Nyt ajeltu muutama sata kilsaa ja joko ukossa on vikaa tai sit pyörässä. 99 blueböördi satatonnia ajettu.
Tangon painot otettu irti, kun pyöri, korjattu, ei auta. kädet puutuu 20km jölkeen. emäntä valittaa että jalkatapit tärisee koiville. mikä sitä vaivaa (pyörää siis) taka-akseli purkuun ja etsimään / uusimaa laakereita?
ei väljää löydy käsipelillä kun keskijalalla on. ketjut kiristetty ja sopivan kireellä. ei liian ettei rutise.
joten mitkä asiat vaikuttaa tärinään. takaenkaassa on kuviota jäljellä, eturengas on ihan uusi. ideoita mistä käydään selvittää tärinää vai mopoilu minun kohdalla ohi kun ei pysty ajaa 20km pidempää. vanha 91 kawa edes näin pahasti tärissy aikoinaan.
kaupunkiajossa lämmöt nousee ja tuo tuulettaja kovin iso näytä olevan. auttaako toinen termostaatti vai onko niitä erilaisia. maantieajossa ihan ok lämmöt. lukenu että tää bläkkäri taitaa käydäkkin aika kuumana kaupungissa.
muuten hyvä ja nättipyörä mutta kun pysty ajaa
ideoita otettaan vastaa.
penkissä käytetty 132 heppaa löyty käyrät ihan ok. ruiskupelija tourinpleksi vaihdettu.
onko miten vanhat ketjut ja rattaat?
renkaiden tasapainot?
laahaako jarrut?
miten se ilmenee? värinää veto päällä, vapaalla rullatessa,vai jatkuvasti?
rakentaja Rane
tuntuu eniten 4 tuhannen kohdalla eli kun olis erilu satanen vauhtia että siinä suurin tärinä, ketjut ei maailman parhaat mutta ei huonotkaan. tärinä tupeille tangossa tuntuu "selvästi" ja tänään koitin että ajoin alle 80km useamman kilometrin niin sama juttu.
ei kai se voi kytkimestäkään tulla?
veli kävi ajelee ja se ei hirveesti valitellu, mutta tuo uutta et eukko valittaa. satula sai kehuja kun on pehmee mutta tärinä mietityttää.
ajattelin purkaa renkaan irti. iskunvaimennin takaa irti että onko sama kun kawassa et pultti puoliksi poikki jo. jostain tulee pieni välys. joko laitan pitkiin pultteihin uudet vaseliinit ja takastan kaikki laakerit.
muut kyllä sanonu ettei tuon pyörän pitäs täristä. tai ollu samoja vaivoja. viittis alkaa arpoo hirveesti osia juuri nyt.
kukaan läheltä joutsenoo niin tulee testaa tai sais testattu toista samanlaista pyörää että onko vaan minussa vika ja ajoasennossa. pituutta 176 ja painoo 85 ja aikapaljion joutuu nojaa tankoon.
jarrut ei laahaa. ainut että sateen jälkeen etujarru laahas ja piti kitinää. nyt hävis kun pesi senkin (jarru ja kytkin puhdistusaineella)
Niin käytiin nyt ajelee 150km ja emäntä hyvä ettei itkua väännä kun koskee jalkaan niin kovin. itellä kun joku vetäs puukkoa lapaluunväliin ja kämmenet puutunu. ei meinaa ole hyvä kaupunkiajossa kun voipi jo vaikuttaa kun tunnottomalla huono painella jarrua...
pieni tärinä ilmeisesti on jokapyörässä ei tärinätöntä pyörää ei varmaan ole. samoin kuskeissa on eroja. ajoasennolla. ainahan on ollu että ekakertaa ajaessa sitä puristaa liikaa ja puutuu siksi.
se että takanaolijalla myös puutuu jalat kertoo jo et jotain häikkää on.
luulis etten nyt ihan ainut ole jolla jotain ongelmia olis puutumisen suhteen. eikun tekee listaa mitkä asiat vaikuttaa tärinään.
Renkaitte kunto, Tangon tuppien tasapainot. (itellä ne pyöri vapaasti joten joutu korjaa ne ja vähän autto asiaan)
ojauslaakeri, ketjujen kunto, (ei rohise) takahaarukan välys,
takaiskarin kiinnityksen pultti, renkaan laakerit takaanta,
Tuossa mitä itelle tulee mieleen nyt ensihätään.
vaihda ketjut, huono ketju tärrää niin pirusti joskus.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Täriseekö pyörä siis pelkästään ajossa, vai myös paikallaan kierrätettäessä?
Honda CB600F Hornet
mielestäni vain ajossa ja yli 60km/h vauhdissa. ja olisko vielä et tossa satasen korvilla kierrokset kun on sopivat tulee se pahin tärinä. nyt katellu uusia ketjuja.. hinta aika hyppivä.. jossain ketjupaketti halvempi kun pelkät ketjut jossain.. huh.
eli rattaat ajattelin vaihtaa samalla varmuudenvuoksi.
usko menee kohta taas..
Koita nyt että täriseekö se paikaltaan kierrättäessä ja jos rullaat kytkin pohjassa vauhdissa vs että normaalisti ajaessa, niin voi sulkea aika paljon pois
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
tänään just taisin kokeilla että kytkytin pohjaan mutta vaikutusta ole. (luulisin) ainakaan hiljaisella nopeudella. vai onko kytkin joka täristää? kämmenien puutumisen kestän kyllä mutta että emäntä valittaa tärinää se on saatava pois. jää ajot tähän jos syytä ei löydy. mielestäni se resonoi liikaa 4tuhanne korvilla, voisko pitää yhtään paikkaansa. mutta voisko olla että ketjut ja joku muu sit vaivaa vielä..
Eikös tuossakin ole koneessa tasapainoakseli?
Itselläni oli aikanaan CBR 1000F:ssä tismalleen tuon kuuloiset oireet ja poistuivat, kun säädin tasapainoakselin kohdilleen. Öljyistä se oli kanssa tarkka ja samaa tuntuvat muutkin tuumaavan XX:nkin kohdalla.
Tuolla jotain juttua: http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....36;st=0
Suzuki GSX-R1100 & Yamaha XS650
(exät Honda VFR 800 V-Tec, Harley-Davidson FLSTF Fat Boy, KTM RC8, VTR SP-1, CBR 954 RR, CBR1000F, Kawasaki KX125)
Ketjulinja vinossa. Puolen millin heitto saattaa tuntua pieneltä mutta voipi puuduttaa kädet ja jalat.
voi elämäni kevät. "tasapainoakseli" arvaa säädinkö muuten kawasaa just tuota kun sekin tärisi. en vaan muistanut enää yhtään tuota..
sit kun ettii vaan miten tästä sitä säädetään.
kuullostaa minun kohdalla vaan liian helpolta....
http://www.hondaoriginalparts.com/honda_m...._01=600
Tossa olis vissiin korjausmanuaali siihen sähköisessä muodossa: http://www.manualedereparatie.info/en....al.html
Suzuki GSX-R1100 & Yamaha XS650
(exät Honda VFR 800 V-Tec, Harley-Davidson FLSTF Fat Boy, KTM RC8, VTR SP-1, CBR 954 RR, CBR1000F, Kawasaki KX125)
Joo mut jos tulee koneesta, niin pitäshän se täristä sitten paikallankin kierrosten ollessa "sopivat". Ainakin meikäläisen maalaisjärki sanoo noin.
No licence team 8.9.2010 - 16.12.2010
XX
en muuten ole kokeillu paikaltaan hirveesti huudattaa mutta pisti korvaan tänään ett tietty kierrosalue niin särähtää jossain. niin kytkin pohjassa kun ilman.. eli kun vedättää. mietin että onko kytkin mutta kun ei luista vai onko joku "pelti" joka resonoi.
hmm.. tuli mieleen että liikehän vaihtoi siihen uuuudet öljyt kun ostin sen. mitähän sinne survottu. näköjään silläkin merkitystä.
nyt kun lukenu noita foorumeja en olekkaan ainut joten vika ei ole minun korvien välissä (kovin pahasti)..
tosiaan kun kerenny ajelee niin nyt vasta huomannu näitä.
onneksi edes nyt kun ei ikeniä naurata kun turkuun pitäs 18.6 lähtee vetää reilu 500km niin itku tulee josain vaiheessa.
Jos tärinä johtuu koneesta,nii tsekkaappa et kone tuettu tukevasti runkoon..Mulla oli kawasta entinen omistaja unohtanu rempan jäljiltä kiristää koneen runkoon,joten täristi aika pahalti tietyllä kierrosalueella.![]()
Mut tosiaan paljo muitaki mahollisuuksia on..Et eiku vaa tutkimaan ja hutkimaan![]()
R1 07
joo nyt kun näyttäs sateetkin tulevan taas ja kolme viikkoa aikaa selvittää niin pitää käydä purkaa. otan kuitenkin takarenkaan isti ja katon löytyykö takahaarukasta ja takaiskarista sanomista. sit manuaalia lukee "netissä" et löytäs sen tasapainotus akselin ja miten sitä säädetään. sekä öljyt pitää vaihtaa vaikka onkin just vaihdettu, kun ei mitään hajua mitä ne on.
jos sittenkään ei auta menee ketjut vaihtoon. ja jos ei vieläkään auta täällä olis hyvä juurihuollettu honda myytävänä
muuten hierojalla käyty muutaman kerran ja kyyneleet senkun valuu kun käsiä hiero. puhumattakaan olkapäistä....
Kierrosalueella 3500 - 4000 rpm ainakin minun lahna päästelee ääniä nokkaketjustaan. On tehnyt sitä noin 25 tkm ajan, enkä ole sittä murhetta ottanut, niin ja ei tärise eikä vaimokaan valita muusta kuin vauhdista... joskus...(Hodarij @ Touko. 23 2011,20:40) kirjoitti
Kytkin kolisee kun kylmänä panee käyntiin ja kun tuo kaasaripelihän tahtoo pikkasen kylmänä "rynkyttää" niin silloin kuuluu hetkenaikaa "mielenkiintosia" ääniä oikealata puolelta konetta, no siihenkin on tottunna ja johtuu kytkinkruunin pikkukulumista, kai.
Oletkos käynyt luuraamassa www.cbrxx.com sivuilla, saattaa jotain löytyä sieltäkin.
-H-
No licence team 8.9.2010 - 16.12.2010
XX
tosin minulle kerran jo ehdotettu että työnnä ne korvatulpat syvemmälle ja ajele eläkä kuuntele konetta.... luulee heti kun outo ääni että nyt se levis tai on vikaa....
mutta nyt kuulee kunnolla tuulen suhinaa. meinaan että kawassa kuulu kone enemmän. tässä sentäs kone käy huomattavasti hiljempaa. ja tuo maaginen satatonnia kun tulee täyteen niin luulee että nyt se on kone lopputosin vasta ajanu ite alle 400km
www.cbrxx.com ( ei ole tullu ennen käytyä ja tuo lontoon kieli suju kovin hirveen kauheen hyvin) kuuntelen sujuvasti mitään ymmärtämättä![]()
Mopon merkki ja otsikko täsmää, niin lainaanpa hieman tätä keskustelua.
Eli 600cc Hornetti tärisee aikalailla 6000rpm paikkeilla olipa sitten ajossa, paikallaan, veto päällä taikka pois.
Lieneekö joku laakeri tiensä päässä, vai voiko johtua esim. kaasarien säädöistä?
Honda CB600F Hornet
Onko sulla Hodarij alkuperäinen eturatas?
Sellainen jossa kumilimput vulkanoitu kylkiin, tuo poistaa ketjuista aiheutuvaa värinää jonkin verran.
Tästä em syystä vaihdoin omaan X-11:een alkuperäisen ketjurataspaketin silloin kun oli vaihto ajankohtainen.
Tarvikepaketeissa ei ole eturattaassa noita kumeja.
Älä korjaa ehjää....
Onko sulla Hodarij alkuperäinen eturatas?
Ei mitään hajua, kuten ole mitään hajua mitä tälle koneelle/pyörälle tehty huoltoja edes.
liike joka möi ensin ostohetkellä kehu ja kertoi että löytyy huoltokirjay ym ym ym.. mutta paskanmarjat. mitään tullu kun pyörän hain.
pitää käydä purkaa ja selvittelee kunhan tässä herää ensin![]()
No joo. nyt purettu, eturatas sano koli koli koli poikittain / sivuttain koneeseen nähden...
takarenkaan kumikytkimen sisällä palat irti toisistaan muutama kappale.. varmaan kyllä muuta tarviikkaane että täristää...
eikun ostaa uudet osat ja jatketaan sitten lisää. tosin öljyt kyllä vaihdan vielä...
kyllä tää tästä vielä selvii.. ehkä..
Vaihda alkuperäinen ketjurataspaketti ,luultavasti tärinät loppuu siihen(Hodarij @ Touko. 24 2011,12:30) kirjoitti
Vältä jt:n rattaita,ne täristää...
nyt ketjupaketti tilattu. odotetaan sitten sitä.
kyselin sitten mistä tärinä vois johtua ja epäili suuresti ketjuja kyllä.
eturatas saakin liikkua kuulema karvan.. ja tasapainotusakseliin ei uskonut kun konetta ei ole purettu. eli siihen parempi kun ei kajoa.
takarenkaan kumit kuulema myös tuppaa irtoilee toisistaan ja kun tarkemmin ajattelee nehän on tiukasti kiinni siellä. ja välystä ei tunne käsin kun heiluttelee. ja muutenkin renkaan laakerit ok.
eikä hänen mukaa eturattaalla ole merkitystä onko vaimennettu vai ei... eikä kuulema öljylläkään koneessa..palaillaan kunhan saa lelut kiinni ja testattua.
joutessaan vois ottaa syylärin irti ja painepesurilla varovasti pestä hiekat pois jos lämmötkin sais aisoihin. mitäs jäähdytin nestettä sinne survottu vai ihan normaali auton jäähdytin neste käy.
Vihreää / sinistä normaalia glykolia siellä lienee. Kannattaa huuhtoa jokatapauksessa systeemi hyvin ja varsinkin jos meinaa eriväristä nestettä laittaa...paras laittaa sen väristä mitä siellä olikin. Sininen/vihreä on käytännössä samaa tavaraa. Punainen sitten on eri kamaa.
Kronoby Racing Team
Alkuperäinen käsikirja löytyy Brandin sivuilta PDF muodossa ja ihan kotimaan kielellä. Suosittelen tutustumaan jos sitä ei pyörän mukana tullut. Löytyy yllättävän paljon tarpeellista tietoa siitä opuksesta. Niin ja huoltovälitaulukonkin saa samasta paikasta, niin ikään PDF formaatissa.
-Harri-
No licence team 8.9.2010 - 16.12.2010
XX
Edellisessä laitteessani alkoi matkustajan jalat puutumaan tärinästä heti sen jälkeen, kun vaihdoin siihen sliparit. Orkkiskannuilla ei kyseistä ongelmaa ollut.
taitaa ihan orginaalit putket olla vielä, harmi kun kuvaa osannu nakata tänne. pitääkö kyseinen kuva olla netissä jossain sivulla, vai saako omalta koneelta kuvan rimpuiltua..
Entäs onko "pönttöjen" vaimenninkumit kunnossa? Eli jalkatapissa olevan kiinnityspultti menee kumityynyn läpi.
No licence team 8.9.2010 - 16.12.2010
XX