Olen tätä tainnut aikasemminki kysellä, mutta menkööt nyt vielä kertauksena.
Kyseessä tämän tyyppinen nostin:
edit: Ja pyörä josta on kyse: GSXR 1000 K2.
Tarve olis nostaa ihan vain, että saa vanteen pestyä ja thyyning raita asennettua ;-)
Yleensä olen pyörän nostanut tunkilla pohjasta ja sitten sitonut kattoon kiinni, mutta nyt vain ei enään kiinnostas purkaa katteita kun on jo muutenki kasassa.
Pikaisesti (taas) tuota käyttäen nostaa ja jotenki vain tuntuu niin epävarmalta nostaa ja en uskaltanut painaa nostinta maahan asti, kun pelkäsin että pyörä tulee syliin ja kaatuu vaimokkeen päälle. Kukas sitten vuokran maksaa?
Mielessä kävi myös, että pukkaisin paksun kierretangon läpi noista reijistä ja akselista joka just ja just mahtuu läpitte akselista, mutta kestääkö tanko?
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Ei niillä kierteillä mitään tee.(uiop @ Maalis. 11 2011,19:37) kirjoitti
Paljonko on akselin sisähalkaisia?
>13mm niin kestää vaikka olisi mustaa rautaa.
Ei.(Harri M. @ Maalis. 11 2011,19:40) kirjoitti
Laitat sen siihen jarrusatulan "koloon" niin, ettei se ota jarrulevyyn kiinni. Sit alat painamaan sitä pukkia alas pitäen ohjaustangosta kiinni kunnes se nousee pystyyn. sit toisella kädellä laitat sen toisen puolen tassun niin ettei sekään ota kiinni levyyn ja sit vaan polkiset pyörän ylös. Näin oon ite saanu yksin pukeille ilman kavereita. Ja muutenkin olen nostanu koko pyörän ylös niin että ensinh etupukki ja sit takapukki. Ei oo viel pyörä ollu nurin pihassa![]()
No hitsi, tuohan vois sitten sopia kotarinkin keulalle, aina sitä oppii uutta kun on silmät auki ja avoin mieli!(Akiva @ Maalis. 11 2011,19:43) kirjoitti
![]()
No licence team 8.9.2010 - 16.12.2010
XX
Jarrusatulan koloon??(kalle-86 @ Maalis. 11 2011,18:43) kirjoitti
Ite olen äheltäny tuota putkien päästä.
Eiköhän se tuon päällä pysy, jos keskijalka on maassa ja takarengas ei kovin pahasti ota painokuormaa vastaan.
Arvioiden omassa kikottimessa eturenkaalle kohdistuu 20 - 30 kilon kuorma = reilu kaljakori takaritsillä niin kikotin jää just vaateriin, jonka eturengas ottaa keskituella vastaan?
Tuo vipuvarren nostopisteen ja rullarenkaiden välinen mitta on ratkaiseva, mopokohtainen = renkaan tuumat. Olis varmaankin optimaalinen jos se olis muutaman sentin pitempi kuin eturenkaan säde, eli saman verran kun mopo on keskituella, ja mitta takanakista maahan. *
Korkeammalla mitalla kaatuu kovin helposti siinä puuhastellessa.
Oliko tarpeeksi sekava vastaus, että löytyykö poliittista ainesta?
Murjaanien kuningas!
Onko varma kanssa, että noin päin?(kalle-86 @ Maalis. 11 2011,19:43) kirjoitti
![]()
Kyllä mä nyt ensin sen takapukin laittaisin paikalleen. Joskus varikko-olosuhteissa pelkkä etupukki ollut hetken ja kyllä on todella huteran oloinen. Toki jokainen tavallaan....(Akiva @ Maalis. 11 2011,19:51) kirjoitti
Elämä on välillä melko karseeta
Jos pyörässä on keskituki niin ei siinä mitään varikkovippoja tarvitse. Jos ei nyt sitten ole täysin uusavuton.(trj @ Maalis. 11 2011,19:50) kirjoitti
Taivas saa odottaa
Ai saatana... Taas tuollainen insinööri vastaus.(trj @ Maalis. 11 2011,19:50) kirjoitti
Eiks se olis vaan helppoa laittaa pyörä keskiseisontatuelle ja painaa perse siitä alas. Painoa riittävästi...Kyllä pysyy.
Ammatin arvasin... Ja se EI ole politikko, se kun ei ota kantaa/vastuuta mistään.kirjoitti
Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D
Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!
Ite oon nostanu noin koska Bikeliftin takapukki on niin helve*in raskas nostaa yksin! Toki mielummin takapukki ensin(itse todennut et on helpompi nostaa etupää ja sit vast takapää), mut tässähän puhuttiin etupukille nostosta.. Eli vältetään niitä herneitäkirjoitti
![]()
Ei kai tota putkien päästä kannata koittaa.. Aika huteraks menee. Mut ainakin omassa pyörässä on satuloiden alla sopiva tila johon toi sopii hienosti.kirjoitti
Opastava kuva?
![]()
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Radiaalijarrujen kanssa toi onnistuu helpommin kuin normijarrujen kanssa, mutta kyllä se niilläkin onnistuu samaan tapaan kuin Scuuban linkkaamassa kuvassa.
edit. Tässä on pari kuvaa moposta vanhan keulan kanssa. Toi on kyllä aika hutera viritys, mutta nykään radiaalijarrujen kanssa menee mukavasti.
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Ei ihan helppoa, mikäli kysyjällä on allekirjoituksessa lukeva pyörä.(Heksa @ Maalis. 11 2011,22:52) kirjoitti
Juu sen verran päätelmiä että eihän keskituella ole molemmat renkat yhtä aikaa ilmassa? Oma kikotin on sen verran keulapainoinen että eturenkaalle kohdistuu 20-30 kilon paino. Ja näin se painojakauma akseleille taitaa olla 95% mopoista?(Heksa @ Maalis. 11 2011,22:52) kirjoitti
Että kai tuolla etupään nostimella minun järjen mukaan kai lähinnä haetaan juuri etupään huoltoa helpottavaa apua? En tiiä, mutta luulisin, kun enpä omista moista etupään nostinta.
Kaljakori takaritsillä ja kikotin keskituella olen etupään huollot hoitanu ja siiinä samalla rempatessa olen tuhonnut ääntä kohti sen korin. *
Murjaanien kuningas!
Niinpä(Akiva @ Maalis. 12 2011,04:55) kirjoitti
![]()
Täällä nyt vain usein vastaillaan ihan muuhun kuin alkuperäiseen kysymykseen.
Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011
Jeps... Välillä mennään ohi aiheesta oikein kunnolla.(Bobo @ Maalis. 12 2011,10:28) kirjoitti
Oma kommenttini koski lähinnä tuota yleistä keskiseisonta -tuen ohjetta, joka mielestäni oli hiukan "teoreettinen"
Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D
Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!
Todellaki näyttää melko huteralta, enkä kyllä uskalla noin nostaa keulaa pieniinkään huoltohommiin.(-JuhaK- @ Maalis. 11 2011,23:55) kirjoitti
Pitääpä suunnitella joku toinen tyyli.
Saatko pukkiin erilaiset adapterit?
Tällaiset
![]()
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
(uiop @ Maalis. 12 2011,15:11) kirjoitti
Kuinka paksu tanko mahtuu pukin reikiin? Ei tarvi kummonen olla niin kestää varmasti..(uiop @ Maalis. 11 2011,19:37) kirjoitti
Edit. mm. tuossa yllä olevassa kuvassa pukin "röörit" ja pyörän akselin reikä sitä luokkaa, että joku 14-16mm kanki menee läpi ja kun nosto tapahtuu ihan kangen tyvestä niin kai tuo tonnin kestää ennen kun alkaa taipumaan.. (joku metallurgi voi kertoa tarkat lukemat)
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Kyllä se tanko mitä kokeilin oli about 14mm paksuudeltaan. Että pitäs kestää?(jamas @ Maalis. 12 2011,16:36) kirjoitti
Aina olen ollu vähän turhanki varovainen nosto hommien kanssa.
Noi trj ja akiva kommentit. Mitä helvettiä siä päässä liikkuu...(Akiva @ Maalis. 12 2011,04:55) kirjoitti
![]()
siunaa varjele
No jos se nosto on läheltä akselista ulostuloa (kangen tyvestä) ja kierretanko ei ole paljon normi mustaa tai vedettyä kankea heikompaa niin varmasti kestää 14mm kanki.(uiop @ Maalis. 12 2011,18:45) kirjoitti
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Ihan perus orggilaisia vaan. Se on turhaa perehtyä mihin vastaa(kuusysi @ Maalis. 12 2011,18:46) kirjoitti
Kyllä jo 14mm tanko kestää hienosti. Esim. 16mm pyöröteräs menee tosta swingin holesta ja siitä saa mopon kätevästi autopukkien varaan jos vaikka iskarin irroittaa.
No eihän tuo mikään panssarivaunu sentään ole, 14 mm. kestää "ihan mitä vaan" *6 mm. tanko riittää.(uiop @ Maalis. 12 2011,18:45) kirjoitti
Tosiaanki, tuolla 14mm tangolla nostin. Pikkusen oli kaukana "kiinnityskohdat" ja tanko kyllä vähän notkahti nostaessa.(jr66 @ Maalis. 18 2011,22:56) kirjoitti
Pitää kyllä ostaa sellanen toisenlainen pukki keulaan, ei tuolla mitään tee.
Onhan etupää kevyempi nostaa tuon kanssa tai sitten painaa takapään maahan keinolla tai toisella, mut ei tuo yksistään toimi kumminkinpäin.
Tai jos tarvii koko etupää huoltaa niin sitten vaikka näin
ei heikkohermoisille