Kaivoinpa vanhan ketjun esiin, koska aihe on taas ajankohtainen. Nyt vain nimellä "kannenpulttien kiinnitys"![]()
Lohko kävi siis hitsattavana ja siihen on tehty kahden pultin kohdalle uudet kierteet. Osa käsittelemättömistä kierteistä on myös hieman haurioitunut ja olisin kiinnostunut tietämään, onko olemassa jotain kemiallista tapaa korjata lohkon kierteitä. Siis että kierteeseen laitetaan jotain "kemiallista metallia", joka sitten kovettuu ja lisää lujuutta.
Ajattelin, että tuollaista kemiallista metallia voisi laittaa ihan pultin kanssa ja sitten kuivuttuaan koneistaa sen siistiksi esim. jengatapilla. Vai mahtaako olla parempia menetelmiä olemassa. Kierre on harvinainen M11, mutta kaipa siihen jostai tappi löytyy.
http://aijaa.com/xR9jhz
Lisäksi kaipaisin ideoita, millä nuo kierteet voisi eristää pysyvästi ulkoilman vedestä. Olisiko joku silikoniuote hyvä? (Pultti siis kulkee sylinteriryhmän ulkopuolella ja kosteus pääsee ulkoa kierteisiin. Vika on rakenteellinen ja korjattu uudemmassa W800 mallissa.)
Kuumankestävä silikoni jos vain pysyy kiinni, ehkä toimii.
http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=3331
• Jatkuva lämmönkesto -50°C...+250°C.
• Kestää UV-säteilyä, heikkoja happoja ja emäksiä.
• Tarttuu erinomaisesti lasiin ja lasimaisiin pintoihin.
• Väri tiilenpunainen.
Korjauksesta en osaa neuvoa, mutta kierteen eristämisessä voisit
käyttää vaikka Locktiten 5910 tiivistettä joka on anaerobinen ja kestää hyvin vettä ja
glykoolia. Käyttö -55c -> +250c lämpötila-alueella. Max 1mm välyksille. Sallii myös mikroliikkeet kiinnitetyissä
osissa.
dYNY
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
*David Jefferies 1972-2003
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
Kierteen voisi korjata Helicoililla. Valikoimasta löytyy myös tuo 11mm kierre.
Nykyiset Kawat tallissa:
KLX 250 B1 - 81
Z 1000 ST E1 -79
Z 1000 ST E2 -80
Mean Streak 1600 -07
Z 1000 Special Edition -14
GTR 1400 -08
Spectre 1100 D1 -82
KX 250 XC KL Enduro -21
KLE 500 -91
+1
Enempi Aiheesta![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Kiitos vihjeistä. Tuo helicoil (ja sen sisarmerkit) vaikuttaa varsin näppärältä. Hieman kun pohdin asiaa, niin minunhan kannattanee tehdä niin, että kasaan koneen ja kiristän kannen varovasti oikeaan momenttiin. Jos kierre vaikuttaa sen kestävän, niin jätän sillensä ja jos vaikuttaa antavan myöden, niin hankin tuommoisen Helicoil-setin. Katselin, että löytyisi kierretapin kanssa noin 50€ hintaan. Voihan näet olla, että nuo olemassa olevat kierteet kestävät momentin, kun about 75% ja yli niistä on jäljellä. Tosin niiden kuntoa ei osaa oikein sanoa näkemällä.
Tiivistykseen taitaa tosiaan olla paras jokin silikoni, mitä tuo Locktitekin vaikutti olevan. Mulla olisi King-merkkistä tiivistesilikonia, jota käytin lohkon tiivistykseen, mutta on ärsyttävän punaista, eikä kai niissä oikein maali pysy. Tosin tulee aika piiloon. No, onneksi kesään on vielä aikaa.
P.S. Vanhassa pyörässä on se kiva puoli, että tuottaa iloa kesät talvet.![]()