Sivu: 1 / 7:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 201:sta
  1. #1
    Olen etsinyt sopivia kenkiä moottoripyöräilyyn ja olen ikäväkseni huomannut, että varsinaisesti moottoripyöräilyyn tehdyt kengät ovat usein todella kalliita. Silmääni sattui kuitenkin varsin edullinen pari maihareita, jotka miellyttivät paitsi silmää myös lompakkoa. Kysymys kuuluukin siis, että kuinka hyvin ne soveltuvat moottoripyöräilyyn? Ajaako kukaan ylipäätänsä maihareissa?
    Born to Lose - Live to Win
  2. #2
    Jos ajattelen sellaisia perusmallin maihinnousukenkiä, joita oli armeijassa, niin en suosittelisi ajamiseen. Ne eivät olisi juurikaan suojanneet jalkoja iskuilta. Toiseksi niissä oli nauhat, jotka voi takertua pyörään ja aiheuttaa pahankin tilanteen.
    ------
  3. #3
    Itse en suosittele maihareilla ajamista, yhden mopon viime kesänä kaadoin ko. asian takia kun nauha jäi kiinni mopon jalkatukeen. Ja tästä opin sen ettei tuossa kenkä asiassa kannattanut säästää.

    Samoin maihareissa olevat nauhareiät (metalliset) naarmuttavat mopoa yllättävänkin paljon.

    Nythän saa hyviä esim. SIDIN kenkiä kohtuuhintaan alesta



    Jos kenkä puristaa, kulje avojaloin XD

    Nykyinen ~ Hayabusa K9 ~ alias haisuli

    Ex "Darth Wader" GSX-R 1000 K8
  4. #4
    Kannattanee suosiolla ostaa kengät sitä kaatumista varten, eikä ajamista varten. Nilkka asfaltin ja pyörän välissä ei kuulosta kovin mukavalta jotkut lörpöt maiharit jalassa.
    ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
  5. #5
    Pari kesää tuli ajettua ja kerran kaaduttuakin maihareilla. Sillä kertaa suojasivat hyvin (kengät oli täynnä asfalttinaarmua) mutta en silti niitä suosittele, toki paljon paremmat sekä ajaessa että kaatuessa mitä lenkkarit. Nilkkaahan nuo eivät kunnolla suojaa ja tosiaan kerran tartutat nauhat jalkatappiin ja kaadat mopon niin säästettiin taas väärässä paikassa

    Jos rahat ei riitä 200e ajokenkiin niin kannattaa miettiä onko varaa koko harrastukseen..
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  6. #6
    Maihareilla itsekin olen harrastusta aloitellut, mutta jo edellä mainituista syistä ei voi oikein suositella. Eikä niihin ajokenkiin nyt välttämättä 200 euroa tarvitse varata, vaikkapa Saksasta saa esimerkiksi Alpinestarsia jo satasen pintaan. Ja saahan niitä edullisempia vaihtoehtoja nykyään vaikka Motonetistä tai Biltemasta.
    Common sense - so rare, it's a goddamn superpower.

    RC36 > RC51
  7. #7
    mä käytin pari kesää, nyt on sidit. jos sidit menis hukkaan niin ajelisin maihareilla kunnes saisin paremmat. .. pitää vaan ne nauhat kiinni. jos vedän lipat niin nilkka on maihareissakin paremmin suojattu kuin useat muut ruumiinosat. vai*moniko ajelee alasuojien kanssa? *
  8. #8
    Lainaa (jyk4 @ Helmi. 09 2011,07:48) kirjoitti
    Pari kesää tuli ajettua ja kerran kaaduttuakin maihareilla. Sillä kertaa suojasivat hyvin (kengät oli täynnä asfalttinaarmua) mutta en silti niitä suosittele, toki paljon paremmat sekä ajaessa että kaatuessa mitä lenkkarit. Nilkkaahan nuo eivät kunnolla suojaa ja tosiaan kerran tartutat nauhat jalkatappiin ja kaadat mopon niin säästettiin taas väärässä paikassa

    Jos rahat ei riitä 200e ajokenkiin niin kannattaa miettiä onko varaa koko harrastukseen..
    Kuis kun noi HD-miehet ja naiset vetelee noilla nahkabootseilla meneen * *ja taitaa olla aikalailla maihariakin mukana.

    Maihari on hyvä ajokenkä, useempi vuosi tuli vedeltyä natomaiharilla menemään ja ne nauhat mihkään tartu, sitä varten on olemassa kumilenkkivarmistus siellä yläpäässä jottei nauhat lähe lentoon. Niin ja nyttemmin tullu käytettyä sievin turvakenkää, kun tuota upseerimallin natopopoa ei ole tullu vastaan

    edit. niin ja näitä ei sitten ikinä muista kun eihän nää ole varsinaisesti maiharitkaan, vaan lähempänä taasen vaelluskenkää ja noita ajovuosiakin on noilla muilla kuin oikeilla ajokengillä -86 lähtien enemmän tai vähemmän aktiivisesti, nyttemmin ajellaan ympärivuotisesti *



    "On vain kaksi ääretöntä asiaa: universumi ja ihmisten typeryys. Ja ensin mainitusta en ole aivan varma." Albert Einstein
  9. #9
    Itse ajoin noin 20vuotta pelkillä maihareilla ja minusta ne oli hyvät katuajoon. Reissuissa kävellessä ehdottomat. Yhdet lipat missä kengät kesti hyvin. Rata-ajon takia ostin kymmenen vuotta sitten toisenlaiset ajokengät.

    Ne nauhat kierrän aina nilkan ympäri niin että rusetit jää niin pieneksi ettei ne tartu mihinkään. Nykyään käytän maihareita vain Condorilla ajaessa.

    Jos katsoo monia tavallisia matkailuun tarkoitettuja ajosaappaita niin eipä niissä kummoisia nilkkasuojia ole.
    Ducati SS1000DS
    Condor A 350
  10. #10
    Lainaa (Piece @ Helmi. 09 2011,08:06) kirjoitti
    Lainaa (jyk4 @ Helmi. 09 2011,07:48) kirjoitti
    Pari kesää tuli ajettua ja kerran kaaduttuakin maihareilla. Sillä kertaa suojasivat hyvin (kengät oli täynnä asfalttinaarmua) mutta en silti niitä suosittele, toki paljon paremmat sekä ajaessa että kaatuessa mitä lenkkarit. Nilkkaahan nuo eivät kunnolla suojaa ja tosiaan kerran tartutat nauhat jalkatappiin ja kaadat mopon niin säästettiin taas väärässä paikassa

    Jos rahat ei riitä 200e ajokenkiin niin kannattaa miettiä onko varaa koko harrastukseen..
    Kuis kun noi HD-miehet ja naiset vetelee noilla nahkabootseilla meneen * *ja taitaa olla aikalailla maihariakin mukana.

    Maihari on hyvä ajokenkä, useempi vuosi tuli vedeltyä natomaiharilla menemään ja ne nauhat mihkään tartu, sitä varten on olemassa kumilenkkivarmistus siellä yläpäässä jottei nauhat lähe lentoon. Niin ja nyttemmin tullu käytettyä sievin turvakenkää, kun tuota upseerimallin natopopoa ei ole tullu vastaan
    Kyllä sen toisen maiharin nauha vaan tarttu kiinni jalkatukeen ja siitä tuli kallis lasku kun mopo tuli perässä päälleni.
    Hyvät ovat nämä intin uudet kengät ajaa mutta suosittelen kyllä hankkimaan kunnolliset ajokengät.

    Tosin eihän sitä niillä kengillä ajeta
    Jos kenkä puristaa, kulje avojaloin XD

    Nykyinen ~ Hayabusa K9 ~ alias haisuli

    Ex "Darth Wader" GSX-R 1000 K8
  11. #11
    Alle 40kmh pikkulipat oikeat ajosaappaat jalassa = pyörä jalan päälle ja kipeää otti aika pahasti nilkalle. En edes halua miettiä mitä olisi käynyt jos jalassa olisi ollut pehmeävartinen maihari
    Ehdottomasti oikeat ajosaappaat, jossa mahdollisimman jäykkä varsi ja suojaa nilkalle. Nämä perusmallin touringi-popot eivät sitä tarjoa, joten suosittelen sijoittamaan kunnon kenkään. Vaikka sitten vähän käytettynä jos ei muuten budjetti kestä?
    Vedenpitävyys/ulkonäkö on sitten itse päätettävissä, kunhan ovat hyvät jalassa ja turvalliset.
    Four wheels move the body, two wheels move the soul.

    GSX-R 1000 K3 Chameleon Fighter/Sport
  12. #12
    Itse käytän molempia sään mukaan. Ajokenkiä lämpimällä ja kylmemmällä märällä kelillä tuli käytettyä recon maihareita kun tuntuivat olevan lämpösemmät eikä pakoputken lämpö tuntunut ollenkaan kuten ajonkengissäni pitemmässä ajossa alkaa melkee polttaa.
    Maiharien nauhojen rusetit tungin sisään niin ei tullu lepattelee eikä takertelee.
    Ja tosiaan jos heitti reissua missä tuli jaloteltua jossain kohteessa niin helvetin mukava kävellä maastossa ja muuallakin maihareilla verrattuna ajokenkiin.



    Kawasaki ZX-10R -07
  13. #13
    Sen mitä intin maihareita pitäny jalassa niin tukevammat ne on mitä kaupasta ostetut richan ratakengät.

    Jos oikeata tukevuutta haluaa niin +300e hintaa niin alkaa sitä saamaan. 100e ajokengät on vain nahkaa ja vetoketju, ei mtn muuta.

    Maihari on nahkaa mutta siinä sentään narut millä sen voi vetää kireälle mitä joku vetoketjuajokenkä ei todellakaan ole.
  14. #14
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (willik @ Helmi. 09 2011,08:44) kirjoitti
    Sen mitä intin maihareita pitäny jalassa niin tukevammat ne on mitä kaupasta ostetut richan ratakengät.
    Mitähän mallia kutsut "ratakengäksi"?

    Maihareilla ei kyllä tee yhtään mitään verrattuna oikeaan ajokenkään. Harrastuksen alkuaikoina tuli maihareilla ajeltua ja ekojen ajokenkien hankinnan jälkeen kyllä huomasi, että oli säästänyt väärässä paikassa.
    Kunnollista ratasaapasta saa kyllä parhaillaan alle 150€ ja touring-kenkää siitä 50-70€ huitteilta kun vähän etsii, eikä osta sitä ensimmäistä vastaan tulevaa.
    Superbike #7
  15. #15
    Itse olen ajanut maihareilla aikoinaan useammankin vuoden, ei pahaa sanottavaa. Maihareitakin on huonoja ja hyviä.

    Nyt on ihan ajosaappaat käytössä, mutta ei minulla ainakaan maihareiden nauhat mihinkään väliin jäänyt vaikka niillä tuli useampi kymppitonni ajeltua.

    EDIT: Tulipa mieleeni että samaiset maiharit jalassa tuli joskus ajettua pyörä lunastukseenkin, ajovarusteistakin meni kaikki muut hanskoja myöden lunastukseen paitsi nuo maiharit...



  16. #16
    Lainaa (Piece @ Helmi. 09 2011,08:06) kirjoitti
    Jos rahat ei riitä 200e ajokenkiin niin kannattaa miettiä onko varaa koko harrastukseen..
    Kuis kun noi HD-miehet ja naiset vetelee noilla nahkabootseilla meneen * *ja taitaa olla aikalailla maihariakin mukana.

    Maihari on hyvä ajokenkä,[/QUOTE]
    aivan ja useimmat ajais avopäin jos se ois mahdollista.
    maihari ei ole hyvä ajokenkä.
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  17. #17
    intin mallin maiharit oli alkuaikoina kunnes ajokenkää löytyi. sekin mallia biltema eli siitäkin tulee varmasti täällä porukalla sanomista. *

    maiharit oli hyvät käytössä, vesi ei menny läpi ku kunnolla laittoi lankkia päälle ja saumoihin. nauhatkaan ei haitannu koskaan, kun nehän oli ajopuvun housujen lahkeiden alla piilossa ja vielä varren sisällä.

    ainoa vika oli vaan se, että pohjat alkoi hapertumaan käsiin. kuulemma ei johdu putkien kuumuudesta vaan pohjan materiaalista. suutarin mukaan materiaali on sellaista että reagoi hapen kanssa ja sitten alkaa haurastumaan, kestoikä noin 10 vuotta. mulla kesti vain 9, pitäsiköhän valittaa entiselle vpu:lle.. ? *
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  18. #18
    Lainaa (willik @ Helmi. 09 2011,08:44) kirjoitti
    Sen mitä intin maihareita pitäny jalassa niin tukevammat ne on mitä kaupasta ostetut richan ratakengät.

    Jos oikeata tukevuutta haluaa niin +300e hintaa niin alkaa sitä saamaan. 100e ajokengät on vain nahkaa ja vetoketju, ei mtn muuta.

    Maihari on nahkaa mutta siinä sentään narut millä sen voi vetää kireälle mitä joku vetoketjuajokenkä ei todellakaan ole.
    Tukevuus tavoite on noilla kengillä vähän eri.

    Maiharin/vaelluskengän pitää ensisijaisesti tukea jalkaa ja nilkkaa askeleen ajan ja vaimentaa askeleen aihettamia iskuja.

    Ajokengän tulee olla herkästi liikkuva normaalioloissa mut estää liian isot liikkeet sekä suojata iskuilta -erityisesti muualta kuin jalkapohjan suunnasta Ja vielä kestää asfaltin hankausta. ->pehmeä kenkä+mekaaniset suojat(tukiranka, iskunvaimennusmateriaalit ja kulutuspalat)

    Toki nahkainen maihari kestää hankausta, nahkasta riippuen, siinä missa ajokenkäkin. Mut arvelen että iskusuojaus ja ääriliikeiden rajoittaminen ei oo ajokenkien tasolla,varsinkaan ns kilpakenkien, *joissa hankauskestävyyttä parantaa merkittävästi vielä usein muoviset liuku/suojapalat.

    Tottakai maihareilla voi ajaa ja ovat varmasti yks parhaista tavan kengistä siihen- onhan ne useinmiten kuitenkin suht paksua nahkaa ja varttakin löytyy.
    Mut Ajokenkä on kuitenkin tehty tarkoitukseensa ja useinmiten toimii toimii juurikin siihen paremmin kuin muut.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  19. #19
    Lainaa (willik @ Helmi. 09 2011,08:44) kirjoitti
    Sen mitä intin maihareita pitäny jalassa niin tukevammat ne on mitä kaupasta ostetut richan ratakengät.

    Jos oikeata tukevuutta haluaa niin +300e hintaa niin alkaa sitä saamaan. 100e ajokengät on vain nahkaa ja vetoketju, ei mtn muuta.

    Maihari on nahkaa mutta siinä sentään narut millä sen voi vetää kireälle mitä joku vetoketjuajokenkä ei todellakaan ole.
    Samaa mieltä. Käytän nykyään kisamallin saappaita kunnon nilkkatuella, mutta kauan sain hakea sellaisia, jotka myös mahtui n. 250€ budjettiin. Kukaan tuskin väittää maihareita parhaiksi mahdollisiksi ajokengiksi, mutta Bilteman saappaat, kaikki touring-saappaat, kuin myös todella monet racing-saappaiksi kutsutut eivät tarjoa mitään tukea nilkalle, joten niihin nähden järeät maiharit eivät ole ainakaan huonommat.
    Tänä vuonna on muuten 20v juhlavuosi mun nato-maihareillani. 99 markkaa käytettyinä Salaisesta Agentista. Pohjat kerran vaihdettu. Itävaltaan asti on näilläkin ajeltu ja takaisinkin.
  20. #20
    Itse ajelen Haixeilla, nilkan suojaus ei varmasti ole yhtä hyvä kuin kunnon ajokengällä, jalkaterän osalta ero on pienempi. Mukavuus ja käytännöllisyys ovat sitten maiharien etuna, oli sitten pyörän päällä maantiellä tai jalan kaupungilla. Pitää vettä ja pohja kestää bensat sun muut liuottimet. Ajelen myös avopotta päässä...jokaisen oma valinta kuinka paljon on valmis tinkimään mukavuudesta turvallisuuden vuoksi.

    Nauhat eivät tartu mihinkään jos on lahje kengän päällä No, ei tartu vaikka ei olisikaan, kunhan solmii kunnolla.
  21. #21
    Maiharit oli käytössä joitakin vuosia sitten, muuten ihan jees ajokengät mutta kun tuli perkeles vesi sisään. Boot Factoryn bikerit on käytössä niin ajaessa kuin muutenkin, kestäävät käyttöä ja suojaavat sen mitä tarvii. En usko tarvitsevani kisavarusteita näissä nopeuksissa joilla ajostani naatiskelen.



    Ja todellakin ajaisin ilman pottaa jos se olisi tässä maassa sallittua. Humaanit ovat vaan meistä niin huolissaan.
    Tyyli ennen tarkoitusta.
  22. #22
    Lainaa (JaZZo @ Helmi. 09 2011,10:06) kirjoitti
    Maiharit oli käytössä joitakin vuosia sitten, muuten ihan jees ajokengät mutta kun tuli perkeles vesi sisään. Boot Factoryn bikerit on käytössä niin ajaessa kuin muutenkin, kestäävät käyttöä ja suojaavat sen mitä tarvii. En usko tarvitsevani kisavarusteita näissä nopeuksissa joilla ajostani naatiskelen.



    Ja todellakin ajaisin ilman pottaa jos se olisi tässä maassa sallittua. Humaanit ovat vaan meistä niin huolissaan.
    Ainoa ajossa tullut kaatuminen oli kaupunkinopeudessa - pyörä liukui n 2m josta kai noin 0.5m oli jalka alla (suojasi takakatteen) Sidi Vertebra suojasi jalan niin ettei ollu edes kipeä - ilman nilkka+säärisuojia olis ollu. Farkun lahje (joo,tiedän, valinta) oli reijillä, ja kulupalat oli naarmuilla. *Ilman kunnon kenkiä epäilen et olis nilkutettu jonkin aikaa, vaikka ilman sairaalaa ehkä olis selvitty. Varrettomilla kengillä olis hyvinkin nilkkaa jouduttu operoimaan- ainakin päällisin puolin- ihan salissa asti.



    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  23. #23
    Maihari on huippuHYVÄ vaihtoehto!

    Oma moottoripyöräilyn kenkähistoria menee suunnilleen seuraavasti. Ostin ensimmäisiksi kengiksi Daytonan Goretex matkamallit. Sairaan hiostava kenkä kuten kaikki reiättömät kalvokengät yleensä. Käytin noin kuukauden, kesällä niitä ei voi käyttää.

    Kaivoin kaapista vanhat US-Armyn perusmaiharit. Hyvä ja tukeva kenkä, hengittää sopivasti. Niillä meni yksi kesä.

    Hankin kaverin kenkäkaupasta Dr Martenssin perusmaiharit. Kenkä on noin yleisesti vähemmän tukeva versio kuin US-Armyn perusmaihari. Martensseissa erityisesti viehätti vaalea pohja, silloin ne sopivat myös veneilyyn.Tuunautin Lahessa Suutari Kolehmaisella niihin vetoketjut. Ne muoviset suli sitten ensimmäisellä Euroopan retkellä. En tästä heti lannistunut, vaan vaihdatin muoviset vetoketjut metallisiin. Kestivät sulamatta seuraavan Euroopan matkan.

    Nyt kävin Varustelekasta:

    http://www.varusteleka.fi/product....E1BRN4A

    ostamassa Jalaksen uudet maiharit (SA taistelijan kenkä M05) ja ne tuntuivat pirun hyvältä jalkaan. Kiinnityssysteemi on niin älykäs ja nopea, että niihin ei tarvitse tuunata vetoketjuja. Saa nähdä, mikä kengän hengittävyyden aste kesällä on kun siinä on mm. reunoihin kiinnittyvä etuläppä = vähemmän tuuletusta.

    Noh, mikä idea maihareissa:
    1. Jalkine on aina jonkin asteinen kompromissi.
    2. Hengittävyys toimii. Lämmön voi säädellä sukalla.
    3. Käveltävyys, istuvuus ja yleiskäyttöisyys. Pidemmällä matkalla saattaa olla niin, että kengälle on enemmän kävely- kuin ajokäyttöä. Mielellään ei ota Euroopan matkalle kovin monia jalkineita jos käytettävissä on n. 30l reppu ja tankkilaukku.
    4. Kävin hiplaamassa Daytonat, Martenssit ja Jalakset. Noin yleisesti väittäisin, että maihari antaa miltei yhtä hyvän turvallisuuden kuin normi ajokenkä. Ratailu tietty sitten erikseen.
    5. Maihareilla on aina valloitettu monia maita. Niillä on perinteisesti potkittu "mitä vaan". Kalju pää ja maihinnousukengät luovat katu-uskottavuutta ja jopa useammassa maassa!
    DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
    S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
  24. #24
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Nuo nauhat noissa maihareissa arveluttaa itseänikin. Ostin ensiajokengiksi ajobuutsit, koska niillä voi tallustella suht kepeästi kaupungillakin. Lenkkareissakin tulee pikkupöristelyä tehtyä. Ensi kesänä, kun meinasin ottaa muutaman ratasession lisää, hankin tässä talvella Xpd:n kengät, joissa on jo suojaakin. Ainakin näyttivät hyvältä jalassa.

    Toi varustehomma on mennyt itsellä sillain, että vaikka olisikin hieman alussa tinkinyt, niin myöhemmin on tullut päiviteltyä parempaan. Esimerkkinä vaikka se, että farkuissa tuli ajeltua jonkun verran viime kesänä ja sitä edeltävänä, mutta nyt on jo mielessä ajofarkkujen ostaminen.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  25. #25
    Lainaa (Anatooli @ Helmi. 09 2011,10:37) kirjoitti
    ostamassa Jalaksen uudet maiharit (SA taistelijan kenkä M05) ja ne tuntuivat pirun hyvältä jalkaan. Kiinnityssysteemi on niin älykäs ja nopea, että niihin ei tarvitse tuunata vetoketjuja. Saa nähdä, mikä kengän hengittävyyden aste kesällä on kun siinä on mm. reunoihin kiinnittyvä etuläppä = vähemmän tuuletusta.

    Noh, mikä idea maihareissa:
    1. Jalkine on aina jonkin asteinen kompromissi.
    2. Hengittävyys toimii. Lämmön voi säädellä sukalla.
    3. Käveltävyys, istuvuus ja yleiskäyttöisyys. Pidemmällä matkalla saattaa olla niin, että kengälle on enemmän kävely- kuin ajokäyttöä. Mielellään ei ota Euroopan matkalle kovin monia jalkineita jos käytettävissä on n. 30l reppu ja tankkilaukku.
    4. Kävin hiplaamassa Daytonat, Martenssit ja Jalakset. Noin yleisesti väittäisin, että maihari antaa miltei yhtä hyvän turvallisuuden kuin normi ajokenkä. Ratailu tietty sitten erikseen.
    5. Maihareilla on aina valloitettu monia maita. Niillä on perinteisesti potkittu "mitä vaan". Kalju pää ja maihinnousukengät luovat katu-uskottavuutta ja jopa useammassa maassa!
    Toi M05:nen on muuten aivan älyttömän hyvä kenkä. Muotoutui jalalle parissa viikonlopussa ja nyt on varsikin jo sopivasti löystynyt. En luopuisi mistään hinnasta * Toinen mainitsemisen arvoinen tossu mun mielestä on Magnum Classic (kolmas alhaalta). Talvella lämmin, kesällä viileä ja istuu jalkaan kuin mummonkutomasukka. Eikä edes kovin tyyris: 55€ *
    Litranen sisävessa
  26. #26
    Dodih... Ostampa maiharit, oon pähkäilly jonkun aikaa samaa asiaa.

    Nyt käytössä MP-asun touring saapas Vettä kyllä pitää, mutta siihen se sitten jääkin (myös sisäpuolella) nilkan suojaavus tasan nolla = Nokian kumisaapas.
    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

    "Si vis pacem, para bellum"
  27. #27
    Jotenkin vähän paistaa taas läpi monesta se, että kaiken pitää aina olla kaikista kaikkeinta. Maiharit melko varmasti ajavat asiansa prätkäilykenkinä aika hyvin, poislukien tuo kettumainen nauhahomma joka on syytä ottaa vakavasti. Itse en ole maihareita käyttänyt, mutta cowboybootseilla menin monta vuotta (~50tkm), kokeilin kyllä yhtä kaatumista sekä montaa likikaatumista myös, joissa joutui jalalla pelastamaan isoa pyörää.

    Kyllä muillakin kun käyttöön tarkoitetuilla pärjää, kunhan jalkine tukee nilkkaa. Jos käyttää prätkää kuten allekirjoittanut, jokapäiväiseen liikkumiseen, niin vaatii aikamoista luonteenlujuutta koittaa joillain uskottavilla prätkäbuutseilla kävellä päivä kaupungilla, mukaankaan kun vaihtojalkineita (pakko olla normibuutsit!) ei yleensä saa sopimaan.

    Nykyään pidän oikeita prätkäbuutseja kaikilla pidemmillä, +50km reissuilla. Johtuu enemmän pyörän vaihdosta ja paremmasta tuntumasta uudella ajoon oikeat buutsit päällä kuin turvattomuuden tunteesta. Jos haluaisin käydä Man-saarella kaatumassa niin varmasti investoisin kunnon laskettelumonoajobuutseihin, mutta silloin ei vissiin ihan perusnahatkaan piisaisi, joten keskustelun aloittajan aiheesta karataan jo kauas pois.
    Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
    H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
    Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
    ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
  28. #28
    Lainaa (Nitrous @ Helmi. 09 2011,09:02) kirjoitti
    Lainaa (willik @ Helmi. 09 2011,08:44) kirjoitti
    Sen mitä intin maihareita pitäny jalassa niin tukevammat ne on mitä kaupasta ostetut richan ratakengät.
    Mitähän mallia kutsut "ratakengäksi"?

    Maihareilla ei kyllä tee yhtään mitään verrattuna oikeaan ajokenkään. Harrastuksen alkuaikoina tuli maihareilla ajeltua ja ekojen ajokenkien hankinnan jälkeen kyllä huomasi, että oli säästänyt väärässä paikassa.
    Kunnollista ratasaapasta saa kyllä parhaillaan alle 150€ ja touring-kenkää siitä 50-70€ huitteilta kun vähän etsii, eikä osta sitä ensimmäistä vastaan tulevaa.
    Richan speedmaster

    Voitko muka oikeasti väittää kirkkain silmin, että alle 300e kenkä olisi tukeva? Se mitä richa on mulla jalassa ollut niin kyllä jäykkyys/tukevuus on aivan luokattoman paska. Muistan nähneeni tuota richaa näin esimerkkinä jopa sm-tason kilpakuskeilla. Ja tämäkin kenkä maksoi +200e.

    Lainaa (specka @ Helmi. 09 2011,09:42) kirjoitti
    Tukevuus tavoite on noilla kengillä vähän eri.

    Maiharin/vaelluskengän pitää ensisijaisesti tukea jalkaa ja nilkkaa askeleen ajan ja vaimentaa askeleen aihettamia iskuja.

    Ajokengän tulee olla herkästi liikkuva normaalioloissa mut estää liian isot liikkeet sekä suojata iskuilta -erityisesti muualta kuin jalkapohjan suunnasta Ja vielä kestää asfaltin hankausta. ->pehmeä kenkä+mekaaniset suojat(tukiranka, iskunvaimennusmateriaalit ja kulutuspalat)

    Tottakai maihareilla voi ajaa ja ovat varmasti yks parhaista tavan kengistä siihen- onhan ne useinmiten kuitenkin suht paksua nahkaa ja varttakin löytyy.
    Mut Ajokenkä on kuitenkin tehty tarkoitukseensa ja useinmiten toimii toimii juurikin siihen paremmin kuin muut.
    Kyllä olen niin erimieltä tästä.

    Miten vetoketjulla kiinnitettävä kenkä voi olla tukevampi kuin nauhoilla kiristetty kenkä? Nilkan ympäryksessä näissä halvemmissa pärräkengissä ei ole nahkaa kummoisempaa suojaa tai tukirakennetta?

    Oon ajanu sen 10-vuotta motocrossia ja useampia crossikenkiä pitäny ja nytkin omistan kahdet crossikengät. Kun olin ostamassa kadulle kenkiä niin niiden ajokenkien "tukevuus" on siitä päivästä lähtien naurattanut. Ja täällä tämä ajokenkien tukevuuden julistaminen vain jatkuu...
    Kun puhutaan aidoisti tukevista kengistä niin niissä on nivelet, tukea ja kiristykset piste.

    Ottakaa silmä käteen ja katsokaa vaikka ajatuksen kanssa:

    Miten vetoketjulla kiristettävä kenkä voi olla tiukasti jalkaan istuva? Maiharin nauhoilla tyhjät on vedetty pois. Ja kyllä väitänkin aika ahkerasti siitä, että tämmöinen nauhoilla kiristetty nahkakenkä on tukevampi kuin vetoketjulla kiristetty nahkakenkä.

    "kisakenkä":

    Oikeasti tukeva kisakenkä:

    Oikeasti tukevassa kengässä on edelleenkin niveliä, muovia ja kiristykset. PISTE. Kyllä ei voi olla niin sokea, että ei silmällä näe ylhäällä olevissa eroa "tukevan" ja tukevan välillä.

    Siitä maiharia:


    Nyt on perusteltu kunnolla mielipide
  29. #29
    Maiharit = totaalituho
    Avokypärä = totaalituho
    Alle 500€ mikä tahansa kypärä = totaalituho
    Alle 1.5k€ maksavat varusteet = totaalituho
    Ei-Rukka = totaalituho

    Mä haluan elää vaarallisesti, ajan avokypärällä kun siltä tuntuu, jalassa Jalaksen turvasaappaat, päällä ei-Rukat ja (kallein ja huonoin kypäristäni) Shoei Multitec:kin maksoi alle sen 1/2k€. Tappavan vaarallista, mutta ei haittaa pätkääkään ja pitäähän miehen ottaa huomioon sekin, miltä näyttää kun kotoota ulos lähtee.

    Ai niin itse kysymykseen; Katson että maiharit soveltuu ajamiseen siinä missä turvasaappaatkin eli hienosti!
    Triumph Thunderbird 1700 -10
    Yamaha FJR 1300 -13
    Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
  30.  
  31. #30
    VPU:n maihareissa on sen verran pitkät nauhat, että olen työntänyt ne solmimisen jälkeen varren sisään.
    Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
Sivu: 1 / 7:sta 123 ... ViimeinenViimeinen