ostin kokokatteella olevan xj 900:sen vm-90. sarvista ku käsiä löysää niin rupia sarvet vatkaamaan eestaas ja nopeutuu liike kokoajan.vatkaaminen alkaa yli 60:in vauhissa. ajossa ei tiiä mitään ongelmasta mut tosiaan ku pikkusen sarvista käsiä löysää niin heti alkaa.edellin omistaja sano,et sama oli hänelläkin ku pyörä oli sillä nelisenvuotta. renkaat on uusittu ja ohjauslaakeri kunnossa. kahestaan ku ajelee niin ei ole läheskään niin paha ku yksin ajelee. vois talvenaikana laitella kuntoon tai ainakin vikaa paikallistaa.
yamaha xj 900 f
Katso eturenkaan laakerit ja onko akseli oikeassa momentissa.
Itsellä on ruvennut oireilemaan laakerit samalla tavalla tosi 100 000km jo takana.
Elämä on onneksi mutkikasta
Itsellä aikanaan Yammun 900 Diversionissa oli sama ongelma takalaukun kanssa. Ilman laukkua ei vatkannut, mutta heti laukun kanssa kyseinen "feature"![]()
Huonoa säätä ei olekaan, vaan epäjohdonmukainen varustautuminen
-FJR1300-
(-XJ900 Diversion-)
minäpä testaa ainaki tuon laukunpoiston ku kolmet laukut on ollu kokoajan paikoillaan ja sit sen eturenkaan kiristysmomentin.
yamaha xj 900 f
Tutulta kuulostaa. Itsellä ollut XJ 900 Diversion uudesta alkaen, nyt mittarissa 80 000. Ravistusominaisuus on ollut samanlainen koko ajan ja aina on takalaukku paikoillaan. Tiedä sitten onko tuosta käytännössä jotain haittaa. Eihän sitä "ilman käsiä" juuri ajella. Minulla siis ravistus alkaa, jos kokonaan irrottaa molempien käsien otteen tangosta. Kevytkin yhdenkäden ote riittää pitämään keulan rauhallisena. (suunnilleen samalla lailla käyttäytyi edellinenkin pyörä, ER5, uudesta - 50 000km)
Honda S65 -> Honda CB100 -> Honda XL250 ......... -> Kawasaki ER5 ->Yamaha XJ900S Diversion ->
SUZUKI DL650A
-99 Diversion on vatkannut kun renkaat,varsinkin etunen on kulunut,oire hävinnyt aina uusilla renkailla.Nyt mittarissa 92560km ja vieläkin voi kädet irroittaa tangosta jos kumit ok!
Kyllä tää on vähän niin kuin ominaisuus näissä ysisatasissa. Itsellä ollut niin 900F kuin Diversion ja molemmissa samaa ongelmaa. Molemmissa pyörissä oli isot sivulaukut jotka ainakin vaikuttaa asiaan. Lisäksi eturenkaan kunnolla on suuri merkitys, varsinkin jos vähänkin on kulunut ns. pykälille eturenkaan kuvio.
Vaihdoin tuohon 900F:ään myös ohjauslaakerin, mutta ei sille suurta vaikutusta ollut asiaan. Laukut pois ja hyvä eturengas niin ongelma on pienimillään. Niin ja tietenkin oikeat paineet renkaisiin. Myöskään swingin laakeroinnissa ei saa olla väljää.
Mulla oli iso Diversioni, mittarissa 80tkm ja vatkasi 60 km/h nopeudessa kunnes kiristin ohjauslaakeria pikkuisen. Siihen loppui vatkaus ilman laukkuja ja laukkujen kera.
If you ride like there's no tomorrow, there won't be. ~Author Unknown
Ehdottomasti joko ohjauslaakeri tai kulunut rengas tuon aiheuttaa. Renkaan kuntoa voi kokeilla nopeasti kädellä ja jos siinä tuntuu hiukankaan laineita on tuo XJ melkein mahdoton ajettava urissa. Muutoinhan pomminkestävä pyörä ja moottorilla ihan autojen km lukemia edessä.
BTW olisi myynnissä tällaiseen venttiilien säätöpaloja reilu kymmenkunta...(tarkistan pyydettäessä tarkan lukeman tallissa) palat eri kokoja ja se työkalu jolla saa palan ilman nokkien nostoa paikalleen. Tuli tuo homma opittua niin hyvin, että kylmälle koneelle max sellainen 4h operaatio kun illalla teki rauhallisesti. Tallissa myös Chiltonin tai Haynesin tms.. manuaali josta voi huoltotoimia paperilla katsella jos kiinnostaa.
Eturengashan tuon yleensä aiheuttaa.kuluu aina epätasaisesti...tasapainoitus ja hetken ok, sit taas alkaa. uudella kumilla jonkin aikaa oireeton.
Tuolta tuntuu minustakin. Minulla lievä ravistus oli ihan uudesta alkaen. Juuri tehtiin iso huolto "kaikilla lisätöillä" ja laitettiin uudet kumit. Ei vaikutusta ravistamiseen. Mutta kuten tuossa aikaisemminkin jo kommentoin, ei tuo ole minua varsinaisesti haitannut. Pitäisi varmaan joskus kokeilla ilman laukkua.(xs2jammu @ Syys. 12 2010,08:43) kirjoitti
Honda S65 -> Honda CB100 -> Honda XL250 ......... -> Kawasaki ER5 ->Yamaha XJ900S Diversion ->
SUZUKI DL650A
Kuten tuolla aiemmin totesin, niin huollossakin nimenomaan todettiin, että takalaukku syyllinen ja itse todettuna, että näin on, kumeista riippumatta (voihan olla että kumitkin tai etupää kireys vaikuttavat myöskin samalla lailla, mutta itsellä ei ollut siitä kyse). Aiemmin ketjussa myöskin todettu, niin kädethän syytä pitää pitää stongassa, niin ei se mitenkään häiritse tuo "vatkaamis"-ilmiö, eli kyseisen "featuren" kanssa pystyy hyvin elämään.
Huonoa säätä ei olekaan, vaan epäjohdonmukainen varustautuminen
-FJR1300-
(-XJ900 Diversion-)
Vaikka mulla ei ole ko.pyörää niin mulle kävi näin:
mez m1 ei vatkannut
diablo corsa, ihan uus, alko vatkaus.
Tuli sit kokeiltua normi diabloa ja sekin vatkas.
Kaverilla diablolla sama asia, eri pyörä. Vaihtoi pilot poweriin, ei vatkaa.
Ja johtuu tasan tarkkaan renkaan kuvioinnista jos nyt muuten on kunnossa. Ja nuo vatkaus kumit o niitä, jotka kuluu pykälille.
<p>oli miten oli, mutta näin on</p>
vihdoin viimein pääsin kokeilemaan pyörää. eturengas uusi (pirelli), ilman laukkuja, laakerit ohjaukseen (kääntö) vaihettu ja etupyörän kiinnitysmomentti ok ja laakerissa ei tunnu vikaa, mut vika (ominaisuus) vaivaa edelleen. toki sarvissa käsien pitää olla, mut onko ne varmasti kaikilla ollu aina??? tympiä esim. 70:in vauhissa ajaa yhellä käjellä, niin saa ottaa reilusti sarvesta kiinni, et pysyy rauhallisena. jospa sitä enskesänä koittas kahtella vielä jotain vikaa.
yamaha xj 900 f
Vanhemmat Yamahat haluavat usein eturenkaan jossa keskiura. Esim Metzeler ME 33:
![]()
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Morjettens. Itellä hävis tangon vatkaaminen siihen, kun remppasin etujarrut. Ilmeisesti toinen levyjarruista laahasi ja toinen ei.div900
Mulla oli 750 xj ja sama vatkaus.Kaikkea mahdollista tehtiin mitä edellisissäkin jutuissa on lueteltu.Vika tai "ominaisuus" ei koskaan poistunut.Piti pitää tangosta kii ja anttaa mannä![]()
Pietu