Saako yksityinen henkilö suomesta enää mitään korttia jolla voi tankata euroopassa? Ennen sai Shellin kortilla mutta nykyään se kelpaa vain pohjoismaissa, kuten Teboilin korttikin. Ei muuten mutta sillä sais matkakassaan vähän venytystä![]()
Visakortti pelaa todella hyvin ja lasku tulee myöhemmin
R 1250 RT 21
K 1600 GT 18
R 1200 RT LC 16
K 1600 GT Sport 14
K 1600 GT 13
K 1300 GT 11
K 1200 GT 08
1100 XX 06
1000 CBR 00
Sen verran varoituksen sanaa, että Saksassa on paljon pieniä asemia joissa ei mikään kortti kelpaa, joillekin paikallinen EC (vastaa meidän pankkikorttia) saattaa kelvata. Pääsääntöisesti kaikkein halvimman litrahinnan asemilla ei kelpaa. Isoilla ketjuilla (Aral, Shell, Esso ym.) Visa tai MasterCard "yleensä" toimii. Mulla muutaman kerran jostain syystä ei mikään kortti ole toiminut joten käteistä on aina oltava tankkaussumman verran. Seteli- tai korttiautomaatteja ei Saksassa juuri näy, Hollannissa ja Belgiassa kylläkin.
1997 HD Road King
1994 BMW R100R
Ei ole tullut asemaa vastaan jossa Visa ei kelpaisi. Visa on ystäväsi!
Toisaalta ilmeet on kyllä varsin nyrpeät kun Euroopassa korttia höylää "pikkubensaostoksista".
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
Kannattaa myös huomata, että monilla pienillä saksalaisasemilla voi olla hintaraja korttimaksuille. Usein raja on 20€, eli ostoksen loppusumman tulee olla vähintään 20€ jos kortilla maksaa.
Eipä tosin enää ongelma näillä bensanhinnoilla jos tankkaa bensavalolta täyteen tankkiin. Ja ostaa vaikka jäätelön jos raja on pakko ylittää.
Saksan EC-kortti käy myös Itävallassa ja Sveitsissä. Usein näillä käy myös suomalainen Visa Electron, myyjä ei vain aina edes tiedä sitäMutta kannattaa olla myös käteistä. Italiassa voi tulla vastaan palveluasema ja tankkiluigilla ei ole kuin vaihtosetelit taskussa ja kortin kanssa vähän niin ja näin.
Viimeksi viime keväänä 11 maata ja 7600km eurooppaa kiertäneenä voin ilmoittaa että *missään* ei tullut vastaan bensa-asemaa missä Mastercard (Nordea) ei olisi toiminut. Jopa jossakin helskutan vuoriston tuppukylässä Barcelona-Madrid -reitillä skulasi. Saksassa yöpyminen ei sitten ollutkaan korttimaksamisella aina itsestäänselvää, seteleitä halusivat *(Ranska-Italia-Espanja-Tanska jne. oli OK).
Sveitsistä muuten sen verran että kannattaa vielä toistamiseenkin tarkistaa josko kaupan ovessa on Mastercard- vaiko Maestro Card logo. Ovat hämäävän samannäköisiä mutteivät yhteensopivia. Onneksi oli kätestä (eurot kävivät).
/MarcusB
nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
"I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
Käyppä Ranskassa ja jo tulee -etenkin sunnuntaisin(Anatooli @ Helmi. 12 2011,11:02) kirjoitti
... jotain piti muistaa
No Ranskassa ei saa bensaa ylipäätään sunnuntaina. Sanon samaa Ranskasta kuin Seppo Räty Saksasta...
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
Ranskassa kannattaa bensat ostaa markettien automaateista, on aika paljon halvempaa kuin missään huoltsikalla ja visa kohtuudella toimii.
Ajelen sillointällöin työreissuilla vuokra-autoila ranskassa, eikä ole vielä bensa jäänyt saamatta kun yhden kerran. Kyseessä oli Esson kylmäasema, jonka automaattiin eivät ulkomaiset luottokortit käyneet. Vähän niinkuin ABC:t täällä, ainakin pari vuotta sitten. Korteilla olen maksanut melkein kaikkialla, yleensä Visa on pelittänyt.
Honda VF1000F2 -85
Honda VF1100S -85
Aprilia RST Futura -01
debit ja credit toimii kaikkialla...![]()
Yamaha fz1-s
ex Yamaha xt660x
ex Honda CB 600 hornet
ex Kawasaki er-6n
Ihmisillä, jotka väittävät, etteivät anna pikkuasioiden häiritä
itseään, ei ole koskaan ollut hyttysiä makuuhuoneessaan.
Ainoastaan 4 vuotta Saksassa asuneena ja jonkun verran sinä aikana Eurooppaa sekä työ- että vapaa-aikana kiertäneenä (200 000 km) voisinpa melkein väittää että älä puhu paskaa. Pohjoismaissa kyllä toimii, mutta etelämpänä älä ole niin varma.(Pavel Pude @ Helmi. 13 2011,11:17) kirjoitti
1997 HD Road King
1994 BMW R100R
Visa ei todellakaan toimi viikonloppuisin markettien huoltsikoilla. Niihin on tyypillisesti markettien omat kortit ja visa- ja mastermiehet on ihmeissään kun, mikään ylikansallinen ei toimi. Kun mennään pois maksullisilta baanoilta, tämä on sääntö. Siinä sitten fyrkkaa käteen paikalliselle, jonka kortilla menovettä tankkiin. Se on kumma tämä "ai niin, olen kokenut tämän ennenkin" juttu.(jjjjj @ Helmi. 12 2011,22:47) kirjoitti
Olis kovin toivottavaa, ettei ne, jotka on kerran käyny Ranskassa, esiintyisi asiantuntijoina.
... jotain piti muistaa
Ei tarvitse mennä Viroa kauemmaksi, niin maaseudulta löytyy asemia, joilla ei kelpaa mikään kortti.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Kyl se mun visa on pelannut(seku @ Helmi. 13 2011,15:40) kirjoitti
, muttei aina.
Samanlaisella Essolla jouduin Ranskassa taannoin itsekin käymään, jossa ei käynyt kuin paikallinen carte bancaire, ei siis myöskään käteinen. Pensaa oli kuitenkin saatava, joten paikallinen sitten vaan piti panna kortillaan tankkaamaan ja seteli käteen. Asema oli vieläpä aika modernin oloinen. Lisäksi Ranskassa on tullut peräkylillä vastaan asemia, jossa on rahastaja kopissa, mutta vain käteinen kelpasi, yleensä näissäkin kortti käy, ainakin jos ovat jossain marketin pihassa.(dnapekko @ Helmi. 12 2011,23:46) kirjoitti
ZX-10R '08
Heitän lusikkani soppaan "kokeneena matkaajana",Kreikka ja tarkemmin RODOS.
Monet kerrat käyneenä kerron,että raha kelpaa loistavasti.
Korttia/kortteja en ole *edes tarjonnut.
Kun ajan vuokramoottoripyörän tankille,"ilmestyy"nopeasti tankkaaja.
Tankki täyteen,maksu ja huom VAIHTORAHAT löytyy mittarin päältä (pahviaski),tai tankkaajan taskusta!
Ei muutaku menoksi,kiitos näkemiin,,,,,,
Tunturi Sport. Siitä se alkoi,,,,
Nyt viime reissulla Visa toimi tuollakin Essolla (Toulousen kentälle mennessä Blagnacin kylän ensimmäinen tankkauspaikka, tärkeä vuokra-autoa palautettaessa), eli kehitys on kehittynyt Ranskassakin.(JMH750 @ Helmi. 27 2011,01:24) kirjoitti
Honda VF1000F2 -85
Honda VF1100S -85
Aprilia RST Futura -01
ketjun aloittajan tavoin mua harmittaa shellin kortin siirtyminen vain pohjoismaissa käyväksi. ja edellen mitä tuleekaan taphtumaan jatkossa - suomen shelhän myytiin hiljattain st1:lle
kun tuo erillinen bensakortti olisi kuitenkin niin kätevä
- tietäisi aina varmaksi että tankkaus onnistuu
- ylipäätään yhden kortin varaan heittäytyminen riskaabelia, muttei silti viittis ottaa toista luottokorttia
- hoitais tankkaukset ja pikkupurtavat bensakortilla, niin visalla säilyis bufferia katastrofitilanteisiin
eli kysymys: saako suosta mitään bensa-kejun korttia jolla tankkaus myös juuroopassa onnistuisi?
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Ei tahdo oikein kortit pelittää Saksa-Hollanti-Belgia-Ranska, ei ainakaan viime keväänä ku autolla siellä reissattiin ristiin ja rastiin vajaa 8000km.
Shellin kortti toimi naftan ostossa paremmin kuin visa electron, visa debit tai visa debit/credit eli eurooppalainen on viisaampi kuin suomi-kauppias ja ei maksele turhia korttien sivukuluja.
Ja ainakin mitä on uskominen noita "originaaliasukkeja" tuollapäin niin kannattaa sitä käteistä sitten varata mielummin liikaa kuin liian vähän, niitä automaatteja ei sitten ole joka nurkalla, tai sitten ovat reilusti piilossa ja eivät aina tahdo toimiakaan.
"On vain kaksi ääretöntä asiaa: universumi ja ihmisten typeryys. Ja ensin mainitusta en ole aivan varma." Albert Einstein
hollannissa ei masterilla ja visalla tunnu saavan mistään mitään. Bensaa vielä vähemmän. nimim bensiksellä odottelin yöllä jos joku tankkais mulle ja maksaisin käteisella tankkauksen.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Mikä siinä toisen luottokortin ottamisessa on hankalaa? Itsellä on OP:n Visa pääkorttina, kakkoskorttina Nordean Tuohi(Master) joka ilmainen jos ei käytä luotto-ominaisuutta.(TIJ @ Helmi. 27 2011,13:10) kirjoitti
Niin ja usien on tullut vastaan mm. kylmäasemia jossa ulkomaiset kortit ei ole toimineet, Belgia tuntui olevan yksi hankalimmista paikoista. Ja Saksassa joskus pikkuhuoltsikat ei ole sunnuntaisin auki ja ei ole korttiautomaattia...
Visalla on pärjätty, mutta välillä Saksassa on kätevämpää käyttää käteistä huoltsikoilla. Saksassa ei kaikkien pankkien automaateista saa debitillä vaan joutuu käyttämään credit ominaisuutta.Saksassa on joskus sellainenkin omituisuus, että joutuu kuittaamaan vaikka olisi ensin näpytellyt tunnusluvun.
![]()
Moto Guzzi Breva 850
Moto Guzzi Nevada 750 Club
Rauhallisesti ajellen ja tankaten sopivissa paikoissa 600-700 kilometrin välein -> Ei ole ollut ongelmaa Euroopan puolella Visan kanssa.
Ei sitä tankkia aina tarvitse vetää kuivaksi ja vasta sitten tankata... tankkauspaikan voi valita maksuvälineitä vastaavaksi![]()
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN