Johan on tästäkin saatu vääntö aikaiseksi *
Vielä omakohtaista sen verran että ekassa XX:ssä ajoin ensiasennusrenkaina olleet Bridgestone BT 57 loppuun ja nuo rinkulta olivat katukäytössäkin toivottomat (mm. melkein lipat liikenneympyrässä jne).
Toiseen XX:n vaihdoin Diablot alle noiden tilalle jo heti uutena syystä että tuota tuli ulkoilutettua radalla vaikkakin ihan hitaassa ryhmässä. Katukäytössä en huomannut eroa Diablon ja Diablo Stradan välillä. Jälkimmäistä ei koskaan tullut ajettua loppuun kun mopo meni vaihtoon.
Joo ja ei reissuun kannata remonttia lähteä tekemään vaan käyttää se aika ajamiseen reissaamiseen. Mutta jos alla oleva rengastus ei ole lähellekään vaihtokunnossa niin ei sitä kannata uuteen vaihtaa varmuuden vuoksi (allekirjoittaneen tapauksessa näin oli).
XX -06 (2012 - 2014)
Yamaha R1 -08 kilvetön (2010 - 2012)
GSX-R 1000 k8 (2010)
XX -08 (2008-2010)
XX -05 (2005-2008)
CBR 600 F4 -00 (2001-2005)
Hmm. Zpete. Sanot, että paineet autobaanoille korkealle? Entäs jos on oikein lämmintä?
Olen kerran sulattanut yhdet pehmeät Metzellerit n. 2tkm ajolla k1200s:n alle. Noin jälkikäteistarkastelussa olen päätynyt, että mulla taisi olla väärät paineet ja veikkaan, että oli liian kovat + tosilämmin keli.
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
Tota lievää ylipainetta (2,7/3,2) ohjeisiin nähden on tullut itsekin harrastettua. Matkalehmä kun on yleensä ollu kakspäällä maksimilastissa.
Kaipa se ois katuajossakin tarkistettava paineet ns. lämminpaineina. Etenkin jos ajo ja/tai olosuhteet poikkeaa vakiosta.
XX -06 (2012 - 2014)
Yamaha R1 -08 kilvetön (2010 - 2012)
GSX-R 1000 k8 (2010)
XX -08 (2008-2010)
XX -05 (2005-2008)
CBR 600 F4 -00 (2001-2005)
Samanlaiset kokemukset kuin zpetellä. Nuo paineet on toimineet kelissä kuin kelissä. Toissa kesänä oli erityisen kuumaa ja yli 6000km:n manner Euroopan turnee tuli ajettua käytetyillä kisagummeilla. Parhaimmillaan oli lämmintä +35 ja ajelimme siirtymillä matkavauhtina 160-200km/h nopeuksia, eikä rengas osoittanut kummoisiakaan kulumisen merkkejä vaikka esim siirtymä Sloveniasta Monacoon on jotain 700km:n luokkaa noilla em nopeuksilla pelkillä tankkaus+juomatauoille.(Anatooli @ Tammi. 24 2011,16:17) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Toimii ainakin sellaisella 33-34 lämmöillä vielä ok, n. 140-200km/h matkavauhdeilla, renkaana taisi olla Supercorsa SC2 (eli medium rataseos). Omaa kokemusta on siis jonkin verran ja TeroT tuossa raportoi vastaavaa kokemusta.(Anatooli @ Tammi. 24 2011,16:17) kirjoitti
Ymmärtääkseni tämä perustuu siihen, että "kovalla" paineella renkaan muoto elää vähemmän (mieti kuinka rengas menee lyttyyn asfalttia vasten juuri kun osuu asfalttiin) ja siksi lämpenee kuluu vähemmän.
Renkaanhan saa radalla raiskattua aika hienosti kun vetää iskarin vaimennuksen tiukalle ja ajaa matalilla rengaspaineilla. Rengas tekee kaiken työn: ylikuumenee, kuluu ja repeilee. Kokemusta löytyy tästäkin...
Lisäys: Ja nuo 2,7/3,2 paineita olen käyttänyt yksinajaessa suht kevyissä pyörissä, isompiin matkasportteihin vois taakse kokeilla vaikka muutaman kymmenyksen enemmänkin.
Michelin Pilot Power 2CT kusiaisessa melkein 12tkm sekä etu, että takakumi. Takakumi meni aikalailla kantikkaaksi, vaikka näki pari ratapäivääkin. Etusesta oli keskeltä vajaa puolet pintaa jäljellä, mutta profiili meni muhkuraiseksi. Paineita pidin kadulla noin 2,5/3,0 bar.
Yamaha Tenere 700 & R6R
On muuten huomattava ero jos mittaa paineet kuumina (ja vielä kaks päällä tavaroin) kesken ajon tai sitten tallilämpöisinä ennen lähtöä. Jotenkin tuntuisi että kannattaisi mitata vain ns. kylmiä paineita kuten ohjekirja neuvoo. Säilyisi vertailupohja samana. Itse huomasin useiden kymppien eron kylmä versus lämmin. Asiasta väännettiin kättä joissakin ketjussa taannoin ja muistaakseni joku "fyysikko" tähän päätyi.(MRi @ Tammi. 24 2011,16:27) kirjoitti
Ducati Streetfighter V4 -2021
Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
Sen verran kommenttina tuohon, että erilaisia renkailla optimaalinen toimintalämpötila on/voi olla ratkaisevasti erilainen. Se lämpötila missä joku toinen rengas "sulaa" alle niin toinen rengas toimii optimaalisesti ja kestää rasitusta erityisemmin kulumatta. Tuo siis siitä riippumatta johtuuko renkaan lämpötila sisäisestä kitkasta, ulkoisesta rasituksesta tai ulkolämpötilasta.(Anatooli @ Tammi. 24 2011,16:17) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Jaa, no jos pääsee niin eikai siinä. Kyllä mun Pirelli corsat takaa ainakin katosi alta 30-40% nopeemmin kuin Z6. Saattaa toki olla enemmän käännetty kahvaakin tolla välillä.(TeroT @ Tammi. 24 2011,13:47) kirjoitti
Profiilissa nyt en huomannut mitään eroa noitten välillä.
Pidossa en kadulla huomaa muussa eroa kuin corsa on helkkarin liukas ennenku lämpee.
Mitäs jos näissäkin vain käyttäisi niitä paineita joita valmistaja suosittelee ja samantyyppisiä renkaita kun ovat alunperin valinneet. Rengasmerkin voi sitten valita oman maun mukaan. Veikkaan että tietävät asioista jonninverran. Lienee valitsevat myös sen parhaimman yhdistelmän pidon ja kulutuskeston kannalta pyörälle.
Lisäksi onko se niin paha asia jos rengas kestää sen 6tkm sijaan sen 5tkm jos samalla pito/tuntuma on vaikka hieman parempi? Vai onko tuostakin pakko venyttää penniä viimesen päälle?
SuperDuke 2011.
Toki näin voi tehdä jos haluaa. Z750:sen Kawan alkup. takakumi suositellulla paineella kesti melkein 3000km ennenkuin oli keskeltä sileä... Toki karkea kevätasfaltti oli osasyy, mutta seuraavakaan rengas ei kestänyt paljoa pidempään. Vasta ne "oikeat" paineet auttoi takarenkaan kulumiseen.(GoA @ Tammi. 25 2011,18:48) kirjoitti
Ja luuletko että valmistaja muka oikeasti noin toimii valitessaan renkaita? Ne valitsevat sen renkaan mistä on paras diili saatu toimittajan kanssa aikaiseksi, eli halvin.
Suositustaulukoissakin on yleensä aika erityyppisiä renkaita tarjolla, joten jokainen voi valita omaan makuunsa sopivimman vaihtoehdon.
No tuntuu keskusteltavaa riittävän *
Lisätään sen verran attä sain tietoa sen verran toisessa forumissa että oli yksi ajanut loppuun PR2 takakumi yhtä nopeasti kun Diablo, ja juuri 800 VFR:llä (tosi VTEC malli).
Monet tosin ylistää ne PR2 takakumi ja väittä että PP verratuna katuajossa ei eroa pidossa (kovassakin ajossa) mutta kilometrejä saa samanverran kun PP etukumissa.
PP edessä toisi nopeamman ohjavuuden, ja PR2 takana kilometrit (tosin vähän kankeamin käntyminen verratuna PP taka) ja hyvällä pidolla.
Se miksi kiinostaa ne sporttikumit on että arvostan nopea ohjaus vaikka on sporttuoring pyörä. Viihdyn mutka tiellä ja vältän isot tiet niin paljon kun mahdolista.
Sen asian varmistaa varmaan että nykyisessä RS takarenkaassa on noin 1mm dippi missä pehmeämpi seos alkaa, eikä ole keskellä litteäksi kulunut.
Mutta jos se pitää paikkansa mitä olen PP edessä/PR2 takana kombinaatiosta kuulut niin taitaa olla mihin seuraavaksi € menee, vaikka hinta on irtokumeilla 60€ enemän kun mitä Diablot sais asenettuna...Onneksi asenus ja tasapainoituskamat kotona *ja tulehan se halvemaksi kun että saisi ostaa uuden takakumin reissun jälkeen/reisussa.
Paljonko on tuon Diablo-settisi hinta? Netistä kun saa sellaisen kotiin n. 200€ ja muut on jonkin kympin enemmän.
PP ja PR2 on lähellä toisiaan monella tavalla. Voi olla ihan hyväkin tuollainen sekarengastus.
Nimenomaan. Se on ihmeellistä, kuinka vaikeaa se on saada menemään perille, että businessta noilla moottoripyörillä tehdään. Ja autoilla, pesukoneilla, pelikonsoleilla ja ihan kaikella muullakin. Niihin valitaan KAIKKEIN HALVIMMAT juuri ja juuri välttävät komponentit.(zpete @ Tammi. 25 2011,19:01) kirjoitti
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Tottakai ne valitsevat halvimmat mutta kuitenkin pyörätyyppiin sopivimmat rengastyypit.
Tarkoittaen sitä että vaikka R1 saataisiin halvemmalla touring-nakit niin silti siihen tungetaan ne sportti-kumit alle. Samoin myös sportti-nakuihin. Sitten taas matkalehmiin niitä touring-nakkeja jne.
Lisäksi suurimmalle osalle kuskeista ei ole väliä minkä sportti-nakin sen pyöränsä alle vaikka laittaa, tuskin osaavat niitä eroja juurikaan sanoa jos edes paineita ja alustaa osaavat niin tarkkaan säätää että merkitystä reippaammin löytyy. Veikkaan että sokkotestinä moni ei osaisi erottaa munaa kanasta, sen sijaan mutulla ja merkkiuskollisuudella ja mainonnalla tehdään tuota vaikutusta josta sitten intetään kovaa internetin ihmeellisessä maailmassa.
Lisäksi valmistajille on kuitenkin lienee jonkinlainen intressi miettiä noita suosituspaineita kun niitä kerran laittavat.
Pointtina siis se että jos valmistaja on valinnut pyöräänsä sportti-kumit niin se on varmaan harrastelijalle paras lähtökohta lähteä liikkeelle rengasta valitsemaan. Hyvä lähtökohta lienee valita mieleisensä valmistaja ja heiltä sitten hakea samantyyppinen rengas, on se sitten touring-sportti-rata mallia.
SuperDuke 2011.
Kyllä oot siististi ajellu, jos 2CT takanakin saa kestämään 12tkm. Itelläkin se on vaihtokelpoinen viimestään 6000:ssa, yleisemmin osuu tonhon 4500-5500 sektoriin.(Birke @ Tammi. 24 2011,18:03) kirjoitti
En yhtään ihmettele jos PP kestää kusiaisessa pitkälti yli 10tkm. Super Duken allakin pyöri takanen 8-9tkm eikä ajotyyli ole ehkä ihan se rengasta säästävin. Etusella meneekin sitten jotain 15-20tkm väliin (ei enää tarkkaa muistikuvaa kilometreistä). Paineina kadulla taakse 2,9-3,2 ja eteen 2,6-2,8 (kylmään renkaaseen) ja radalla sitten vähän vähemmän.(vahvajussi @ Tammi. 27 2011,11:31) kirjoitti
Superbike #7
Kyllä se "tavan" ajossa tuon voi kestää, varsin jos paineet on just oikein pyörälle/kuormalle.(Nitrous @ Tammi. 27 2011,11:40) kirjoitti
Mull on sporttirenkaaat PP2ct, diablo Rosso, yms ovat kuluneet about 6-8tkm väliin melkein kaikki -ajoa tullu noihin kilsoihin muutama ratapäivä ja aikalailla myös keväällä kylmällä ja karkealla asfaltilla (kumi häviää silmissä).. Ohje paineilla ja radalla matalammat.
Pikkusen lisää painetta näyttäs parantavan havaittavasti kestoa kadulla.
Yleensä en oo ihan loppuun ajanu vaan ainakin sen 1-2mm jättäny..
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
No jo. Kiitos kommenteistä. Tuli sitten ostettu Sport tuoring kumit, tai joku jenkki lehti mainosit ne HyperSportTuoring renkaana, eli Continental RoadAttack2. Oli Mimoton verkkokaupassa rengaspari (etu + taka 120/70-17/180/55-17) 220€ + toimituskulut ja tartuiin tilaisuuteen. Taisi olla joku muutaman päivän tarjous, sillä nyt ne on 299€ + toimituskulut.
Aivan hyvä valinta. Hintakin normaali, ei tuollainen setti paljon enempää saa maksaa.
Mulla tuli noista kilsoista ainakin 2/3 radalla. Eli renkaat kuluivat läpi kulutuspinnan tasaisen pyöreinä. Yleensä kyllä takanakeilla on menty siinä 6 tuhannen huiteilla omissa laitteissa. Rauhallinen ajotyyli ja kevyt kuski(Reiska_SB @ Tammi. 24 2011,13:28) kirjoitti
´.
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Kirjoitan tähän vanhaan artikkeliin jatkoa.
Lähdimme matkaan 8 tkm ajetuilla Metzeler Z6 -renkailla, Italia - Nordkapp ym. mutkamäkiä. Muuten meni hyvin mutta tuolla loppumatkasta Norjasta palatessa alkoi takarengas vuotamaan. Siinä oli 8 kpl tuollaisia pieniä pistoja, joista 3 kpl vuoti. Nämä tulivat tietyömaiden terävästä sepelistä. Renkaalla oli tuossa vaiheessa ajettu vasta 16 tkm. Olisi pinnan puolesta kestänyt vielä sellaiset 3-5 tkm ajoa. Tilalle tulivat nyt Michelinin PR 4 GT:t. Tätä Metzeleriä on ajettu FJR:illä jotain kymmenisen sarjaa hyvällä menestyksellä.
![]()
Tuo rengashan on ihan pilalla. Ei olisi noinkaan pitkälle kannattanut ajaa. On noilla renkailla ennenkin jyrätty keskeltä puhki, kun kuviosta ei tajua, kuinka paljon rengas onkaan kulunut keskeltä.
Jos ei noin kulmikkaan renkaan ajokäytöksestäkään osaa tehdä johtopäätöksiä, niin sitten ei mahda mitään.
Ja kakka roiskusi.
http://www.miikavenalainen.net
Häh? No ei todellakaan ole loppuun kulunut! Noissa renkaissahan on kulutusmerkit, eikä todellakaan ole lähelläkään loppua tuo rengas! Itse ajelin ensiasennusrenkailla (Metzelerin sporttec) bemun K1200S:llä 8tkm ja ne loppuivat aivan yllättäen muutaman sadan kilometrin matkalla. Seuraavalla takarenkaalla (Metzelerin roadtec) ajelinkin sitten 16tkm. Senkin vaihdoin vain kun lainasin pyörää tutulle, enkä uskaltanut päästää häntä vanhalla takasella matkaan!
Antti
ex-BMW K100RS -85
ex-BMW K1200S -05
Oma eturengas keväällä 5000km ajon jälkeen. Vaikka Misukan mies olenkin, niin täytyy myöntää etteivät nuo kaksiseosrenkaat välttämättä ole paras valinta eturenkaaksi painavaan pyörään, jos ajotyyli on muutakin kuin pelkkää suoraan ajoa. Sivujen pehmeä seos on liian pehmeää, pito on kyllä helvetin hyvä.
Exät: Honda ST70,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB250N, CB400N,FT500,CB750K,VF750F,VFR750F(2),CB900F,VF100 0F2,CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.
No ei se siitä varmaan kokonaan johduMutta vaikutusta sillä tuntuu olevan. Ei ole aikaisemmin kulunut eturenkaat noin, vaikka ajotyyli on ollut suht sama. Aikaisemmin ei muistaakseni ole ollut kaksoisseosrenkaita.
Kummallisen olaksen jätti keskelle, vaikka ajoin mä sillä matkaakin esim Helsinki-Joensuu-Helsinki, toki pääasiassa sivuteitä pitkin senkin.
Exät: Honda ST70,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB250N, CB400N,FT500,CB750K,VF750F,VFR750F(2),CB900F,VF100 0F2,CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.
Zetorissa on nyt edessä alla PR4:set joilla on ajettu n17tkm ( pintaa jäljellä 2mm tasasisesti, ilman paineet olleet aina 3,1 ). Ensiasennnus Batalaxit kesti edessä 9Tkm ja takana 6tkm. ja sen jälkeen takana PR3:set kesti 7tkm.. oli kauttaaltaan loppuun ajettu...
Ajan paljon matka-ajoa motareita vältellen ( mm paljon Balttian karheilla teillä ) ja mutkateillä viihdytään aina kun se on mahdollista, eli puolet ajosta. Pyörä on painava ja äijä iso, ajovarusteineen +100kg, joten koville kumit joutuu. Ensiviikolla on menossa eteen uusi PR5, jonka toimivuus testataan Norjassa... Näyttää olevan uudessa kumissa pienempi urasyvyys jo uutena kuin vanhassa 4.sessa..
Ei kiinnosta pätkääkään
Jos välillä puhutaan sporttirenkaista eikä tourinkikumeista, niin mun Supercorsa SP alkaa osin kohta hipomaan kulutusmerkkejä sivuista, kuus ratapäivää alla ja joku 1500 km matka-ajoa. Pistin nyt tilaukseen michelinin power rs setin. Voiko noilla pirelleillä työntää rataa kunnes kuvio loppuu vai onko ne sitten jo ihan huonot? Alkaako pito loppua... onhan se jo hiukan kulmikas sivuilta.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Liian monta kankaille keskeltä ajettua Z6:tta on tullut nähtyä, ja kyllä tuo kuvan rengas on niin loppu kuin rengas voi loppu olla. Noiden puhkeamiskuplien kohdalla on kumia jäljellä ennen teräsvyön esiin tuloa kymmenesosamilli, ehkä kaksi kohdasta riippuen. Samoin tuossa alemman kuvion kaarten päiden välissä näkyy jo kulutuspintaan nähden erivärinen renkaan rungon kumi, ja muutenkin koko kuvioon näkyy kuluneen aivan järkyttävät aallot ja ”hampaat”. Sakkoja tuohon kuntoon päästämisestä pitäisi antaa jo pelkästään liikenteen vaarantamisen perusteella, kun kuvion puuttuessa alun perinkin keskialueelta tuossa rengasmallissa ei kuluneisuutta oikeasti pysty urasyvyydestä mittaamaan.