<25
25-30
30-35
35-40
40-45
45-50
50-55
55-60
60-65
>65
Laitetaanpa tällainen kysely pystyyn.
Ei ole ihan yksi tai kaksi kertaa, kun olen kuullut jonkun keski-ikäisen kotilokuskin uhoavan ostavansa moottoripyörän, kunhan joku kriittinen ikä tulee täyteen. Kriittisellä ei tietenkään tarkoiteta mitään terveyteen liittyvää asiaa, vaan useimmiten jotain tasalukua tai esim. eläkeikää. Merkit tai mallit, jotka samassa yhteydessä tulee yleensä esille, ovat tietenkin HD, GoldWing ja yllätys, yllätys - BMW. Kaksipyöräisiä mersuja kun ei ole
Itse kohtuullisen nuorena (huom. kyselyn vaihtoehtoihin suhteutettuna) bemarin omistajana on useampikin tuttavani ääneen ihmetellyt, juurikin ikääni viitaten, miten kyseiseen merkkiin päädyin. Tästä olen vetänyt sellaisen johtopäätöksen, että bemareita pidetään (ainakin ei-motoristien keskuudessa) kohtuullisen selvästi ns. vanhemman kansan pyörinä.
Luvattoman huonosti ko. merkin historiaa tuntevana en osaa kuin arvailla, mutta kuvittelisin että syynä on suurimmaksi osaksi ns. nuorisomallien kohtuullisen nuori ikä? Näitä pyöriä ei-motoristit eivät mahdollisesti myöskään helposti miellä bemareiksi, koska ne eivät kenties näytä baijerilaisilta?
Ylläolevaa pohdintaa saa vapaasti jatkaa tai kritisoida. Tietysti oma otokseni on sen verran pieni, että saattaa mennä virhemarginaalin piikkiin
Joka tapauksessa olisi ihan mielenkiintoista tietää orggilaisten puimurikuskien ikäjakauma. Samaan hengenvetoon voisi todeta, että sama kysely painotettuna pyörän mallilla olisi tietysti parempi, mutta mallinhan voi sitten laittaa vaikka kommenttina (jos haluaa ikänsä paljastaa).
Älkööt nyt kukaan vetäkö kasviksia hengityselimiin tahi syyttäkö ikärasismista, sillä tämän kyselyn tarkoitusperät ovat täysin kunnialliset
Senhän me kaikki tiedämme, ettei tämä jalo harrastus katso ikää sen enempää kuin harrastevälineitäkään.
Reissulla ei sitten ole kusitaukoja emmekä pysähdy syömään
>> PK-letkaohje <<
>> Veturin vinkit <<
Ducati SFV4S
Joo, olen pappabemaristi iältäni 45 vee. Pyörä on R 1200 St, koskapa Ässä on liian "kyykky" ja RT taasen liian matkamopo. St on juuri sopiva välimalli mulle. Myös K 1200 R kiinnostas.![]()
No minä taidan olla *"ukkeli"motoristi *(55v.)K1200GT -04 mopona. Ainakin "Hannula" *puhuttelee noin.
Ja niin kuin joku on kysynyt, miksi BMW? niin *kun , * Mersu ei tee moottoripyöriä......!
![]()
![]()
Pyörät on tehty ................
33v. ja Bemu alla![]()
Honda CBR 600F - Suzuki GSX-R 1000 - Yamaha YZF 600 Thundercat - Kawasaki Z 750 - Honda CB 600 Hornet - Yamaha XT 600 - BMW F 800 S & Kawasaki KLX 650 - BMW G 650 Xmoto
Rasti ruutuun 35-40. Bemari ja Guzzi tallissa eikä silti vanhuudesta / keski-iän kriiseistä tietoakaan...
EDIT: Ja menossa toinen Bemari, tosin pyörien välissä ehti olla puolenkymmentä jaappanilaistakin
...
Voisi johtua ikäjakauman yläpainotteisuus myös pyörän arvosta (enkä tarkoita pelkästään immateriaalisia arvoja). Köyhät koululaiset ei tällaisia taida tarvita, tai ainakaan rahat ei riitä.
Toisaalta, ehkä olisi pitänyt kysyä ikää, jolloin bemari hankittiin. Pyörä kun kestää niin, että kuski ehtii vanheta...![]()
46v ja neljäs BMW alla.Jaa miksikö bmw? Japsit asui luolissa kun euroopassa tehtiin pyöriä.![]()
<p>R 1200 RT</p>
40 - 45, ensimmäinen Bemari alla, johtunee siitä syystä että aiemmin ei ollut mallia joka olisi kiinnostanut (liian pappamaisiako?). Nyt on Teinix-Bemari alla, eli Bemix.
Ikää meikäläisellä vähän vähemmän, mutta konsepti samanlainen.(Tenere-Heikki @ Touko. 24 2007,07:07) kirjoitti
Tosin italialaisia pyöriä enemmän kuin yksi.
Jotenkin kyllä tuntuu, että kyllä joku Guzzi on vielä tallissa sittenkin, kun siellä ei ole enää yhtään Bemaria.
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
Ikää on 46 ja toinen bemari alla. Se miksi juuri BMW, on mietityttänyt monasti. Olishan noita muitakin, mutta kun haarukoidaan "ominaisuuksia" keppiveto, jousitus, bokseri, erillaisuus ja ah, ei niin yleinen, niin BMW on ainut oikea vaihtoehto. Guzzi voisi tietty olla jonkinlainen vaihtoehto, mutta.....
tomppa, R1200GSA Rallye & R1100S
42 vee ja ensimmäinen puimuri. Halusin budjettiin sopivan käytetyn pyörän jolla kelpaa päästellä matka-ajoa ilman rasvapurkin mukana kantamista. Nyt se onnistuu, eikä ainakaan vielä kaduta![]()
Vastaanpa minäkin tähän, vaikka BMW vaihtui eilen FJR:rään...
Ikää 51 ja vuoden ajelin R 1100 RS:sällä.
(Tosin kyllä se talven seisoi....)
Aikansa kutakin...
Ikää 28.
Eka Bemu menossa..Miksi BMW?
Keppiveto ja boxeri.
Elämä oli loppua niin kuin se alkoikin-reikä kumissa.
Naisten suusta sen totuuden kuulee!!!
Kawasaki ZR-7 ----> BMW R1100S ----> Moto Guzzi V11 Le Mans ----> KTM 950 SE ----> BMW R1200GSA
Meniköhän ikä oikeaan sarakkeeseen kun olen just rajalla 45vTai oikeastaan olisi kai pitänyt laittaa seuraavaan ikäryhmään kun 46 alkaa olla lähempänä... No, ei viilata pilkkua - suunta on oikea.
Alla kuitenkin eka BMW ja takana joukko kyykkyjä. Nykyisin pikku GS ja ajaminen ei ole tuntunut yhtä hauskalta aikoihin. Itse en mieltänyt merkkiä mitenkään ikään liittyväksi. Valitsin pyörän tyypin ajohalujen ja käyttötarkoituksen perusteella. Soralle piti päästä. BMW vaan oli minulle sopivimman tuntuinen ja eniten silmää miellyttävä saman tyyppisistä pyöristä.
Ehkä mulla joku alitajuinen kuvitelma on myös merkin luotettavuudesta ja kestävyydestäkin kun olin valmis maksamaan pyydetyn hinnan.
Kaksi kuukautta sitten olisi mennyt vielä 30-35 sarakkeeseen, mutta kun ei mahdu enää tuohon kategoriaan, niin ei mahdu. Parin "totuttelupyörän" kautta bimmeriin...
Pääsyynä taisi olla huoltojen "edullisuus" verrattuna edelliseen ja tosi hyvä pyörä ajettavaksi. Keppiveto tuli sitten SUURENA plussana vielä päälle.
Honda CBR1000 -88 ex
Ducati ST4 -00 ex
BMW K1200S -05 ex
KTM 530 EXC-R -09 ex
KTM 125 EXC -07
Keski-ikä eli 50 v jo ylitetty puolitoista vuotta sitten mutta vasta eka mopo menossa...![]()
Toisaalta kun yli kolmekymmentä vuotta hommaa suunnittelee ja nipistelee mamman talousrahoista niin johan sitä hyvinkin yhden LT:n verran saa kehnätyksi kasaan.
Ja miksi Bemu? No vähän niinkuin mchuurteellakin...eli kun kyseessä on ihan TYÖKALU seitsemän -kahdeksan kuukautta vuodessa, niin ei sitä kepuleilla kapineilla viitsi töitä tehdä.
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
49v. Pärriä 16v. asti, sitten 10 vuoden tauko ja v. 2003 taas tien päälle. Jos kaduttaa, niin 10 menetettyä vuotta tästä harrastuksesta. Miksi Bemari? Taisi jäädä kateutta, kun harrastukseni alkuvuosina Bemaria pidettiin kalliina ja parempana pyöränä kuin japsimopoja, joita kävin lävitse 11 kpl. Se oli silloin myös nuorten kaverien prätkä. K 100 RS, koska löytyi kardaani, moottori väänsi mukavasti ja ajoasento passasi. Pyörässä on vielä kaksi luonnetta, 70-80 km/h kyläteiden mopedi rauhalliseen mielentilaan, öisten teiden lentsikka korkeammilla kierroksilla ajoittaiseen vauhdinnälkään. Massaa löytyy tarpeeksi, spartalainen, sopivan kömpelö käänteissä - äijjäpyörä? En ole raskinut vaihtaa, vaikka hondia on useita takana, kaikki hyviä/rakkaita, ja muutama kelpo suitsari myös. Jammu (TX 750) harha-askel. Mikä muu Bemari kiinnostaisi? 800 olisi kevyt siirrellä, 1200 C taas mielenkiintoinen customin ja perusbemarin leppoisa risteytys. Pysyy mieli vireänä, kun mielenkiinnon kohteet vaihtelevat.
(Köpi @ Touko. 24 2007,09:26) kirjoitti
Se on Köpi "Bemukka" eli pieni BMW.
Minä laatikkoon 40 - 45, mallilla F 800 S, jota kutsun Bempsuksi.
Donna, sun tyttömalli voi olla vaikkapa Bempukka, mutta mullon Bemix.![]()
Karvaa vaille 55 v ja kolmas bmw ( k100, LT ja nyt GS ) Ai miksikö ? Kai se alkujaan lähti tuosta keppivedosta, kun ensimmäisessä pyörässäni (honda) oli ketjut ja laiskana miehenä väsytti tuo rasvaaminen. Kun en tekniikastakaan mitään ymmärrä, enkä koskaan ole innostunut noista huoltohommista, niin laatupyörän imago varmaan osaltaan vaikutti merkin valintaan. Enkä ole katunut *Ukkopyöräkö ? Tiedä tuota *
![]()
Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan.
36 vuotta ja kolme pyörää takana: Yamaha 600 'Fazer', Yamaha R1(!) ja BMW K1200LT.
Pientä suunnan muutosta takana, mutta ehkä sitä nyt on sitten jo vakiintumaan päin...
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
28v ja r1200gs.
Syy:
- ilmeinen tuleva kolmenkympin kriisi
- kyykkypyörillä ei Suomen teillä tee mitään ja radalla niillä saavuttaa kipua
- suunnitteilla joku pitkä reissu johonkin kauas ja pitää totutella tommoseen laitteeseen jolla sen voi tehdä
- kyytiläinen tykkää
Kolmenkympin kriisi tuli vähän etumerkissä...
Minä teen "töitä" Mersulla, joten on tämä pyöräpuoli mennyt enempi harrastamiseksi(pozo izquierdo @ Touko. 24 2007,15:01) kirjoitti
Aiemmin minulla oli yksi K100RS. Muuten mukava pyörä, mutta jotenkin se ei herättänyt mitään intohimoja. Nyt sitten 2 vuotta sitten ostin K1200 ässän, kun ajattelin että on sitä "luonnetta" tullut varmaan lisää. Osittain pitää kyllä paikkaansa. Jahka nyt käy Italiassa kääntymässä, niin sitten tiedän jääkö se taloon pidemmäksi aikaa vai pitääkö ruveta vaihtamaan.
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
54-vee, joskus oli joku Honda ja nyt kolmas puimuri, GS-RT ja nyt taas GS. Valintaa ei tarvitse selitellä - käy ajamassa uusi gessu, niin ymmärrät........
Oli yksi syy miksi vaihdoin bemun pois. En halua leimautua papaksi vaikka mittariin tuleekin tänä vuonna 49.
Mä haluun olla vaan se kundi ja ostin yamahan.
41 v ja kaksi puimuria tallissa. K100LT ja R1150GSA. Noilla voi ajaa matka-ajoa ja toisella vielä soratiellä. Ei varmasti nuorison suosikkeja, mutta eihän tässä enää nuoria olla, kun osa lapsistakin ajaa autolla. BMW on vaan minun juttu (ei autona).
Seuraava pyörä on F800GS(A/Dakar) kuristettuna. Vieraisiin en edes katsele!
Neljäkasi vee, pyörä uusi geetee.
Ari
Sää on aina hyvä, varusteet on väärät.
Vuosia 41 ja vasta toinen bemu kierrossa.
Huomasin kyllä aikanaan hankittuani ensimmäisen bemuni 24-vuotiaana (musta naku R100 vm. -81, rek RA-40, missäköhän sekin kulkine on nykyään...) että huoltsikoilla tuli juttelemaan vain kanssamotoristeja joilla oli ikää tuplasti minuun verrattuna. Nekin joskus ihmetteli että mikä saa nuoren jannun kiinnostumaan tällasesta pyörästä.
Silloin oli bemarin mallisto todella vanhoillinen. Nythän ovat kovasti yrittäneet nuorentaa asiakaskuntaa ettei se kuole vanhuuteen tai tartte ruveta valmistamaan pyörätuoleja bokserimoottorilla.
Itse olen nykyään keski-ikäinen, kaljuuntuva, lievää ylipainoa kantava keskiluokkainen, varmaan aika tyypillinen bemaristi. Mutta en silti ole koskaan ostanut pyörää miellyttääkseni myyjää tai kanssamotoristeja enkä edes kiusatakseni naapureita, vaan valinta on tehty ihan oman mieltymyksen mukaan.
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Junnu ilmoittautuu!!
Entinen pyörä 600 kuutioinen Honda.
K1200S jäi käteen suoraan koeajolta.
Tuli testattua äxäxä, 12R ja busa ennen bemua.
Myönnän että Kawassa oli eniten luonnetta, mutta bemu tuntui parhaalta persuksissa, enkä ole katunut yhtään.
Sen verran se on pappamopo että parkkipaikalla ne ihailevat katseet tulevat kyllä perheen isukeilta.
Teini-ikäiset poijat kuolaa sitten vieressä olevia kixereitä.
![]()
"Kukas v**tu sä oot?"
-Angus Young-