Sivu: 3 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Tulokset 61:stä 71:een 71:sta
  1. #61
    tuosta putkessa paukuttamisesta..omasta 600 cc yamahasta on katti poistettu ja laitettu akran sliparit sekä säädetty powercommanderin kanssa dynossa. Pyörä paukuttaa moottorijarrutuksessa kun kierroksia on hiukan runsaammin. Ei kai se paukuttaminen johdu laihasta seoksesta?
    SV 1000N -05
  2. #62
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Jii_Koo @ Maalis. 01 2011,23:28) kirjoitti
    tuosta putkessa paukuttamisesta..omasta 600 cc yamahasta on katti poistettu *ja laitettu akran sliparit sekä säädetty powercommanderin kanssa dynossa. Pyörä paukuttaa moottorijarrutuksessa kun kierroksia on hiukan runsaammin. Ei kai se paukuttaminen johdu laihasta seoksesta?
    Onko pyörästä säädetty koko alue, vai pelkästään täyden kaasun asento huipputehon mukaan? Jätätkö huomaamatta aavistuksen kaasua päälle jarruttaessa? Super Duken ainakin sai paukuttelemaan ihan vakioputkellakin jos kaasu jäi karvan auki moottorijarruun. Pieni paukkuminen putkessa on ihan normaalia, mutta jos jatkuvasti ja voimakkaasti räkii, on tod. näk. jotain pielessa.
    Superbike #7
  3. #63
    Säädetty edellisen omistajan toimesta joten siitä ei ole tietoa. Kaasu ei ainakaan tietoisesti jää päälle mutta pitää tsekata se kunhan pääsee ajelemaan.
    Mukavan kuulostahan se paukuttelu on mutta miellelläänhän sitä saisi varmuuden ettei se ole oire vääristä säädöistä tai viasta.
    SV 1000N -05
  4. #64
    Lainaa (Nitrous @ Maalis. 01 2011,21:54) kirjoitti
    Lainaa (Hercules @ Maalis. 01 2011,19:19) kirjoitti
    Lainaa (vetomies @ Helmi. 23 2011,20:18) kirjoitti
    Lainaa (Hercules @ Helmi. 23 2011,19:48) kirjoitti
    Lehtipuhallin oli vain sen hetkinen päähänpisto, kun muuta ei ollut käytettävissä. en todellakaan ole ollut siinä käsityksessä, että simuloisi todellista käyttötilannetta.

    Kyllin herkällä painemittarilla voisi varmaan mitata esim. Lambda anturin liitännästä. Tuskin tarvitsisi edes hidastettua mittaria, koska suuremmilla kierroksilla paine on kyllin stabiili ja esim metri letkua ennen mittaria varmaan vaimentaisi värinät.
    Jatkakoon joku muu ajatusleikkiä.
    Jospa joku päättäisi jopa toimia ja jakaisi kokemuksen ja tuloksen meille kaikille.
    Paine-eron saa kyllä mitattua. Minulla, kuten varmasti hyvin monella muullakin on painemittari, jolla voi mitata yhden pascalin paine-eron. Tämä vastaa käytännössä paine-eroa, joka ilmanpaineessa tapahtuu kun noustaan 8 cm korkeuteen.
    Paine-ero pakoputkessa voi tosin johtua muutoksesta lämpötilassa tai virtausnopeudessa, jolloin voi olla hankala arvioida, mikä osuus johtuu "vastuksesta". Täytyy pähkäillä vähän lisää.

    edit: typo
    Jos mittaa sarjan ylipaineen määrätyllä kierrosnopeudella ennen ja jälkeen katin poiston.
    Eikös se olisi siinä?
    Tämä tietysti edellyttää joko erillistä kattia ja vaimenninta tai vaimentimen lopullista modifiointia.
    Luotettavin tapa lienee ajaa mopo säädettynä dynossa katin kanssa, poistaa katti, säätää ja ajaa uudestaan dynossa. Tuosta saa sen todellisen vaikutuksen selville.
    Tais mennä Nitroukselta ohi?
    Keskustelua on käyty nimenomaan katalysaattorin aiheuttamasta virtausvastuksesta!
    Uskaltaisko toivoa, että Vetomies asiaa ymmärtävänä kiinnostuisi selvittämään asian oikein kokemusperäisesti, vaikka vain suuruusluokan antavana.
    Ainakin itse olen utelias asian suhteen.
    Katalysaattorin poikkipintaa pienentävä osuus oli muistaakseni jonkun lähteen mukaan alle 1%. (auton katti)
    Itselläni ei ole asian vaatimia välineitä. (Koska lehtipuhallinta ei kelpuutettu käytettäväksi tieteentekovälineenä. heh heh)
    Pannaan haisemaan.
  5. #65
    Lainaa (Hercules @ Maalis. 03 2011,17:48) kirjoitti
    Lainaa (Nitrous @ Maalis. 01 2011,21:54) kirjoitti
    Luotettavin tapa lienee ajaa mopo säädettynä dynossa katin kanssa, poistaa katti, säätää ja ajaa uudestaan dynossa. Tuosta saa sen todellisen vaikutuksen selville.
    Tais mennä Nitroukselta ohi?
    Keskustelua on käyty nimenomaan katalysaattorin aiheuttamasta virtausvastuksesta!
    Kenellä sitten meni ohi... Eikö tuo topicin aloittaja kysellyt nimenomaan katinpoiston vaikutuksesta K7 kilogixxerissä? Kyllähän tuo Nitrouksen mainitsema tapa on silloin aika rokrok... Siksipä mainitsinkin myös omista kokemuksista vastaavan pyörän kanssa.

    Ps. Jos kiinnostaa kovasti mittailla paine-eroja, niin minulta voi hakea tallilta kyseisen mopon uuden katin ja änkkärit. Ei tarvi palauttaa.
    Supermoto
  6. #66
    Revin omasta 2008 R1:stä molempien katalysaattorien (siis 2 kappaletta) sisuksen hemmettiin ja kokeilin ajella ilman säätöä hetken. Kaasuun vastaaminen oli todella nihkeää ja kone kävi todella kuumana. Ja komentajan karttaan tulikin kyllä säädössä aika paljon plussaa. Lopputuloksena ajettavuus on kokonaisuutena paljon alkuperäistä parempi, äänet mukavammat ja paukuttaa putkessa (voi olla että kuuluu vaan nykyisin paremmin).

    Jokainen saa säätää tai olla säätämättä mopoansa mielensä mukaan, mutta minä en säätämättä ajaisi ainakaan rykkösellä. Lämmöt olivat siis ihan selkeästi herkemmässä.

    Paikallinen säätäjä sanoi samaa, että pelkällä katalysaattoreiden poistolla päästään jo lähelle kokoputkea. En tuosta tiedä.

    Äänet ovat sitten jo sellaiset, että paikalliselle radalle oli vähän vaikeuksia päästä. Ihmettelivät vaan vakioänkkäreitä ja lukemaa...
    Harrikka
  7. #67
    Lainaa (jaulis @ Maalis. 03 2011,18:33) kirjoitti
    Lainaa (Hercules @ Maalis. 03 2011,17:48) kirjoitti
    Lainaa (Nitrous @ Maalis. 01 2011,21:54) kirjoitti
    Luotettavin tapa lienee ajaa mopo säädettynä dynossa katin kanssa, poistaa katti, säätää ja ajaa uudestaan dynossa. Tuosta saa sen todellisen vaikutuksen selville.
    Tais mennä Nitroukselta ohi?
    Keskustelua on käyty nimenomaan katalysaattorin aiheuttamasta virtausvastuksesta!
    Kenellä sitten meni ohi... Eikö tuo topicin aloittaja kysellyt nimenomaan katinpoiston vaikutuksesta K7 kilogixxerissä? Kyllähän tuo Nitrouksen mainitsema tapa on silloin aika rokrok... Siksipä mainitsinkin myös omista kokemuksista vastaavan pyörän kanssa.

    Ps. Jos kiinnostaa kovasti mittailla paine-eroja, niin minulta voi hakea tallilta kyseisen mopon uuden katin ja änkkärit. Ei tarvi palauttaa.
    Nitroukselta meni ohi hänen lainatuksi ottamastaan keskustelusta.
    Oletan hänen viitanneen kommentissaan nimenomaan siihen.
    Näin lienee yleinen käytäntö.

    PS.
    Kiitos tarjouksesta.
    Pannaan haisemaan.
  8. #68
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Hercules @ Maalis. 03 2011,17:48) kirjoitti
    Lainaa (Nitrous @ Maalis. 01 2011,21:54) kirjoitti
    Lainaa (Hercules @ Maalis. 01 2011,19:19) kirjoitti
    Lainaa (vetomies @ Helmi. 23 2011,20:18) kirjoitti
    Lainaa (Hercules @ Helmi. 23 2011,19:48) kirjoitti
    Lehtipuhallin oli vain sen hetkinen päähänpisto, kun muuta ei ollut käytettävissä. en todellakaan ole ollut siinä käsityksessä, että simuloisi todellista käyttötilannetta.

    Kyllin herkällä painemittarilla voisi varmaan mitata esim. Lambda anturin liitännästä. Tuskin tarvitsisi edes hidastettua mittaria, koska suuremmilla kierroksilla paine on kyllin stabiili ja esim metri letkua ennen mittaria varmaan vaimentaisi värinät.
    Jatkakoon joku muu ajatusleikkiä.
    Jospa joku päättäisi jopa toimia ja jakaisi kokemuksen ja tuloksen meille kaikille.
    Paine-eron saa kyllä mitattua. Minulla, kuten varmasti hyvin monella muullakin on painemittari, jolla voi mitata yhden pascalin paine-eron. Tämä vastaa käytännössä paine-eroa, joka ilmanpaineessa tapahtuu kun noustaan 8 cm korkeuteen.
    Paine-ero pakoputkessa voi tosin johtua muutoksesta lämpötilassa tai virtausnopeudessa, jolloin voi olla hankala arvioida, mikä osuus johtuu "vastuksesta". Täytyy pähkäillä vähän lisää.

    edit: typo
    Jos mittaa sarjan ylipaineen määrätyllä kierrosnopeudella ennen ja jälkeen katin poiston.
    Eikös se olisi siinä?
    Tämä tietysti edellyttää joko erillistä kattia ja vaimenninta tai vaimentimen lopullista modifiointia.
    Luotettavin tapa lienee ajaa mopo säädettynä dynossa katin kanssa, poistaa katti, säätää ja ajaa uudestaan dynossa. Tuosta saa sen todellisen vaikutuksen selville.
    Tais mennä Nitroukselta ohi?
    Keskustelua on käyty nimenomaan katalysaattorin aiheuttamasta virtausvastuksesta!
    Uskaltaisko toivoa, että Vetomies asiaa ymmärtävänä kiinnostuisi selvittämään asian oikein kokemusperäisesti, vaikka vain suuruusluokan antavana.
    Ainakin itse olen utelias asian suhteen.
    Katalysaattorin poikkipintaa pienentävä osuus oli muistaakseni jonkun lähteen mukaan alle 1%. (auton katti)
    Itselläni ei ole asian vaatimia välineitä. (Koska lehtipuhallinta ei kelpuutettu käytettäväksi tieteentekovälineenä. heh heh)
    Katalysaattorin aiheuttaman virtausvastuksen pystyy määrittämään moottorin tuottaman tehon perusteella. Ei ihan suorin tapa, mutta antaa varmasti moottorin kannalta vertailukelpoisimman tuloksen.

    Eli tiesin kyllä mistä puhutaan, mutta edellinen viestinä oli ilmeisesti hieman huolimattomasti muotoiltu.

    Edit. Tasaisessa virtauskentässä mitattu katin virtausvastus antaa varmasti jonkun mukavan arvon, mutta kuka osaa sanoa kuinka vertailukelpoinen se on todelliseen toimintaympäristöön verrattuna. Jonkinlainen Shock-tube-tyyppinen lähestyminen ongelmaan voisi olla hyvä lähtökohta jos laskennallisesti haluaa jotain selvittää.



    Superbike #7
  9. #69
    Pakoputkiston vastapaine ja moottorin teho eivät korreloi suoraan keskenään.
    Sopiva vastapaine antaa parhaan täytöksen ja siten myös parhaan tehon. Näin varsinkin virikoneissa (suuri overlap)
    Jos pienin vastus antaisi parhaan tehon, niin jopa olisi virihommat helppoja; putki irti lohkon kyljestä niin avot.

    Ja toisekseen puhe oli pakoputken keskimääräisestä paine-erosta mitattuna käyvästä koneesta ennen kattia, katilla ja ilman.
    Eli todellisesta toimintaympäristöstä; ei vakiovirtauksesta.
    Pannaan haisemaan.
  10. #70
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Hercules @ Maalis. 04 2011,17:12) kirjoitti
    Pakoputkiston vastapaine ja moottorin teho eivät korreloi suoraan keskenään.
    Sopiva vastapaine antaa parhaan täytöksen ja siten myös parhaan tehon. Näin varsinkin virikoneissa (suuri overlap)
    Jos pienin vastus antaisi parhaan tehon, niin jopa olisi virihommat helppoja; putki irti lohkon kyljestä niin avot.

    Ja toisekseen puhe oli pakoputken keskimääräisestä paine-erosta mitattuna käyvästä koneesta ennen kattia, katilla ja ilman.
    Eli todellisesta toimintaympäristöstä; ei vakiovirtauksesta.
    Milloinkahan oppisin olemaan vastaamatta näihin moottorikeskusteluihin...kiitos kuitenkin itsestäänselvyyksien kertaamisesta.

    En kyllä nyt varsinaisesti ymmärrä miksi katin absoluuttinen virtausvastus kiinnostaa noin paljon. Enemmän merkitystä kuitenkin mielestäni on sillä, että mikä katin aiheuttaman lisävastuksen merkitys on moottorin toimintaan.

    Jos päädytte mittaamaan niin laita ihmeessä mittauskäppyrä näytille tänne. Toivottavasti saatte riittävän nopeat paineanturit käyttöön, että pääsette myös noihin pulsseihin kiinni.
    Superbike #7
  11.  
  12. #71
    Lainaa (jannu @ Maalis. 03 2011,21:19) kirjoitti
    Revin omasta 2008 R1:stä molempien katalysaattorien (siis 2 kappaletta) sisuksen hemmettiin ja kokeilin ajella ilman säätöä hetken. Kaasuun vastaaminen oli todella nihkeää ja kone kävi todella kuumana. Ja komentajan karttaan tulikin kyllä säädössä aika paljon plussaa. Lopputuloksena ajettavuus on kokonaisuutena paljon alkuperäistä parempi, äänet mukavammat ja paukuttaa putkessa (voi olla että kuuluu vaan nykyisin paremmin).

    Jokainen saa säätää tai olla säätämättä mopoansa mielensä mukaan, mutta minä en säätämättä ajaisi ainakaan rykkösellä. Lämmöt olivat siis ihan selkeästi herkemmässä.

    Paikallinen säätäjä sanoi samaa, että pelkällä katalysaattoreiden poistolla päästään jo lähelle kokoputkea. En tuosta tiedä.

    Äänet ovat sitten jo sellaiset, että paikalliselle radalle oli vähän vaikeuksia päästä. Ihmettelivät vaan vakioänkkäreitä ja lukemaa...
    Paljos antaa desibelejä?
Sivu: 3 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123