tuosta putkessa paukuttamisesta..omasta 600 cc yamahasta on katti poistettu ja laitettu akran sliparit sekä säädetty powercommanderin kanssa dynossa. Pyörä paukuttaa moottorijarrutuksessa kun kierroksia on hiukan runsaammin. Ei kai se paukuttaminen johdu laihasta seoksesta?
SV 1000N -05
Onko pyörästä säädetty koko alue, vai pelkästään täyden kaasun asento huipputehon mukaan? Jätätkö huomaamatta aavistuksen kaasua päälle jarruttaessa? Super Duken ainakin sai paukuttelemaan ihan vakioputkellakin jos kaasu jäi karvan auki moottorijarruun. Pieni paukkuminen putkessa on ihan normaalia, mutta jos jatkuvasti ja voimakkaasti räkii, on tod. näk. jotain pielessa.(Jii_Koo @ Maalis. 01 2011,23:28) kirjoitti
Superbike #7
Säädetty edellisen omistajan toimesta joten siitä ei ole tietoa. Kaasu ei ainakaan tietoisesti jää päälle mutta pitää tsekata se kunhan pääsee ajelemaan.
Mukavan kuulostahan se paukuttelu on mutta miellelläänhän sitä saisi varmuuden ettei se ole oire vääristä säädöistä tai viasta.
SV 1000N -05
Tais mennä Nitroukselta ohi?(Nitrous @ Maalis. 01 2011,21:54) kirjoitti
Keskustelua on käyty nimenomaan katalysaattorin aiheuttamasta virtausvastuksesta!
Uskaltaisko toivoa, että Vetomies asiaa ymmärtävänä kiinnostuisi selvittämään asian oikein kokemusperäisesti, vaikka vain suuruusluokan antavana.
Ainakin itse olen utelias asian suhteen.
Katalysaattorin poikkipintaa pienentävä osuus oli muistaakseni jonkun lähteen mukaan alle 1%. (auton katti)
Itselläni ei ole asian vaatimia välineitä. (Koska lehtipuhallinta ei kelpuutettu käytettäväksi tieteentekovälineenä. heh heh)
Pannaan haisemaan.
Kenellä sitten meni ohi... Eikö tuo topicin aloittaja kysellyt nimenomaan katinpoiston vaikutuksesta K7 kilogixxerissä? Kyllähän tuo Nitrouksen mainitsema tapa on silloin aika rokrok... Siksipä mainitsinkin myös omista kokemuksista vastaavan pyörän kanssa.(Hercules @ Maalis. 03 2011,17:48) kirjoitti
Ps. Jos kiinnostaa kovasti mittailla paine-eroja, niin minulta voi hakea tallilta kyseisen mopon uuden katin ja änkkärit. Ei tarvi palauttaa.![]()
Supermoto
Revin omasta 2008 R1:stä molempien katalysaattorien (siis 2 kappaletta) sisuksen hemmettiin ja kokeilin ajella ilman säätöä hetken. Kaasuun vastaaminen oli todella nihkeää ja kone kävi todella kuumana. Ja komentajan karttaan tulikin kyllä säädössä aika paljon plussaa. Lopputuloksena ajettavuus on kokonaisuutena paljon alkuperäistä parempi, äänet mukavammat ja paukuttaa putkessa (voi olla että kuuluu vaan nykyisin paremmin).
Jokainen saa säätää tai olla säätämättä mopoansa mielensä mukaan, mutta minä en säätämättä ajaisi ainakaan rykkösellä. Lämmöt olivat siis ihan selkeästi herkemmässä.
Paikallinen säätäjä sanoi samaa, että pelkällä katalysaattoreiden poistolla päästään jo lähelle kokoputkea. En tuosta tiedä.
Äänet ovat sitten jo sellaiset, että paikalliselle radalle oli vähän vaikeuksia päästä. Ihmettelivät vaan vakioänkkäreitä ja lukemaa...
Harrikka
Nitroukselta meni ohi hänen lainatuksi ottamastaan keskustelusta.(jaulis @ Maalis. 03 2011,18:33) kirjoitti
Oletan hänen viitanneen kommentissaan nimenomaan siihen.
Näin lienee yleinen käytäntö.
PS.
Kiitos tarjouksesta.
Pannaan haisemaan.
Katalysaattorin aiheuttaman virtausvastuksen pystyy määrittämään moottorin tuottaman tehon perusteella. Ei ihan suorin tapa, mutta antaa varmasti moottorin kannalta vertailukelpoisimman tuloksen.(Hercules @ Maalis. 03 2011,17:48) kirjoitti
Eli tiesin kyllä mistä puhutaan, mutta edellinen viestinä oli ilmeisesti hieman huolimattomasti muotoiltu.
Edit. Tasaisessa virtauskentässä mitattu katin virtausvastus antaa varmasti jonkun mukavan arvon, mutta kuka osaa sanoa kuinka vertailukelpoinen se on todelliseen toimintaympäristöön verrattuna. Jonkinlainen Shock-tube-tyyppinen lähestyminen ongelmaan voisi olla hyvä lähtökohta jos laskennallisesti haluaa jotain selvittää.
Superbike #7
Pakoputkiston vastapaine ja moottorin teho eivät korreloi suoraan keskenään.
Sopiva vastapaine antaa parhaan täytöksen ja siten myös parhaan tehon. Näin varsinkin virikoneissa (suuri overlap)
Jos pienin vastus antaisi parhaan tehon, niin jopa olisi virihommat helppoja; putki irti lohkon kyljestä niin avot.
Ja toisekseen puhe oli pakoputken keskimääräisestä paine-erosta mitattuna käyvästä koneesta ennen kattia, katilla ja ilman.
Eli todellisesta toimintaympäristöstä; ei vakiovirtauksesta.
Pannaan haisemaan.
Milloinkahan oppisin olemaan vastaamatta näihin moottorikeskusteluihin...kiitos kuitenkin itsestäänselvyyksien kertaamisesta.(Hercules @ Maalis. 04 2011,17:12) kirjoitti
En kyllä nyt varsinaisesti ymmärrä miksi katin absoluuttinen virtausvastus kiinnostaa noin paljon. Enemmän merkitystä kuitenkin mielestäni on sillä, että mikä katin aiheuttaman lisävastuksen merkitys on moottorin toimintaan.
Jos päädytte mittaamaan niin laita ihmeessä mittauskäppyrä näytille tänne. Toivottavasti saatte riittävän nopeat paineanturit käyttöön, että pääsette myös noihin pulsseihin kiinni.
Superbike #7