Joo, tästä esimerkki: vaihdoin pyörää, sattumoisin molemmat 750 kuutioisia ja liki sama tehopainosuhde. Iffissä liikennevakuutus pomppasi liki kaksinkertaiseksi, vaikka siis kaikki bonarit ja kaikki muukin säilyi samana. Virkailija mutisi jotain että uudemman pyörän mallin kohdalla on "perushintaan" luokiteltu yli 90% korotus eikä hän mahda mitään hinnalle. Niin tuo vaihto oli Kawasta Ducatiin... harvinainen pyörämalli niin tilastot sen kohdalla on rumia...(mcmies @ Maalis. 03 2011,08:33) kirjoitti
Turvassa liikennevakuutus oli sitten satasia halvempi...
Sulla näytti olevan 740cc Shadow.(Rokuli @ Maalis. 02 2011,14:01) kirjoitti
Vertailun vuoksi itsellä 600cc shadow (vm 1999).
31v Mies Tampereelta.
Liikennevakuutus -30% bonuksilla.
Täyskasko -70% bonuksilla.
Yhteensä 362e/vuosi
Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
Oma vakuutuskausi vaihtuukin vasta 1.8.2011 eli eipä tarvitsekaan ennen sitä etsiä Trygille korvaavaa yhtiötä. Soittokierros kyllä näytti jo sen, että hinnallisesti Tapiola vie kyllä voiton.(Streethawk @ Maalis. 02 2011,12:54) kirjoitti
xxx
Hä? Mitä tekemistä sillä vakuutuskaudella tässä on? Saathan sä sieltä Tryykistä sisällä olevat fyrkat pois, jos vaihdat yhtiötä.(Streethawk @ Maalis. 03 2011,14:11) kirjoitti
High Stuck Are Wit To
Eikös uudet ehdot päivity vasta vakuutuskauden vaihtuessa, sitä kai tässä haetaan.(mcmies @ Maalis. 03 2011,14:12) kirjoitti
YZF600R -> RSV1000R
Mun mielestä tossa mainitaan sana "hinta". Se päivittyy sillä sekunnilla, jolloin yhtiö vaihtuu.
High Stuck Are Wit To
Joopa joo..
Lukekaa ketju läpi niin ymmärrätte mitä merkitystä on sillä milloin vakuutuskausi vaihtuu ja onko rataomavastuu 25 tai 50%.. Vanhat sopimusehdot pätee aina vakuutuskauden vaihtumiseen saakka ellet itse mene vaihtaa yhtiötä.
Jos ajelee sohvilla teillä vain niin se on yks paskanhailee missä ne vakuutukset sitten on..![]()
Noin se menee, mutta sohvakuskien kannattaa vakuuttaa Iffissä, varsinkin jos ikää on riittävästi.
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
Ehkä hieman epäselvästi tuossa itse itselleni vastasin. Kaksi hieman ei asiaa kuten osa tuossa jo kirjoittelinkin.(mcmies @ Maalis. 03 2011,14:12) kirjoitti
1) Tryg omavastuu ratakaadossa mulla vielä 25% kunnes minun vakuutuskausi vaihtuu 1.8. jolloin se muuttuu 50% uusien ehtojen mukaisesti.
2) Hintoja ehdin jo tiedustella muualta ja Tapiola olisi halvin. Siellä kuitekin tuo ratakaato omavastuu 50% eli sinne vaihdan vasta 1.8. alkaen.
xxx
Tämä selvä.
Sinänsä muuten suhteellisen perseestä toi ratalippojen korvauskäytäntö - tai siis paremminkin korvaamattomuuskäytäntö.![]()
High Stuck Are Wit To
Tätä ei varmaan pitäisi sanoa ääneen... tai kirjoittaa foorumille, mutta
Ratalippojen korvattavuus/korvaamattomuus on hieman kaksipiippuinen juttu. Jos olisin vakuutusyhtiö, en minäkään esim. nyt Jannelle kaskosta korvauksia hirmu mielelläni maksaisi, koska kun ajetaan ns. isoa kovaa, on marginaalit melkoisesti pienemmät ja vaikka kuljettaja onkin taitava, todennäköisyys sille, että alkaa sattumaan ja tapahtumaan on varmasti keskimääräistä suurempi, ja jos sattuu sattumaan, se on yleensä kallista. *
Toisaalta se, että kaikki rataharjoittelu on vakuutusyhtiöiden "kieltämää", on typerää. Missäs sitä sitten pyörän hallitsemista treenaisi? Mutkapätkälläkö? Esim. meidän koulutuksissa ajavat ovat aivan takuulla päivän päätteeksi taitavampia kuljettajia, ja vahinkoriski koulutuksessa on minimaalinen, mutta silti jotkut yhtiöt eivät korvaa vahinkoja. Ja tämä tietty "pelottaa" joitain potentiaalisia osallistujia.
Pitäisi löytää joku kultainen keskitie
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Eikös monessa yhtiössä Kaskon korvaa kohtuullisella omaastuulla kun kyseessä on ajoharjoittelu? Sitten kun siirrytään nopeusharjoitteluun, on mielestäni hyvinkin kohtuullista että omavastuut kasvaa tai kaskon korvaavuus poistuu.(PoS @ Maalis. 03 2011,19:26) kirjoitti
Jos nyt mennään vielä vähän OT:hen niin ihmettelen kuinka rataharjoitteluissa moni on huolissaan pyörän kaskosta ja korvaavuudesta. Minä ainakin olisin enemmän huolissani omasta turvallisuudesta tai paremminkin sen puutteesta ilman harjoittelua tai jos harjoitellaan mutkapätkillä.
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Semmoinen hyvinkin keskeneräinen ajatus pyörii päissä, että toimisikohan sellainen kultainen keskitie, missä kaskon korvauksissa olisi normaali omavastuu, mutta korvaussummaa olisi rajoitettu, sanotaan nyt vaikka luokkaa viiteen tonniin. Perustuu kuvitelmaan, että suht maltilla ajava ei ihan helpolla kippaa radalla täystuhon edestä ja riko itseään sen vakavammin, mutta nopean ryhmän kyytiä vedettäessä se kyllä onnistuu. Radalle uskaltaisi mennä harjoittelemaan ja oppimaan ajamista, mutta kierrosaikaa hakevat tietäisivät, että riskin nosto tapahtuu (kaluston osalta) omilla rahoilla.
Olisi perin mielenkiintoista nähdä lukuja siitä mitä rataharjoittelu maksaa vakuutusyhtiöille kun siitä on tämmöinen mörkö tehty. Vaihtoehtona olisi laittaa kulut suoraan vakuutushintoihin.
1000
Nopeus- ja ajoharjoittelun välinen rajanveto saattaapi olla aika vaikeaa. Mutta jotenkin noin se raja olisi silti vedettävä, ja nopeusharjoittelussa syntyneet vahingot voisi korvata ihan omasta vakuutuksestaan.
Olis kiva päästä vakuutusyhtiöiden lukuja lueskelemaan... Muistaakos kukaan, kun täällä oli vuosia sitten juttua liikennevakuutusten hinnoitteluperusteista ja siitä, että julkisuudessa liikennevakuutustoiminta esitettiin säännönmukaisesti tappiollisena? Silloin tuli pikkuisen analysoitua asiaa sellaisten tilastojen valossa, joissa oli laskettuna mukaan myös prätkien liikennevakuutusten maksutuloa suhteellisesti vastaava osuus vakuutusyhtiöiden sijoitustoiminnan tuotoista, jotka siis ovat luonnollinen osa vakuutustoiminnan tuottoja. Kävi ilmi, että ei se liikennevakuuttaminen "yllättäen" ollutkaan ihan niin tappiollista.
Ja kas kummaa: sijoitustoiminnan tuottoja koskevia yleisiä tilastoja ei sittemmin ole enää julkaistu. Ja kas toista kummaa: kutakuinkin samoihin aikoihin alkoi varmaan ensimmäistä kertaa Suomen historiassa vakuutusyhtiöiden välinen kilpailu, jossa riski hinnoiteltiin myös pyörän merkin, mallin ja teho/painosuhteen mukaan. Mun yhden pyörän vakuutusmaksu putosi tuolloin vuositasolla muistaakseni peräti 600 euroa...
High Stuck Are Wit To
Tänään vaihtui yhtiö. Entine Tapiola Nykyinen IF.
Hinnat olivat Tapiolassa vain hieman korkeemmat mutta Tapiolan nettilaskurilla sain itselleni omilla tiedoilla halvemmat hinnat kuin sillä hetkellä oli oikeesti. Tästä hieman palautetta annoin ja itsekkin hieman ihmettelivät (muka)
IF nettilaskuri antoi vakuutus hinnaksi prätkälle 713€
Ympärivuotinen liikenne+kasko.
Bonarit 40/70
Otin samalla autoon ja muksulle vakuutuksen, sain keskittämisalennuksen.
Pyörä on tosiaan -99 GSX-R 750
Toivotaan et ensi kesäkin mennään radalla ja kadulla ilman vahinkoa mut jos radalla kaatuminen tulee on se IF-yhtiössä minulle edullisempi.
Edit:Bonarit
Hallitusaktiivi,EVP
Honda CBR1000F 1991
Toyota Celica 1990
Hmm... IF laskuri antaa n. 400e halvemman hinnan kuin mitä maksan kyseiseen firmaan tällä hetkellä *
Täytyypä soitella taas tarjoukset... *
Edit: ei sentään, katsoin vääriä rivejä
Mutta voisihan noi silti kilpailuttaa.
(1400zzr m/40 bonukset 45/70+12%kesk. laajin kasko+lv 1233,57/v)
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Joo moni korvaa ihan normaalilla omavastuulla ohjatulla kurssilla sattuneet kaadot. Se on ihan hyvä, että ainakin tuolta osin kynnys on matala tulla kurssille. Minusta MP-tuki on neuvotellut hyvät sopimukset, jossa heidän EAK-kurssin käyneet kuskit ovat myös normaalin omavastuun piirissä vaikka ajavat itsenäisesti hitaassa ryhmässä. Näin oli ainakin vielä 1-2v sitten ja olisiko ollut kahden eri vakuutusyhtiön kanssa. Varmaan kaikilla olisi vielä paljon opeteltavaa ohjatun kurssin jälkeen ihan itsenäisesti useammalla ratapäivällä.(TeroT @ Maalis. 03 2011,19:34) kirjoitti
Itse ihan samaa mieltä, että omavastuun pitää nousta, kun nopeus ja riskit alkaa kasvamaan lähemmäs kilpaharjoittelua. Ärsyttävää vaan, kun jaksavat jokainen yhtiö vuorollaa viilata näitä ehtoja eikä meinaa itse enää pysyä perässä.
Sellainenkin tilasto olisi kiva nähdä, että kuinka moni suistumisonnettomuudessa vakavasti loukkaantunut tai kuollut oli käynnyt näillä kursseilla tai yleensäkin radalla harjoittelemassa (radalle.com ei ole harjoittelua).
Veikkaan, että kaskon korvattavuus mietityttää radan ulkopuolella, mutta radalla ajaessa se ei juurikaan enää merkkaa. Tai ainakin toivon ettei se ole se nopeusmittari siellä radalla.
Minä veikkaan, että oli onnettomuuksia vähän tai paljon, niin aina ne jollain verukkeella nostaa vakuutuksien hintoja. On se hassua, kun bonukset nousee joka vuosi, mutta hinnat pysyy pitkäti samoissa.
xxx
mikshän toi ifi nuijii customin omistajaa nuppiin,kun on karvan vaille tonnin 30 bonuksilla pelkkä liikennevakuutus,siihen vielä kaskoa 1300 euroo jos haluu.tuskinpa.vaihtuu keväällä kyllä Aktiaan ympärivuotiseen,about 312 egee liikenne.kulkineena 1100 virago ja ikääkin melkeen 40v.
Käsittääkseni koulutuksissa ja hitaassa ryhmässä (silloin kun se on valvottua) noita kaatoja tapahtuu äärimmäisen harvoin. Tosin aina mahtuu mukaan joku jolla on näyttämisen tarvetta ja taipumusta ylittää omat kykynsä. Tällöin kouluttajan tai valvojan kuuluu puhaltaa peli poikki ja ohjata koheltajat varikolle jäähylle.(Streethawk @ Maalis. 03 2011,21:34) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Ifissä on kaks vakuutusta(liikenne), ympärivuotinen ja seisonta-ajallinen.(Pietu71 @ Maalis. 03 2011,21:35) kirjoitti
Mulla pyörässä n. 1000 euron ero näiden välillä.
Vaikea päätös....
Kaskoista en tiedä kun en käytä.
Eikös täällä just kirjotettu et sohvakuskit pääsee if:ssä halvimmalla?(Pietu71 @ Maalis. 03 2011,21:35) kirjoitti
Kyllä toi hinta kuulostaa aika suolaselta, ettei vaa ois käyny joku fiba.![]()
GSF 1250SA -09
Eikös hiljattain ollut lehtijuttu, että liikennevakuutus on valtavan tuottoisaa bisnestä...?(lario @ Maalis. 02 2011,18:26) kirjoitti
edit. tossa
Aika outo juttu. Kuullostat meinaan juuri If:n suosikki asiakkaalta. Mua ne aina neuvoo ostamaan customin, kun kyselen niiltä vakuutuksen hintaa kilokyykkyyn(Pietu71 @ Maalis. 03 2011,21:35) kirjoitti
![]()
xxx
Sekaanpa minäkin tätä vakuutukeskustelua.
Kiinnostuin selvittämään oman vakuutukseni tulevaa hintaa kun vakuutuskausi vaihtuu kesäkuun alussa. Itselläni on moottoripyörän liikenne- ja kaskovakuutus Turvassa. Lisäksi löytyy samaisesta vakuutusyhtiöstä auton liikenne- ja kaskovakuutus, omakotitalon täysarvo vakuutus + irtaimisto vakuutus, 4x lasten vakuutus ja vielä lisäksi perkärrylle liikennevakuutus.
Vakuutuskaudella 1.6.2010-31.5.20111 vakuutusmaksut ovat seuraavat: liikenne 791,70€ 40% bonuksilla ja kasko 336,35€ 70% bonuksilla. Yhteensä 1128,05€.
Eilen keskusteltuani puhelimessa ja kertoessani muidenkin vakuutusyhtiöiden kiinnostuneen kohteideni vakuuttamisesta luvattiinn hintoja tarkistaa ja sainkin jo tänään 3.3 postia Turvasta. Moottoripyörän vakuutusmaksut vakuutuskaudella 1.6.2011-31.5.2012 ovat seuraavat: liikenne 578,15 50% bonuksilla ja kasko n.300€ (tämä oli merkattu mustekynällä papereihin) 70% bonuksilla, elikkä yhteensä 878,15€. Huhtikuun pyörä on seisontavakuutuksessa. Itse olen varsin tyytyväinen vakuutusmaksun alentumiseen. Missä ne paljon puhut korotukset ovat? *![]()
Sitten tiedän sohivani seuraavalla tekstillä taas monia ilkeästi, mutta en jaksa olla ihmettelemättä miksi porukka valittaa kun rata-ajossa tapahtuneiden kaatojen korvauskäytäntöjä muutetaan. Mun mielestä ihan järjetöntä hommaa korvata olleenkaan yhtään mitään ajoneuvoille tulleita vahinkoja jotka tapahtuvat suljetulla radalla, paitsi ihan oikeasti jos ollaan kouluttajan kanssa harjoittelemassa. Kyllähän siinä jokainen ottaa tietoisen riskin kun sinne radalle lähtee ajamaan. Näihin rata-ajoihin pitäisi olla ihan omat vakutuukset ja maksut sen mukaan.
Tuo valittaminen painii mun mielstä samassa sarjaassa Seinäjoen kaupungin idioottimaisella päätöksellä tukea "kannattamatonta" Finncomin lentotoimintaa, kaupunki ostaa tietyn määrän lippuja tukeakseen "kannattamatonta" liiketoimintaa. Tässä on kyse sadoistatuhansista euroista jopa tällekkin vuodelle. Kylän keskeltä lähtee rautatie ja pendoliinolla on yhtä nopeasti keskellä isoa kylää, sillä erotuksella että läppärillä voi tehdä ainakin meikäläinen töitä tuon ajan. Lisäksi paljon edullisempaa.
Tämän halusin tuoda esille, koska en voi ymmärtää miksi jonkun tahon pitää tukea yksityisen harrastust toimintaa vahingon sattuessa tai yksityisen liiketoimintaa jos se on kovin kannattamatonta. Ei mee mun järkeen. No se voi tietenkin johtua myös siitä että olen tyhmä. *
-Bmw S1000RR 2021-
http://www.jaha.fi/
Ei sun tarvitsekaan. Jätät sen kaskon ottamatta!(jaska_73 @ Maalis. 03 2011,22:43) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Vähän kaksi piippuinen juttu. Itse olen huomannut, että rata-ajo on rauhoittanut omaa ajoani tieliikenteessä. Se on myös selvästi parantanut ajotaitoani. Molemmat asiat selvää plussaa. Vakuutusyhtiö ja omaiset varmaan myös suuremmalla todennäköisyydellä tykkää enemmän siitä, jos kaato tulee radalla kuin tieliikenteessä. Radalla ajaminen ei myöskään automaattisesti tarkoita mitään päätöntä hullun rohkeaa kaahaamista. Hyvin järjestetyillä ratapäivillä sitä ei myöskään katsota hyvällä ja siihen puututaan. Itse näen isommat riskit ajaa tavallista mutkapätkää vauhdista nauttien kuin radalla ajaessa vauhdista nauttien. Jos oikein arvaan, niin et ole kovin paljon käynnyt radalla ajamassa hyvin järjesteyillä ratapäivillä?(jaska_73 @ Maalis. 03 2011,22:43) kirjoitti
xxx
Siinä ajoharjoittelussa se riskinotto on kuitenkin jollain tavoin hallittua ja kontrolloitua. Toisaalta nimenomaan siellä radalla lipan seuraamukset ovat todennäköisesti vähäisempiä kuin liikenteessä.(jaska_73 @ Maalis. 03 2011,22:43) kirjoitti
Jos ajoharjoittelu johtaa tuloksiin, eli taitojen kehittymiseen, on myös liikenteessä ainakin teoriassa mahdollisuus selviytyä tilanteista, joista ilman ajoharjoittelua ei selviytyisi, minkä pitäisi näkyä onnettomuustilastoissa jollain aikavälillä. Tätä yhteyttä ei ilmeisesti ole kuitenkaan voitu osoittaa, koska muussa tapauksessa vakuutusyhtiöt suorastaan kannustaisivat ajoharjoitteluun.
High Stuck Are Wit To
Mulla on -03 1000gikserin liikennevakuutus pohjolassa (hki) koko vuodelle (-50% bonukset) = 517€.![]()
650GR, gsxf600, gsf1200s, zzr1200, 650gs dagar, gsx1400, gsx1400, 650xmoto, versys650, gsx-r1000, versys650, tiger950, zr7, gsf1200, xt660r, gsx1000r, varadero xl1000, 650versys, r1150rt, 1100xxblackbird, tdm900.
Ihan oikein arvasit. Tasan nolla kertaa olen radalla käynyt ajamassa, mutta tulevana kesänä aion siellä kyllä itsekkin käydä.(Streethawk @ Maalis. 03 2011,23:13) kirjoitti
Olen jopa henkilökohtaisesti sponsoroimassa erästä YCC-luokan kujettajaa.
Ja Tero T:lle vastaan että tuon kaskon pois jättäminen ei ole käynty mielessä. Liikenteessä voi sattu vahinkoa vaikkei ole oma vikakaan, mutta jos vastaosapuoli livahtaakin karkuteille eikä koskaan jää kiinni, niin mitäs sitten???
Mutta jokainen lukee ja ymmärtää niin kuin haluaa ja kommentoi sen mukaan.
-Bmw S1000RR 2021-
http://www.jaha.fi/
Just äsken vaihdoin vakuutukset IFiin, 40 bonareilla Liikenne ja Osakasko Intruderiin 403€ *(Streethawk @ Maalis. 03 2011,22:22) kirjoitti
Noin 220€ halvempi kuin Pohjolassa
ja auton kanssa vielä säästää reilun satkun...
Ei mulla mihinkään kiire ole, joka kerta on moottoritielle 120 kiihtynyt...
Suzuki GSF1250SA - Kohti harmaampaa arkea
ex. K2 GSX-R750, M1800R, GSX1400, B-King