Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 37:sta
  1. #1
    Moi!

    Kysäisen tätä täältä yleiseltä palstalta, kun ei liene merkkikohtainen ongelma. Pyöräni on Kawasaki W650, vm. 1999.

    Aloin irroittamaan moottorin sylinterikantta ja homma tyssäsi kiinni juuttuneisiin kannenpultteihin. 6/8 olen saanut irti, mutta kaksi viimeistä ovat todella tiukassa. Ne ovat auenneet vain muutaman kierroksen. Pitkällä momenttiavaimella saa vääntää lujaa.

    Ennen kuin katkaisen niitä, niin onko tuohon olemassa mitään irroitusvihjeitä. Kiinnijuuttumisen syy lienee se, että pultti näkyy sylinteriryhmän ulkopuolella (ilmajäähd. kone) ja sen kiereteisiin on päässyt vuosien aikana hiekkaa ja möhnää. Rako on niin pieni, ettei sitä käytännössä pääse oikein puhdistamaan. Paineilmaa minulla ei ole käytössä.

    Olen yrittänyt pari yötä liottaa noita CRC:llä, mutta juuri muuta en ole keksinyt. Joku painevesihuuhtelu kävi mielessä.

    Kaikki irroitusvinkit otan kiitollisuudella vastaan.
    Kawasaki W650
  2. #2
    Tässä vielä kuva ongelman mahdollisesta syystä.

    Kawasaki W650
  3. #3
    Kuuma-kylmä-kuuma-kylmä-.... ja crc:tä väliin ja liuotusta jne. Semmonen flambeeraus mini-kaasutoho jostain halpa-osa™ ketjusta on hyvä tohotukseen. Eikä kannata sulattaa mitään vaan lämmittää kuumaksi vain. Alu sulaa helposti joten varovasti lämpöä. Kuumailmapistoolikin voisi toimia.

    Ja jos kerta pyörähtää vähän niin pyöritä kiinni-auki-kiinni-auki-... sekin auttaa.

    Periaate on siis pyrkiä hajottamaan hapettumaa mekaanisesti sekä samalla vähentää kitkaa voidellellen kierrettä öljyllä jossa hyvä tunkeuma. Ei ole taikatemppuja olemassa tähän. Hyvillä hermoilla selviää pitkälle.

    Kierre on siellä lohkossa alugmiinissä eikä sen korjaaminen ole mukavata eikä aina halpaakaan joten paree tehdä homma rauhan kanssa.

    Joo ja ei, momentti avaimella ei saa vääntää. Menee vit***ux koko avain ei semmosella avaimella kukaan mitään tee. Ainakaan moottoriremontissa.

    Billettimasta saa Kamasan telexkooppista rengasavainta 1/2" hylsylle hintaan 10e tai jotain. Tuolla saa halvalla ja helposti rikki kalliimpiakin osasia ja kestää vääntää niin lujaa kun uskaltaa enneku menee rikki.
  4. #4
    Paineilmaa saa pullossakin, vaikka sieltä biltemasta, kyllä silläkin hiekanmuruja tuollaisesta kolosta suihkii pois.
  5. #5
    Vanha hyvä keino vaikkei se tähän keskusteluun ratkaisua tuokaan on lyödä terävä isku vasaralla pultin kantaan ennen sen avaamista. Tämä eteenkin silloin kun teräspultti on kiinni alumiinissa. Isku antaa kierteille täräyksen joka auttaa pultin aukeamista. Mutteri kannattaa aina jos mahdollista laittaa pultin päähän niin ettei isku tuhoa pultin/pinnapultin kärkeä. Ja jos pultti on ahtaassa paikassa kannattaa olla varovainen ettei lyö ohi ja samalla riko jotain muuta osaa/kohtaa moottorista!½ *
    Vain turbo antaa kunnon voimaa!
  6. #6
    Lainaa (muumila @ Tammi. 24 2011,22:30) kirjoitti
    Kuuma-kylmä-kuuma-kylmä-.... ja crc:tä väliin ja liuotusta jne. Semmonen flambeeraus mini-kaasutoho jostain halpa-osa™ ketjusta on hyvä tohotukseen. Eikä kannata sulattaa mitään vaan lämmittää kuumaksi vain. Alu sulaa helposti joten varovasti lämpöä. Kuumailmapistoolikin voisi toimia.
    Lämpö voi toki auttaa. Mietin sitäkin, mutta en ole vielä uskaltanut, kun kuitenkin öljyt syttyvät mun tuurilla palamaan ja lämpö pitäisi kai saada kierteeseen, joka on syvällä lohkossa...


    Lainaa kirjoitti
    Periaate on siis pyrkiä hajottamaan hapettumaa mekaanisesti sekä samalla vähentää kitkaa voidellellen kierrettä öljyllä jossa hyvä tunkeuma. Ei ole taikatemppuja olemassa tähän. Hyvillä hermoilla selviää pitkälle.
    Näillä sitten mennään. Muista pulteista olin katsovinani, ettei kyse ole hapettumasta, vaan mustasta töhnästä, jonka oletan olevan öljyn, maantiepölyn ja hiekan suloinen sekoitus. (Yksi kuvan mukainen pultti siis aukesi ilman CRC:tä)

    Lainaa kirjoitti
    Joo ja ei, momentti avaimella ei saa vääntää. Menee vit***ux koko avain ei semmosella avaimella kukaan mitään tee. Ainakaan moottoriremontissa.
    Mulla on momenttiavain, jonka asteikko on 200Nm:iin asti, kaipa se sen kestää vääntää? ja on siis mallia "naksahtava". Oon ajatellut, että naksun jälkeen sen vai ottaa kiinni laitaan, eikä vahingoita tai muuta säätöä. Pitääpä olla tarkempi ja käyttää kiinteää väätiötä voimaan.
    Kawasaki W650
  7. #7
    Anna sitä lämpöä, ei se öljy niin syty, että leimahtaa... Pahanhajunen käry siinä vain nousee, ja tosiaan kiinteä väännin ja auki-kiinni-auki-kiinni -nitkuttelulla suihkaisten sinne kierteeseen CRC ennen jokaista kiinni -vaihetta.

    Kyllähän ne jotkut momenttiavaimet kestää tuota aukivääntelyä, mutta en itse ottaisi sitä riskiä, mukava yllätys kantta paikalleen laittaessa, kun naksahdus kuuluukin pultista, eikä avaimesta.
    KTM MX 80cc -89 -> Yamaha RD 125 LC -84 -> Kawasaki ZZ-R600D -90

    Sisko tahtoisin näädän, mutta moottoritiel' on puuma
  8. #8
    Kylläpä osaa olla tiukassa... pakosarjan pinnapultit irtosi 5/8:sta, pora hommiksi meni, ei auttanu lämpö eikä mig.

    CB 1300 -07
  9. #9
    Juhuu - pultit aukesivat!

    Mutta uskomattoman tiukassa olivat. Avaus onnistui CRC:llä liottamalla ja hiljalleen nitkuttamalla. Ja alustavan arvioni mukaan kierteisiin ei tullut vaurioita, mutta tuon kai tietää vasta kasatessa.

    Alakertaa ei ole tarkoitus purkaa ja siksi en sylintereitäkään aio irroittaa. Kannenpulttien kierteet ajattelin puhdistaa jollain rätillä ja hammasharjasta viritellyllä harjalla. vai tietääkö joku jostain noin 12 mm kierteisiin sopvaa "pulloharjaa"?

    Entäpä kuinka iso riski on rikkoa jotain lakerrassa, kun sylinteriryhmän läpi tulevan öljyputken irroittaa. Jos sen koloon tippuu tuota kaikkalle levinnyttä hiekkaa, niin tuleeko öljynvaihtossa ulos vai vauroittaako helposti alakertaa?

    Koneessa on siis yhä öljyt ja vaihden ne remontin jälkeen, ennen koneen käynnistystä.

    Tässäpä vielä kuva, miltä pultit näyttivät. Kaksi vasemman puoleista on umpinaisista kierrerei'istä ja kaksi oikeanpuoleisita noista avoimista.

    Kawasaki W650
  10. #10
    Puoliremonteilla on riskinsä juuri lian joutumisesta koneeseen. Kun kannenpultit on irroitettu, sylinterin alapään tiivistettä ei tue enää mikään ja tästä tahtoo tiiviste repeytyä, eli alkaa vuotamaan myöhemmin.
    Sylinterit purkamalla pääsee paremmin pääsee puhdistamaan juuri nuo soraa imevät kohteet koneen etupuolelta, etenkin ne kierteet lohkossa.
    Kannenpultit voisivat olla hyvinkin vaihtolistalla, samalla avauksella kannattaa vaihtaa kaikki mahdollisesti kuluneet osat, eipä tarvitse taas jonkun viereisen osan takia avata koko pataa.
    Säästää ei kannata väärässä paikassa, hintaerona ehkä tiivisteiden hinta minimissään.
    Laske öljyt pois koneesta ja käännä kone ylösalaisin sylinterien irroituksen yhteydessä, jos et koko konetta aio purkaa, jää ainakin irtopaskan putoaminen lohkoihin vähemmälle.
    Noissa remppahommissa ei ole oikoteitä, eikä niitä kannata yrittää.
    Hiekka koneen sisällä on aina pahin vaihtoehto, ei se sieltä öljynvaihdossa pois tule, ekalla käynnistyksellä se lähtee koneen voitelukiertoon.
    Nykyiset Kawat tallissa:
    KLX 250 B1 - 81
    Z 1000 ST E1 -79
    Z 1000 ST E2 -80
    Mean Streak 1600 -07
    Z 1000 Special Edition -14
    GTR 1400 -08
    Spectre 1100 D1 -82
    KX 250 XC KL Enduro -21
    KLE 500 -91
  11. #11
    Lainaa (Jim Goose @ Tammi. 28 2011,22:01) kirjoitti
    Puoliremonteilla on riskinsä juuri lian joutumisesta koneeseen. Kun kannenpultit on irroitettu, sylinterin alapään tiivistettä ei tue enää mikään ja tästä tahtoo tiiviste repeytyä, eli alkaa vuotamaan myöhemmin.
    Sylinterit purkamalla pääsee paremmin pääsee puhdistamaan juuri nuo soraa imevät kohteet koneen etupuolelta, etenkin ne kierteet lohkossa.
    Kannenpultit voisivat olla hyvinkin vaihtolistalla, samalla avauksella kannattaa vaihtaa kaikki mahdollisesti kuluneet osat, eipä tarvitse taas jonkun viereisen osan takia avata koko pataa.
    Säästää ei kannata väärässä paikassa, hintaerona ehkä tiivisteiden hinta minimissään.
    Laske öljyt pois koneesta ja käännä kone ylösalaisin sylinterien irroituksen yhteydessä, jos et koko konetta aio purkaa, jää ainakin irtopaskan putoaminen lohkoihin vähemmälle.
    Noissa remppahommissa ei ole oikoteitä, eikä niitä kannata yrittää.
    Hiekka koneen sisällä on aina pahin vaihtoehto, ei se sieltä öljynvaihdossa pois tule, ekalla käynnistyksellä se lähtee koneen voitelukiertoon.
    En ole irroittanut moottoria pyörästä ja yritän selvitä vain yläpään purkamisella, kun mahdollinen vika on venttiilissä.

    Sylinteriblokin voisi periaatteessa irroittaa ihan tuon puhdistuksen takia, esim asettamalla sopivan paperin/pahvin sen alle ennen irtonostoa. Itse blokihan on tavallaan jo irti, eli liikkuu.

    Kuinka hankala männät on saada takaisin sylintereihin ilman erikoistyökaluja? Muistelen, että ainakin autoissa tarvitaan sellaista rengasmaista männänrenkaiden puristajaa.
    Kawasaki W650
  12. #12
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (retrokawa @ Tammi. 28 2011,22:19) kirjoitti
    Kuinka hankala männät on saada takaisin sylintereihin ilman erikoistyökaluja? Muistelen, että ainakin autoissa tarvitaan sellaista rengasmaista männänrenkaiden puristajaa.
    Kyllä siinä yhden juhannusillan + pari olutta (työkaluaihioksi) ja nippusiteitä (kannattaa varata yli 5cm pitkiä) saa kulumaan ihan yrittämättä.
    Superbike #7
  13. #13
    Lainaa (retrokawa @ Tammi. 28 2011,21:26) kirjoitti
    Alakertaa ei ole tarkoitus purkaa ja siksi en sylintereitäkään aio irroittaa. Kannenpulttien kierteet ajattelin puhdistaa jollain rätillä ja hammasharjasta viritellyllä harjalla. vai tietääkö joku jostain noin 12 mm kierteisiin sopvaa "pulloharjaa"?
    Kierretappi?
    Ja roudarinteipillä tiivistät kuulakärkikynän kuoren kiinni suulakkeeseen ja imaset paskat pois sieltä pohjalta.
    Tai vaihtoehtosesti jos sulla on kompura, nii puhallat sieltä kaikki naamalle (väännät pistoolista putken suoraks).
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  14. #14
    Tehköön kukin tavallaan; itse en edes öljynsuodatinta vaihda pesemättä painepesurilla paikkoja ympäriltä puhtaaksi.

    Kuvissa näkyy selvästi kuinka paljon hiekanmuruja yms. epäpuhtauksia on matkalla alakertaan. Sinne niitä menee, koita ainakin minimoida määrää. Tai levitä koko kone ja kasaa puhdistettuna.

    Ei ole oikotietä puhtauden kanssa.
    2.11.2012, rookie94: Ei maailmanmestaruus tarkoita että on huippukuski.
  15. #15
    Lainaa (sradder @ Tammi. 30 2011,10:16) kirjoitti
    Tehköön kukin tavallaan; itse en edes öljynsuodatinta vaihda pesemättä painepesurilla paikkoja ympäriltä puhtaaksi.

    Kuvissa näkyy selvästi kuinka paljon hiekanmuruja yms. epäpuhtauksia on matkalla alakertaan.
    Olet oikeassa, ettei ole oikotietä puhtauden kanssa. Tässä tapauksessa kaikkea hiekkaa ei olisi mitenkään voinut estää menemästä alakertaan, vaikka kuinka huolellisesti olisi putsannut. Koneen yläkerran avaaminen niin, ettei alakertaan pääse likaa, ei ole käytännössä mahdollista.

    Sylinterikannen öljynkierto on järjestetty kahdella putkella, jotka menevät syliteriryhmän lävitse ja joiden alapäähän lika kertyy. Noihin kolohin kertynyttä hiekka on käytännössä täysin mahdoton poistaa edes painepesurilla, vaikka sellainen olisi. Putki on syvällä sylinterien välissä ja sinne ei pääse millään suuttimella käsiksi, kun ei edes hammasharjalla mahdu. *

    Ja kone meni muutenkin näköjään kokonaan purkuun. Yksi kannenpultin alakierre on haljennut ja se pitänee jotenkin korjata. No, tuleepa samalla läpikäytyä jo aika paljon ajettu moottori.
    Kawasaki W650
  16. #16
    Lainaa (Pave. @ Helmi. 03 2011,06:18) kirjoitti
    Jos kierteissä on ollut tuo määrä paskaa niin suosittelen putsaamaan ne kierretapilla, jotta saa kannenpultit oikeaan momenttiin.
    Joo, kierretapilla putsataan ja ainakin yhteen pitää tehdä uudet kierteet. Aiempi kysymykseni koski tilannetta ennen sylinterien irroitusta, mutta hyvä, että irroitin. Tästä moottorista ei näköjään voi purkaa vain yläkertaa, vaan kaikki tai mitään.
    Kawasaki W650
  17. #17
    Nyt kun kone menee kokonaan osiin, niin mitä alakerrasta tuli tarkastaa ja huoltaa avaamisen yhteydessä.

    Mieleen tulevat:
    - sylinterit ja männät
    - kampiakselin ja kiertokankien laakerit, sikäli kun niitä tarvitsee purkaa.
    - hammaspyörät
    - kytkinlevyt
    - kytkinvaijeri
    - startin hiilet/kollektori
    - laturi (onko kuluvia osia?)
    - öljypumpun roottorin välys
    - öljykanavien puhdistus

    Tuleeko kellekään muuta mieleen?
    Kawasaki W650
  18. #18
    Ja siis näinhän siinä nyt sitten kävi. En tiedä olisiko tuota voinut oikein mitenkään estää. Kolme päivää liuottelin kannenpulttia CRC:llä ja nitkuttelin, mutta liikaa voimaa käytin näköjään lopulta kuitenkin.

    Miten tällaista nyt lähdetään korjaamaan. helicoilit ei taida pelittää, kun tuo pala puuttuu, mutta hitsaako joku tällaisia kasaan vai mikä olisi fiksu tapa korjata. Joku holkki?

    Uuden lohkon hintaa en viitsi edes kysyä

    (Ja tuo hiekka yms. on kaikki sitä, mikä ruuvin ja sylinterilohkon raosta (ruuvin vapaareikä) on tuonne vuosien saatossa valunut. En ole putsannut kierrettä ennen valokuvan ottamista. Sen tekemä kitti lienee syy vaurioon ja ehkä jopa suunnitteluvirhe. Tai ainakaan tehtaan ohjekirja ei varoita tällaisista mitenkään tai nevo oikeaa avaustekniikkaa.)

    Kawasaki W650
  19. #19
    Harva meistä on rautaa ja... ,mutta joku hajoaa.
    Oho!
    Kierteet näyttää ehjältä, mutta toi mikä nyt onkaan kyseessä ei ole pelkästään antanut palaa itsestän vaan on haljennut kokonaan.
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  20. #20
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Näin maallikkona, tuo kierteen vieressä oleva kolo näyttäisi musta korjattavissa olevalta, sitten vaan uusi kierre. Mutta mikä tuo on mikä näkuy lohjenneen kolon alapuolella, ihan kuin siinä menisi hoku pitkä halkeama. Jos on halkeama, nin sitä mää kyllä jo pelkäisin...
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  21. #21
    Lainaa (shyhander @ Helmi. 04 2011,10:41) kirjoitti
    Mutta mikä tuo on mikä näkuy lohjenneen kolon alapuolella, ihan kuin siinä menisi hoku pitkä halkeama.
    Näyttäisi olevan valusauma.
  22. #22
    jos se alua on niin kyllähän sitä hitsailee
    YZF1000R
  23. #23
    Lainaa (assu @ Helmi. 04 2011,11:15) kirjoitti
    Näyttäisi olevan valusauma.
    Tuo pala on haljennut noin 2 cm korkeudelta ja kierrettä on noin 4cm. Tuota halkeamaa en olekaan huomannut ja täytynne tutkia onko halkeama vai valusauma. Jos on halkeama, niin tod näk. ulottuu kierteen pohjaan asti, tuskin paljon pidemmälle.

    Ja osa on alumiinivalua, lohkon yläosaa.
    Kawasaki W650
  24. #24
    Kyllä tuon vielä korjaa, tiedustelet jostain alumiinihitsaajan ja sitten kiikutat sen moottorikoneistamolle, jossa seppä blaanaa pinnat suoriksi, hio muut nökäleet pois ja tekee uuden kierteen reikään.
    C-luokan meininkiä vuodesta 84
    Kai muuten tiesitte, että nykyään kaikki on kiellettyä?
    Suzuki GS 450S -87
    Kawasaki GPX 500R -88
    Ducati Monster 696 -11 -RIP-
    Suzuki RF 600R -96
  25. #25
    Kuvassa näkyä juova on valusauma, ei halkeama. Mutta sitten toisen pytyn vierestä (vastaava paikka) löytyi myös pultin poiston aiheuttama vaurio. Pala oli kiinni, mutta selkeä halkema vastaavassa kohtia.

    Onko tällainen normaalia, vai onko kyse jonkinasteisesta valmistusvirheestä? Kannattaisiko tehtaalta kysyä, ovatko kiinnostuneita korvaamaan jotakin? (Moottori on kuitenkin avattu ihan tehtaan ohjekirjan mukaisesti.)
    Kawasaki W650
  26. #26
    kyllä tehdas pesee kätensä tommosesta.helpoiten pääset kun etsit pätevän aluhitsarin niin se vetää persereikä vingulla paskat ja tavaraa vähän pois ja täyttää sen.sit viet koneistamolle oikastavaksi ja kierteytettäväksi.Niin olen tehnyt omalle enska kawalle kun kierteet tuli öljypropun reiästä ekan kerran kun vaihdoin öljyt.muista että jos siinä on jotain tiivisteitä ym. niin alua kun hitsaa niin se johtaa lämpöä niin paljon että koko kikkareesta palaa kaikki kumit ja muovit.edit : niin niin niin ja ja ja ja niin ja niin



    YZF1000R
  27. #27
    paavo.salomaa(at)netikka.fi löytyy pätevä tuollaisten alumiinivaurioiden korjaaja. Sijaitsee tosin kurikassa mutta posti/matkis kuljettaa. Tekee asiallisesti "mahdottomatkin".
    Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt ihminen voi korjata.
  28. #28
    Hieman venähti tämä projekti, mutta nyt on lohko hitsattu. Hyvää hitauspalvelua löytyi Tigger nimisestä pajasta vammalasta. http://www.tigger.fi/Etusivu.html

    Samalla selvisi vian todennäköinen syy. Vesi lienee hapettanut alumiinin ja teräspultin yhteen ja siksi avaus rikkoi lohkon kierteet. Kierteeseen on päässyt vettä, koska pultti kulkee sylinterin ulkopuolella ja on siis yhteydessä ulkoilmaan. Vastaisuudessa asia on estettävissä ilmeisesti vain laittamalla kierteisiin kuparivaseliinia ja tulppaamalla kierre ulkoa silikonilla, tai virittämällä vastaava lämpöä kestävä vesieriste.

    Ongelma on korjattu W800 mallissa, joten ilmeisesti myös tehtaan tiedossa.
    Kawasaki W650
  29. #29
    Lainaa (retrokawa @ Loka. 26 2011,00:13) kirjoitti
    Hieman venähti tämä projekti, mutta nyt on lohko hitsattu. Hyvää hitauspalvelua löytyi Tigger nimisestä pajasta vammalasta. http://www.tigger.fi/Etusivu.html

    Samalla selvisi vian todennäköinen syy. Vesi lienee hapettanut alumiinin ja teräspultin yhteen ja siksi avaus rikkoi lohkon kierteet. Kierteeseen on päässyt vettä, koska pultti kulkee sylinterin ulkopuolella ja on siis yhteydessä ulkoilmaan. Vastaisuudessa asia on estettävissä ilmeisesti vain laittamalla kierteisiin kuparivaseliinia ja tulppaamalla kierre ulkoa silikonilla, tai virittämällä vastaava lämpöä kestävä vesieriste.

    Ongelma on korjattu W800 mallissa, joten ilmeisesti myös tehtaan tiedossa.
    Ja alumiinin kanssa ei sitten ikinä käytetä kuparitahnaa vaan jotain ihan muuta. Siitä tulee katos sellanen reaktio, että alumiini syöpyy pois. Tosin aikaa saattaa kulua, mutta kuitenkin.
    "Jokainen enskalla metsässä ajettu kilometri tukehduttaa raivoonsa yhden viherpiipertäjän"
  30.  
  31. #30
    Lainaa (pasi1 @ Loka. 26 2011,19:05) kirjoitti
    Ja alumiinin kanssa ei sitten ikinä käytetä kuparitahnaa vaan jotain ihan muuta. Siitä tulee katos sellanen reaktio, että alumiini syöpyy pois. Tosin aikaa saattaa kulua, mutta kuitenkin.
    Ok, täytyy huomioda tuo. Tosin syöpyminen vaatii vettä, joten se lienee kierteissä minimaalista. Mutta ihan hyvin voi laittaa jotain muuta vaseliinia, vaikkapa molybdeenirasvaa.
    Kawasaki W650
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen