Vasta on Kekkosen kuolemasta ja Neuvostoliiton hajoamisesta toivuttu ja taas alkaa näyttää siltä että mikään ei ole ikuista: onhan sitä jo vuosia spekuleerattu mutta oliskos lopultakin niin että tämä vuosi jää ilma-/öljyjäähdytteisen bokserin viimeiseksi vuodeksi?
Espanjalainen Solomoto-lehti julkaisi eilen lukijan ottamat räpsyt laitteesta jota toimitus epäilee nestejäähdytteiseksi R1200GS:ksi:
http://solomoto.es/articul....a-rueda
Onko? Eikö? Tuleeko jo ensi vuonna? Liittyneekö siihen että Euro 4 -päästönormeja kammetaan moottoripyörille jo ensi vuodeksi?
Saa nähdä kuinka paljon hinta nousee nykyisestä kun saapuu kauppoihin. Tehoja ainakin saadaan lisää. 130-135hv?
F800GSA
Eikös ensimmäiset vesijäähdytteiset bemarin bokseriprotot ollu jo joskus 70-80 luvulla?
En epäile etteikö uuteen koneeseen aina voitaisi pistää muutama lisähevonen, mutta vesi/ilma-jäähdytys ei liene bokserin kanssa ole se ongelma tehojen ulosottamisessa. Vaan yli 90 asten kulma imukanavassa.
Itse kyllä näkisin mieluummin kardaanivetoisen isomman F800:en. Ei taida vaan bemarin perinteet mahdollistaa moista.
Mutta mites sitten kun tuo syyläri kiehuu/jäätyy/halkeaa siperian hiekkaerämaassa? Siihen päättyy matkanteko! Kyllä ennen tehtiin parempia pyöriä, eikä mitään tuollaisia vanapiimatkaenduroita.
Eskopiippo: Harlei-Teivitsons, koffee änt deth.
Näinpäs juuri - just tänään kun kaveri lähti Espoosta kohti Keski-Suomea GSA:lla oli mielessä miten ne jäähdytinnesteet kestää loppuviikon pakkasissa? Kunnes hiipi pikku hiljaa mieleen, että mitkä vedet???
Olematon ongelma ratkaistu![]()
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Miten ne autossa kestää?
Samaa litkua niissä on eikä toistaiseksi ole ollut onkelmia että jäätyis *
Eikä syylarit pahemmin siipensä ottaa kunhan ovat järkevässä paikassa.
Boxerimallis voikin olla pikkasen hankalampaa saada syylarit gömmaan kun kone ittestään niin pirun massiivinen?
Muokatas viel.
Oman pyörän manualis lukee melkein suoraan et jos lämmönvaroitusvalo syttyy,niin ajat liian hiljaa,aja kovempaa niin nesteet/kone viilenee *
no mitenkä ne nesteet on pruukannu autoissa kestellä?
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Nestejäähdytys autoissa on vanhaa tekniikkaa ja hyväksi havaittua. BMW-moottoripyörissä tämäkin varmasti sössitään (hae käynistyssilmukka, perälaakeri, abs-putket jne jne...) ja niitä ei voi sitten korjata autiomaassa leathermannilla, niin kuin oikeita matkaenduroita. Oon lukenut tämän täältä .ORGista tyypeiltä jotka ajaa oikeilla enduroilla (ei bmw) ja siksi ihan varma tieto. Lisäksi nestejäähdytys tuo taas muutaman kilon lisää jo muutenkin massiiviseen "enduroon", vähän kuin lähtisi citymaasturilla sitten nakikioskille. Nauraahan sille jo variksetkin, kun ei pysty ajamaan suossa kaulaa myöten.
nimim. unstoppable my ass
Eskopiippo: Harlei-Teivitsons, koffee änt deth.
Mihis nytt sattus?
Kone massiivinen ja se terkoittaa kookas,eikä tankkikaan ole ihan sirommasta päästä,eli ne syylaritkin pitäis jonnekkin saada ja mielummin ettei ota turpiin jokaisest kivest mikä etusest lentää,tai makuuasennosta.
Mä nytt tosa yritin kirjoitella ilman et joku ottais herneitä,mutta ilmeisesti ei vaan onnistu jos kirjoittaja EI itse ajaa bemarilla?
Ilmeisesti kirjoittamani oli joku vitutus bemareita kohtaan?
Noh,jokainen ottaa miten haluaa!
Tyypillistä bemarin omistajan puhetta. Maksetaan kyljet kipeinä hilavitkuttimia ja sitten vedetään herne nenään, kun joku ei lämpenekään Hummer konseptista. En ikinä ostais GS adventurea enkä varsinkaan ajais sellaisella.
Eskopiippo: Harlei-Teivitsons, koffee änt deth.
Joo se on ihan toista mitä Härlei Däävitsönisä saa rahalle vastinetta.
Kyllä se varmaan ois jo aika perustaa komitea päättään millä kukaki saa ajaa.
Eihän tollanen norsu sovi edes kivien välistä ajamaan, lähtee pytyt irti ja jos ei ne, niin jäähdytinletkut ainakin. Viritellään jotain ukinaikasta konstruktiota ja sitten ihmetellään, kun takaisinkutsuja paukkaa postilaatikko täyteen.
Ensimmäiset gessut (30 vuotta sitten) oli huomattavasti parempia, mutta nämä uudet on lähinnä Ewan ja Charlie wannabeille. Ja rumiakin ovat!
Eskopiippo: Harlei-Teivitsons, koffee änt deth.
Elä puhu asiasta josta et tiedä: http://www.youtube.com/watch?v=f3zbVodvr3I.(nostalgia @ Helmi. 08 2011,09:53) kirjoitti
Kyllä se sieltä menee!
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Täältä voit katsella tiedänkö asiasta mitään.
Sarkasmia ei pitäisi koskaan selittää, mutta bmw omistaja kollegoille se nähtävästi täytyy. Kaikki nuo yllä esitetyt väittämät on kuultu tällä foorumilla ja olen niitä tehokkaasti koittanut debunkata sarkasmin keinoin erinäisissä viestiketjuissa (esim.). GSA:n tullessa markkinoille jotkin esittivät juuri noita väitteitä ja eiköhän tämä nestejäähdytys kirvoita lisää keskustelua. Tämä ketju ainakin osoittaa, että maaperä sille on hedelmällistä.
Eskopiippo: Harlei-Teivitsons, koffee änt deth.
Sarkasmi sikseen, pointti on kuitenkin se, että kyllä tuo nykyinenkin iso GSA taipuu siihen mihin nuo pikkumopottimet.
Ja sitten ne kehut alkaa.
Itse vedellyt tuolla metsässä, pehmeällä hiekalla, savella, jokien ja ojien ylitykset, baanalla 200km/h ja kaikkea siitä väliltä Euroopan ja Keski-Aasian teillä, merenpinnan tasolta 4655 metriin vuoristossa.
Vaikea on keksiä muuta vehjettä jolla näitä kaikkia tehdään!
Upotukset olen jättänyt väliin, mutta kaikki muut on tullut jo koettua mistä sen omin voimin on saanut veivattua eteenpäin.
Nyt mukaan tuli vielä talviajo eli nastoilla mennään nyt ja hyvin kulkee!
Tämä kaikki siitäkin huolimatta, että jotkut on väittäneet että alle 180cm kuskin ei tuohon pitäisi koskea... kontattu on - useastikin - mutta so what? Ei tuo näyttelyesine olekaan, vaurioita tulee, pääasia että itse on säilynyt ehjänä.
Ensi kesän pääaktiviteettiin ei tullut mieleenkään ottaa LT:tä - saatikka muuta härveliä - mukaan, GSA:lla taas mennään.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Sarkasmi näillä foorumeilla toimii huonosti aina. Ehkä sun ja mun ja monen muun kirjallinen anti ei ole sitä luokkaa että siittä sarkasmi välittys.
Tää on muuten ihan totta.(Peltsi @ Helmi. 08 2011,10:55) kirjoitti
Kelle sä iaj puolustelet?
Eskopiippo: Harlei-Teivitsons, koffee änt deth.
eikös se vähä niin ole, että sitten ne erot alkaa vasta syntyy kun joutuu tarjoo jalkaa maahan![]()
WildStar rumble in skräddarskog
ex. busa
K12RS
XJR1300
VTR
HORNET900
SPEEDMASTER
AMM.BONNE
FMX650
CR250
XR250
BETA250
No, mielestäni aika moni litraluokan möhkö/matkaenduro kyllä kykenee käytännössä, jollei aivan samaan, niin sanotaanko 90-95% samaan.(iaj @ Helmi. 08 2011,10:54) kirjoitti
Se täytyy tosin sanoa, että BMW:n alusta, jarrut ja ajomukavuus, ovat ilman muuta luokkansa huipputasoa. Vaan ovatko ne loppupelissä useimpia kilpailijoita 6-8 tonnia kalliimman hinnan väärtti, se taas riippuu ihan vastaajasta.
Jos asiaa miettii niin päin, että käyttäisi vaikka puolet tuosta "Mersulisästä" kilpailijan ominaisuuksien parantamiseen (esimerkiksi juuri alustakomponentteihin), niin silloin päästäisiin jo hyvin likelle, ja jäisi silti vielä massia yli. Vaan jos on tarpeeksi täppiä, eihän se suinkaan ole väärin ostaa suoraan kaupasta sellaista, johon ei isommin parantelua kaivata.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Kyllähän 750 tuutin lehmälläkin pystyt käytännössä samaan kuin jollain möhköendurolla
Mielikuva markkinointia noi adventuret ja möhkä endurot![]()
WildStar rumble in skräddarskog
ex. busa
K12RS
XJR1300
VTR
HORNET900
SPEEDMASTER
AMM.BONNE
FMX650
CR250
XR250
BETA250
No sitähän se hyvin pitkälle on.. ainakin se osuus, että nuo olisi muka jotain "offroad-pyöriä", kyllä ne on sikäli "on-road" pyöriä, että jonkinlainen tie tai polku on syytä olla alla, oikeaan maastoajoon soveltuvat hyvin kehnosti.(-RUMBLE- @ Helmi. 08 2011,11:45) kirjoitti
Mutta toisaalta niin kauan kuin löytyy jokin tie tai polku, ne on kuitenkin selkeästi etevämpiä kuin ihan katupyörät. Pitkilläkin reissuilla aika harvoin on ihan oikeasti tarve poistua tieltä aivan kokonaan. Kuoppaiset tai muuten huonokuntoiset tiet taas on länsimaiden ulkopuolella ihan normi, ja sellaisille nämä sopii kuin hansikas käteen.
Maapallo tosin on käyty kiertämässä Tuutillakin jo 70-luvulla, mutta silloin ei GeländeStrasse-konseptin mukaisia pelejä vielä ollut suoraan kaupasta saatavilla.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Ei helvetissä!
HooDee ja vesijäähdytys vuodesta 2002, nyt sitten Isoon Bemmiin vielä glykolia 2012.
Menee usko isompaankin korporaatioon ja varsinkin maailmanluokan maineen prätkiin, jotka jo lähes instituutioiksikin voisi nimetä. Miten sitä voi enää pieni ihminen luottaa mihinkään hyvään ja pysyvään tässä maailmassa. *
Seuraavaksi kai vaihdetaan Chryslerien keulalle Fiatin merkit ja ujutetaan Buelliin myös vesijäähdytystä...
<span style='font-size:4pt;line-height:100%'>Pieni präntti ja sarkasmi ovat lähes yhtä vaikeita havaita.</span>
Syteen tai saveen ja pubiin...
______________________
Honda VFR 800 VTEC
Buell XB12S (sold)
Kawasaki ZX6R (sold)
Muutama luotsi piti olla matkassa kuten isoimmissakin laivoissa!!!(iaj @ Helmi. 08 2011,10:34) kirjoitti
Saas nähdä. Siitähän se rallye-kolmosen persus repeää lopullisesti kun paljastuu että eihän siinä keulalla mikään syylari ollut, sehän oli sähköpyörän akkupaketti.
Honda,Suzuki,Ktm,Yamaha,Trumppa,Aprillia,Gagi ja jopa kawasaki jossain määrin.(enemmänkin varmaan löytyy)(iaj @ Helmi. 08 2011,10:54) kirjoitti
Jos ei tarvii päästä 200 motarilla (isot kottaraiset hoitaa kyllä senkin) niin melkein pyörä kun pyörä käy siihen kunhan on vähintään saman verran matka"enduro" malli kuin iso gessu.
Joillakin versioilla vaan matka taipuu mukavammin ja saa enemmän tavaraa mukana,mutta kuskista ylensä kiinni millä lähtee mihinkin ja mitkä tuntuu mukavammalt kun toiset.
En vähättele,onhan se isogessu ihan hyvä reissupyörä!
Mutta itse kun jonnekin lähden (joo,en ole käynyt norjaa pidempää 3 otteeseen) niin vältän kyllä motarit ja etin pääsääntöisesti sorateitä/talviteitä ym vastaavia misä ei kummiskaan pääsee niin kovaa,eli oma pyörä kävis hyvin vertailuun jos jätetään se 200 vauhti pois *
Oma valinta menee enemmän sen vapauden puoleen et voi mennä melkeinpä minne haluaa tai mitä kautta haluaa ilman et tarvii raahata laukut erikseen esteiden ohi tai irrottaa ylimääräiset et jaksaa nosta pyörän pystyyn jos/kun kaataa kävelyvauhdis jossain *
Pikkumopo taipuu helpommin joka paikassa *
Niin ja et mentäis pelkästään 99% offtopikin puoleen niin oma pyörä on nestejäähy *
Sarkasmi tarkoittaa jotain muuta kuin ironia.(Peltsi @ Helmi. 08 2011,10:55) kirjoitti
Tai ehkä ironia oli sittenkin kohdistettu vain BMW mieheen. Sittenhän se olikin sarkasmia. Raja on hiuksen hieno.
Täällä käytetty ironia/sarkasmi on mielestäni mahtavaa ja kertoo kirjoittajiensa huumorintajusta ja kirjallisesta lahjakkuudesta.
Kiitos siitä.![]()
![]()
![]()
Jatkakaa samaan malliin.
Kaikki eivät vaan ironiaakaan ymmärrä, eikä varsinkaan BMW miehet, jotka luulevat, että kaikki ovat aina tosissaan ja vakavissaan.
Pekka
![]()
![]()
Pekka
Se on tää nuubin rooli vaikia. Pitää koittaa perustella itelleen ostaneensa hyvän pyörän vaikka joka käynnistyksellä odottaa että millon jotaki särkyy.
Tämä on kuulemma semmonen viha/rakkaus suhde mikä tähän merkkiin kehittyy. Syksyllä määki olin vähällä jo rakastaa, mutta nyt on taas tunteet laantunu.
Sitähän ne on. Mut jos oikeesti reissaat ympäri maapalloa ja huonoissakin oloissa niin löytyy noista pyöristä paljon eroja. GS ei oo paras möhkö alustaltaan. KTM 990 pesee sen mennen tullen. Mut eroa tuleekin siinä että Bemari on niin etupainoinen että saat taakse lastata kunnolla tavaraa eikä pyörästä silti tuu keulivaa ankkaa.(-RUMBLE- @ Helmi. 08 2011,11:45) kirjoitti
Reissussa moni pieni asia tekee kokonaisuuden. Bemarissa on aika fiksusti mietitty monia asioita noin niinkuin reissaajan kannalta. Toisaalta hölmöjäkin juttuja on kuten ilmanoton korkeus eli ei tarvi syvässäkään lammikossa ajaa kun kone on täynnä vettä. Kuulostaa hurjalle mutta jos heität pitkää reissua niin voi olla että pyörä kaatuu sen verran rajusti että runko vahingoittuu. Bemarin runkoa voi hitsata perus puikkokoneilla kun taas alumiinirunkoinen vaatii erikoisvehkeet. Tää on tietty ominaisuus jota hyvin harva kaipaa ja tissiposket soittais heti vakuutusyhtiön palvelunumeroon ja vaatis uutta pyörää tilalle. Mutta reissaajiahan on erilaisia. Toiset ajaa Hondalla ja toiset Bemarilla
Ilmajäähy toimii tiettyyn rajaan asti. Mutta kun 1200cc koneesta käydään ottaa yli 120hp niin lämmöt alkaa huidella niin korkealla että nestettä tarvitsis väliaineeksi. Nestekone ei oo sen ongelmallisempi kuin ilmajäähy: yleensä vettä löytyy aina jostain ja hätätilassa käy vaikka bonaqua. Pienet reiät syyläristä korjaantuu kananmunilla ja onhan niitä syylärinkorjaus mömmöjä joita kantsii olla pitkällä reissulla mukana.
GS bemarissa haavoittuvin osa on alusta. Jos joutuu ylittää vaikka puunrungon niin keula kyllä nousee mut sen jälken vaihde ja jarrupoljin on solmussa ja jopa jalkatappien kannakkeet voi vääntyä.
Gessu on kuitenkin mielestäni ktm990:n kanssa parhaita jokapaikan pyöriä. On ihan mielettömän hienoa ajaa esim. Suomen halki siten että välillä painetaan motaria pari sataa kilsaa, sitten pientä syheröistä asfalttitietä, poiketaan hiekkatielle ja jossain kohtaa kurvaillaan hetki ihan kärrypolullakin. Ja takaisin asfaltille jossa matka joutuu mukavasti.
Kantsii huomioida että aika varmasti tuollainen reissupyörä kaatuu jossain vaiheessa. Jos pyörä menee tuhannen päreiksi jo parkkipaikalla muksahtaessa niin eihän siinä ole mitään järkeä. Yksi osa reissupyörän ominaisuuksista on sen kesto ns. perusmuksahduksia vastaan. GS kaatumaraudoilla kestää aika hyvin.
Selvästi kapeampi ja ketterämpi kuin T-34. Ehjä jopa inan keveämpi.(iaj @ Helmi. 08 2011,10:34) kirjoitti