella seisottaa.

    Polliisit sitte kertoo onko kuorma riittävän hyvin kiinni jos itse et tiedä. Viimeistään siinä vaiheessa ku mopo on rasvaus asennossa siellä lepikossa saattaa tulla mieleen että oishan sen voinu sitoa tiukemminkin tai ainakin paremmin.
    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

    "Si vis pacem, para bellum"
  13. #13
    Mitä täällä taas höpötetään??

    Satoja kertoja kuskattu vekottimia, niin crosseja kuin isoja katupelejä, sillä periaatteella ku tossa ylhäällä oli kuva. Eli kahvoista tai yläkolmiosta kahvojen yli etupäähän kummallekin puolelle liina ja etupää kärryn etupaneeliin kiinni. Sit kiristystä esim niin et iskarit painuu puoleenväliin. Ei tarvita mitää sivuseisonta tai keskitukia, eikä niitä ole edes hyvä käyttää. Pyörän kuuluu ottaa heijaukset vastaan iskareillaan ja renkaillaan, ei keskiseisontatuella.

    Takapään voi laittaa yhdellä liinalla sivusuunnassa kiinni, ettei liiku vaikka väistettäessä poroa. Ikinä ei oo tosin normiajossa liikkunu.

    Eli nyt ne pattinkikourujen rakentamisajatukset, etujarrujen sitomiset ja keskiseisontatukitouhut jäihin ja järki peliin!

    Säälin saa lahjaksi, kateus pitää ansaita!
  14. #14
    Ite laitan gixxun aina kyytin sillai, että pyörä on takapukilla suunnilleen keskellä kärryä, pysyy kärryki tasapainossa ja voipi liikutella vaikka käsin. Taakse takatappien kolmioista liina, ja eteen sellainen siihen tarkoitettu "systeemi" jossa sarviin tulee ns. ristiveto (ihan oma keksimä nimitys!) ja pitää täten mopon suorassa. Ideahan on yksinkertainen: takaa vetää taaksepäin ja edestä vetää alas ja eteenpäin... Sellaisissa pompuissa on kärry välillä ollu että ois lähteny jos ois lähteny. ;)
    Pitää tehä tuosta juttu tuonne kotisivulle kun siitä useesti kysellään...
    "Kun Mustis liikkuu, sen rinnalla salamakin on hidas kuin etana..." (mustanaamio)
    http://www.mainostuotteet.com
  15. #15
    Mulla sellanen näkökulma tohon pyörän kiinnittämiseen, että kannattaa miettiä myös niitä ääritilanteita mitä liikenteessä voi aina tulla.

    Itse olen sitonut mopon takaa tukevammilla liinoilla pakussa ihan sillä ajatuksella, ettei se lennä peltisen väliseinän läpi edes pienienergisissä törmäystilanteissa. Isompaa mälliähän ei mikään liina enää pidä, mutta tukeva takakiinnitys antaa näissä ainakin jotain turvaa. 200kg massa tekee rumaa jälkeä liikkeelle päästyään. Olen joskus katsellut noita kiinnityksiä ja huomannut että aika heppoisasti monilla on mopot kiinni.

    Kiinnitystapa riippuu tietysti myös liinojen kiinnityskohdista kärryssä/pakussa, joten yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa ei voi sanoa, mutta kannattaa sille turvallisuudellekin yksi ajatus uhrata vaikkei kolareita ym. äkillisiä väistö- ja jarrutustilanteita joka päivä satukkaan.
    ZRX 1100 + KLR 650
  16. #16
    Lainaa (Proffa @ Elo. 30 2007,10:39) kirjoitti
    Pyörän kuuluu ottaa heijaukset vastaan iskareillaan ja renkaillaan, ei keskiseisontatuella.
    Periaatteessa kai joo mutta minä pistän vastakin pyörän ja kaiken muunkin sen verran tukevasti (ilman tukia jousituksen varaan) kiinni että kuorma ja kärry jossa on kunnon jousitus (lehtijouset ja iskarit) toimii yhtenä pakettina niin että kärry hoitaa kuormankin osalta jousituspuolen.

    Muuten käy niin että ainakin jousitettu kuorma elää väkisin hieman eri tahtiin kärryn kanssa ja nykii veturia vastaan. Eihän se välttämättä mitään haittaa mutta kuormasidontakin kestää parhaiten, kun niihin ei tule ylimääräisiä nykäyksiä.



  17. #17
    Lainaa (zeromark @ Elo. 30 2007,12:11) kirjoitti
    Lainaa (Proffa @ Elo. 30 2007,10:39) kirjoitti
    Pyörän kuuluu ottaa heijaukset vastaan iskareillaan ja renkaillaan, ei keskiseisontatuella.
    Muuten käy niin että ainakin jousitettu kuorma elää väkisin hieman eri tahtiin kärryn kanssa ja nykii veturia vastaan. Eihän se välttämättä mitään haittaa mutta kuormasidontakin kestää parhaiten, kun niihin ei tule ylimääräisiä nykäyksiä.

    Mitä että? Millanen vieteripallo se sun pyöräs on? Jos etupumput on nykästy liinoilla etuseinää vastaan puoleen väliin, ni ei minun pärrä ainakaan heilu yhtään mihinkään, saati sitten että nykis vetoautoa vastaan sillä tasolla, että sitä vois järjellisesti huomata.

    Heijaamista ja nykimistä voi tapahtua silloin kun pyörää ei ole kiristetty iskareittensa varaan vaan esim keskituelle.

    Melkein voisin lyödä vetoa, että itse käyttämälläni ja täällä muidenkin komppaamalla kiinnitysmenettelyllä saa ajaa vaikka kärry sladissa, kunhan pysyy kärry pyörillään. Pyörä ei hetku mihinkään. Tosin kärry sladissa saattaa olla muuten matkantekomuotona kohtuu jännittävä. Osiko se sitten extreme driftingiä *
    Säälin saa lahjaksi, kateus pitää ansaita!
  18. #18
    Itse pyörää kuskailen radalle ja milloin minnekkin kärryssä siten että: Edestä sidon etuhaarukan yläpäästä tangon alapuolelta molemmille puolille kärryn etukulmaa ja takarenkaasta yhdellä liinalla takakulmiin. Näin saadaan vetoa keulasta alaspäin ja hieman eteen ja takaa taakse päin. Pyörän eturengas on kärryn etuseinämää vasten. Sidonnassa käytän räikkä kiristeisiä liinoja (vetolujuus n. 1000kg)
  19. #19
    Oman CB:ni toin Jänkhältä juuri kotiin kärryssä niin että etunen kärryn etulaidassa kiinni, liinat edessä molempiin kulmiin ja etusen pumput kireellä. Etujarru viel lukittuna.
    Pyörä sivuseisontatuella jonka alla vanerin palanen ettei tuu pohjasta läpi. Takaa rungosta kärryn takakulmiin kiinni niin että takajousitus kiristyy. Hyvin pysyi paikoillaan koko 1100km matkan. Liinoina oli ihan normi n. 1000kg vetolujuuden Motonetin räikkäliinat.
    moottoripyöräily, parasta mitä voi housut jalassa tehdä
  20. #20
    Lainaa (Ode @ Elo. 29 2007,23:04) kirjoitti
    Miten ja millä moottoripyörä kannattaa kiinnittää peräkärryn? Sivutuella vai keskituella seisten? Mistä kohdista kiinni?
    Ei varmaankaan yhtään riipu pyörästä....
  21. #21
    Enempi viety pick upilla, mutta kärryssä:sivutuella poikittain,etupää linkussa vaunun vasemmassa kulmassa rengas kiinni vaunuun liinalla, takaa rengaskiinni vaunuun ja sivutuelle varmistus.
    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
  22. #22
    Olen liittänyt ennenkin, ja liitän saman kuvan taas. Ainoa oikea tapa, joka on tässä ketjussa aiemminkin mainittu. Turhan tiukalle vedetty, tosin. Ei liiku, ei heilu, ei lähe yhtään mihinkään. Pysyy myös vaikka perä menosuuntaan, toki keula silloin takalaidassa.



    "Paskaks vaan jos se paskaks menee"
    CBR600RR '07 -raaseri
  23. #23
    Lainaa (BeersTheAnswer @ Elo. 30 2007,23:01) kirjoitti
    Lainaa (Ode @ Elo. 29 2007,23:04) kirjoitti
    Miten ja millä moottoripyörä kannattaa kiinnittää peräkärryn? Sivutuella vai keskituella seisten? Mistä kohdista kiinni?
    Ei varmaankaan yhtään riipu pyörästä....
    Ei niin. Kts. aiempi viesti. Kaikenlaisia pyöriä olen kuskannut eikä ole muita tapoja tarvinnut käyttää.
    "Paskaks vaan jos se paskaks menee"
    CBR600RR '07 -raaseri
  24. #24
    Tuolla Tumeetin tavalla pyörä pysyy kyydissä tasan niin kauan kun etulaita tai laidan lukot ei petä
    Eli laitappa jatkossa yksi lisäliina taaksepäin.



  25. #25
    Lainaa (Antsa @ Elo. 31 2007,11:42) kirjoitti
    Tuolla Tumeetin tavalla pyörä pysyy kyydissä tasan niin kauan kun etulaita tai laidan lukot ei petä
    Eli laitappa jatkossa yksi lisäliina taaksepäin.
    Yksi on takavanteesta toiseen takakulmaan, kun kärryllä kuljetellaan. Pakussa en oo sitonu takapäätä.
    "Paskaks vaan jos se paskaks menee"
    CBR600RR '07 -raaseri
  26. #26
    Minäkin olen vetänyt pyörää kärryssä. Itse asiassa rautapersevedon. Lähdettyäni yöpuulta Uppsalasta aamutuimaan etelää kohti ei ollut tavoitteena ajaa ihan niin pitkälle, mutta seuraavana aamuna ennen Calais'ta huomasin 1600 km tulevan täyteen ja kellon olevan vähemmän kuin lähtiessä. Niinpä ennätin vielä 1000 mailia täyteen vuorokauden sisällä - kuponkeja en tosin kerännyt! Toin samaisen pyörän maita pitkin poiskin, mutta vähän rauhallisemmalla tahdilla.
    Ja kiinnitys oli varmuuden maksimointia. Jotakuinkin kaikki aikaisemmat esitykset yhteensä ja hyvin pysyi mopo mukana. Tosin sivuseisontatuen alla oli korotus, jotta pyörä seisoi pystymmässä ja jalkatappi ei menisi läpi vanerista. Mitä pitempi matka, sitä paremmin sidon. Tuon paremmin en ole aikonut enää sitoa...
  27. #27
    Sain kysymykseeni hyviä vastauksia ja neuvoa. Kiitos vaan kaikille. Monessa vastauksesa neuvotun mukaisesti kiinnitin etupään ohjaustangosta kumpaankin kärryn etukulmaan omalla 1000 kg räikkäliinallaan ja takapään samalla tavalla takajalkatappien tyvestä kumpaankin nurkkaan. Pyörä pysyi hievahtamatta paikallaan. Toiseen suuntaan eturengas oli kiinni etulaudassa, toiseen suuntaan taas muutaman sentin irti, mutta neljään suuntaan ollut kiristys lukitsi pyörän paikalleen siloinkin.
    Ode
  28. #28
    Lainaa (svahnm @ Elo. 30 2007,10:06) kirjoitti
    Kannattaa muistaa, ettei yllä olevan kuvan mukaisesti kaasukahva kestä ihan mitä vain voimia jos siitä kiinnittää. (pitää ainakin kääntää kaasua auki ja lukita liinoilla keskivaiheille ettei kahvan muovimekanismi vaurioidu)
    Juuri näin. Muistan että cebarin sai aika hyvin ilman että kaasukahvaan tarvitsisi laittaa. 12r:ssä kaasukahvasta kuitenkin siksi ettei liina hiertäisi katetta.

    Pyörä seisoo sivutuella tuossa kuvassa. Yksi peili piti myös irroittaa
    F4i Sport '02 -> ZX12R '05 -> Hayabusa '09 -> Ducati 1098 '09 -> pyörätön
  29. #29
    Lainaa (tumeetti @ Elo. 31 2007,00:51) kirjoitti
    Olen liittänyt ennenkin, ja liitän saman kuvan taas. Ainoa oikea tapa, joka on tässä ketjussa aiemminkin mainittu. Turhan tiukalle vedetty, tosin. Ei liiku, ei heilu, ei lähe yhtään mihinkään. Pysyy myös vaikka perä menosuuntaan, toki keula silloin takalaidassa.
    Jep, tolleen munkin mopo on tonne pikkarin lavalle köytettynä ollut. Mulla tosin mopossa ei ole pakkausmuoveja, joten olen vetänyt liinat alakolmion päältä. Ja siellähän se on mukana pysynyt, vaikka välillä on ruvennut lapsettamaan ja on pitänyt kokeilla etenemistä kahva edellä. Eikä ole edes ollut takaa sidottuna mitenkään.
    1835
  30.  
  31. #30
    Aiheeseen liittyen, mistä noita kahvoihin tulevia kiinnitysliinoja saa ja mitä ne mahtaa kustantaa?
    Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen