Tuli asennettua ihan perus (halppis) hälyt gixxeriin ja kawaan. Nyt ainoa isohko kysymysmerkki on, ajonestoKokeilin ajonestoa ja "toimii", mutta paukauttaa moposta sulakkeen samalla. Eli osaako arvon raati neuvoa, mikä olisi vialla? Ajonestojohdotus kytketty mopon tappokatkaisimen johtoon.?
Näinhän tämän pitäisikin mennä? Täytyykö tuohon väliin laittaa rele?![]()
gsx-r 1000
kawasaki zx6rr kilvetön
Komppaan edellistä. Kun asentaa (varsinkin mopon elektroniikkaan) niin kannattaa olla selvillä mitä ja minne asentaa. Tappokatkaisijahan saataa vain katkaista jonkun mopon virtapiirin, ei maadoittaa. Hälärin logiikka taas saattaa olla maadoitus? Tässä tapauksessa saa "paukku" kyytiä.
Eli ajoneston kytkentä puhumattakaan mopon sellaisesta helpottaisi kyllä arvailua. Vaikka logiikka olisikin erilainen, voi hälärin ajonestolla monesti ohjata relettä, jolla saa aikaan halutun toiminnon...
<p>2002-2014</p>
Moi ja kiitoksia viestiin vastanneille.(C-A-D @ Helmi. 14 2011,17:11) kirjoitti
Jotenkin noin tässä on varmaankin käynytkin? Ei ole maadoittanut, vaan antanut liian isoa jännitettä väärin kytketystä piuhasta.. Eli en vaan tajuu...
kytkentä kaavio ja johtojen värit ja toiminnot menevät näin:
Punainen +12V
Ruskea: Johto virtalukossa, joka saa virtaa kun avainta käännetään virtalukossa "on" asentoon.
Sininen :Startin johto
Harmaa ja vaaleanpunainen: 1 johto käynnistyksenestolle, Kun se saa alhaisen virran. Moottori sammuu, ohje neuvoi leikkaamaan johdon kahteen osaan. Yhdistä pinkki virtalukon puolelle ja harmaa sytytyksen puolelle.
Musta maa
keltaiset vilkuille.
Ja juuri näin on häly asennettukkin, mutta poksauttaa tuota sulaketta acc ja siis 10a
gsx-r 1000
kawasaki zx6rr kilvetön
Toisen halvan hälyn (storm) ohjeiden mukaan vaalenapunaisen ja harmaan johdon päästä löytyy rele joka sulkeutuu ajoneston ollessa päällä ja on auki ajoneston ollessa pois päältä.
Tarkoitettu siis maadoittavan tappokatkaisijan rinnalle.
Noista halvoista hälyttimistä tahtoo tulla ajanoloon todellisia ajonestoja. *Ikävää kun se tapahtuu reissussa ja kesken ajon.
Kannattaa ehkä asentaa se vain suoraan + ja - piuhalla akkuun kiinni. Jättää muut asentamatta. Tärkein tehtävähän tuolla on hälyttää jos joku ryhtyy liikuttelemaan.
Jättää mopon omat johdot kytkemättä mitenkään hälyttimeen.
Saattaa välttyä siltä että jokupäivä ei enää starttaakkaan. Tai että kesken ajon ryhtyy sammumaan tai jotain muuta mukavaa.
Joskus näin noita halpahälyttimiä jossa oli vain jotakuinkin se punainen ja musta johto. Sellainen pitäisi metsästää jostain. Toki noita storm/ebay-hälytin ajonesto härveleitä voi kytkeä juuri vain se plus ja miinus. Mutta ei tarvitsisi olla noita muita johtoja ja johdon päitä ollenkaan.
Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
Juuri näin eilen aloin itsekkin pähkäilemään.. Jos ei toimi kunnolla, niin piuhat vaan irti ja toivoa että hälyyttävä sireeni pitää vorot kaukana..
-Relettä voisin pikaisesti kokeilla, jos ei apua, niin sit lähtee ajonestopiuhat.. Riskihän siinä on että kesken ajon alkaa valittamaan![]()
gsx-r 1000
kawasaki zx6rr kilvetön
Mitenkäs se virtalukon katkomaan plussaan tuleva johto, eikös sen tarkoitus ole estää hälyn päälle meno kun mopo on käytössä?
Mä lainaan tätä tkardin ketjua, älkää ampuko.
Onko kukaan koskaan missään ikinä kokeillut niinkin lapsellista viritystä että vetää siitä killswitchistä erilliset piuhat johonkin perus kytkimeen ja kiinnnittää sen kytkimen hieman katseelta piiloon? Kyykyssä esim johinkin katteen ilmanottoaukon sisälle tai muualle mihin helposti yltää, mutta jota ei heti näe? Ei tietty estä pakulla varastamista mutta perus virtalukko-paskaksi-ja-pihdeillä-käyntiin ei onnistuisi niin helposti. Harva varas jaksaa varmaan alkaa tutkia rauhassa pyörän sähkötyksiä. En ole sähköinssi joten ei mitään hajua kuinka vaikea tuollainen olisi toteuttaa mutta tulipahan mieleen kun on vähän hiljaista täällä duunissa![]()
Litranen sisävessa
Moinen kytkin mulla oli Suzuki S1-mopossa joskus 90-luvun alkupuolella. Samaten myös kaikissa autoissa mihin ei ole raaskinut 30 euron hälytintä ostaa.(viltsu81 @ Helmi. 17 2011,12:28) kirjoitti
Normitapa...(viltsu81 @ Helmi. 17 2011,12:28) kirjoitti
![]()
<p>2002-2014</p>